متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

تندروها پشت سد برجام



اخبار,اخبارانتخابات , انتخابات مجلس دهم


 اخبار  انتخابات مجلس  - « ابتکار» تاثیر اجرایی شدن توافق هسته ای بر آرایش سیاسی مجلس دهم را بررسی می‌کند؛


  کارشناسان سیاسی بر این اعتقاد هستند که علی‌رغم تلاش برخی دلواپسان علیه برجام در مجلس - که مخالفت خود را اقدامی در جهت نمود بیشتر و تضمین کننده موفقیتشان در انتخابات مجلس دهم دانسته و به نوعی حرکتی جدی در جهت تبلیغاتی زودهنگام برای ماندگاری آنها بر کرسی‌های بهارستان را آغاز کرده بودند – این نمایش به دور از منطق خلاف تصوراتشان را در سرنوشت سیاسی آنها رقم زد. ملتی که برجام را به عنوان اصلی‌ترین راه نجات از مشکلات اقتصادی کشور دانسته و بردن یک نان بیشتر به خانه مهم‌ترین دغدغه آنها تلقی می‌شود، بعد از مشاهده مخالفت‌های آشکار تعدادی از تندرویان و رفتارهای غیر دیپلماتیک از سوی وکلای خود برای مدتی دچار یاس شدند و این موضوع عاملی شد که برای تغییر روند مجلس و یادآوری رسالت نمایندگان که همانا دفاع از حقوق مردم است، در آراء خود برای مجلس دهم تجدیدنظر کنند.

 

البته برخی از تندرویان با بر هم زدن برنامه‌های سخنرانی جناح سیاسی مخالف خود که به نظر آنها به نوعی تبلیغات برای مجلس دهم بود بر این مهم صحه گذاشتند که مخالفت با برجام بهانه‎‌ای از سوی آنها برای ایستادن در مقابل دولت بود غافل از اینکه اصرار دولت یازدهم برای تصویب برجام تلاشی در جهت ایجاد روزنه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی ملت ایران بود. بعد از حواشی ایجاد شده پیرامون بحث برجام در صحن مجلس انشقاق بین طیف‌های مختلف اصولگرا نیز مشهود بود تا جاییکه برخی از آنها برای حضور در انتخابات مجلس دهم برای قرار گرفتن نام خود در لیست طیف‌های نزدیک به دولت تلاش کردند.


در اینجا این سوال ایجاد شد که با وجود اتفاقاتی که حول محور برجام در مجلس شورای اسلامی ایجاد شد اجرایی شدن برجام چه تاثیری در آرایش سیاسی مجلس دهم خواهد داشت، قضاوت در این مورد را به اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سپردیم.


مردم برای رای خود در انتخابات مجلس دهم به سمت مخالفان برجام نمی‌روند
منصور حقیقت‌پور که به عنوان نایب رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، مدت زمان طولانی به بررسی متن برجام به صورت تخصصی پرداخته بود در مورد تاثیر برجام بر آرایش سیاسی مجلس دهم به «ابتکار» گفت: البته اجرایی شدن برجام تاثیر زیادی بر این موضوع نخواهد داشت اما در میزان موفقیت افرادی که در روند تصویب برجام در مجلس با آن مخالفت کردند و فیلم نحوه برخورد آنها با دولتمردان هم در فضای مجازی منتشر شده بود در رای مردم تاثیر خواهد گذاشت.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه هم‌اکنون مردم به دنبال حضور افرادی در مجلس دهم هستند که از روحیه معتدل برخوردار بوده و در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور و رفع مشکل اشتغال جوانان در جامعه که مهم‌ترین معضلات کنونی جامعه هستند، تلاش کنند بنابراین به طور قطع آنها موافق جریان‌های تندرویی که در مجلس علیه برجام واکنش نشان دادند، نبوده و در رای خود به سمت آنها نخواهند رفت. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: البته تا دو ماه آینده که گروه 1+5 دستورالعمل لغو تحریم‌ها علیه ایران را صادر نکند نمی‌توان به طور یقین تاثیر ناشی از اجرایی شدن برجام بر آرایش سیاسی مجلس را متصور بود اما بدون شک نخبگان جامعه که اخبار مذاکرات و مراحل تصویب برجام در مجلس را دقیق و موشکافانه دنبال کرده بودند نیروهای تندرو را از نیروهای معتدل در مجلس کنونی تمیز خواهند داد.


اجرایی شدن برجام موجب ارتقای طیف‌های نزدیک به دولت در مجلس دهم خواهد شد
احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این مورد به «ابتکار» گفت: آنچه مسلم است برجام قبل از انتخابات مجلس دهم اجرایی می‌شود و با اینکه گفته شدهPMD یک راه نفوذ دشمنان به کشورمان خواهد بود اما برجام چندین راه نفوذ به کشور را برای آنها باز خواهد کرد ضمن‌اینکه اجرایی شدن برجام عامل انشقاق بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خواهد بود؛ چراکه این دو طیف بر روی برجام بحث دارند و در این مورد دارای نقطه نظرات متمایزی هم هستند.

 

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در اینجا نکته قابل ذکر این است که اجرایی شدن برجام در سطح‌بندی مجلس دهم موثر خواهد بود به این معنا که اگر آمریکا در پی اجرایی شدن برجام بخشی از پول‌های بلوکه شده کشورمان را نیز آزاد کند به طور قطع دست طیف‌های نزدیک به دولت برای موفقیت و حضور در مجلس آینده باز می‌شود ضمن‌اینکه می‌توان پیش‌بینی کرد که اصلاح‌طلبان برای حضور در مجلس دهم ارتقاء یابند البته این امکان هم وجود دارد که آمریکا پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد نکند که به طور قطع اشتباه بزرگی از سوی آنها خواهد بود.

 

این نماینده اصولگرای مجلس نهم یادآور شد: البته با وجود اینکه اجرایی شدن برجام باعث می‌شود که آمریکا ناخواسته در قاعده بازی ایران وارد شود اما تجربه ثابت کرده است که آمریکا هیچ‌گاه از ایران حمایت نکرده و برای آنها فرقی نمی‌کند که در مجلس ایران کدام طیف سیاسی از جمله اصلاح‌طلب یا اصولگرا ارتقا یابند چراکه آنها از بنیان با نظام جمهوری اسلامی ایران دشمن هستند.


 اخبار  انتخابات مجلس  -  ابتکار 


ویدیو مرتبط :
بالاخره برجام از سد مجلس گذشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلاح جنگی تروریست ها پشت سد موصل آب پاشی خشن داعش علیه مردم



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - سلاح جنگی تروریست ها پشت سد موصل آب پاشی خشن داعش علیه مردم

احتمال آن وجود دارد که گروه فوق العاده افراطی داعش از قطع کردن مسیر جریان آب آشامیدنی در مناطق تحت کنترل به عنوان سلاح استفاده کند. از آن بدتر احتمال شکسته شدن سد "موصل" است.

اخبار هفته گذشته عراق حاکی از آن بود که کنترل سد بزرگ "موصل" به دست نیروهای داعش افتاده است. این موضوع نشان از احتمال بروز فاجعه ای انسانی گسترده تر در عراق حکایت دارند. با این حال، این نخستین باری نیست که در عراق از "آب" به عنوان سلاحی جنگی استفاده شده است.

پیش از این نیز بعثی ها در جریان جنگ هشت ساله با ایران از این موضوع سوء استفاده کرده بودند.

به گزارش "تدبیر"، سایت "یو اکسپرس" با انتشار گزارشی درباره خطر شکسته شدن سد موصل توسط نیروهای داعش و بروز فاجعه ای انسانی در عراق می نویسد:"احتمال آن وجود دارد که گروه فوق العاده افراطی داعش از قطع کردن مسیر جریان آب آشامیدنی در مناطق تحت کنترل به عنوان سلاح استفاده کند. از آن بدتر احتمال شکسته شدن سد "موصل" است.

در صورت وقوع چنین حادثه ای این سد که در 200 مایلی بغداد واقع شده می تواند باعث ایجاد سیلی عظیم در آن منطقه شود. هم چنین سد "حدیثه" در غرب آن منطقه نیز یکی دیگر از اهداف داعش است. استفاده از "سد"ها توسط نیروهای داعش به عنوان سلاح جنگی جای تعجب ندارد. این موضوع برای کسانی که با شیوه های جنگ در عراق آشنا هستند موضوعی تازه نیست."

به گزارش تدبیر، این سایت در ادامه به شرح داستان سوء استفاده بعثی ها از "آب" به عنوان حربه ای جنگی علیه نیروهای ایرانی پرداخته و می نویسد:"در سال 1984 میلادی جنگی میان ایران و عراق به نقطه اوج خود رسید جنگی که هشت سال به طول انجامید.

عراق در آن زمام تحت تسلط سیاسی سنی ها بود و در ایران چند سالی از تاسیس جمهوری اسلامی ایران می گذشت.

"طارق عزیز" یکی از نزدیک ترین یاران "صدام حسین" دیکتاتور وقت عراق در سال 1980 میلادی به یکی از نزدیکان خود گفته بود که ایران جامعه ای بسیار سازمان یافته دارد. ما از صدور انقلاب آن کشور به عراق می ترسیم.

در دهه هشتاد میلادی، بعثی ها برای جلوگیری از نفوذ سربازان ایرانی در اطراف اروند رود با پر کردن مزارع از آب فراوان باعث می شدند تا آب گرفتگی ایجاد شود. آنان به گل آلود کردن محیط سعی می کردند تا از عبور رزمنده های ایرانی جلوگیری کنند. اکنون مناطق آب گرفته خشک شده اند تنها شن و ماسه باقی مانده است.

"ماهر عبدالرشید" فرمانده واحد عملیاتی منطقه جنوبی عراق در ارتش بعثی گفته بود که صدام از "آب" برای مقابله با نیروهای نظامی ایرانی در جنگ هشت ساله استفاده کرده بود. به گفته او صدام به سربازان تحت فرمانش دستور داده بود که مسیر آب رودخانه ها و سدها را به مردابی در نزدیکی بصره منحرف کنند. در نتیجه انباشته شدن آب راه رفتن و پیشروی رزمندگان ایرانی با تاخیر مواجه می شده است چرا که راه رفتن در گل و لای دشوار است. چند سال پس از آن ارتش ترکیه و نظامیان هندی نیز شیوه بهره برداری از "آب" به عنوان سلاحی جنگی را مورد استفاده قرار دادند."


این سایت در پایان اشاره می کند که اکنون در صفوف داعشی ها تعداد زیادی از فرماندهان و افسران پیشین عضو ارتش بعثی عراق حضور دارند و همین موضوع می تواند هراس از امکان شکسته شدن سد "موصل" و یادگیری شیوه استفاده از آب در جنگ توسط داعشی ها از بعثی ها را تقویت کند.
اخبار بین الملل - تدبیر