متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

آِیا خدا کسی را ثروتمند یا فقیر می‌کند؟



رزق و روزی,افزایش رزق و روزی

 

 

رازقیت خداوند به این معناست که او موجودات را طوری آفریده که احتیاج به رزق و روزی دارند و طوری خلق شده اند که باید ازموجود دیگری که خداوند آفریده، تغذیه کنند تا بتوانند باقی بمانند. خداوند متعال بین روزی و روزی خوار انطباق کامل برقرار کرده است; همچنان که در بعضی موارد روزی را آماده در کنار روزی خوار قرار می دهد.    


با توجه به این که قرآن می فرماید: «نحن قسمنا بینهم معیشتهم »(1) ; پس اگر فقیری یا ثروتمندی در جامعه باشد، خواست خداوند است; بنابراین، کمک به فقیری که فقرش معلول خواست واراده خداست، چه معنایی دارد؟

 

پاسخ این پرسش بستگی به شناختن نحوه رازقیت خداوند دارد; آن طورکه شایسته قدوسیت و کبریایی اوست، آن گاه روشن می شود که رزاقیت نسبت به بندگان بااین که مکلف باشیم، منافات ندارد. چرا که اگر منافات داشت، خود قرآن کریم که خداوند رابه رزاقیت وصیت کرده، سعی، عمل و کوشش را واجب نمی کرد و نیز اولیای الهی برای احقاق حقوق مردم، جانبازی و فداکاری نمی کردند.

 

روشن است که روزی رسانی ذات اقدسش با تعهدات و ضمانت های انسانی یک گونه نیست. تعهد آفریننده این نظامات و مخلوقات با تعهد مخلوقی که جزیی از همین نظام و تحت تاثیر موجودات این نظام است، تفاوت دارد; بنابراین، شناخت فعل خداوند ورزاقیتش مترتب برشناختن نظام های شگفت این عالم است، قوه تغذی و جذبی که در گیاهان است و مواد غذایی را به سوی آنها می کشاند، از اسباب رزقی است که خداوند درداخل این نظام قرار داده است. خداونداین جاندارها را با همه تجهیزات حیرت انگیزآفریده و روزی آن ها را در هوا و خاک و نور ومواد غذایی این عالم قرار داده است. خداوند میل ها و رغبت ها را در جاندارها قرار داده است تا در پی نیاز خود بروند.

 

عقل و اراده را در انسان قرار داده است تا این که حق خود را حفظ کند و برای به دست آوردن روزی تلاش کند و اگر این کفالت و ضمانت در جهان هستی نبود، «و ما من دابة فی الارض الا علی الله رزقها» نه میلی بود و نه غریزه ای، نه قوه جذبی و نه دفعی، نه هضمی، نه گیاه ریشه در زمین داشت و نه حیوان و نه انسان جهازات هضم و جذب و دفع و تغذی داشتند و نه انسان درباره حفظ حقوق خود می اندیشید; همه این شورها و نشاطها و جنبش ها از رازقیت او پیدا شده است.

 

پس، رازقیت خداوند به این معناست که او موجودات را طوری آفریده که احتیاج به رزق و روزی دارند و طوری خلق شده اند که باید از موجود دیگری که خداوند آفریده، تغذیه کنند تا بتوانند باقی بمانند. خداوند متعال بین روزی و روزی خوار انطباق کامل برقرار کرده است; همچنان که در بعضی موارد روزی را آماده در کنار روزی خوار قرار می دهد.  

 

قرآن آمده است: «و اذا قیل لهم انفقوامما رزقکم الله قال الذین کفروا للذین آمنوا انطعم من لویشآءالله اطعمه ان انتم الا فی ضلال مبین »; و هنگامی که به آنان گفته می شود از آن چه خدا به شما روزی کرده، انفاق کنید، کافران به مؤمنان می گویند:آیا ما کسی را اطعام کنیم که اگر خدامی خواست، او را اطعام می کرد؟ (پس خداخواسته که او گرسنه باشد.) شما فقط درگمراهی آشکارید

 

گاهی نیز روزی خوار وظیفه دارد که به طرف روزی حرکت کند و خود را به روزی برساند; مانند: گیاهان، حیوانات و... اما در مورد انسان،از آن جا که او موجودی عالی تر است و افزون بر روزی حیوانات طلب می کند; بنابراین، وسایل زیادتری در اختیار او قرار داده، دستگاه هدایت در وجود انسان تقویت شده، به او عقل و علم و فکر داده شده و وحی ونبوت، به کمک او آمده و برایش وظیفه و تکلیف مقرر کرده است. (2)

 

بعد از این که خداوند با اراده تکوینی اش تمام مواهب زمین و اسباب به دست آوردن روزی را برای انسان فراهم کرد، انسان را برای تحصیل روزی از راه حلال تشویق نمود:«وان لیس للانسان الا ما سعی » (3) ; ووسعت و تنگی روزی را مشروط به شرایطی کرد که بر زندگی انسان ها حکم فرماست; از قبیل ، تلاش ها، کوشش ها، اخلاص ها، فداکاری ها و...

 

پرواضح است، در جامعه ای که استفاده از مواهب طبیعی اش برای همگان آزاد است،برخی سودجویان و سوء استفاده کنندگان پیدا می شوند که برای مردم و افراد جامعه ناراحتی هایی می آفرینند و دیگران را از مواهب طبیعی محروم می کنند. یا این که افرادی بر اثر از دست دادن سرپرستان، از کار، کسب و بهره مندی از بیعت باز می مانند که در این جا خداوند برای مبارزه با این پدیده و برای مهار غرایز، تهذیب نفوس و تربیت انسان ها، طبق اراده تشریعی اش از طریق ایثار و فداکاری و گذشت و انفاق، قوانین را وضع نمود و مردم را به انفاق و کمک به فقرا توصیه فرموده است.

 

در قرآن آمده است: «و اذا قیل لهم انفقوامما رزقکم الله قال الذین کفروا للذین آمنوا انطعم من لویشآءالله اطعمه ان انتم الا فی ضلال مبین »(4) ; و هنگامی که به آنان گفته می شود از آن چه خدا به شما روزی کرده، انفاق کنید، کافران به مؤمنان می گویند: آیا ما کسی را اطعام کنیم که اگر خدامی خواست، او را اطعام می کرد؟ (پس خداخواسته که او گرسنه باشد.) شما فقط در گمراهی آشکارید.

 

اکنون به وضوح در می یابیم که این پاسخ در مقابل توصیه به انفاق، مغالطه ای بیش نیست.

(5)

 

 

پی نوشت ها:

1- سوره زخرف، آیه 32.

2- مجموعه گفتارها، شهید مطهری، گفتارشانزدهم، رازقیت الهی، انتشارات صدرا.

3- سوره نجم، آیه 39.

4- سوره یس، آیه 47.

5- ر.ک: المیزان، علامه طباطبایی، ج 17، ص 93،جامعه مدرسین و نیز تفسیر نمونه، ج 18، ص 401.


منبع :

سایت پرسمان


ویدیو مرتبط :
فقیر و ثروتمند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرطان هم بین فقیر و ثروتمند فرق می‌گذارد!



اخبار ,اخبار علمی ,سرطان

اخبار علمی - سرطان هم بین فقیر و ثروتمند فرق می‌گذارد!

ثروت افراد می‌تواند یک نشانگر قوی در مورد سرطانی که ممکن است در آینده با آن مواجه شوند، باشد.

 محققان اداره ثبت سرطان نیویورک دریافته‌اند که گونه‌های خاص سرطان در برخی طبقات مختلف اجتماعی رایج‌تر هستند.

 

بر اساس این پژوهش، افراد مرفه بیشتر از سرطانهای ملانوم، تیروئید و بیضه رنج می‌برند.

 

این در حالیست که سرطانهای رایج در میان طبقه فقیر جامعه بیشتر شامل سرطان‌های حنجره، دهانه رحم، آلت تناسلی مرد و کبد است.

 

از آنجا که احتمال تشخیص این سرطانها در طبقه فقیر کمتر محتمل است، امکان مرگ آنها در اثر این بیماریها بیشتر است.

 

دکتر فرانسیس بوسکو از اداره ثبت سرطان نیویورک اظهار کرد: در نگاه اول، این تاثیرات بنظر می‌رسد که یکدیگر را خنثی می‌کنند. زمانی که بحث سرطان می‌شود، فقرا بیشتر در اثر بیماری می‌میرند در حالیکه ثروتمندان با این بیماری از دنیا می‌روند.

 

این پژوهش که در مجله CANCER منتشر شده، نزدیک به سه میلیون تومور تشخیص داده شده بین سالهای 2005 تا 2009 را در یکی از چهار گروهی که بر اساس نرخ فقر در سرشماری‌ مسکن تعیین شده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

 

سرطانهای خاص مانند سرطان پوستی سارکوم کاپوزی و سرطانهای حنجره، دهانه رحم، آلت تناسلی مردان و کبد بیشتر در طبقه فقیرتر جامعه رایج بوده وسرطانهای دیگر مانند ملانوم، تیروئید و بیضه در میان افراد ثروتمند بیشتر رخ می‌دهد.

 

پژوهش قبلی دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس نشان داده بود که زنان ثروتمندتر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. در آمریکا بیش از 90 درصد سرطانهای پوست مرگبار در میان افراد سفیدپوست رخ می‌دهد.

 

محققان دریافتند که زنان جوان مناطق ثروتمندتر و آفتابی‌تر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ملانوم بدخیم قرار دارند.

 

مطالعات دیگر بیمارستان کریستی در منچستر دریافته بود که افراد طبقه متوسط جامعه بطور چشمگیری بیشتر از افراد فقیرتر در معرض ابتلا به سرطان پستان و سرطان پوست قرار دارند.

 

به گفته محققان، زنان کارمندی که بچه‌دار شدن را به تعویق انداخته و خود را بیشتر در معرض آفتاب در سفرهای خارجی قرار می‌دهند، احتمال ابتلا به سرطان در آنها زیادتر است.

 

آنها اضافه کردند که محرومیت اجتماعی با سرطان ریه و دهانه رحم مرتبط است چرا که افراد فقیرتر بیشتر دخانیات استعمال کرده و آزمایشات اسمیر را انجام نمی‌دهند. 

اخبار علمی - ایسنا