متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

برای سلیمان زمانه شدن، چه باید کرد ؟!



 

 

برخی افراد تا کسب و کاری برای زندگی شان پیدا نکرده اند و به مشکلی خورده اند ، تسبیح به دست می گیرند و جانماز پهن می کنند ، به جمکران می روند ، نذرمی کنند ، التماس می کنند اما همین که به نان و نوایی رسیدند ، صندلی و میزی تصاحب کردند ، آنقدر بی ظرفیت می شوند که نه خدا را می شناسند و نه رسولش را ، نه راه مسجد را یاد دارند ونه حتی وضو گرفتن و نماز خواندن را !

 

اینان اینقدر بی جنبه هستند که حتی توانایی مواجه شدن با چند وُلت از نعمت های خدا را ندارند ، بیچارگانی که در یک حوض چند متری غرق می شوند ، چه رسد به رودخانه و دریا !

 

ما باید بندگی را ازسلیمان یاد بگیریم . او که ثروت و قدرتش به جایی رسید که به فرموده ی قرآن ، برای هیچ کس دیگر میسّر نشد ، تا آنجا که دریاها ، آسمان ها ، و جنّ و پرندگان همه مسخّر وی شدند.

 

او در متن قدرت غرق نشد ، زیرا از نعمت ها و ثروتش پلی به سوی خدا باز کرده بود .

 

سلیمان به جایی رسید که خداوند از او به نیکی و زیبایی یاد میکند و می فرماید : " سُلَیْمَانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ ."

 

خدا سلیمان، ثروتمند عالم را پسندیده است و از او به خوبی یاد می کند .

 

 

چه شد که سلیمان با آن همه ثروت و دارایی امضای تأیید را از خداوند گرفت؟!

 

آری امضای خدا در کارنامه ی خوبان بی حساب نیست ، سلیمان مهر تأیید گرفت ، زیرا او أوّاب است . أوّاب به سرمایه و دارایی به عنوان هدف نگاه نمی کند ، بلکه آن را وسیله و اسباب می داند

 

زنبور عسل را نیز أوّاب می گویند ؛ چرا که زیاد می رود و باز می گردد . تلاش و کوشش می کند ، اما باز می گردد و در هر بازگشت ، شهد و سرمایه ای با خود می آورد و با آن عسل دست و پا می کند.

 

 

کوچکتر که بودیم ، برای خرید نان که روانه ی خیابان می شدیم ، در راه به هر چیز زیبا و زرق و برق داری برخورد می کردیم ، ماتمان می برد . ما برای خرید رفته بودیم و جمعی منتظر خرید ما بودند ، اما بی خیال سرگرم مسائل دیگر می شدیم و گاهی هم به جای خرید نان ، آنها باید به دنبال ما در خیابان ها می آمدند .

 

اما اوّاب این گونه نیستند . می رود و باز می گردد ، سرمایه اش را بیهوده مصرف نمی کند . پا در هر راهی نمی گذارد ، چشم به هر چیزی نمی دوزد ، بلکه او به دنبال کاری است ، ودر تمام مسیر این کار را فراموش نمی کند .

 

سلیمان به سوی خدا زیاد روی می آورد ، یادش نمی رفت برای چه در حرکت است ، مقصدش را فراموش نمی کرد ، اسب های گران قیمت ، خانه ها و برج های سر به فلک کشیده ، زرق و برق دنیا او را با خود نمی برد،4 بلکه سلیمان ، این دارایی ها را با خود همراه کرد و به سوی خدا برد و شهد و سرمایه اش را در کندوی عبودیت جمع کرد .

 

پس بیایید سلیمان و أوّاب زمانه باشیم ، تا خداوند با دیدن ما به فرشتگانش افتخار کند ، و همچون سلیمان کندویی از عبودیّت و اطاعت بسازیم .


منبع: تبیان

 


ویدیو مرتبط :
زمانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشهدی ها شنبه به "مُلک سلیمان" می روند




 

فیلم سینمایی "ملک سلیمان" روز هفدهم بهمن ماه به طور اختصاصی در سینما آفریقا مشهد اکران می شود.


حسین مسگرانی پیش از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: فیلم سینمایی ملک سلیمان به کارگردانی شهریار بحرانی بعد از اکران در تهران، شنبه برای اکران ویژه شهرستانها به طور اختصاصی فقط در مشهد اکران می شود.


دبیر برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد اظهار داشت: جلسه نقد و بررسی" ملک سلیمان" با حضور شهریار بحرانی، کارگردان، مجتبی فرآورده تهیه کننده "ملک سلیمان"، محمود پاک نیت و امین زندگانی بازیگران این فیلم سینمایی و سایر عوامل فنی این فیلم ساعت ۱۸ در سینما آفریقا مشهد برگزار می شود.



مسگرانی افزود: با توجه به این که فیلم سینمایی" ملک سلیمان" دارای جلوه های ویژه و صدای دالبی است، این فیلم سینمایی در سه سیانس ۱۶، ۱۹ و ۲۱ فقط در سینما آفریقا مشهد اکران خواهد شد.



وی تصریح کرد: هجدهم بهمن ماه نیز فیلم سینمایی پسر آدم دختر حوا، ساعت ۱۶،۱۹ و ۲۱ فقط در سینما هویزه مشهد اکران می شود.