متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

به شریح قاضی برخورد قاطعانه باخیانت کارگزاران



ترجمه فارسی نهج البلاغه
به شریح قاضی
برخورد قاطعانه باخیانت کارگزاران
به من خبر دادند که خانه‏ای به هشتاد دینار خریده‏ای، و سندی برای آن نوشته‏ای، و گواهانی آن را امضا کرده‏اند. (شریح گفت: آری ای امیر مومنان امام (ع) نگاه خشم‏آلودی به او کرد و فرمود) ای شریح! به زودی کسی به سراغت می‏آید که به نوشته‏ات نگاه نمی‏کند، و از گواهانت نمی‏پرسد، تا تو را از آن خانه بیرون کرده و تنها به قبر بسپارد. ای شریح! اندیشه کن که آن خانه را با مال دیگران یا با پول حرام نخریده باشی، که آنگاه خانه دنیا و آخرت را از دست داده‏ای. اما اگر هنگام خرید خانه، نزد من آمده بودی، برای تو سندی می‏نوشتم که دیگر برای خرید آن به درهمی یا بیشتر، رغبت نمی‏کردی و آن سند را چنین می‏نوشتم:
هشدار از بی‏اعتباری دنیای حرام
این خانه‏ای است که بنده‏ای خوارشده، و مرده‏ای آماده کوچ کردن، آن را خریده، خانه‏ای از سرای غرور، که در محله نابودشوندگان، و کوچه هلاک شدگان قرار دارد، این خانه به چهار جهت منتهی می‏گردد. یک سوی آن به آفتها و بلاها، سوی دوم آن به مصیبتها، و سوی سوم به هوا و هوسهای سست‏کننده، و سوی چهارم آن به شیطان گمراه‏کننده ختم می‏شود، و در خانه به روی شیطان گشوده است. این خانه را فریب خورده آزمند، از کسیکه خود به زودی از جهان رخت برمی‏بندد، به مبلغی که او را از عزت و قناعت خارج و به خواری و دنیاپرستی کشانده، خریداری نموده است. هرگونه نقصی در این معامله باشد، بر عهده پروردگاری است که اجساد پادشاهان را پوسانده، و جان جباران را گرفته، و سلطنت فرعونها چون (کسری) و (قیصر) و (تبع) و (حمیر) را نابود کرده است.
عبرت از گذشتگان
و آنان که مال فراوان گرد آوردند، و بر آن افزودند، و آنان که قصرها ساختند، و محکم‏کاری کردند، طلاکاری نمودند، و زینت دادند، فراوان اندوختند، و نگهداری کردند، و به گمان خود برای فرزندان خود گذاشتند، اما همگی آنان به پای حسابرسی الهی، و جایگاه پاداش و کیفر رانده می‏شوند، آنگاه که فرمان داوری و قضاوت نهایی صادر شود (پس تبهکاران زیان خواهند دید.) به این واقعیتها عقل گواهی می‏دهد هرگاه که از اسارت هوای نفس نجات یافته، و از دنیاپرستی به سلامت بگذرد.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کِتابٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) کَتَبَهُ ‏لِشُرَیْحِ‏ ‏بْنِ‏ ‏الْحارِثِ‏ قاضِیهِ رُوِىَ أَنَّ ‏شُرَیْحَ‏ ‏بْنَ‏ ‏الْحارِثِ‏ قاضِىَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السّلامُ اشْتَرى عَلى عَهْدِهِ داراً بِثَمانِینَ دِیناراً، فَبَلَغَهُ ذلِکَ فَاسْتَدْعاهُ وَ قالَ لَهُ: بَلَغَنِى أَنَّکَ ابْتَعْتَ داراً بِثمانِینَ دِیناراً، وَ ‏کَتَبْتَ‏ کِتاباً، وَ ‏أَشْهَدْتَ‏ ‏فِیهِ‏ شُهُوداً. ‏فَقالَ‏ ‏شُرَیْحٌ‏: قَدْ کانَ ذلِکَ یا أَمِیرَالْمُؤْمِنینَ، قالَ فَنَظَرَ إِلَیْهِ نَظَرَ مُغْضَبٍ ثُمَّ قالَ لَهُ: یا ‏شُرَیْحُ‏ أَما إِنَّهُ سَیَأْتِیکَ مَنْ لا یَنْظُرُ فِى کِتابِکَ، وَ لا یَسْأَلُکَ عَنْ بَیِّنَتِکَ، حَتّى یُخْرِجَکَ مِنْها ‏شاخِصاً، وَ یُسَلِّمَکَ إِلى قَبْرِکَ خالِصاً فَانْظُرْ یا ‏شُرَیْحُ‏ لا تَکُونُ ابْتَعْتَ هذِهِ الدّارَ مِنْ غَیْرِ مالِکَ، أَوْ نَقَدْتَ الثَّمَنَ مِنْ غَیْرِ ‏حَلالِکَ‏، فَإِذاً أَنْتَ قَدْ خَسِرْتَ دارَ الدُّنْیا وَ دارَ الاخِرَةِ! أَما إِنَّکَ لَوْ کُنْتَ أَتَیْتَنِى عِنْدَ شِرائِکَ مَا اشْتَرَیْتَ لَکَتَبْتُ لَکَ کِتاباً عَلى هذِهِ النُّسْخَةِ، فَلَمْ تَرْغَبْ فِى شِراءِ هذِهِ الدَّارِ بِدِرْهَمٍ ‏فَما ‏فَوقَهُ‏. وَ النُّسْخَةُ هذِهِ: هذا مَا اشْتَرى عَبْدٌ ذَلِیلٌ، مِنْ ‏مَیِّتٍ‏ قَدْ أُزْعِجَ لِلرَّحِیلِ، اشْتَرى مِنْهُ داراً مِنْ دارِ الْغُرُورِ مِنْ جانِبِ الْفانِینَ، وَ ‏خِطَّةِ الْهالِکِینَ، وَ تَجْمَعُ هذِهِ الدَّارَ حُدُودٌ أَرْبَعَةٌ: الْحَدُّ الْأَوَّلُ یَنْتَهِى إِلى دَواعِى الافاتِ، وَ ‏الْحَدُّ الثَّانِى یَنْتَهِى إِلى دَواعِى الْمُصِیباتِ، وَ الْحَدُّ الثَّالِثُ یَنْتَهِى إِلَى الْهَوَى الْمُرْدِى، وَ اْلحَدُّ الرَّابِعُ یَنْتَهِى إِلَى الشَّیْطانِ الْمُغْوِى، وَ فِیهِ ‏یُشْرَعُ‏ بابُ هذِهِ الدَّارِ!! اِشْتَرى هذَا الْمُغْتَرُّ بِالْأَمَلِ، مِنْ هذَا الْمُزْعَجِ بِالْأَجَلِ، هذِهِ الدّارَ بِالْخُرُوجِ مِنْ عِزِّ الْقَناعَةِ، وَ الدُّخُولِ فِى ذُلِّ الطَلَّبِ وَ ‏الضَّراعَةِ، فَما أَدْرَکَ هذَا المُشْتَرِىَ فِیمَا ‏اشْتَرى مِنْ دَرَکٍ فَعَلى ‏مُبَلْبِلِ‏ ‏اَجْسامِ‏ الْمُلُوکِ، وَ سالِبِ نُفُوسِ الْجَبابِرَةِ، وَ مُزِیلِ مُلْکِ الْفَراعِنَةِ، مِثْلِ کِسْرى وَ قَیْصَرَ، وَ تُبَّعٍ وَ حِمْیَرَ، وَ مَنْ جَمَعَ الْمالَ عَلَى الْمالَ فَأَکْثَرَ، ‏وَ ‏مَنْ‏ ‏بَنى ‏وَ ‏‏شَیَّدَ‏، وَ زَخْرَفَ وَ ‏نَجَّدَ، وَ ادَّخَرَ وَ ‏اعْتَقَدَ، وَ نَظَرَ بِزَعْمِهِ لِلْوَلَدِ، ‏إِشْخاصُهُمْ‏ جَمِیعاً إِلى مَوْقِفِ الْعَرْضِ وَ الْحِسابِ، وَ مَوْضِعِ الثَّوابِ وَ الْعِقابِ، إِذا وَقَعَ الْأَمْرُ بِفَصْلِ الْقَضاءِ ‏وَ ‏خَسِرَ ‏هُنالِکَ‏ ‏الْمُبْطِلُونَ‏ شَهِدَ عَلى ذلِکَ الْعَقْلُ إِذا خَرَجَ مِنْ أَسْرِ الْهوَى، وَ سَلِمَ مِنْ عَلائِقِ الدُّنْیا.


ویدیو مرتبط :
بی خواص | شریح قاضی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف:راه برخورد با رسانه‌ها، توقیف نیست/کارگزاران حکومتی در برخورد با شهروندان، مراقب باشند



محمدرضا عارف ,مجمع تشخیص مصلحت نظام

عارف در دیدار اعضای جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاه میرکبیر
راه برخورد با رسانه‌ها، توقیف نیست/کارگزاران حکومتی در برخورد با شهروندان، مراقب باشند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه "همگان باید پیام انتخابات 24 خرداد را درک کنند"، گفت: فضای بوجود آمده بعد از انتخابات و حس امیدواری که در مردم ایجاد شده است، نباید با بی تدبیری و کج‌سلیقگی برخی افراد از بین برود.

 محمدرضا عارف در دیدار اعضای جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی حاضران در جلسه، به ضرورت نقش‌آفرینی تشکل‌های صنفی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در مقاطعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشکل‌های صنفی در دانشگاه‌ها توانستند جایگاه مناسبی پیدا کنند و فعالیت‌های مؤثر و مفیدی هم با همراهی مدیران آموزش عالی داشتند اما روندی که طی هشت سال گذشته برخلاف اسناد بالادستی در آموزش عالی کشور طی شد به محدودیت تشکل‌های صنفی منجر شد.

وی از تأسیس تشکل صنفی اساتید در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: فضای دانشگاه فضای دستورپذیر نیست و خوشبختانه طی مدیریت چند ماهه آقای دکتر توفیقی در وزارت علوم و تحقیقات، گام‌های اساسی برای بهبود وضعیت دانشگاه‌ها برداشته شد و مطئمنا آقای دکتر فرجی‌دانا که خلف صالح آقای دکتر توفیقی است در چارچوب سیاست‌های دولت روند کنونی را ادامه خواهد داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر از صحبتهای خود به وضعیت کشور اشاره کرد و یادآور شد: رخداد عظیم انتخابات 24 خرداد سرآغازی بود برای فصلی تازه در امور مدیریتی کشور که حس امیدواری را در مردم بوجود آورد؛ به همین دلیل باید با رویکرد حمایتی، دولت را برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود کمک کرد و انتظار معجزه از مسئولان اجرایی در مدت کمی که از عمر دولت گذشته است، نباید داشت.

عارف با اشاره به برخوردهای اخیر علیه جریان اصلاحات بواسطه انتشار مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های کشور، خاطرنشان کرد: جریان رقیب اصلاحات باید بداند که حافظه تاریخی ملت ایران به خوبی دوران گذشته را به یاد دارد که برخی افراد که منسوب دولت وقت و جریان اصولگرا بودند چگونه برخی اعتقادات مذهبی را زیر سوال می‌بردند و رسانه‌های وابسته به آنها هم آن را منعکس می‌کردند ولی جریان اصولگرا برای فریب افکار عمومی در حالیکه در پیدایش دولت وقت سهیم بودند خود را مبرا از این افراد می‌دانستند.

وی با بیان اینکه "راه برخورد با خطای احتمالی یک رسانه نباید توقیف آن رسانه و بیکار شدن خبرنگاران و کارکنان باشد"، بر ضرورت احیای تشکل‌های صنفی از جمله انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تاکید کرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از همه رسانه‌ها بویژه رسانه‌های اصلاح‌طلب خواست در انتشار مطالب مراقبت لازم را بعمل آورند و به ارزش‌ها و اصول انقلاب توجه لازم را داشته باشند.

وی همچنین با ابراز تأسف از وقایع رخ داده در روز عید غدیر درباره فرزندان میرحسین موسوی تاکید کرد: همگان بویژه کارگزاران حکومتی با تأسی از شیوه و منش امام علی(ع) در برخورد با شهروندان، باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند و به‌گونه‌ای عمل نکنند که شیرینی حماسه 24 خرداد در کام ملت تلخ شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: حس امیدواری که در بعد از انتخابات در مردم ایجاد شده است نباید با بی‌تدبیری و کج‌سلیقگی برخی افراد از بین برود.

بر اساس این گزارش، در این دیدار برخی از اعضای جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاه امیرکبیر در سخنانی ضمن تشریح فعالیت‌های خود، خواستار حمایت مسئولان آموزش عالی کشور از فعالیت‌های تشکل‌های صنفی دانشگاهی شدند. /ایسنا