ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

گفتگوی نوروزی با قهرمان ووشو جهان/ دورخیز برای پنجمین طلای دنیا



 اخبار ورزشی ,خبرهای  ورزشی ,تیم ملی ووشو

عضو تیم ملی ووشو ایران که حالا جزوی از خانواده تکواندو نیز به شمار می رود، گفت: سال آینده در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت نمی کنم تا برای کسب پنجمین مدال طلای جهان آماده شوم.

به گزارش مهر، حمیدرضا قلی پور را باید پرافتخارترین ووشوکار ایران نامید. ووشوکاری که در شهرستان کرج در کلاس استاد قاسمی به دلیل علاقه زیاد به رشته های رزمی از سبک های رینگی کار را آغاز کرد و در نوجوانی به ساندا روی آورد و خیلی زود عضو تیم ملی جوانان شد و راه پیشرفت را با تمرین و تحمل مشقت فراوان طی کرد و تبدیل به یکی از بهترینهای تاریخ ووشو ایران شد.

قلی پور در گفتگویی با خبرنگار مهر در مورد مسائل مختلف صحبت کرد که متن این گفتگو را می خوانید:

کسب ۱۵ مدال طلا و نقره
پنجم تیرماه ١٣٦٧ در کرج به دنیا آمدم. سال ۷۲ در کلاس استاد مرادی از رشته های رینگی وارد رشته های رزمی شده و سال ۸۵ به عضویت تیم ملی درآمدم. در این مدت موفق به کسب چهار طلا و یک نقره مسابقات قهرمانی جهان ، طلای بازیهای آسیایی گوانگژو ، دو نقره قهرمانی آسیا، طلای جوانان جهان، دو طلای جام جهانی ، نقره المپیک هنرهای رزمی ، طلا و نقره جام پارس و طلای بازیهای جهانی در کلمبیا را کسب کرده ام.

علاقه زیاد به رشته های رزمی
دلیل اصلی ورود من به ووشو علاقه زیاد به رشته رزمی بود. در ابتدا با رشته های رینگی کار را آغاز کردم و بعد از آن وارد ووشو شدم. آن زمان در این رشته مسابقات رده های سنی پایه برگزار نمی شد. از سال ۸۵ كه مسابقات جهانی جوانان راه اندازی شد عضو تیم ملی شده و به مسابقات اعزام و موفق به کسب مدال طلا شدم. این آغاز راه من در ووشو بود.

برای قهرمانی جهان از کودکی برنامه داشتم
از همان زمان کودکی به رشته ووشو ورود کردم آرزوی کسب مدال طلای جهان را در سر داشتم. به همین دلیل سختی کشیدم و تمرینات زیادی را پشت سر گذاشتم تا به هدف خود رسیدم. یادم می آید از مدرسه زودتر بیرون می زدم تا به سالن تمرین بروم. حتی بین تمرین صبح و عصر در سالن تمرین استراحت می کردم. سالن تمرین خانه دوم من شده بود و شب روز تمرین می کردم. رسیدن به قهرمانی راه دشواری دارد. ابتدای کار سختی های زیادی دارد ولی وقتی تو مسیر موفقیت قرار می گیری کمی کار ساده تر می شد.

استادم و خانواده عوامل پیشرفت من بودند
در راه رسیدن به موفقیت در ورزش استاد قاسم مرادی برای من بیشترین تاثیر را داشت. تمرینات و توصیه های این استاد عزیز که جا دارد تشکر ویژه ای داشته باشم خیلی به من کمک کرد. ضمن اینکه پدر و مادرم هم واقعا عالی بودند. محیط خانه  و شرایطی را که برای من فراهم کردند بزرگترین کمک به من بود تا بتوانم با فکری آسوده و فراغ بال تمرین کرده و آماده حضور در مسابقات مختلف شوم.

محبوبیت را بیشتر از شهرت دوست دارم
قلی پور در مورد دو واژه محوبیت و شهرت به خبرنگار مهر می گوید: محبوبیت بدون شک اهمیت و جایگاه والاتری نسبت به شهرت دارد. این موضوع را تاریخ ثابت کرده است. خیلی از ورزشکارانی هستند که شهرت دارند ولی از محبوبیت بالایی در بین مردم برخودار نیستند. به نظر من ورزشکار باید در قلب مردم جا داشته باشد. نمونه بارز آن آقا تختی که جایگاه بالایی در بین مردم دارد.

ورود به خانواده ساعی
با خانواده ساعی ها خویشاوندی دوری داشتیم و همیشه در مراسم های خانوادگی با مهروز ساعی برخورد داشتم و همین برخوردها باعث آشنایی و در نهایت ازدواج شد. خانم ساعی اکنون یکی از مشوقان اصلی من است. او چون خود دوران قهرمانی را طی کرده با جو موجود در اطراف قهرمانان آشناست و شرایط اردوهای سخت و طولانی را درک کرده و اصرار دارد که من چند سال دیگر به مسیر قهرمانی خود ادامه دهم.

اولین سال که پیش پدر و مادرم  نبودم
مسابقات و اردوهای ووشو به نحوی است که این امکان و به ما داده تا هر سال نوروز کنار خانواده باشیم. در تمام سالهای قبل خدا را شکر پیش پدر و مادرم بودم و نوروز ٩٥ خانه مادر خانم بودن تا اولین سالی باشد که سر سفره هفت سین کنار آنها نبودم.

اصرارهای پدر بهترین خاطره من
پدرم علاقه زیادی دارد تا همه اعضای خانواده لحظه تحویل سال کنار سفره هفت سین باشند. این موضوع در سالهایی که لحظه تحویل سال نیمه هایی شب بود برای ما دردساز می شد. مانند ویبره بالای سر ما بود تا از رختخواب بلند شده و به سر سفره برویم. تصور کنید با آن شرایط خواب آلودگی و لباس خواب کنار هم نشسته و منتظر تحویل سال بودیم.

نوروز به جنوب می روم
برای تعطیلات نوروز برنامه ریزی کردیم تا بریم جنوب. دوست داشتم بروم شهرهای جنوبی را ببینیم. در این چند ساله زمانی نداشتم تا از این شهرها بازدید کنم. تاکنون شهرهای کرمان و یزد را ندیدم و اگر در این سفر فرصت شود حتما از این شهرهای تاریخی دیدن می کنم.

شیراز را خیلی دوست دارم
شیراز شهر عشق و ادب را خیلی دوست دارم. در واقع عاشق شیراز هستم. چند بار به این شهر رفتم و بازهم دوست دارم از شیراز دیدن کنم. البته اصفهان هم واقعا عالی است.

ساعتی که عیدی گرفتم عالی بود
دوست دارم همیشه از پدرم  اولین عیدی را بگیرم. پدرم دست به نقد است و معمولا هم عیدهای او قابل توجه است که هر سال باعث خوشحالی من می شد. ساعتی که عید ۹۴ خانمم به من داد واقعا عالی بود و خیلی خوشحالم کرد.

بهترین خاطره سال ۹۴
بدون شک بهترین خاطره من در سالی که گذشت کسب مدال طلای جهان برای چهارمین بار بود. حضور در مسابقات جهانی را برای پنجمین بار تجربه کرده و موفق شدم به مدال طلا دست پیدا کرده و از عنوان قهرمانی خود دفاع کنم.

تلخ ترین خاطره ۹۴
تصادف محمد حقیقی ووشوکار جوانی که راه موفقیت را تازه آغاز کرده بود بدترین خاطره سال بود. آسیب جدی از ناحیه نخاع این ووشوکار با استعداد را در وضعیت بدی قرارداد که امیدوارم با حمایت مسئولان شرایط بهتری پیدا کند.

طلای جام جهانی و قهرمانی جهان اهداف بعدی
طی مشورتی که با مسئولان فدراسیون و کادر فنی تیم ملی داشتم سال ۹۵ به احتمال زیاد به مسابقات قهرمانی آسیا نمی روم. از همین الان هدف خود را برای کسب پنجمین طلای جهان متمرکز کرده و برای رسیدن به آن تلاش می کنم. البته جام جهانی را هم پیش روست که در آن نیز حضور خواهم داشت.

علی نژاد یک مدیر واقعی است
رئیس فدراسیون ووشو را باید یکی از ارکان موفقیت ووشو در چند سال اخیر دانست. دکتر علی نژاد یک مدیر به معنای واقعی ورزشی است. او انتخابی های تیم ملی را قانون مدار کرد و با اعزام داوران به کلاسهای بین المللی داوران زبده ای آموزش داد که باعث شد مسابقات انتخابی در بهترین شرایط برگزار شود و نتایج تیم ملی هم در همه رده های سنی گواه این مدعاست. در واقع ووشو با شایسته سالاری و اتحاد و همدلی به موفقیت های زیادی دست پیدا کرد.

 

 اخبار  ورزشی -  مهر 


ویدیو مرتبط :
خواهران ووشو کار و دارنده مدال طلای جهان در اربعین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسبقی قهرمان جهان شد/ اولین مدال طلای ایران به دست آمد



تکواندوی قهرمانی جهان,بهنام اسبقی ,مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان

 مکزیک - تکواندوی قهرمانی جهان
اسبقی قهرمان جهان شد/ اولین مدال طلای ایران به دست آمد

سومین روز مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان با قهرمانی بهنام اسبقی نماینده وزن چهارم تیم ملی ایران همراه بود.

به گزارش  فارس از مکزیک، سومین روز از بیست و یکمین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی جهان در حالی شب گذشته چهارشنبه (به وقت مکزیک) در سالن اکس پوزیتو سنتر شهر پوئبلا پیگیری شد که بهنام اسبقی نماینده وزن چهارم تیم ملی با شکست حریفان خود به مدال طلا رسید.

اسبقی در نخستین دیدار خود به مصاف نماینده گواتمالا رفت و با نتیجه پنج بر یک حریف خود را شکست داد. نماینده وزن چهارم تیم ملی در دومین مبارزه خود به مصاف نماینده کوبا رفت و در این دیدار نیز با نتیجه 15 بر 5 به کار خود پایان داد.

اسبقی در سومین دیدار خود با نماینده آذربایجان دیدار کرد و در این بازی هم با نتیجه چهار بر صفر حریف خود را شکست داد. در ادامه این رقابت‌ها اسبقی به مصاف نماینده میزبان رفت و با نتیجه سه بر دو تکواندوکار مکزیکی را که نایب قهرمان مسابقات قهرمانی جهان در سال 2009 بود را شکست داد.

در مرحله یک هشتم نماینده کشورمان به مصاف حریفی از مولداوی رفت و در راند اول و دوم با نتیجه یک بر صفر به کار خود پایان داد و در راند سوم با نتیجه دو بر یک نماینده کشور مولداوی را از دور مسابقات حذف کرد.
اسبقی حریف اسپانیایی را نیز از پیش رو برداشت تا به فینال مسابقات جهانی برسد.
در مبارزه نهایی این وزن، نماینده کره‌جنوبی برابر اسبقی قرار گرفت که در سه راند با نتایج دو بر یک، سه بر دو و 5 بر 4 حریفش رو شکست داد و مدال طلا کسب کرد.

شب گذشته در بخش بانوان هم شکرانه ایزدی با شکست نماینده ازبکستان کار خود را آغاز کرد، اما در دومین دیدار خود در راند طلایی با نتیجه یک بر صفر از گردونه رقابتها حذف شد.
پیش از این هادی مستعان در نخستین روز رقابت‌ها مدال نقره مسابقات را کسب کرده بود./فارس