متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
در برگرداندن بیتالمال
در برگرداندن بیتالمال سیاست اقتصادی امام (ع) به خدا سوگند، بیتالمال تاراجشده را هر کجا که بیابم به صاحبان اصلی آن باز میگردانم، گر چه با آن ازدواج کرده، یا کنیزانی خریده باشند، زیرا در عدالت گشایش برای عموم است، و آن کس که عدالت بر او گران آید، تحمل ستم برای او سخت تر است. |
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) فیما رَدَّه عَلَى الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَطائعِ عُثْمانَ: وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّساءُ وَ مُلِکَ بِهِ الْإِماءُ لَرَدَدْتُهُ، فِإِنَّ فِى الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ أَضْیَقُ. |
ویدیو مرتبط :
بیت المال...
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
درباره تقسیم بیتالمال
درباره تقسیم بیتالمال عدالت اقتصادی امام (ع) آیا به من دستور میدهید برای پیروزی خود، از جور و ستم درباره امت اسلامی که بر آنها ولایت دارم، استفاده کنم؟ به خدا سوگند! تا عمر دارم، و شب و روز برقرار است، و ستارگان از پی هم طلوع و غروب میکنند، هرگز چنین کاری نخواهم کرد! اگر این اموال از خودم بود به گونهای مساوی در میان مردم تقسیم میکردم تا چه رسد که جزو اموال خداست، آگاه باشید! بخشیدن مال به آنها که استحقاق ندارند، زیادهروی و اسراف است، ممکن است در دنیا ارزشدهنده آن را بالا برد اما در آخرت پست خواهد کرد، در میان مردم ممکن است گرامیش بدارند اما در پیشگاه خدا خوار و ذلیل است. هیچ کس مالش در راهی که خدا اجازه نفرمود مصرف نکرد و به غیر اهل آن نپرداخت جز آنکه خدا او را از سپاس آنان محروم فرمود، و دوستی آنها را متوجه دیگری ساخت، پس اگر روزی بلغزد و محتاج کمک آنان گردد، بدترین رفیق و سرزنش کنندهترین دوست خواهند بود. |
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) لَمَّا عُوتِبَ عَلى التَّسْوِیَةَ فِى الْعَطاءِ أَتَأمُرُونِّى أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِیمَنْ وُلِّیتُ عَلَیْهِ وَ اللَّهِ لا أَطُورُ بِهِ ما سَمَرَ سَمِیرٌ، وَ ما أَمّ نَجْمٌ فِى السَّماءِ نَجْماً وَ لَوْ کانَ الْمالُ لِى لَسَّوَیْتُ بَیْنَهُمْ فَکَیْفَ وَ إِنَّمَا الْمالُ مالُ اللَّهِ، ثُمَّ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: أَلا وَ إِنَّ إِعْطاءَ الْمالِ فِى غَیْرِ حَقِّهِ تَبْذِیرٌ وَ إِسْرافٌ، وَ هُوَ یَرْفَعُ صاحِبَهُ فِى الدُّنْیا، وَ یَضَعُهُ فِى الاخِرَةِ، وَ یُکْرِمُهُ فِى النّاسِ، وَ یُهِینُهُ عِندَ اللَّهِ، وَ لَمْ یَضَعِ امْرُؤٌ مالَهُ فِى غَیْرِ حَقِّهِ وَ عِنْدَ غَیْرِ أَهْلِهِ إِلّا حَرَمَهُ اللَّهُ شُکْرَهُمْ، وَ کانَ لِغَیْرِهِ وُدُّهُمْ، فَإِنْ زَلَّتْ بِهِ النَّعْلُ یَوْماً فَاحْتاجَ إِلى مَعُونَتِهِمْ فَشَرُّ خَدِینٍ و أَلْأَمُ خَلِیلٍ. |