متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

آرایش انتخاباتی جریان‌های سیاسی مشخص‌تر می‌شود



 اخبار انتخابات مجلس , خبر گان -  امروز ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری به پایان می‌رسد. از مهلت ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز تنها دو روز دیگر باقی است. وزارت کشور نیز اعلام کرده است که مهلت ثبت‌نام برای داوطلبان نامزدی در هر دو انتخابات تمدید نخواهد شد. همین موضوع باعث شده است که روزهای پایانی ثبت‌نام، روزهای شلوغی باشد.

اخبار,اخبارانتخابات  مجلس  , انتخابات  خبر گان

 

رئیس ستاد انتخابات کشور دیروز اعلام کرد که تا پایان وقت ثبت‌نام‌های روز سه‌شنبه، 3 هزار و 110 نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و 474 نفر برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 286 زن برای انتخابات مجلس و 6 زن برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند. کمترین سن در انتخابات مجلس 35 و بیشترین آن 75 سال است. برای خبرگان کمترین سن 23 و بیشترین سن 92 سال است.


کاندیداتوری رئیس قوه قضاییه و وزیر دادگستری در انتخابات خبرگان
در روز ششم ثبت‌نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری، چهره‌های شاخصی همچون آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، آیت‌الله قرهی رئیس حوزه علمیه امام مهدی (عج)، آیت‌الله امامی کاشانی و حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کردند.

 

حجت‌الاسلام حمید شهریاری معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، حجت‌الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس ستاد هماهنگی ائمه جمعه کشور، حجت‌الاسلام رحمت‌الله بیگلری عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و حجت‌السلام علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات، سروش محلاتی و مرتضی آقاتهرانی (دبیرکل جبهه پایداری) از شخصیت‌هایی بودند که دیروز برای انتخابات خبرگان در ستاد انتخابات کشور حضور یافتند. در این میان، فلاحیان و مرتضی آقاتهرانی برای انتخابات مجلس هم ثبت‌نام کردند. از حاشیه‌های ششمین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان، انتشار خبری مبنی بر نام‌نویسی آیت‌الله جوادی آملی در این انتخابات بود، که خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرد که این خبر از سوی افراد مرتبط با دفتر این مرجع تقلید تکذیب شده است.


مرتضی اشراقی: برای کاندیداتوری با دعوت بزرگان مواجه بودم
چهارمین روز ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی هم دیروز به پایان رسید. حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی، نوه امام خمینی(ره) نیز پس از حضور آیت‌الله سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان، دیگر عضو بیت بنیانگذار انقلاب اسلامی بود که البته برای انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شد. وی پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجلس آتی هم می‌تواند محلی برای حضور نسل جوان و هم زمینه ساز و حامی فعالیت آنان باشد.

 

حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی در خصوص دلیل کاندیداتوری در این انتخابات، گفت: امروز در مرحله‌ای از دوران حیات نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داریم که حضور همه علاقه‌مندان، دلسوزان و منتسبان به انقلاب در جهت خدمت، امری ضروری و وظیفه‌ای اخلاقی است. وی افزود: با توجه به گذر کشور از بحران‌ها و سختی‌های داخلی و خارجی، امروز هرکس که فکر می‌کند توان خدمت در جهت اعتلای نظام را دارد باید به عنوان نامزد وارد انتخابات شده و خود را در معرض رای مردم شریف قرار دهد تا مجلسی برخوردار از وزن سیاسی و فکری بالا و دارای تنوع سلایق تشکیل شود.

 

اشراقی یادآور شد: از همین رو بنده که با لطف و دعوت بزرگان و دوستان مواجه بودم، تصمیم گرفتم تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران حضور یابم و در صورت تشخیص مردم عزیزمان در سنگر مهم تقنینی کشور به ایفای نقش بپردازم. نوه امام خمینی در پاسخ به سوال دیگری در مورد دغدغه‌های اصلی وی در جریان ورود به عرصه انتخابات، یادآور شد: یکی از مسائل مهمی که در برهه زمانی فعلی با آن رو به رو هستیم، خیل عظیم نسل جوان کشور است که پس از طی مدارج علمی مشتاق و مستعد حضور در عرصه مدیریتی، تصمیم گیری و تصمیم سازی هستند؛ از این جهت فکر می کنم مجلس آتی هم می تواند محلی برای حضور این نسل جدید و باانگیزه و هم زمینه‌ساز و حامی فعالیت آنان باشد.


عارف: باید اجازه بدهیم حرف آخر را صندوق‌های رای بگویند
محمدرضا عارف، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 و رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز دیروز در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و برای انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرد. عارف که همچون زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 92، همسرش نیز وی را همراهی می‌کرد، پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشحالم انتخابات جدید در سالی برگزار می‌شود که شعار سال همدلی و همزبانی است. خوشحالیم که این شعار در تقویت انسجام و وحدت ملی همه گروه‌های سیاسی کشور که برای پیشرفت و اعتلای آرمان‌های نظام حرکت می‌کنند قرار دارد.

 

وی ادامه داد: برگزاری انتخاباتی پرشور برای ما اهمیت دارد. دستاوردهای دولت تدبیر و امید و مسائل منطقه و نقش دولت ما در حل و فصل مشکلات منطقه ای همه ما را به دنبال انتخابات پرشور می کشاند. من می‌خواهم بگوییم که باید اجازه بدهیم حرف آخر را صندوق‌های رای بگویند نه تریبون‌ها. عارف همچنین گفت:‌ بر اساس قانون اساسی با جدیت کار را دنبال می‌کنیم مهمترین رسالت همه رسانه ها تشویق مردم است به ویژه رسانه ملی که رسالت کل مردم را بر عهده دارد. رسانه ملی باید اجازه بدهد گروه های مختلف داخل نظام حرف بزنند این کار برای پیگیری راهبردها به ویژه خلق حماسه‌ای پرشور مثل حماسه سال 92 واجب است. رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: آن چند درصدی که به هر دلیلی در انتخابات سال 92 به صحنه نیامدند باید وارد صحنه انتخابات شوند. این هدف بسیار مهمتر از آن است که فردی در یک جریان سیاسی حضور داشته باشد و یا حضور نداشته باشد.

 

وی با اشاره به هفته وحدت گفت:‌ رمز پیروزی انقلاب ما وحدت بود. خوشحالم در آستانه هفته وحدت توانستم ثبت‌نام کنم و اگر این افتخار به من داده شود که خدمتگزار مردم باشم امیدواریم که خدمتگزار خوبی باشم. وی تاکید کرد: وظیفه رسانه ملی تشویق مردم است و برخوردهای یک‌سویه جواب نمی‌دهد. مردم ما بسیار باهوش و آگاه هستند. توصیه ما این است که رسانه ملی به جای تریبون دادن به یک جریان خاص طرفدار همه جریان‌های سیاسی باشد. عارف همچنین گفت: ما به حفظ آرامش اصرار داریم تلاش ما این است با آرامش انتخابات را دنبال کنیم و توصیه ما به دیگر جریان‌های سیاسی هم این است که با آرامش و در یک فضای آرام در انتخابات حضور داشته باشند.


اصلاحاتی‌ها، احمدی‌نژادی‌ها، وکلای مجلس نهم و دیگران
ابراهیم انصاریان داماد مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری، محمد عباسپور نماینده ادوار مجلس، فاطمه راکعی، اشرف بروجردی، محسن مهرعلیزاده، علی صوفی، سیدمحمود میرلوحی، لطف‌الله فروزنده و حسن غفوری‌فرد نیز از دیگر چهره‌های شاخصی بودند که دیروز برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کردند. سیدرمضان شجاعی کیاسری، احمد توکلی، ایرج ندیمی، مهراد بائوج لاهوتی، حسینعلی شهریاری و سید مهدی هاشمی از نمایندگان فعلی مجلس هم دیروز ثبت نام کردند. احمد توکلی نیز دیروز ابتدا برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفته بود اما به دلیل ازدحام جمعیت، به فرمانداری تهران رفت و مراحل ثبت‌نام را در این ستاد تکمیل کرد.

 

دیروز همچنین سیدمحمد حسینی و محمد عباسی از وزرای دولت دهم به همراه هم برای ثبت‌نام در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به وزارت کشور مراجعه و ثبت‌نام کردند. پرویز کاظمی وزیر بازرگانی دولت نهم از دیگر وزرای دولت احمدی‌نژاد بود که دیروز برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرد. این چهره‌ها سعی داشتند در مصاحبه‌های خود با خبرنگاران، هرگونه ارتباط تشکیلاتی با محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم را رد کنند.

 

پیش از ظهر دیروز همچنین صادق خرازی به همراه برخی از اعضای حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان در وزارت کشور حاضر شد که برخلاف تصورات و پیش‌بینی‌ها این عضو موسس ندا تنها برای همراهی با اعضاء در مرحله ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر شد و مجید فراهانی دبیرکل این حزب به همراه تعدادی از اعضای حزب ندای ایرانیان در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کردند. سیدمحمد صادق خرازی که در هنگام حضور در ستاد انتخابات کشور از سورپرایز داشتن برای خبرنگاران سخن گفته بود، در مصاحبه‌ای با ایسنا اعلام کرد: بنا ندارم در انتخابات شرکت کنم و معتقدم تا جوانان با فضیلت در کشور حضور دارند باید از آن‌ها استفاده کرد. وی افزود: به خاطر جوان هایی که در کشور وجود دارند و برای بها دادن به آن‌ها امثال من باید کنار برویم و به همین دلیل بنا ندارم در انتخابات آینده مجلس کاندیدا شوم.


چرت زدن در صف ثبت‌نام
مراجعه داوطلبان به ستاد انتخابات وزارت کشور دیروز به قدری زیاد بود که صف‌های طولانی برای ثبت نام کاندیدا‌ها شکل گرفت برخی داوطلبان به دلیل ازدحام جمعیت ناچار بودند ساعت‌ها منتظر بمانند. اگرچه برای مراجعان محل خاصی اختصاص داده شده بود اما تعداد آنها انقدر زیاد بود که برخی از آن‌ها در جایگاه خبرنگاران می‌نشستند و و عده‌ای هم در محوطه وزارت کشور به دنبال جایی برای استراحت بودند برخی از داوطلبان هم از شدت خستگی ناشی از انتظار برای ثبت نام روی صندلی‌های خود خوابشان برده بود.


 اخبار انتخابات  مجلس , خبر گان  -  ابتکار 


ویدیو مرتبط :
اخلاق انتخاباتی و حماسه سیاسی از دیدگاه امام و رهبری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرایش نیروهای سیاسی در انتخابات آینده مجلس



 

تلاش اسراییل برای ربط دادن جنگ دو کره به برنامه اتمی ایران

 

رضا غبیشاوی -  سال آینده شمسی، ایران شاهد برگزاری انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی خواهد بود. درباره این انتخابات و سرنوشت آن گمانه زنی های بسیاری مطرح می شود اما ورود زودهنگام شخص محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به رقابت های آن و دعوت از فعالان اصولگرا از جمله اصولگرایان سنتی مانند موتلفه  برای هم اندیشی و البته استثنا كردن دیگر چهره های اصولگرا با محوریت علی لاریجانی، محسن رضایی و محمد باقر قالیباف و دیگر اصولگرایان منتقد دولت در مجلس مانند علی مطهری و احمد توکلی اهمیت این انتخابات را دو چندان می کند.

اهمیت انتخابات مجلس نهم

قطعا انتخابات سال آینده مجلس به عنوان محک اصلی و گامی مقدماتی برای انتخابات ریاست جمهوری 92 است تا فضای سیاسی و جناح بندی ها و یارگیری ها شفاف تر شود. سه مجموعه از گروه ها و فعالان سیاسی حامیان دولت، اصولگرایان منتقد دولت و حامیان هاشمی رفسنجانی با محوریت و رهبری شخص وی، بازیگران عمده و اصلی انتخابات آینده مجلس هستند و ضمن حضور در این رقابت، نگاه آنها به انتخابات ریاست جمهوری 92 است.

این انتخابات برای دولت از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که تلاش می کند برای همسو کردن مجلس با دولت، حامیان خود را وارد پارلمان کند و  با به دست گرفتن اکثریت مجلس، رئیس آینده قوه مقننه فردی همسو با دولت باشد.

با وجود اینکه اصولگرایان اکثریت مجالس هفتم و هشتم (فعلی) را در اختیار داشته و دارند اما این دو مجلس به طور نسبی به میزان زیادی علیه برخی اقدامات و رفتارهای دولت نهم و دهم موضع گیری کردند و روند تقابل میان قوای مقننه و مجریه بارها به اوج خود رسید که گاه با ورود رهبری این اختلافات حل یا آتش بس برقرار شد.

حامیان دولت همچنین تلاش می کنند با پیروزی گسترده در انتخابات مجلس، ضمن وارد کردن ضربه کاری به اصولگرایان منتقد دولت، قدرت خود را برای ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری تثبیت کنند و در اصطلاح رقیب آتی خود در زودهنگام شکست دهند.

در این میان هاشمی رفنسجانی در انتخابات سال آینده مجلس تلاش می کند با ورود نیروهای حامی خود به مجلس، زمینه را برای کاهش فشارها بر خویش و حامیانش فراهم  و مقدمات ایفای نقش تاثیر گذار در انتخابات آینده ریاست جمهوری میها کند ؛ این زمینه عبارت است از تشکیل جبهه فراگیر با محوریت چهره های شاخص اصولگرایان منتقد و حامیان هاشمی و باقی مانده اصلاح طلبان برای غلبه بر کاندیدای مورد حمایت دولت است.

اصولگرایان منتقد دولت نیز نگاه ویژه ای به انتخابات آینده مجلس دارند و به نوعی وزن کشی برای چهره های اصولگرای منتقد دولت به شمار می آید. آنها در برزخ میان دولتی ها و طیف هاشمی ،‌ روزهای سختی برای تصمیم گیری دارند.

ورود زود هنگام شخص احمدی نژاد به کارزار انتخاب و انتشار خبر رسمی آن نشانه اهمیت  زائدالوصف انتخابات آینده است . احمدی نژاد همچنین سعی دارد با جذب سایر نیروهای سنتی اصولگرا مانند موتلفه یا نیروهایی که انتقادات کمتری از دولت دارند ، مانع از جذب آنها توسط اصولگرایان منتقد دولت شود و بیشترین شمار از اصولگرایان را به نام وحدت اصولگرایان، در اروگاه حامیان دولت جمع کند.

ریاست مجلس آینده

طیف منتقدان احمدی نژاد به رهبری علی لاریجانی، محسن رضایی و محمد باقر قالیباف برای انتخابات آینده تلاش خواهند کرد تا ضمن پیروزی در انتخابات پارلمانی در حوزه تهران و دیگر شهرها، علی لاریجانی دوباره در سمت ریاست مجلس ابقا شود تا همچنان ریاست یکی از سه قوه را در اختیار داشته و در صحنه باشند و بدین سان قدرت آنها برای انتخابات ریاست جمهوری آینده افزایش یابد.

به احتمال بسیار علی لاریجانی در دوره آینده نیز از حوزه انتخابیه قم کاندیدا و حمایت مرجعیت و روحانیت را به همراه خواهد شد. در چنان صورتی طیف اصولگرایان منتقد دولت حتی اگر نتواند اکثریت پارلمان را در دست بگیرد می توانند با ائتلاف با نمایندگان مستقل و اصلاح طلب و تاکید و حمایت روحانیت قم ریاست مجلس توسط لاریجانی را ادامه دهد.

این در حالی است كه سیاست حامیان دولت برای ریاست مجلس آینده، هر فردی به جز لاریجانی است زیرا در این صورت برای دومین مرتبه پس از حداد عادل، شخصی که یک دوره چهارساله رئیس مجلس بوده، در دوره بعدی با وجود حضور در پارلمان سمتی غیراز ریاست مجلس را برعهده می گیرد و همین موضوع بر قدرت و تاثیرگذاری شخص علی لاریجانی و طیف اصولگرایان منتقد دولت تاثیر منفی خواهد داشت.

مهمترین متغیرهای موثر بر مشارکت مردم در انتخابات آینده مجلس

به صورت کلی"سرانجام و نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها، سرنوشت محاکمه مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رابطه هاشمی و رهبری ،‌ نحوه چینش قوای اصولگرایان و نیز وضعیت اصلاح طلبان" را می توان مهم ترین متغیرهای موثر در انتخبات اتی دانست.

البته در شهرهای كوچك ،‌ وابستگی های قومی و خانوادگی نیز از عوامل موثر در انتخابات و میزان مشاركت مردم است ولی در شهرای بزرگ و از جمله تهران به عنوان بزرگترین وپرجمعیت ترین شهر ایران، وابستگی های خانوادگی یا آشنایی های رودرو کمترین سهم را دراقبال مردم به کاندیداها دارد و گرایش های سیاسی نقش محوری را درکسب رای کاندیداها دارد.

در انتخابات دوره قبل مجلس در تهران به ترتیب فهرست 30 نفره جبهه متحد اصولگرایان (با حضور اکثریت حامیان دولت)، فهرست اصلاح طلبان و سپس فهرست اصولگرایان منتقد دولت (با محوریت سه چهره علی لاریجانی، محسن رضایی و محمد باقر قالیباف - هر چند كه فهرست نهایی مورد وفاق شان نبود-) بیشترین رای را کسب کردند ، در نتیجه فهرست نخست به مجلس راه یافت.

هم اکنون با حذف یا تضعیف کامل فهرست اصلاح طلبان وپیش بینی فقدان حضور جدی آنها ، رقابت اصلی میان دو فهرست حامیان دولت و اصولگرایان منتقد دولت و طیف هاشمی خواهد بود.

البته در فهرست حامیان دولت ،‌قطعا تفاوت های مهمی نسبت به دوره قبل را شاهد خواهیم بود به عنوان مثال فهرست حامیان دولت از برخی چهره های اصولگرا مانند علی مطهری خالی خواهد شد.

لذا در تهران، رقابت اصلی میان دو طیف حامیان دولت و اصولگرایان منتقد دولت خواهد بود . در این مرحله حامیان هاشمی رفسنجانی نیز سعی خواهند کرد با ائتلاف با اصولگرایان  منتقد دولت زمینه پیروزی این مجموعه را فراهم کنند.

مهمترین عامل تاثیر گذار در انتخاب رای دهندگان در تهران در درجه نخست کیفیت اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و تاثیرات آن و در درجه دوم ماجرای محاکمه مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی است.

عامل دوم باعث می شود جو سیاسی دوباره در جامعه اوج بگیرد و موضوع اکبر هاشمی رفسنجانی دوباره بر سرزبان ها بیفتد . همین عامل می تواند بخشی از توده جامعه را به سمت صندوق های رای هل دهد.

با این حال پیش بینی می شود در تهران هیچ فهرستی نتواند پیروزی کامل را کسب کند و مجموعه ای از حامیان دولت  (یک سوم)و  اصولگرایان منتقد دولت (دو سوم) کرسی های تهران در مجلس را در اختیار خود بگیرند.

در کلان شهرها و شهرهای بزرگ ، میزان رای دهی براساس معیارهای خویشاوندی و آشنایی از نزدیک کمتر از روستاها و شهرستان ها ولی نسبت به تهران ، بیشتر است . در این مناطق در صورت اجرای موفقیت آمیز طرح هدفمندی یارانه میزان شرکت کنندگان در پای صندوق های رای پررنگ تر خواهد شد.

در شهرهای کوچک و روستاها اقبال عمومی به مانند همیشه خوب خواهد بود. در صورتی که طرح هدفمندی یارانه ها هر نتیجه ای پیدا کند یا اینکه هر اتفاقی مهمی در کشور رخ دهد بازهم حوزه های رای گیری در این مناطق با حضور خوب رای دهندگان همراه خواهد شد چرا که در این مناطق روابط خویشاوندی و آشنایی از نزدیک نقش مهمی را در انتخاب شدن افراد ایفا می کند و گرایش های سیاسی از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است.

در برخی حوزه ها، برخی از افراد فارغ از جهت گیری سیاسی شان به طور سنتی و طبیعی رای می آورند به عنوان مثال  می توان به علاء الدین بروجردی از حوزه بروجرد استان لرستان، جاسم ساعدی از حوزه شوش استان خوزستان یا پورفاطمی از حوزه دشتستان استان بوشهر اشاره کرد.

در بقیه حوزه ها، موفقیت طرح هدفمندی یارانه ها و محاکمه مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی، زمینه ساز پیروزی حامیان دولت در سایر حوزه های انتخابیه است.

مهدی هاشمی و انتخابات مجلس نهم

بخشی از اقبال به احمدی نژاد و رای او در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، طرح موضوع هاشمی رفسنجانی و اتهام زنی به او در مناظره های قبل ازانتخابات بود. همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری 84 نیز هیچ عاملی به اندازه رقابت با هاشمی رفسنجانی نمی توانست به پیروزی احمدی نژاد کمک کند.

قطعا موضوع محاکمه مهدی هاشمی نیز می تواند ضمن تثبیت اتهامات علیه هاشمی رفسنجانی، دوباره روند حمایت از احمدی نژاد را شارژ کند.

اصلاح طلبان

بسیاری از چهره های مطرح اصلاح طلبان هم اکنون درگیر مساله زندان و دادگاه و محاكمه هستند. آنها همچنین به دلیل زیرسئوال بردن سازوکار نظارتی شورای نگهبان  توجیهی برای حضور در انتخابات مجلس با وجود نظارت همین شورای نگهبان نخواهند داشت.

البته بخشی از اصلاح طلبان باقی مانده در قدرت یا آن بخش که به طور رسمی و علنی ، موضوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را مطرح نکرد می تواند برای حضور در رقابت های انتخابات مجلس ، هر چند  كم رنگ برنامه ریزی کند.

اصلاح طلبان حاضر در قدرت به فراکسیون اقلیت مجلس و اصلاح طلبان حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام محدود می شوند.

اصلاح طلبان برای ورود به مجلس آینده ، از راه حوزه انتخابیه تهران نمی توانند به مجلس راه یابند و در تهران هیچ موفقیتی را کسب نخواهند کرد مگر آن كه  بتوانند رأی دهندگان  خود در پایتخت را به پای صندوق های رأی بیاورند. از آن سو، چهره های اصلاح طلب نیز با حداقل نفرات در انتخابات مجلس از حوزه تهران حضور خواهند یافت.

بنابراین ،‌امید نخست اقلیت اصلاح طلب فعلی در مجلس برای حفظ جایگاه خود ، راهیابی به مجلس از حوزه هایی در شهرستان ها با اتکا به موقعیت های غیرسیاسی است.

در این زمینه می توان پیش بینی كرد از میان اصلاح طلبان، دو قلوهای حزب اسلامی کار و خانه کارگر به رهبری علیرضا محجوب و حسین کمالی وارد کارزار انتخابات از حوزه تهران خواهند شد.

حسین کمالی وزیر اسبق وزیر کار هم اکنون در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کند و در دیدارهای عمومی هاشمی نیز در کنار وی حضور دارد.

با توجه به وضعیت جبهه اصلاح طلبان و فقدان مركزیت رسمی قابل اتكا برای این جریان ،‌تنها گزینه ای كه می تواند در شرایط كنونی محوریت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس باشد ، كسی نیست جز هاشمی رفسنجانی كه آن هم ذكرش در سطرهای بالا رفت.

نتیجه انتخابات

در فرض عدم شرکت جدی اصلاح طلبان در انتخابات ، احتمال این که نمایندگان تهران ، ترکیبی از اصولگرایان حامی و منتقد دولت باشند ، جدی است که البته ، این هم بستگی به میزان مشارکت مردم دارد .

در شهرستان ها نیز ، توفیق حامیان دولت ، بستگی ویژه ای به موفقیت یا ناکامی طرح هدفمندی دارد .هر چند که متغیرهای قومی و نیز وجاهت برخی اشخاص محلی ، فارغ از گرایش های سیاسی ، خاصه در مناطق کم جمعیت تر ، قطعاً در نتیجه آرای حوزه های انتخاباتی مؤثر خواهد بود.

اتفاقات ناگهانی و غیرپیش بینی نشده

ایران به ویژه از زمان انتخاب احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور در سال 84 به دور از تمامی پیش بینی ها و نظرسنجی ها، در مسیر اتفاقات پیش بینی نشده ولی تاثیر گذار و سرنوشت ساز قرار گرفته است. هرچه که از این زمان به سمت جلو حرکت می کنیم بر شمار این اتفاقات افزوده می شود و قطعا در سه سال آینده نیز برتعداد این گونه رویدادها اضافه خواهد شد. اتفاقاتی که می توانند مسیر همه چیز را تغییر دهند و سرنوشتی غیرقابل پیش بینی را برای حوادث و رویدادها رقم بزنند...../تحلیل:عصرایران