متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

حج عمره و آشنایی با اعمال حج عمره



 

چهارشنبه 28 دی ماه قرعه کشی دور جدید پیش ثبت نام حج عمره

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با هماهنگی های انجام شده بین دو بانک ثبت نام کننده زمان قرعه کشی بین افراد ثبت نام کننده در دور جدید را چهارشنبه 28 دیماه اعلام نمود.

شایان ذکر است طبق اطلاعیه های رسمی اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت قرعه کشی فقط برای سه سال ظرفیت اعزام انجام خواهد شد و اعزام انتخاب شدگان در این مرحله از سال 1393 خواهد بود..../حج نیوز

 

کاربران عزیز در این مقاله جهت آشنایی شما با اعمال حج عمره مطالبی گردآوری نموده ایم  که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.

 


حج عمره حج تمتع حج حج و زیارت سازمان حج

 

آشنایی با اعمال    حج :

 

بسم اللّه الرحمن الرحیم

الحمد للّه رب العالمین والصلوهٔ والسلام علی محمد وآله الطاهرین ولعنهٔ الله علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین

حج-هر مكلفی كه مستطیع باشد یعنی شرایط واجب بودن حج را دارا باشد ، باید در تمام عمر یك مرتبه حج كند یعنی مكه برود ، واعمالی را كه دستور داده اند بجا آورد، و این عمل را حَجَّهُٔ الاسلام میگویند.

 

انسان باید پیش از شروع به حج اعمال آنرا اجمالاً بداند ، وكسی كه نمیداند اگر در موقع احرام نیت كند كه برای انجام فرمان خداوند عالم حج واجب خود را بجا می آورم كه بعد از مشغول شدن بعمل هر چه لازم است انجام دهم، مثل آنكه قصد كند مطابق رساله ای كه دارد یابفرموده مجتهد یاعالمی كه همراه او است عمل را تمام كند ، عمل او صحیح است .

 

 

● حج عمره تمتع


كسی كه وظیفه او حج تمتع است ، باید پیش از حج ،عمره تمتع بجا آورد واعمال حج عمره  پنج چیز است :

▪ اوّل : احرام .

دوّم : طواف خانه كعبه .

▪ سوّم : دو ركعت نماز طواف .

▪ چهارم : سعی بین صفا ومروه .

▪ پنجم : تقصیر ، واحكام اینهامفصلا گفته خواهد شد .


الف) احرام

ـ (مسأله ۱) كسانیكه میخواهند حج كنند وقتی بمیقات رسیدند ، باید محرم شوند ومیقاتها پنج است :

▪ اول : جحفه وآن میقات كسانی است كه برای انجام اعمال حج از راه شام بمكه میروند .


▪ دوم : مسجد شجره وآن میقات كسانی است كه برای انجام اعمال حج از راه مدینه منوره بمكه میروند ، واگر در آنجا ممكن نشود ، می توانند در جحفه محرم شوند .


▪ سوم : وادی عقیق وآن میقات كسانی است كه از راه نجد وعراق بمكه میروند وقسمت اوَّل این وادی را مسلخ میگویند ، وقسمت دوّم آنرا عمره وقسمت سوّمش را ذات عرق می نامند.

  وچنانچه یقین كند كه بوادی عقیق رسیده ، بهتر است در قسمت اول آن یعنی در مسلخ محرم شود واگر یقین نكند بنابر احتیاط واجب ، باید احرام را تأخیر بیندازد تایقین كند كه بوادی عقیق رسیده ، وبعد از آنكه یقین كرد پیش از رسیدن به قسمت سوم وادی محرم شود .

 

▪ چهارم : قرن المنازل وآن میقات كسانی است كه راه آنها از طائف است .

▪ پنجم : یلملم وآن میقات كسانی است كه انجام اعمال حج از راه یمن به مكه میروند .


 

 

حج عمره حج تمتع حج حج و زیارت سازمان حج

 

 

ـ (مسأله ۲) اگر منزل كسی كه از بعض میقاتهائی كه در مسأله پیش گفته شد به مكه نزدیكتر باشد ، میقاتش منزل او است .

 

ـ (مسأله ۳) اگر از راهی برود كه از هیچ یك از پنج میقات نگذرد ، وقتی مقابل یكی از آنها رسید ، باید محرم شود ، پس كسانیكه از راه مدینه منوره بمكه میروند واز مسجد شجره نمی گذرند ، اگر ممكن است مقابل مسجد محرم شوند .

ـ (مسأله ۴) كسی كه نمی تواند یقین كند كه مقابل یكی از پنج میقات رسیده، اگر از گفته كسانیكه اطلاع دارند، اطمینان پیدا كند كه مقابل یكی از آنها رسیده میتواند محرم شود .

ـ (مسأله ۵) اگر نذر كند كه پیش از رسیدن به میقات در محل معیّنی محرم شود وبرای عمل كردن به نذر در همانجا محرم شود كافی است .

ـ (مسأله ۶) كسی كه باهواپیما به مكه میرود ودر جده فرود میآید ونخواهد به مدینه رود میتواند از جده قدیم محرم شود، ولی احتیاطاً احرام بستن از جده را هم نذر كند كه چنانچه نذر نماید دیگر در وقت رسیدن به مقابل جدّه وجائیكه عَلَم های حرم نمایان می شود حاجت به تجدید احرام نداشته باشد .

ـ (مسأله ۷) جنب و زنیكه در حال حیض یانفاس است میتواند محرم شود ، اما اگر بخواهد از مسجد شجره یامسجد جُحفه محرم شود باید بیرون مسجد طوری بایستد كه شانه اش مقابل مسجد باشد، سپس محرم شود .

ـ (مسأله ۸) اگر بواسطه فراموشی یا عذر دیگری در میقات محرم نشود بعداز آنكه یادش آمد یاعذرش برطرف شد، باید بمیقات برگردد ومحرم شود، واگر نتواند برگردد چنانچه داخل حرم شده بایستی از حرم خارج شود واحرام ببندد ودر خصوص شخص جاهلی كه متوجه به جهل خود بوده ومع ذلك در میقات احرام نبسته وداخل حرم شده وممكن نیست كه بمیقات برگردد احوط وجوبی آنستكه به هر مقداری كه میتواند از حرم دور شود واحرام بندد ، ولی چنانچه داخل حرم نشده باشد یانتواند از حرم خارج شود در هرجا كه یادش آمد یاعذر او برطرف شد می تواند محرم شود .

ـ (مسأله ۹) اگر از روی فراموشی یاندانستن مسأله محرم نشود وبعد از تمام شدن اعمال عمره یادش بیاید ، عمره او صحیح است .

 

● واجبات احرام

واجبات احرام سه چیز است :


▪ اول : پوشیدن لباس احرام .

▪ دوم : نیت .

▪ سوم : لبیك گفتن بتفصیلی كه بعداً بیان می شود .


۱) پوشیدن لباس احرام

ـ (مسأله ۱۰) پیش از نیت احرام ، انسان باید لباس احرام بپوشد ، یعنی پارچه ایكه از ناف تا زانو را بپوشاند بخود ببندد، وپارچه دیگری كه شانه ها را بپوشاند بردوش بیندازد .

ـ (مسأله ۱۱) پارچه ایكه از ناف تا زانو را میپوشاند باید بقدری ضخیم باشد كه پوست بدن از زیر آن دیده نشود بلكه بنابر احتیاط واجب باید پارچه ای هم كه روی دوش می اندازد همینطور باشد .

ـ (مسأله ۱۲) لباس احرام ، باید طوری باشد كه نماز خواندن باآن صحیح باشد ، پس محرم شدن بالباس نجس وابریشم خالص ولباسی كه از اجزاء حیوان حرام گوشت تهیه شده صحیح نیست .

ـ (مسأله ۱۳) اگر نجاستی مثل خون زخم وجراحت ودمل كه نماز خواندن با آنها صحیح است ، در لباس احرام باشد ، اشكال ندارد .

ـ (مسأله ۱۴) كسی كه محرم شده ، اگر لباس او نجس شود بنابر احتیاط واجب ، باید آن را آب بكشد یاعوض نماید ولی اگر بدن او نجس شود ، لازم نیست فوراً آن را بشوید، اگر چه احتیاط مستحب آنست كه آنرا هم فوراً آب بكشد .

ـ (مسأله ۱۵) لباس احرام زن هم نباید ابریشم خالص باشد واحتیاط آنست كه لباس های دیگر او هم ابریشم خالص نباشد .

ـ (مسأله ۱۶) بنابر احتیاط واجب باید لباس احرام بافته باشد واز پوست یاچیزی مثل نمد نباشد .

 

۲) نیّت

بعد از پوشیدن لباس احرام باید برای انجام فرمان خداوند عالم ، برخود قراردهد كه بجهت توجه به مكه وبجا آوردن اعمال عمره وحج، كارهائی را كه در عمره تمتع بر او حرام است ( وبعداً گفته میشود ) ترك نماید .

 

۳) لبیك گفتن

(مسأله ۱۷) بعد از نیت باید بگوید :

 

« لَبَّیْكَ اللّهُمَّ لَبَّیْكَ، لَبَّیْكَ لاشَریكَ لَكَ لَبّّیكَ، إنَّ الحَمدَ و النِعمَهَٔ لَكَ وَالمُلْكَ، لاشَریكَ لَكَ »

 

واحتیاط مستحب آنست كه بعد از « لاشریك لك » یك مرتبه دیگر «لبیك» بگوید.

(مسأله ۱۸) كسی كه لبیك گفتن را نمیداند باید یاد بگیرد یابكمك دیگری بخواند وچنانچه ممكن نباشد ، باید بهر طوریكه می تواند بخواند وترجمه آن را به فارسی یابه زبان دیگر بگوید ودیگری را هم نائب بگیرد كه از طرف او بطور صحیح بخواند .

 

چیزهائیكه در حال احرام حرام است بیست وچهار چیز است:

▪ اول : شكار كردن حیوان صحرائی وحشی وكمك كردن صیّاد ونشان دادن شكار ، اگر چه بااشاره باشد ونیز خوردن گوشت شكار در حال احرام حرام میباشد ، اگر چه كسی كه آن را شكار كرده محرم نباشد ، همچنین حرام است حیوانی را كه دیگری شكار كرده است ، بكشد .

ـ (مسأله ۱۹) اگر محرم صیدی را بكشد ،كفاره بر او واجب میشود ، واحكام آن در كتابهای مفصل گفته شده است .

دوم : از چیزهائیكه بر محرم حرام است جماع كردن بازن وبوسیدن او وبازی كردن با او است ونیز نگاه كردن به زن از روی شهوت بلكه بردن هر لذتی از زن یامرد حرام میباشد. ولذت بردن از مرد گذشته از اینكه پیش از احرام حرام بوده ، بواسطه احرام هم حرام میشود .

ـ (مسأله ۲۰) اگر كسی در احرام عمره پیش از تمام شدن سعی عمداً بازن یا العیاذ بالله بامردی جماع كند چه عمره مفرده باشد چه تمتع ، عمره او فاسد است وباید یك شتر كفاره بدهد وچنانچه عمره مفرده بوده باید آن را تمام كند وبعداً آن را دوباره بجا آورد ، ولی اگر تمتع بود در صورتیكه وقت باقی است یعنی می تواند بعد از اتمام واعاده وقوف عرفات را درك كند باید اتمام نموده وبعداً نیز اعاده نماید، وچنانچه وقت باقی نباشد حج تمتع او مبدل به إفراد میشود، یعنی باید اول اعمال حج را بجا آورده وبعد از آن عمره مفرده انجام دهد واحتیاط واجب آنستكه در سال بعد هم عمره وحج را دوباره بیاورد ، واما اگر بعد از تمام شدن سعی عمداً جماع نماید فقط یك شتر كفاره بر او واجب میشود اگر از مردم ثروتمند وبامكنت باشد، ویك گاو بر او واجب می شود اگر از طبقه متوسط باشد ، ویك گوسفند بر او واجب میشود اگر از مردم كم بضاعت وبیچاره باشد ، ولی در هر صورت عمره وحج او صحیح است .

ـ (مسأله ۲۱) اگر در حال احرام حج تمتع یاقران یا إفراد پیش از وقوف بمشعر عمداً جماع كند چه بازن باشد وچه بامرد در فرج باشد یادر دبر یك شتر كفاره بر او واجب است وحج او فاسد میشود ولی باید آنرا تمام كند ودر سال بعد آن را دوباره بجا آورد واگر بعد از وقوف به مشعر جماع كند حج او صحیح است وفقط یك شتر كفاره لازم است ، اگر این عمل پیش از آوردن پنج دور از طواف نساء از او صادر شود ، واما اگر صدور این عمل بعد از دور پنجم باشد كفاره لازم نیست اگر چه احتیاط مستحب آنستكه در اینصورت نیز یك شتر كفاره بدهد .

ـ (مسأله ۲۲) اگر محرم زنی را ببوسد در صورتیكه از روی شهوت باشد یك شتر كفاره بر او واجب میشود واگر از روی شهوت نباشد كفاره آن فقط یك گوسفند است اگر چه احتیاط مستحب آنست كه نیز یك شتر كفاره دهد .

ـ (مسأله ۲۳) اگر در حال احرام عمداً از روی شهوت بعیال خود نگاه كند ومنی از او بیرون آید كفاره آن یك شتر است ولی اگر عمداً واز روی شهوت بغیر عیال خود نگاه كند ومنی از او بیرون آید ، بنابر احتیاط واجب بلكه اقوی كفاره آن یك شتر واگر نتواند یك گاو واگر آنرا هم نتواند یك گوسفند است .

ـ (مسأله ۲۴) اگر محرم بازنی ملاعبه نماید چناچه منی از وی بیرون آید كفاره آن یك شتر است ولی اگر منی بیرون نیاید كفاره اش یك گوسفند است .

 


حج عمره حج تمتع حج حج و زیارت سازمان حج

 

 

سوّم : از چیزهائیكه بر محرم حرام می باشد آنست كه زنی را برای خود یادیگری عقد كند ، اگر چه آن دیگری محرم نباشد وباید شاهد عقد هم نشود، و احتیاط واجب آنستكه زنی راخواستگاری هم نكند ولی اگر زن خود را طلاق رجعی داده باشد ، می تواند به او رجوع نماید

▪ چهارم : از چیزهائی كه بر محرم حرام می باشد آن است كه استمناء كند یعنی كاری كند كه منی از او بیرون آید .

▪ پنجم : بوئیدن مشك وزعفران وكافور وعود وعنبر ومانند اینها ونیز خوردن ومالیدن آن ببدن وپوشیدن لباسی كه بوی خوش دارد واستعمال سایر چیزهای خوشبو بر محرم مكروه است .

ـ (مسأله ۲۵) كسی كه محرم است اگر محتاج به خوردن یاپوشیدن چیزی شود كه بوی خوش دارد ، باید بینی خود را بگیرد وبنابر احتیاط از بوئیدن چیزی كه به آن خَلوق می گویند وخانه كعبه را به آن خوشبو می كنند خودداری نماید .

ـ (مسأله ۲۶) كفاره استعمال بوی خوش یك گوسفند است .

ـ (مسأله ۲۷) احتیاط واجب آن است كه محرم در وقت گذشتن از جایگاه عطر فروشان نگذارد كه بوی عطر به بینی او برسد واحتیاط مستحب آن است كه میوه های خوشبو مثل سیب وبه راهم نبوید ، ولی خوردن آنها مانعی ندارد .

ـ (مسأله ۲۸) گرفتن بینی از بوی بد برای محرم حرام است ولی اگر تند برود كه بوی بد به بینی او نرسد اشكال ندارد .

▪ ششم : پوشیدن چیز دوخته وچیزی كه مثل دوخته است ، مانند كلاه نمد. واگر ناچار شود كه چیز دوخته ای را بپوشد كفاره آن یك گوسفند است .

ـ (مسأله ۲۹) احتیاط واجب آنست كه چیز دوخته كوچك را هم نپوشد ولی اگر همیان پول را به كمر ببندد یا از روی ناچاری فتق بند ببندد اشكال ندارد ، ولی برای بستن فتق بند احتیاطاً یك گوسفند كفاره بدهد .

ـ (مسأله ۳۰) احتیاط واجب آن است كه لباس احرام خصوصاً پارچه ای را كه بدوش می اندازد گره نزند وباچوب یاسوزن بهم متصل نكند وبه آن تكمه ندوزد .

ـ (مسأله ۳۱) زنها می توانند لباس دوخته بپوشند ولی باید از پوشیدن قفازین خودداری كنند وقفازین چیزی است كه زنهای عرب می دوختند وبرای جلوگیری از سرما در دست میكردند .

▪ هفتم : از چیزهائیكه بر محرم حرام می باشد آن است كه باقصد زینت كردن به چیزهائی كه اسباب زینت است سرمه بكشد ، بلكه بنابر احتیاط واجب باید باقصد زینت به چیزی هم كه سیاه نیست سرمه نكشد ونیز به چیزهائیكه اسباب زینت است ، بدون قصد زینت هم سرمه نكشد .

▪ هشتم : نگاه كردن در آئینه . ولی زدن عینك اگر زینت نباشد ونگاه كردن در آب صاف اشكال ندارد .

منبع:سایت آیت الله العظمی شاهرودی


ویدیو مرتبط :
حج عمره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان حج و زیارت، شیوه اعزام به عمره مفرده را اعلام كرد



 

 

سازمان حج و زیارت، شیوه اعزام به عمره مفرده را اعلام كرد

 

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه ای، شیوه تشرف متقاضیان به عمره مفرده امسال را اعلام كرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی حج، در اطلاعیه سازمان حج و زیارت آمده است: پذیرش متقاضیان دارای اولویت تشرف از 22 دی ماه به ترتیب اطلاعیه‌های هر یك از استان‌ها در جراید محلی آغاز و عملیات اعزام معتمرین طی یك دوره حداكثر شش ماهه -تا آغاز ماه مبارك رمضان- ادامه دارد.

اطلاعیه سازمان حج و زیارت یادآورشد: از همه كسانی‌كه واجد شرایط تشرف در سال‌جاری هستند دعوت می‌شود با توجه به نكات مندرج در فراخوان این سازمان اقدامات لازم را معمول كنند.

بر این اساس، تشرف معمترین در هر زمان منوط به صدور به موقع روادید از طرف سفارت دولت عربستان و تایید جداول پروازی است.

* مشمولین تشرف عمره مفرده

1 - همه دارندگان قبوض بانك ملی ثبت نامی در سنوات1363،76 و82 تا 5 فرودین سال 1386 كه تاكنون به هردلیلی مشرف نشده اند و اسناد بعد از 5 فروردین سال 1386 چنانچه با مجوز دفاتر حج و زیارت استانی صادر و ظهرنویسی شده باشد.

2 - دارنندگان اولویت های 1 تا180 بانك ملت كه در ثبت نام عمومی سال 1387 شركت كرده و كارت ثبت نام دارای اعتبار را در دست دارند.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، متقاضیان به منظور اطلاع از اولویت های تشرف می توانند با مراجعه به سایت بانك ملت به آدرسwww.bankmellat.ir، مراجعه به شعب مربوطه، تماس با شماره تلفن 1556 -مركز ارتباطات مردمی بانك ملت- و یا ارسال شماره ثبت نام خود به مركز پیام بانك ملت به شماره 300034 -از طریق پیامك- از اولویت تشرف خود مطلع شوند.

3- همه افراد بند های یادشده كه در سالهای قبل اقدام به ثبت نام نزد كارگزاران مجازكرده ولی به علتی مشرف نشده اند و وجوه آنان نزد یكی از شركت‌های مجاز از طرف سازمان یا بانك بوده و بستانكار هستند - منوط به اینكه قبل از مراجعه به كارگزاران در روز ثبت نام حتما نسبت به اخذ تاییدیه از دفاتر حج و زیارت در استان اقدام و قبض خود را در شعب بانك مربوطه پایدار كنند.

ب - تاریخ پذیرش مشمولین تشرف

1-اسامی و آدرس دفاتر زیارتی مجاز به همراه تاریخ پرواز،گروه قیمتی و هزینه آن و سایر اطلاعات لازم در هر استان توسط دفاتر حج و زیارت استان در روز 20 دی ماه از طریق جراید كثیرالانتشار محلی اعلام و پذیرش متقاضیان نیز در دفاتر زیارتی آغاز خواهد شد. .

2-تا قبل از اعلام رسمی كارگزاران در جراید، هیچ یك از كارگزان مجاز به پذیرش متقاضیان و اخذ مدارك از آنان به هیچ وجه و تحت عناوین رزرو، لیست انتظار نبوده و ثبت نام فقط در روز و ساعت اعلام شده از سوی دفتر حج و زیارت استانها با حضور ناظرین مربوط انجام خواهد شد.

سازمان حج و زیارت تصریح كرد: چنانچه در مهلت مقرر -برابر اطلاعیه استانی دفاتر حج و زیارت - مراجعه واجدین شرایط برای ثبت نام و تكمیل ظرفیت های پروازی صورت نگیرد‏، سازمان حج و زیارت با دعوت از اولویت های بعدی نسبت به تكمیل ظرفیت گروه ها اقدام خواهند كرد. از این‌رو از هم اكنون توصیه می‌شود كه متقاضیان ظرف مهلتی كه تعیین می‌شود به كارگزاران مجاز در سطح استان، شهرستان مربوط مراجعه موثر كنند.

ج - نحوه ثبت نام و مدارك لازم:

1- تشرف معتمرین با گذرنامه عادی بین المللی -باحداقل 7 ماه اعتبار از تاریخ پرواز كاروان-خواهد بود. دریافت گذرنامه جدید و یا تمدید اعتبار آن و همچنین پرداخت عوارض خروج از كشور به عهده متقاضی بوده و اخذ گذرنامه انفرادی برای سایر افراد خانواده - فرزندان دختر و پسر كه در زمان پرواز 17سال تمام داشته باشند الزامیست.

2- متقاضی با مراجعه به هریك از دفاتر خدمات زیارتی امكان انتخاب گروه و تاریخ پرواز مورد نظر خود را دارد ازاین رو توصیه می شود افراد با مراجعه به نزدیكترین كارگزار - محل سكونت یا كار- و نسبت به انتخاب گروه و رزرواسیون -درصورت وجود ظرفیت خالی- اقدام كنند.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت ، هنگام ثبت نام اولیه -رزرواسیون- اصل قبض بانكی دارای اولویت به همراه كارت یا شماره ملی ، اصل و كپی شناسنامه ، و سایر مداركی كه در اطلاعیه های استانی ذكر می‌شود را جهت خود و همراهان درجه اول - همسر-فرزند-پدر-مادر-برادر-خواهر- به كارگزار مبدا -رزروكننده- ارایه می‌شود و برگه رزور جا را دریافت می‌كنند.

اطلاعیه سازمان حج و زیارت یادآورشد: برای متقاضیان كه اقدام به ثبت نام در پروازهای یك ماه نخست عملیات می كنند، ارایه اصل گذرنامه دارای اعتبار الزامی بوده و در اسرع وقت می بایست مراحل بعدی ثبت نام را دنبال و ثبت نام خود را قطعی كنند.

3- با توجه به اینكه ظرفیت هر گروه تعیین و قابلیت افزایش ندارد، لذا هنگام مراجعه به دفتر زیارتی به نحوی اقدام شود كه جهت خود و همراهان و سایر افرادی كه تمایل دارند باهم مشرف شوند و اولویت تشرف نیز دارند، ثبت نام و رزرواسیون انجام دهند زیرا پس از تكمیل ظرفیت گروه، افزایش ظرفیت مقدور نیست از این‌رو هنگام ثبت نام اولیه (رزرواسیون) دقت لازم را مبذول كرده و مندرجات برگه رزرواسیون تحویلی مطالعه شود.

اطلاعیه سازمان حج و زیارت تصریح كرد: دارندگان قبوض بانك ملی كه سیستم در تایید اطلاعات آنان اعلام مغایرت و اشكال جزیی می كند، می بایست قبل از مراجعه به كارگزار مقصد و قطعی كردن ثبت نام حتما به یكی از شعب بانك ملی مراجعه و رفع مغایرت كنند، لیكن امكان رزرواسیون و ثبت نام اولیه برای اینگونه افراد فراهم است.

4 - خروج از كشور مشمولین وظیفه عمومی و پرسنل نیروهای مسلح تابع مقررات مربوطه خواهد بود از این‌رو ثبت نام آنان در پروازهای یك ماه نخست عملیات منوط به هماهنگی لازم و ارایه گذرنامه معتبر و یا دارای اجازه خروج ازكشور خواهد بود.

اطلاعیه سازمان حج و زیارت ادامه داد: امكان انجام ثبت نام اولیه و رزرو جا در همه كارگزاران مجاز سطح استان كه در جراید محلی دفاتر حج و زیارت منتشر می‌شود وجود دارد، لیكن قطعی كردن ثبت نام منوط به مراجعه به كارگزار مقصد در مهلت تعیین شده خواهد بود.

این اطلاعیه افزود: هزینه های سفر مشمولین تشرف كه بخش اصلی آن شامل هزینه ارزی و ریالی سفر و بلیط هواپیمایی است طی قبض ما به التفاوت توسط متقاضی در بانك عامل قابل واریز خواهد بود .علاوه بر آن بخش دیگری از هزینه تشرف كه شامل هزینه جلسات آموزشی، هزینه های اداری كارگزاران، مدیر و معاون راهنما است و بر اساس ظرفیت هر گروه، ایستگاه پروازی متغیر است -كه می باید برابر قیمت های مصوب دفتر حج و زیارت این جدول در محل ثبت نام كارگزار نصب و قابل رؤیت باشد- به حساب بانكی كارگزار مربوط واریز می شود.

اطلاعیه سازمان حج و زیارت افزود: هر دفتر زیارتی برای انجام ثبت نام اولیه از متقاضی در سایر دفاتر زیارتی مبلغ بیست هزار ریال به ازای هر نفر دریافت می‌كند. بنابراین رگونه وجه غیر از مبالغ یادشده در بند فوق تحت هیچ عنوانی به صورت واریز به حساب و یا پرداخت نقدی مجوزی ندارد.

این اطلاعیه یادآورشد كه برخی از گروهها جهت تهیه و تامین ساك یك شكل معتمرین، البسه و لوازم احرام و طواف و همچنین حمل و نقل از محل سكونت به فرودگاه در داخل كشور و بالعكس به صورت یكجا اقدام می كنند كه در این صورت باید در جلسات اول نسبت به انتخاب 3 نفر نماینده از بین زایرین اقدام و با نظارت آنان هزینه‌های خرید وسایل مذكور و حمل و نقل محاسبه، دریافت و انجام شود.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت حدود 800 هزار نفر در این دوره به سفر عمره مفرده اعزام می شوند...../تحلیل:ایرنا