متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

حرمت پدر ، حرمت خداست



پدر, روز پدر, حرمت پدر, داستان روز پدر

 

حرمت پدر ، حرمت خداست

 

●اسلام و احترام پدر

اسلام برای پدرانی که وظیفه ی خود را به درستی انجام می دهند، ارزش و احترم قائل است. این ارزش و احترام به حدی است که در آیات قران پس از انجام وظیفه ، احترام به خدا و اطاعت از فرمانش از احترام به والدین یاد شده است.در اینجا چند نمونه از موارد ارزش و احترام پدر را ذکر می کنیم :

 

ـ اصل بر رعایت حکم پدر است و بدون اجازه ی او‏، جز در واجبات نمی توان گام برداشت. فرزند وظیفه دارد بال رحمت و عنایت خود را در زیر پای پدر و مادر بگستراند.فرزند حق اهانت به پدر را ندارد، حتی گفتن اف. حرمت پدر چون حرمت خداست و نمی توان آبروی پدر را زیر سؤال برد و شخصیت ا و را خدشه دار کرد. حال این همه احترام برای پدری است که تمرین عظمت و لیاقت کرده باشد، عواملی که سبب بغض و نارسایی در رشد و حیات خود و کودک است از خود دور کند و برای صلاح و فساد فرزندش و جامعه بیندیشد.

 

● اهمیت نقش پدر


پدر در جنین از دو لحاظ سهم دارد :

۱) وراثت

۲) محیط.

 

از نظر وراثت نیمی از کروموزوم های جنین از پدر و نیمی از مادر است. ممکن است پدر بیماری داشته باشد و از طریق کروموزوم ها به کودک نیز منتقل می شود. رفتار پدر الگو و غرور او کارساز است. شیوه محبت یا خشونت ، اتکای به نفس ، قاطعیت پدر و… همه برای کودک در س و آموزنده می باشد. رابطه ی پدر با فرزند باید بر اساس انس و تفاهم باشد، براساس اندیشه و تدبر، تحسین و تشویق، بکارگیری شیوه الگویی مناسب و همت گذاشتن برای سازندگی و رشد و شخصیت او باشد. پدر از لحاظ محیط نیز نقش دارد. اگر پدر فردی پاک، شریف، مؤمن و متعبد باشد کودک از او تأثیر می پذیرد و اگر پدر آلوده باشد ناخواسته کودک نیز آلوده خواهد شد. طرز فکرها، فلسفه ها، ادبیات و هنر، اخلاق و رفتار و جرائم و انحرافات، مواضع سیاسی و اقتصادی همه در کودک مؤثر است و شخصیت کودک را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

● تصور کودک از پدر

طفل از زمان تولد تا حدود دو ماهگی شدیداً وابسته به مادر است و مادر را مرکز آرزوها و آمال خود می داند. به تدریج که کودک وارد دو ماهگی می شود، پدر وارد زندگی و ذهن و تصور او می شود. کودک این را در می یابد که پدر برای او پناهگاه است، معلم است، رهبر و قانونگذار است. تصور اینکه پدر از مادر کم اهمیت تر است از جهاتی درست است اما در مواردی نیز نقش پدر مهم تر از مادر می باشد. تجسم عالم شعور، مظهر عقل و دانش در خانواده در قبضه ی پدران است و طفل پدر را به این گونه می شناسد.کودک به تدریج که بزگتر می شود تصوراتی از پدر را در ذهن خود پرورش داده و آنها را پروبال می دهد. از جمله تصوراتی که کودک از پدر خود دارد عبارتند از :

 

الف ) چهره برجسته خانواده

ب ) همانندی با پدر

ج ) ضامن رفع نیازها

د ) عامل تأمین امنیت

ه )مرکز دانایی و اندیشه.

 

الف ) چهره برجسته خانواده :

کودک در سن ۳-۲ سالگی پدر را بزرگترین شخصیت و عاقل ترین افراد می داند. اگر کسی علیه پدر چیزی بگوید، ا و از پدر خود دفاع می کند. کودک در خانه با پدر رفتاری رسمی دارد و بیشتر اوقات از کانال مادر با پدر ارتباط برقرار می کند.

 

ب ) همانندی با پدر :

از نظر روان شناسان، کودک ۶-۳ ساله مخصوصاً پسر بچه ها پدر را الگوی خود قرار می دهند. پدر از نظر کودک سمبل قدرت است. ضامن خانواده است و همه ی آرزوی کودک این است که مثل پدرش باشد.

 

ج ) ضامن رفع نیازها:

پدر از نظر کودک ضامن رفع نیازهاست. هر چیزی را که اعضای خانواده احتیاج دارند ، پدر تهیه می کند، کودک در سایه پدر، نیکو پرورش می یابد. هر چقدر سن کودک بیشتر شود، دید او نسبت به ضمانت پدر بیشتر می شود بطوریکه در سنین نوجوانی مادر را عامل مهر و محبت و پدر را عامل تأمین زندگی و انضباط می داند.

 

د ) عامل تأمین امنیت :

اگر خطری برای کودک پیش آید به پدرش پناه می برد.

 

ه ) مرکز دانایی و اندیشه:

پدر نماینده ی دنیای خارج کودک است، مرکز دانایی و آگاهی است. کودک گمان دارد که پدرش در همه ی اصول و قواعد داناست. حتی کودکانی که نسبت به پدر دید منفی دارند باز هم درباره ی پدر تعصب دارند و عقل و فکر او را تحسین می کنند.

 

منبع:motaharfamily.com  


ویدیو مرتبط :
طرح حرمت از مهدی..ساخت حرمت تو با ما.جواد مقدم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنبش دانشجويي هتک حرمت رامحکوم کرد



 

جنبش دانشجویی

 

 

جنبش دانشجويي فداييان اسلام و راهبري دانشگاه تربيت معلم تهران با صدور بيانيه اي ، هتک حرمت به ساحت مقدس امام راحل، بنيانگذار انقلاب را محکوم کرد.

 

 

به گزارش ايرنا در اين بيانيه آمده است :درحالي پيش از سه دهه از حيات پربرکت انقلاب اسلامي مي‌گذرد که پايبندي جوانان و نسل سومي‌هاي اين انقلاب به آرمان‌هاي بنيان گذار آن بيش از هر زمان ديگري نمايان است.

 

 

"آن پير سفر کرده‌اي که با تحقق انقلاب اسلامي موجبات در هم شکستن حاکميت سال‌هاي سلطه و استبداد را به وجود آورد،آن امامي که با حاکم کردن گفتماني نوين، انگاره‌هاي امپرياليسم جهاني را در هم شکست، امام عزيزي که با آشکار کردن و نمايان ساختن ابعاد جديدي از اسلام توانست روحيه حق طلبي و عدالت جويي را در بين ملت ايران و ديگر ملت‌هاي آزادي خواه جهان به وجود آورد."

 

 

اين بيانيه مي افزايد: علمدار اسلام ناب محمدي (ص) در حالي امت خود را با دلي آرام و قلبي مطمئن ترک کرد و به ديار باقي شتافت که بهترين و قوي‌ترين مواريث معنوي خود را در قالب وصيت نامه الهي ـ سياسي، نقشه راهشان قرار داد و از آن مهم‌تر، خورشيد تابان که در مکتب او پرورش يافته بود را هدايتگر و امام بعد از خود به يادگار گذاشت.

 

 

در بيانيه اين تشکل دانشجويي تاکيد شده :متاسفانه امروز شاهد آنيم که کساني دم از خط امام (ره) مي‌زنند که بيش از آن که شاهد پايبندي عملي آنها به وصاياي آن عزيز باشيم، بيگانگي مبرهن آنها از آرمان‌هايشان را مشاهده مي‌کنيم.

 

 

"بار ديگر نعره اشراف و ديکتاتور ماباني که ارتزاق از بيت المال مردم مي‌کردند و فرياد مي‌زدند "امام به موزه تاريخ رفت" اکنون که خود به زباله دان و قهقرا رهسپار شده‌اند، از حنجره کوته فکراني شنيده مي‌شود که اقدامي جز بلغور اهانت‌ها، فحاشي‌ها و حرمت شکني مقدمات و باورهاي ملت مظلوم ايران، در دستور کار ندارند.

 

 

بيانيه جنبش دانشجويي تربيت معلم تهران مي افزايد:آنانکه به خوبي مي‌دانند ديگر مقابله با انديشه‌ها و باورهاي حضرت امام (ره) به تنهايي راهگشاي اهداف شوم آنها نخواهد بود، دوباره به هتک حرمت و اهانت به ساحت مقدس آن عزيز روي آورده‌اند و خصومت خود را با ملت و امام آنها بيش از پيش نمايان ساخته‌اند.

 

 

دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران با درخواست از قوه قضاييه براي محاکمه هر چه زودتر سران اصلي فتنه اخير، تاکيد کرده اند: معتقديم عامل اصلي اين هتاکي‌ها، قانون ستيزي و ساختارشکني اين افراد مي‌باشد که زمينه توهين به ارزش‌هاي انقلاب و امام را به وجود آورده است.

 

 

در پايان اين بيانيه خاطرنشان شده است:در صيانت از آرمان‌هاي خميني کبير و خلف صالح ايشان لحظه‌اي غفلت نکرده و تا آخرين نفس در اين صراط مقدس ايستاده‌ايم و بر سر منافقين کوردل فرياد برمي‌آوريم که ما همان آتش زير خاکستر عزت و غيرتيم و نه آتش زير خاکستر اختلاف. گوش به فرمان امام امت هستيم، سکوتمان نه از روي غفلت بلکه از روي اطاعتمان از ولي امر مسلمين است، تحمل ما و اقدام ما به فرمان امام خامنه‌اي است.