متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

در ستایش پیامبر خداشناسی



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در ستایش پیامبر
خداشناسی
ستایش خداوندی را سزاست که حواس او را درک نکنند، و مکانها او را دربرنگیرند، دیدگان او را ننگرند، و پوششها او را پنهان نسازند، با حدوث آفرینش ازلی بودن خود را ثابت کرد، و با پیدایش انواع پدیده‏ها وجود خود را اثبات فرمود، و با همانند داشتن مخلوقات ثابت شد که خدا همانندی ندارد. خدا در وعده‏های خود راستگو، و برتر از آن است که بر بندگان ستم روا دارد، میان مخلوقات به عدل و داد رفتار کند، و در اجرای احکام عادلانه فرمان دهد، حادث بودن اشیا، گواه بر ازلیت اوست، و ناتوانی موجود، دلیل قدرت بی‏مانند او، و نابودی پدیده‏ها، گواه دائمی بودن اوست. خدا یکی است نه با شمارش، همیشگی است نه با محاسبه زمان، برپاست نه با نگهدارنده‏ای، اندیشه‏ها او را می‏شناسند نه با درک حواس، نشانه‏های خلقت به او گواهی می‏دهند نه به حضور مادی، فکرها و اندیشه‏ها بر ذات او احاطه ندارند، که با آثار عظمت خود بر آنها تجلی کرده است، و نشان داد که او را نمی‏توانند تصور کنند، و داوری این ناتوانی را بر عهده فکرها و اندیشه‏ها نهاد. بزرگی نیست دارای درازا و پهنا و ژرفا، که از جسم بزرگی برخوردار باشد، و باعظمتی نیست که کالبدش بی‏نهایت بزرگ و ستبر باشد، بلکه بزرگی خدا در مقام رتبت، و عظمت او در قدرت و حکومت اوست.
ویژگیهای پیامبر اسلام (ص)
گواهی می‏دهم که محمد (ص) بنده و فرستاده خدا، و پیامبر برگزیده، و امانتدار پسندیده اوست (درود خدا بر او و عترت او باد) خدا او را با حجت‏های الزام‏کننده، و پیروزی آشکار، و راه روشن فرستاد، پس رسالت خود را آشکار رساند و مردم را به راه راست واداشت، و به همگان نشان داد، و نشانه‏های هدایت را برافراشت، و چراغهای روشن را بر سر راه آدمیان گرفت، رشته‏های اسلام را استوار کرد، و دستگیره‏های ایمان را محکم و پایدار نمود.
راه‏های خداشناسی
اگر مردم در عظمت قدرت خدا، و بزرگی نعمت‏های او می‏اندیشیدند، به راه راست بازمی‏گشتند، و از آتش سوزان می‏ترسیدند، اما دلها بیمار، و چشمها معیوب است. آیا به مخلوقات کوچک خدا نمی‏نگرند؟ که چگونه آفرینش آن را استحکام بخشید؟ و ترکیب اندام آن را برقرار، و گوش و چشم برای آن پدید آورد، و استخوان و پوست متناسب خلق کرد؟ به مورچه و کوچکی جثه آن بنگرید، که چگونه لطافت خلقت او با چشم و اندیشه انسان درک نمی‏شود، نگاه کنید! چگونه روی زمین راه می‏رود، و برای به دست آوردن روزی خود تلاش می‏کند؟ دانه‏ها را به لانه خود منتقل می‏سازد، و در جایگاه مخصوص نگه می‏دارد، در فصل گرما برای زمستان تلاش کرده، و به هنگام درون رفتن، بیرون آمدن را فراموش نمی‏کند. روزی مورچه تضمین گردیده، و غذاهای متناسب با طبعش آفریده‏شده است، خداوند منان از او غفلت نمی‏کند، و پروردگار پاداش‏دهنده محرومش نمی‏سازد، گرچه در دل سنگی سخت و صاف یا در میان صخره‏ای خشک باشد، اگر در مجاری خوراک و قسمتهای بالا و پایین دستگاه گوارش و آنچه در درون شکم او از غضروفهای آویخته به دنده تا شکم، و آنچه در سر اوست از چشم و گوش، اندیشه نمایی، از آفرینش مورچه دچار شگفتی‏شده و از وصف او به زحمت خواهی افتاد، پس بزرگ است خدایی که مورچه را بر روی دست و پایش برپا داشت، و پیکره وجودش را با استحکام نگاه داشت در آفرینش آن هیچ قدرتی او را یاری نداد و هیچ آفریننده‏ای کمکش نکرد. اگر اندیشه‏ات را بکار گیری تا به راز آفرینش پی برده باشی، دلائل روشن به تو خواهند گفت که آفریننده مورچه کوچک همان آفریدگار درخت بزرگ خرماست، به جهت دقتی که جدا جدا در آفرینش هر چیزی بکار رفته، و اختلافات و تفاوتهای پیچیده‏ای که در خلقت هر پدیده حیاتی نهفته است، همه موجودات سنگین و سبک، بزرگ و کوچک، نیرومند و ضعیف، در اصول حیات و هستی یکسانند، و خلقت آسمان و هوا و بادها و آب یکی است. پس اندیشه کن در آفتاب و ماه، و درخت و گیاه، و آب و سنگ، و اختلاف شب و روز، و جوشش دریاها، و فراوانی کوهها، و بلندای قله‏ها، و گوناگونی لغت‏ها، و تفاوت زبانها، که نشانه‏های روشن پروردگارند. پس وای بر آن کس که تقدیرکننده را نپذیرد، و تدبیرکننده را انکار کند. و اختلافات صورتهایشان را سازنده‏ای نیست، بر آنچه ادعا می‏کنند حجت و دلیلی ندارند، و بر آنچه در سر می‏پرورانند تحقیقی نمی‏کنند. آیا ممکن است ساختمانی بدون سازنده، یا جنایتی بدون جنایتکار باشد؟
شگفتی آفرینش ملخ
و اگر خواهی در شگفتی ملخ سخن‏گو، که خدا برای او دو چشم سرخ، دو حدقه چونان ماه تابان آفرید، و به او گوش پنهان، و دهانی متناسب اندامش بخشیده است، دارای حواس نیرومند، و دو دندان پیشین که گیاهان را می‏چیند، و دو پای داس‏مانند که اشیاء را برمی‏دارد، کشاورزان برای زراعت از آنها می‏ترسند و قدرت دفع آنها را ندارند گر چه همه متحد شوند. ملخها نیرومندانه وارد کشتزار می‏شوند و آنچه میل دارند می‏خورند، در حالی که تمام اندامشان به اندازه یک انگشت باریک نیست!
نشانه‏های خدا در طبیعت
پس بزرگ است خداوندی که تمام موجودات آسمان و زمین، خواه و ناخواه او را سجده می‏کنند، و در برابر او با خضوع چهره بر خاک می‏سایند، و رشته اطاعت او را در تندرستی و ناتوانی به گردن می‏نهند، و از روی ترس و بیم زمام اختیار خود را به او می‏سپارند. پرندگان رام فرمان اویند، از تعداد پرها و نفسهای پرندگان آگاه است، برخی را پرنده آبی و گروهی را پرنده خشکی آفرید، و روزی آنها را مقدر فرمود، و اقسام گوناگون آنها را می‏داند، این کلاغ است و آن عقاب، این شترمرغ است و آن کبوتر، هر پرنده‏ای را به نام خاصی فراخواند، و روزیش را فراهم کرد. خدایی که ابرهای سنگین را ایجاد، و بارانهای پی‏درپی را فرستاد، و سهم باران هر جایی را معین فرمود، زمینهای خشک را آبیاری کرد، و گیاهان را پس از خشکسالی رویاند.
متن عربی نهج البلاغه


ویدیو مرتبط :
ستایش پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)از سوی ژان کلود ون دام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در ستایش خدا و پیامبر و پند و اندرز



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در ستایش خدا و پیامبر
نشانه‏های آشکار الهی
ستایش خداوندی را سزاست که نشانه‏های قدرت و بزرگی و عظمت خود را چنان آشکار کرد که دیده‏ها را از شگفتی قدرتش به حیرت آورده، و اندیشه‏های بلند را از شناخت ماهیت صفاتش باز داشته است، و گواهی می‏دهم که جز خدای یکتا خدایی نیست، شهادتی برخواسته از ایمان و یقین و اخلاص و اقرار درست. و گواهی می‏دهم که محمد (ص) بنده و فرستاده اوست، خدا پیامبرش را به هنگامی فرستاد که نشانه‏های هدایت از یاد رفته، و راه‏های دین ویران شده بود، او حق را آشکار، و مردم را نصیحت فرمود، همه را به رستگاری هدایت، و به میانه‏روی فرمان داد (درود خدا بر او و خاندانش باد.)
خداشناسی
و بدانید ای بندگان خدا! که خداوند شما را بیهوده نیافرید، و بی‏سرپرست رها نکرد، از میزان نعمتش بر شما آگاه، و اندازه نیکیهای خود بر شما را می‏داند، از خدا درخواست پیروزی و رستگاری کنید، از او بخواهید و عطای او را درخواست کنید، که میان او و شما پرده و مانعی نیست، و دری بروی شما بسته نمی‏گردد. خدا در همه جا، و در هر لحظه، و هر زمان، با انسان و پریان است، عطای فراوان از دارایی او نمی‏کاهد، و بخشیدن در گنج او کاستی نیاورد، و درخواست کنندگان، سرمایه او را به پایان نرسانند، و عطاشدگان، سرمایه او را پایان نمی‏دهند و کسی مانع احسان به دیگری نخواهد بود، و آوازی او را از آواز دیگر باز ندارد، و بخشش او مانع گرفتن نعمت دیگری نیست، و خشم گرفتن او مانع رحمت نمی‏باشد، و رحمتش او را از عذاب غافل نمی‏سازد، پنهان بودنش مانع آشکار بودنش نیست، و آشکار شدنش او را از پنهان ماندن باز نمی‏دارد. نزدیک و دور است، بلندمرتبه و نزدیک است، آشکار پنهان، و پنهان آشکار است، جزادهنده همگان است و خود جزا داده نمی‏شود، پدیده‏ها را با فکر و اندیشه نیافریده، و از آنان برای خستگی و زحمات کمکی نخواسته است.
یاد آخرت
ای بندگان خدا! شما را به پرهیزکاری سفارش می‏کنم، که مهار شما در عبادت، مایه استواری شماست، پس به رشته‏های تقوا چنگ آویزید، و به حقیقت‏های آن پناه آورید، تا شما را به سرمنزل آرامش، و جایگاه‏های وسیع، و پناهگاههای محکم و منزلگاههای پرعزت برساند، در روزی که چشمها خیره می‏شود، و همه جا در نظر انسان تاریک و گله‏های شتر و مال و اموال فراوان فراموش می‏گردد. زیرا در صور اسرافیل می‏دمند، که قلبها از کار می‏افتد، زبانها باز می‏ایستد، کوههای بلند و سنگهای محکم فرو می‏ریزد، و قسمتهای سخت آن نرم چون سرابی می‏ماند، کوهستانها با زمین هموار می‏گردد چنان که نه پستی و نه بلندی موجود است، پس در آن هنگام نه شفاعت‏کننده‏ای است که شفاعت کند و نه دوستی که نفع رساند و نه پوزش خواستن سودی دارد.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَظْهَرَ مِنْ اثارِ سُلْطانِهِ، وَ جَلالِ کِبْرِیائِهِ، ما حَیَّرَ ‏مُقَلَ‏ الْعُیُونِ مِنْ ‏عَجائِبِ‏ قُدْرَتِهِ، وَ رَدَعَ خَطَراتِ ‏هَماهِمِ‏ ‏الْنُّفُوسِ‏ عَنْ عِرْفانِ کُنْهِ صِفَتِهِ. وَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ شَهادَةَ إِیمانٍ وَ إِیقانٍ وَ إِخْلاصٍ وَ إِذْعانٍ. وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، أَرْسَلَهُ، وَ أَعْلامُ الْهُدى دارِسَةٌ، وَ مَناهِجُ الّدِینِ ‏طامِسَةٌ، ‏فَصَدَعَ‏ بِالْحَقِّ، وَ نَصَحَ لِلْخَلْقِ، وَ هَدى إِلَى الرُّشْدِ، وَ أَمَرَ ‏بِالْقَصْدِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ.
وَ اعْلَمُواْ عِبادَ اللَّهِ، أَنَّهُ لَمْ یَخْلُقْکُمْ عَبَثاً، وَ لَمْ یُرْسِلْکُمْ هَمَلًا، عَلِمَ مَبْلَغَ نِعَمِهِ عَلَیْکُمْ، وَ أَحْصى إِحْسانَهُ إِلَیْکُمْ، ‏فَاسْتَفْتِحُوهُ‏، وَ ‏اسْتَنْجِحُوهُ‏، وَ اطْلُبُواْ إِلَیْهِ، ‏وَ ‏‏اسْتَمْنِحُوهُ‏‏، فَما قَطَعَکُمْ عَنْهُ حِجابٌ، وَ لا أُغْلِقَ عَنْکُمْ دُونَهُ بابٌ، وَ إِنَّهُ لَبِکُلِّ مَکانٍ، وَ فِى کُلِّ حِینٍ وَ أَوانٍ، وَ مَعَ کُلِّ إِنسٍ وَ جانٍّ. لا ‏یَثْلِمُهُ‏ الْعَطاءُ، وَ لا ‏یَنْقُصُهُ‏ ‏الْحِباءُ، وَ لا ‏یَسْتَنْفِدُهُ‏ سائِلٌ، وَ لا ‏‏یَسْتَقْصِیهِ‏‏ نائِلٌ، وَ ‏لا ‏یَلْوِیهِ‏ شَخْصٌ عَنْ شَخْصٍ، وَ لا یُلْهِیهِ صَوْتٌ عَنْ صَوْتٍ، وَ لا تَحْجُزُهُ هِبَةٌ عَنْ سَلْبٍ، وَ لا یَشْغَلُهُ غَضَبٌ عَنْ رَّحْمَةٍ، وَ لا ‏تُوَلِّهُهُ‏ رَحْمَةٌ عَنْ عِقابٍ، وَ لا ‏یُجِنُّهُ‏ الْبُطُونُ عَنِ الظُّهُورِ، وَ لا یَقْطَعُهُ الظُّهُورُ عَنِ الْبُطُونِ. قَرُبَ فَنَأى، وَ عَلا فَدَنا، وَ ظَهَرَ فَبَطَنَ وَ بَطَنَ فَعَلَنَ، وَ ‏دانَ‏ وَ لَمْ یُدَنْ، ‏لَمْ‏ ‏‏یَذْرَءِ‏ الْخَلْقَ ‏بِاحْتِیالٍ‏، وَ لَا اسْتَعانَ بِهِمْ ‏لِکَلالٍ‏.
أُوصِیکُمْ عِبادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ، فَإِنَّهَا ‏الزِّمامُ‏ وَ ‏الْقِوامُ‏، فَتَمَسَّکُوا بِوَثائِقِها، وَ اعْتَصَمُوا بِحَقائِقِها، تَؤُلْ بِکُمْ إِلى ‏أَکْنانِ‏ ‏الدَّعَةِ، وَ أَوْطانِ السَّعَةِ، وَ ‏مَعاقِلِ‏ ‏الْحِرْزِ، وَ مَنازِلِ الْعِزِّ فِى ‏یَوْمٍ‏ ‏تَشْخَصُ‏ ‏فِیهِ‏ ‏الْأَبْصارُ، وَ تُظْلِمُ لَهُ الْأَقْطارُ، وَ تُعَطَّلُ فِیهِ ‏صُرُومُ‏ ‏الْعِشارِ، وَ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ، فَتَزْهِقُ کُلُّ مُهْجَةٍ، وَ تَبْکَمُ کُلُّ لَهْجَةٍ، وَ تَذِلُّ ‏الشُّمّ‏ ‏الشَّوامِخُ‏، وَ ‏الصُّمُ‏ ‏الرَّواسِخُ‏، فَیَصِیرُ ‏صَلْدُها ‏سَراباً ‏‏رَقْرَقاً‏، وَ ‏مَعْهَدُها قاعاً ‏سَمْلَقاً، فَلا شَفِیعٌ ‏یَشْفَعُ‏، وَ لا حَمِیمٌ ‏یَدْفَعُ‏، ‏وَ ‏لا ‏مَعْذِرَةٌ ‏تَنْفَعُ‏.