متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

اشارت به حوادث بزرگ



ترجمه فارسی نهج البلاغه
اشارت به حوادث بزرگ
خبر از ظهور و سیستم حکومتی حضرت مهدی (ع)
او (حضرت مهدی (عج)) خواسته‏ها را تابع هدایت وحی می‏کند، هنگامی که مردم هدایت را تابع هوسهای خویش قرار می‏دهند، در حالی که به نام تفسیر نظریه‏های گوناگون خود را بر قرآن تحمیل می‏کنند، او نظریه‏ها و اندیشه‏ها را تابع قرآن می‏سازد، (و از همین خطبه است) در آینده آتش جنگ میان شما افروخته می‏گردد، و چنگ و دندان نشان می‏دهد، با پستانهایی پرشیر، که مکیدن آن شیرین، اما پایانی تلخ و زهرآگین دارد به سوی شما می‏آید، آگاه باشید! فردایی که شما را از آن هیچ شناختی نیست، زمامداری حاکمیت پیدا می‏کند که غیر از خاندان حکومتهای امروزی است (حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)) عمال و کارگزاران حکومتها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد، زمین میوه‏های دل خود (معادن طلا و نقره) را برای او بیرون می‏ریزد، و کلیدهایش را به او می‏سپارد، او روش عادلانه در حکومت حق را به شما می‏نمایاند، و کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) را که تا آن روز متروک ماندند، زنده می‏کند، (و از همین خطبه است).
خبر از تهاجم خونین عبدالملک مروان به کوفه
گویی او را می‏بینم که از شام فریاد برمی‏آورد، و با پرچمهایش پیرامون کوفه را پر می‏کند، و چونان شتر خشمگین به کوفه یورش می‏آورد، زمین را با سرهای بریده فرش می‏کند، دهانش گشاده، گامهایش را سخت و سنگین بر زمین می‏کوبد، تاخت و تاز او بی‏امان و پایدار و هجومش سخت و دشوار است. بخدا سوگند! شما را در اطراف زمین می‏پراکند، آنگونه که اندکی از شما باقی خواهد ماند چونان باقیمانده سرمه در اطراف چشم، و این وضع خونبار تداوم یابد تا آنکه عقل از دست رفته عرب بازآید، پس باید بر سنت پیامبر (ص) باقی مانید که برپاست، و بر آثار رسالت تکیه نمایید، که آشکار است، به عهد نزدیکی که بسته‏اید وفادار مانید که یادگار پیامبر بر آن تکیه دارد، و بدانید این شیطان است که راههایش را هموار می‏نماید تا قدم بر جای قدمهایش نهید و راهش را پی‏گیرید.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) یُومِى‏ءُ فِیها إِلى ذِکْرِ الْمَلاحِمِ: یَعْطِفُ الْهَوى عَلَى الْهُدى إِذا عَطَفُوا الْهُدى عَلَى الْهَوى، وَ یَعْطِفُ الرَّأْىَ عَلَى الْقُرانِ إِذا عَطَفُوْا الْقُرانَ عَلَى الرَّأْىِ.
مِنْها: حَتّى تَقُومَ الْحَرْبُ بِکُمْ عَلى ساقٍ، بادِیاً ‏نَواجِذُها، مَمْلُوءَةً ‏أَخْلافُها، حُلْواً رَضاعُها، عَلْقَماً عاقِبَتُها. أَلا وَ فِى غَدٍ - وَ سَیَأْتِى غَدٌ بِما لا تَعْرِفُونَ- یَأْخُذُ الْوالِى مِنْ غَیْرِها عُمّالَها عَلى مَساوِى‏ءِ أَعْمالِها، وَ تُخْرِجُ لَهُ الْأَرْضُ ‏‏أَفالِیذَ‏ ‏کَبِدِها، وَ تُلْقِى إِلَیْهِ سِلْماً مَقالِیدَها فَیُرِیکُمْ کَیْفَ عَدْلُ السِّیرَةِ، وَ یُحْیِى مَیِّتَ الْکِتابِ وَ السُّنَّةِ.
مِنْها: کَأَنِّى بِهِ قَدْ نَعَقَ بِالشّامِ، وَ ‏فَحَصَ‏ بِرایاتِهِ فِى ضَواحِى ‏کُوفانَ‏، فَعَطَفَ عَلَیْها عَطْفَ ‏الضَّرُوسِ‏، وَ فَرَشَ الْأَرْضَ بِالرُّؤُسِ، قَدْ ‏فَغَرَتْ‏ ‏فاغِرَتُهُ‏، وَ ثَقُلَتْ فِى الْأَرْضِ وَطْأَتُهُ، بَعِیدَ الْجَوْلَةِ، عَظِیمَ الصَّوْلَةِ، وَ اللَّهِ ‏لَیُشَرِّدَنَّکُمْ‏ فِى أَطْرافِ الْأَرْضِ حَتّى لا یَبْقى مِنکُمْ إِلَّا قَلِیلٌ کَالْکُحْلِ فِى الْعَیْن. فَلا تَزالُونَ کَذلِکَ حَتّى تَؤُوبَ إِلَى الْعَرَبِ ‏عَوازِبُ‏ ‏أَحْلامِها فَالْزَمُواْ السُّنَنَ الْقائِمَةَ، وَ الاثارَ الْبَیِّنَةَ، وَ الْعَهْدَ الْقَرِیبَ، الَّذِى عَلَیْهِ باقِى النُّبُوَّةِ، وَ اعْلَمُوْا أَنَّ الشَّیْطانَ إِنَّما ‏یُسَنِّى‏ لَکُمْ طُرُقَهُ لِتَتَّبِعُوا عَقِبَهُ.


ویدیو مرتبط :
حوادث برای بزرگ ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اشارت به حوادث بزرگ 2



ترجمه فارسی نهج البلاغه
اشارت به حوادث بزرگ
آینده بشریت و ظهور حضرت مهدی (عج)
به راههای چپ و راست رفتند، و راه ضلالت و گمراهی پیمودند، و راه روشن هدایت را گذاشتند، پس درباره آنچه که باید باشد شتاب نکنید، و آنچه را که در آینده باید بیاید دیر مشمارید، چه بسا کسی برای رسیدن چیزی شتاب می‏کند، وقتی به آن رسید دوست دارد، که ای کاش آن را نمی‏دید، و چه نزدیک است امروز ما به فردایی که سپیده آن خواهد دمید، ای مردم! اینک ما در آستانه تحقق وعده‏های داده‏شده، و نزدیکی طلوع آن چیزهایی که بر شما پوشیده و ابهام‏آمیز است، قرار داریم.
ره‏آورد حکومت حضرت مهدی (عج)
بدانید آن کس از ما (حضرت مهدی (عج)) که فتنه‏های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر در آن گام می‏نهد، و بر همان سیره و روش پیامبر (ص) و امامان (ع) رفتار می‏کند تا گره‏ها را بگشاید، بردگان و ملتهای اسیر را آزاد سازد، جمعیتهای گمراه و ستمگر را پراکنده و حق‏جویان پراکنده را جمع‏آوری می‏کند، حضرت مهدی (عج) سالهای طولانی در پنهانی از مردم به سر می‏برد آنچنان که اثرشناسان، اثر قدمش را نمی‏شناسند، گرچه در یافتن اثر و نشانه‏ها تلاش فراوان کنند. سپس گروهی برای درهم کوبیدن فتنه‏ها آماده می‏گردند، و چونان شمشیرها صیقل می‏خورند، دیده‏هاشان با قرآن روشنایی گیرد، و در گوشهاشان تفسیر طنین افکند، و در صحبگاهان و شامگاهان جامهای حکمت سر می‏کشند.
سرنوشت امت اسلامی پس از پیامبر (ص)
روزگار آنان به طول انجامید تا رسوایی آنها به نهایت رسید، و خود را سزاوار بلای زمانه گرداندند، و چون پایان مدت آنها نزدیک شد، گروهی در فتنه‏ها آسودند و گروهی دست به حمله و پیکار با فسادگران زدند و با شکیبایی که داشتند بر خدا منت ننهادند، و جان دادن در راه خدا را بزرگ نشمردند، تا آنجا که اراده الهی به پایان دوران جاهلیت موافق شد، شمشیرها در راه خدا کشیدند، و بینشهای خود را بر شمشیر نشاندند، و طاعت پروردگار خود را پذیرفتند، و فرمان پنددهنده خود را شنیدند، در پیروزی و سربلندی زیستند. تا آنکه خدا، پیامبرش را نزد خود برد، (افسوس) که گروهی به گذشته جاهلی خود برگشتند، و با پیمودن راههای گوناگون به گمراهی رسیدند، و به دوستان منحرف خود پیوستند و از دوستی با مومنان بریدند که به آن امرشده بودند، و بنیان اسلامی را تغییر داده در جای دیگر بنا نهادند، آنان کانون هر خطا و گناه، و هر فتنه‏جو را درگاه و (پناهگاه) شدند، که سرانجام در سرگردانی فرو رفته، و در غفلت و مستی به روش و آیین فرعونیان درآمدند، یا از همه بریده و دل به دنیا بسته، یا پیوند خود را با دین گسستند.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) یُومِئُ فِیها إِلَى الْمَلاحِمِ: وَ أَخَذُوا یَمِیناً وَ شِمالًا: ظَعْناً فِى مَسالِکِ الْغَىِّ، وَ تَرْکاً لِمَذاهِبِ الرُّشْدِ، فَلا تَسْتَعْجِلُواْ ما هُوَ کآئِنٌ ‏مُرْصَدٌ ،وَ ‏لا ‏تَسْتَبْطِئُوا ما یَجِى‏ءُ بِهِ الْغَدُ، ‏فَکَمْ‏ ‏مِنْ‏ ‏مُسْتَعْجِلٍ‏ بِما إِنْ أَدْرَکَهُ وَدَّ أَنَّهُ لَمْ یُدْرِکْهُ، وَ ما أَقْرَبَ الْیَوْمَ مِنْ ‏تَباشِیرِ غَدٍ، یا قَوْمِ هذا ‏إِبّانُ‏ وُرُودِ ‏کُلّ‏ ‏مَوْعُودٍ، وَ ‏دُنُوٍّ مِنْ طَلْعَةِ ما لا تَعْرِفُونَ. ‏أَلا ‏وَ ‏إِنّ‏ ‏مَنْ‏ ‏أَدْرَکَها مِنّا یَسْرِى فیها بِسِراجٍ مُنِیرٍ، وَ یَحْذُو فِیها عَلى مِثالِ الصّالِحِینَ، ‏لِیَحُلّ‏ ‏فِیها ‏‏رِبْقاً‏، وَ ‏یُعْتِقَ‏ ‏رِقّاً، وَ ‏یَصْدَعَ‏ ‏شَعْباً، وَ ‏یَشْعَبَ‏ ‏صَدْعاً، فِى سُتْرَةٍ عَنِ النّاسِ لا یُبْصِرُ ‏الْقائِفُ‏ أَثَرَهُ وَ لَوْ تابَعَ نَظَرَهُ، ثُمَّ ‏لَیُشْحَذَنّ‏ فِیها قَوْمٌ ‏شَحْذَ ‏‏الْقَیْنِ‏‏ ‏النَّصْلَ‏، تُجْلى بِالتَّنزِیلِ أَبْصارُهُمْ، ‏و ‏یُرْمى ‏بِالتَّفْسِیرِ ‏فِى‏ ‏مَسامِعِهِمْ‏، وَ ‏‏یُغْبَقُونَ‏‏ ‏کَأْسَ‏ ‏الْحِکْمَةِ ‏بَعْدَ ‏الصَّبُوحِ‏.
مِنْها: وَ طالَ الْأَمَدُ بِهِمْ لِیَسْتَکْمِلُوا الْخِزْىَ، وَ یَسْتَوْجِبُوا ‏الْغِیَرَ، حَتّى إِذَا ‏اخْلَوْلَقَ‏ ‏الْأَجَلُ‏، وَ اسْتَراحَ قَوْمٌ إِلَى الْفِتَنِ، ‏وَ ‏‏اشْتالُوا‏ عَنْ لِقاحِ حَرْبِهِمْ لَمْ یَمُنُّوا عَلَى اللَّهِ بِالصَّبْرِ، وَ لَمْ یَسْتَعْظِمُوا بَذْلَ أَنْفُسِهِمْ ‏فِى‏ ‏حَقّ‏، حَتّى إِذا وافَقَ وارِدُ القَضاءِ انقِطاعَ مُدَّةِ الْبَلاءِ، ‏حَمَلُوا ‏بَصائِرَهُمْ‏ ‏عَلى ‏أَسْیافِهِمْ‏، وَ دانُوا لِرَبِّهِمْ بِأَمْرِ واعِظِهِمْ حَتّى إِذا قَبَضَ اللَّهُ رَسُولَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ رَجَعَ قَوْمٌ عَلَى الْأَعْقابِ، وَ غالَتْهُمُ السُّبُلُ، وَ اتَّکَلُوا عَلَى ‏الْوَلائِجِ‏ وَ وَصَلُوا غَیْرَ الَّرحِمِ، وَ هَجَرُوا السَّبَبَ الَّذِى أُمِرُوا بِمَوَدَّتِهِ، وَ نَقَلُواْ الْبِناءَ عَنْ رَصِّ أَساسِهِ، فَبَنَوْهُ فِى غَیْرِ مَوْضِعِهِ، مَعادِنُ کُلِّ خَطِیئَةٍ، وَ أَبْوابُ کُلِّ ضارِبٍ فِى ‏غَمْرَةٍ قَدْ ‏مارُوا فِى الْحَیْرَةِ، وَ ذَهَلُوا فِى السَّکْرَةِ عَلى سُنَّةٍ مِنْ الِ فِرْعَوْنَ مِنْ مُنقَطِعٍ إِلَى الدُّنْیا راکِنٍ، ‏أَوْ ‏مُفارِقٍ‏ ‏لِلدِّینِ‏ ‏مُبایِنٍ‏.