متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

خوب نمی‌بینید؟ شیرینی نخورید!


در حال حاضر حدود 140 میلیون نفر كم بینا و45 میلیون نفر نابینا در دنیا وجود دارد در هر 5ثانیه یك نفر در دنیا نابینا می‌شودوهر دقیقه یك كودك نابینا به دنیا می‌آید.مطالعات انجام شده در ایران هم نشان می‌دهد كه آب مروارید با 36 درصد،دیابت با 20 درصد وتنبلی چشم با 7 درصد،شایع ترین علل كم بینایی ونابینایی در كشورما هستند

در حال حاضر حدود 140 میلیون نفر كم بینا و45 میلیون نفر نابینا در دنیا وجود دارد در هر 5ثانیه یك نفر در دنیا نابینا می‌شودوهر دقیقه یك كودك نابینا به دنیا می‌آید.مطالعات انجام شده در ایران هم نشان می‌دهد كه آب مروارید با 36 درصد،دیابت با 20 درصد وتنبلی چشم با 7 درصد،شایع ترین علل كم بینایی ونابینایی در كشورما هستند.به طور كلی در مجموع حدود یك میلیون و400 هزار ایرانی از اختلال بینایی رنج می‌برند.این در حالی است كه آگاهی از این بیماری‌ها ونشانه های بروز آنها نقش تعیین كننده‌ای دردرمان به موقع وبازگرداندن سلامت بینایی ایفا می‌كند.در این گزارش دكتر سید محمد میر آفتاب چشم پزشك ومتخصص قرینه چگونگی ایجاد این بیماری‌ها وشیوه‌های درمانی‌شان را شرح می‌دهد.

آب مروارید، خوشبختانه قابل درمان

بسته به اهمیت،می‌توان گفت((آب مروارید))، یكی از بیماری‌هایی است كه در اغلب جوامع شایع است.این بیماری چشمی به خصوص با افزایش سن در افراد نمود بیشتری پیدا می‌كند. بنابراین به طور طبیعی با پیرتر شدن جمعیت،مسلما بیشتر شاهد ابتلا به بیماری چشمی آب مروارید هستیم؛ اما با وجود شیوع این بیماری، باید گفت خوشبختانه اب مروارید از بیماری‌های چشمی است كه كاملا قابل درمان است.به خصوص با شرایط امروز كه به پشتوانه دانش چشم پزشكی وتجهیزات پزشكی عمل جراحی آن به صورت سرپایی،فقط با یك برش خیلی كوچك، بدون استفاده از بخیه ودر مدت زمان كوتاهی انجام می‌شود.بعد از عمل هم بیمار پس از چند ساعت مرخص می‌شود.البته همین بیماری اگر به موقع تشخیص داده نشود، می‌تواند یكی از علل مهم نابینایی باشد.

آب سیاه، قابل درمان در صورت تشخیص زودهنگام

بعد از آب مروارید، یكی از بیماری های چشمی كه باز هم بیشتر در افراد سالمند شیوع پیدا می‌كند((آب سیاه)) است. اهمیت بیماری آب سیاه در تشخیص به موقع آن است، چرا كه صدمات آب سیاه به چشم معمولاً غیر قابل برگشت است. در حقیقت تمام داروهای تجویزی برای این بیماری وحتی اعمال جراحی كه انجام می‌شوند به منظور كنترل فشار چشم وجلوگیری از پیشرفت بیماری است.رسیدگی ودرمان به موقع این بیماری، ازاین نظر اهمیت دارد كه میزان آسیب وارده به عصب چشم در اثر افزایش فشار چشم معمولاً جبران ناپذیر است. بنابراین توصیه می‌شود افراد بالای 40 سال، حتما یك معاینه مرتب سالانه یا حداقل 2 سال یك بار به منظور كنترل فشار چشم داشته باشند.به خصوص در افرادی كه سابقه خانوادگی دارند،چرا كه در این افراد شانس ابتلا به آب سیاه 10 برابر بیشتر از دیگران است.

تحلیل لكه زرد،تقریباً قابل درمان

بیماری چشمی دیگری كه در سن‌های بالا اهمیت پیدا می‌كند، بیماری((تحلیل لكه زرد)) است كه اگر چه این بیماری در نژادهایی كه پوست روشنی دارند شایع تر است؛ ولی در ایران هم كم دیده نمی‌شود.این بیماری به 2 شكل ایجاد می شود؛ یكی این كه سلول‌های شبكیه تحلیل می‌روند ودر این شرایط معمولاً جز درمان های مكمل‌ دارویی فعلاً درمان دیگری برای آن شناخته نشده است.شكل دیگر بروز این بیماری(كه 10 درصد موارد ابتلا را تشكیل می‌دهد) باورم وخونریزی چشمی همراه است واین حالت در حقیقت به دلیل قرار گرفتن رگ‌های خونی زیر ناحیه لكه زرد ایجاد می‌شود. پیش از این، این بیماری به وسیله لیزر درمان می‌شد؛اما امروزه داروهای جدید((مونوكرونال))(كه با تكیه بردانش مهندسی ژنتیك ساخته شده اند)، برای درمان این بیماری به كار می‌روند. داروهای مونوكرول، داروهایی هستند كه جلوی تكثیر سلول های عروق خونی را می‌گیرند وحداقل این شانس را به بیمار می‌دهند كه وضعیتش ثابت بماند، اگر چه در مواردی هم می‌‌تواند بهتر شود.

شایع ترین بیماری چشمی در كودكان

تقریباً 4تا 5 درصد كودكان، دچار تنبلی چشم هستند.از آنجا كه بچه ها در خیلی از موارد نمی‌دانند دید چشمشان كم است(چرا كه دید خوب را تجربه نكرده اند)، طبیعی است كه نمی‌توانند شرایط بینایی خود را به پدر ومادر اطلاع بدهند. بنابراین اهمیت روش های اسكرنینگ یا بیماریابی(كه خوشبختانه در ایران به طور مرتب انجام می‌گیرد)در تشخیص این بیماری آشكار می‌شود؛ اما نكته مهم تر اینجاست كه پیدا كردن این بیماران، یك مرحله است ومرحله بعد(كه نقش بسیاری دردرمان تنبلی چشم دارد) كنترل آنهاست؛ مرحله‌ای كه خانواده‌ها بیشتر درگیر آن هستند ونقش تعیین كننده‌ای را درمان تنبلی چشم كودكانشان بازی می‌كند.

این یكی را قرض ندهید وقرض هم نگیرید!

لنزهای كه امروزه در بازار وجود دارند، لنزهایی هستند كه قابلیت عبور اكسیژن بسیار خوبی دارند واز این جهت امكان روی چشم قرار گرفتن آنها در طولانی مدت هم به ظاهر منطقی به نظر می‌رسد، چرا كه با استفاده از این لنز ها بر خلاف لنزهای قدیمی قرنیه دچار كمبود اكسیژن نمی‌شود؛ اما نكته بسیار مهمی كه در استفاده از این لنزها باید مورد توجه قرار بگیرد، این است كه هر چقدر لنز در چشم بیشتر بماند، احتمال عفونت آن افزایش پیدا می‌كند، بنابراین توصیه می شود حتی با وجود استفاده از لنزهای جدید هم، نباید هیچ وقت با لنز بخوابید.باید در طول شب، لنزرااز چشم خارج كنید، آن را استریل وضدعفونی كرده ودوباره در طول روز استفاده كنید،چرا كه عفونت‌های بعد از استفاده از لنز،یكی از مهم ترین علل صدمه به چشم، كاهش دید ومشكلات اینچنینی در افراد است كه گاهی  می‌تواند صدمات زیادی به چشم وارد كند وحتی در موارد شدید، نیاز به پیوند قرینه را به دنبال داشته باشد.به یاد داشته باشید لنز انتخابی بیمار، باید زیر نظر چشم پزشك تجویز شود، چرا كه لنز علاوه برشماره ضعف چشم فرد، باید برچسب انحنای چشم او طراحی شود؛ با این حال متاسفانه شاهدیم حتی ممكن است در سیستم آرایشگاهی لنز به بیماران قرض داده شود كه بسیار خطرناك وپر عارضه است!

لیزیك؛راهی مطمئن برای رهایی از عینك

عمل لیزیك برای اصلاح عیوب انكساری بیش از 20 سال است كه در دنیا انجام می‌شودودر ایران هم ، سابقه‌ای 15 ساله دارد.اعمال لیزیك چشم، یكی از اعمال جراحی موفق درطب هستند،به طوری كه بعد از این عمل با درصد خیلی بالایی، می‌توان به بیمار قول داد نیاز او به عینك مرتفع می‌شود. اگر چه این احتمال وجود دارد كه بر حسب شماره چشم حتی بعد از این عمل هم، یك بخشی از ضعف چشم(البته دردرصد خیلی كمی از بیماران)باقی بماند؛ولی در اكثریت قریب به اتفاق موارد، بسیاری ازاین افراد می‌توانند بدون عینك باشند، البته از آنجا كه هر عمل جراحی می‌تواند عوارض خاص خودش را داشته باشد، یكی از مهم ترین عوارض ناشی از عمل لیزیك چشم هم، عفونت‌های چشمی است كه در هفته اول عمل جراحی احتمال ابتلا به آن وجود دارد.

اشك ریزش،نشان از وجود مشكل در سیستم خروجی دارد.به صورت طبیعی اشكی كه ترشح می‌شود، باید توسط مجرای خروجی وارد بینی شود.انسداد یا تنگی یا التهاباتی كه در این مجرا هست وگاهی سنگ هایی كه در این مسیر قرار دارند،مانع از خروج اشك ودر نتیجه بیماری چشمی اشك ریزش می‌شوند.ولی عامل اصلی ایجاد این بیماری،التهاب یا تنگی مجرای خروجی بینی است كه اغلب در خانم ها(حتی خانم های جوان هم)دیده می‌شود.

نقش تغذیه دربیماری های چشمی

از لحاظ علمی، هنوز نقش تغذیه در قدرت یا ضعف بینایی ثابت نشده؛ اما نمی‌توان منكر نقش مهم ویتامینA در ساختمان چشم شد، چرا كه در حقیقت پروسه تبدیل نور به جریان الكتریكی در چشم به واسطه ویتامینA انجام می‌گیرد.بنابراین اگر كسی كمبود ویتامین A داشته باشد، احتمال ابتلا به بیماری شب كوری در او بیشتر می شود(این بیماری با شب كوری های مادرزادی كه بین مردم شایع است ومتاسفانه درمانی هم ندارند، متفاوت است.) به هر حال به دلیل كمبود ویتامین A ممكن است در برخی از افراد شب كوری ایجاد شود؛ولی می‌توان گفت اگر كسی یك رژیم معمولی داشته باشد وهیچ بیماری روده‌ای یا معده‌ای نداشته باشد كه جذب ویتامینA رابا مشكل مواجه كند، به طور معمول دچار كمبود ویتامینA نمی شود ونیازی هم به استفاده اضافه بر معمول این ویتامین را ندارد.گروهی استفاده از شیرینی جات در ایجاد نزدیك بینی را موثر می‌دانند ومعتقدند مصرف شیرینی جات به دلیل ترشح هورمون انسولین، موجب نزدیك بینی می‌شود، چرا كه انسولین، یك هورمون رشد است وباعث می‌شود كره چشم بزرگتر ودر نتیجه شیوع نزدیك بینی هم بیشتر شود؛ اما نكته جالب اینجاست كه تا امروز هیچ تحقیقی به قطع یقین نشان نداده تغذیه می‌تواند در ضعف چشم نقش داشته باشد!

كامپیوتر چشم تان را خشك می‌كند

در استفاده مداوم از كامپیوتر، باید به یاد داشته باشیم خود كامپیوتر صدمه‌ای به چشم وارد نمی‌كند، یعنی بیماری درچشم ایجاد نمی‌كند؛ ولی سندرمی‌وجود دارد كه تمام كسانی كه با كامپیوتر كار می‌كنند ، ممكن است بخشی از آن را تجربه كرده باشند؛ مواردی مثل احساس سوزش یا خشك شدن چشم‌ها كه یكی از دلایلش آن است كه موقع كاربا كامپیوتر كمتر پلك می‌زنیم، در نتیجه چشم دچار خشكی می‌شود.برای جلوگیری از این عارضه توصیه می‌شود هنگام كاربا كامپیوتر هر نیم ساعت با یك ساعت به چشم مان استراحت بدهیم.شیوه قرار گرفتن فرد پشت مانیتور هم در ایجاد مشكلات چشمی موثر است. این كه فرد نسبت به صفحه مانیتور چه ارتقاعی باید داشته باشد یا صفحه كامپیوتر چه خصوصیاتی باید داشته باشد، همه در جلوگیری از ایجاد این بیماری‌ها مهم اند.یكی از مهم ترین ویژگی های صفحه كامپیوتر درجه‌REFRESH كامپیوتر است كه اگر بالای 80 درجه باشد،برش تصویر در آن ایجاد نمی شودواز لحاظ راحتی برای چشم بهتر است. با این حال استفاده از كامپیوتر علیرغم این كه ممكن است خسته كننده باشد؛ ولی هنوز ثابت نشده بیماری برای چشم ایجاد می‌كند.

منبع مجله زندگی ایده آل


ویدیو مرتبط :
‫یک شیرینی ارزان، خوشمزه و فوری؛ آموزش پخت شیرینی کشمشی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیرینی برای بچه‌ها خوب است!


این یكی از عجیب‌ترین ادعاهایی است كه ظاهرا تناقض زیادی با ده‌ها سال تحقیقات متخصصان تغذیه دارد اما دانشمندان معتقدند خوردن شیرینی از چاق شدن كودكان در آینده پیشگیری می‌كند.



كودكانی كه به‌طور مرتب شكلات و دیگر انواع شیرینی‌ها را می‌خورند با احتمال كمتری در زندگی آینده دچار اضافه وزن می‌شوند. با وجود آن‌كه باور این موضوع سخت است اما مطالعات نشان داده این كودكان با احتمال 22 درصد كمتر ممكن است به بیماری‌های قلبی و بافت‌های چربی اضافه در بدن‌شان دچار شوند.مطالعات بیشتر نشان می‌دهد میزان پروتئین‌هایی كه باعث بروز بیماری‌های قلبی مزمن می‌شوند در بدن كودكان علاقه‌مند به شیرینی كمتر از دیگران است.

مصرف این مواد غذایی فعالیت بدنی كودكان را هم افزایش می‌دهد زیرا دانشمندان متوجه شدند كودكان علاقه‌مند به مصرف شیرینی بیشتر از تمام دوستان خود می‌دوند، بازی می‌كنند و تحرك بدنی دارند.

البته باید به كودكان یاد داد كه شیرینی‌ها را در اندازه‌های كوچك‌تر مصرف كنند و همچنین هر روز به سراغ خوردن شیرینی و شكلات نروند. كودكانی كه با این شیوه تغذیه شوند از سنین پایین قوانین درست مصرف غذا را آموزش می‌بینند و بهتر می‌توانند اشتهای خود را كنترل كنند.