ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

گره کوری که رضازاده، ‌مرادی و آیان به سرنوشت وزنه‌بردار المپیکی زدند



چرا مدت محرومیت او از حضور در مسابقات بیشتر شده است؟ در صورتی که اگر فدراسیون بلافاصله پس از اطلاع از بازنشسته بودن مرادی (قبل از آغاز مسابقات آسیای 2015 در مرداد ) او را وزنه بردار فعال معرفی کرده باشد، بنابراین شش ماه بعد می توانست در مسابقات شرکت کند. حالا این سؤال وجود دارد که چرا سهراب مرادی تا اردیبهشت 95 محروم از حضور در مسابقات است؟

وضعیت سهراب مرادی برای رقابت‌های المپیک ریو هر روز بحرانی‌تر از قبل می‌شود. در حالی که او آماده‌ترین وزنه‌بردار دو ماه قبل تیم ملی کشورمان بوده، اتفاقات عجیب و غریبی دامنش را گرفته تا علاوه بر از دست دادن مسابقات جهانی امریکا، حالا حضورش در المپیک ریو در هاله‌ای از ابهام باشد. این موضوع در کنار مصدومیت بهداد سلیمی ـ که شانس او را برای حضور پر قدرت در المپیک کمرنگ می‌کند ـ موجب می‌شود تا نسبت به سرنوشت یکی از مهم‌ترین رشته‌های مدال‌آور المپیکی‌مان به شدت نگران باشیم.

 حسین رضازاده امروز از نامه خود به تاماش آیان خبر داده است؛ نامه‌ای که در آن تأکید کرده، او هیچ نامه‌ای مبنی بر بازنشستگی سهراب مرادی به فدراسیون جهانی ننوشته است و در ادامه از آیان خواسته تا نسبت به سرنوشت این وزنه‌بردار ایرانی حساس‌تر بوده و شرایط حضورش در مسابقات جهانی و المپیک را فراهم آورد.

رضازاده همچنین یادآور شده که این نامه با هماهنگی وزارت ورزش برای آیان ارسال شده است. در ارسال این نامه دو نکته مثبت منفی وجود دارد. نخست اینکه همچنان وضعیت پرونده بازنشستگی سهراب مرادی مشخص نشده است. در حالی که علی مرادی تأکید دارد او در زمان رضازاده و با تصمیم وی بازنشسته شده و شانس المپیکی شدن را از دست داده، حسین رضازاده به هیچ وجه زیر بار آن نمی‌رود. علی‌رغم انکارهای رضازاده اما وقوع اعلام بازنشستگی او در دوران ریاست رضازاده از نقش رئیس سابق فدراسیون وزنه‌برداری در تباه کردن آینده ورزشی این ورزشکار و سوزاندن یک پتانسیل ورزشی کشورمان حکایت دارد..

اخبار,اخبارورزشی,سهراب مرادی

اما نکته مثبت نامه حسین رضازاده، تلاش او برای استفاده کردن اعتبارش نزد تاماش آیان برای حل مشکل سهراب مرادی است؛ اتفاقی که می‌توان آن را جبران مافات آقای رئیس هم نامید. علی‌رغم همه وعده‌هایی که علی مرادی برای حل مشکل سهراب مرادی داده بود، تلاش‌های او نه ‌تنها منجر به حل مشکل مرادی نشد که باعث شد تا زمان محرومیت او بیشتر هم شود. چندی پیش، علی مرادی پس از دیدار با تاماش آیان از حل مشکل سهراب مرادی برای رقابت‌های جهانی و المپیک خبر داده بود و حالا اما خبر رسیده که نه تنها او در مسابقات جهانی نمی‌تواند شرکت کند که تا اردیبهشت سال بعد هم حق شرکت در هیچ مسابقه‌ای را ندارد و این یعنی اینکه شانس شرکت در مسابقات انتخابی المپیک را از دست خواهد داد.

طبق قانون سهراب مرادی شش ماه پس از اعلام پایان بازنشسته بودن می تواند به مسابقات برگردد بنابراین او با شرکت در یکی از مسابقات گرند پری و قهرمانی آسیا ازبکستان شانس حضور در المپیک را داشت و حتی علی مرادی پس از بازگشت از مجارستان هم خبر از حل شدن مشکل حضور سهراب در المپیک داد؛ اما اکنون رئیس فدراسیون اعلام کرده نامه‌ای مبنی بر اینکه سهراب مرادی تا اردیبهشت بازنشسته است دریافت کرده‌اند و در این شرایط این وزنه بردار مسابقات قهرمانی آسیا 2016 که ششم اردیبهشت آغاز می شود را هم از دست می دهد و با این شرایط او از المپیک دورتر خواهد شد.

اما سؤال اصلی اینجاست که چرا مدت محرومیت او از حضور در مسابقات بیشتر شده است؟ در صورتی که اگر فدراسیون بلافاصله پس از اطلاع از بازنشسته بودن مرادی (قبل از آغاز مسابقات آسیای 2015 در مرداد ) او را به عنوان وزنه بردار فعال معرفی کرده باشد، بنابراین شش ماه بعد می توانست در مسابقات شرکت کند. حالا این پرسش وجود دارد که چرا سهراب مرادی تا اردیبهشت 95 محروم از حضور در مسابقات است؟

خیلی‌ها علت این ماجرا را در روابط سرد میان علی مرادی و تاماش آیان می‌دانند؛ مردی که چندان روابط خوبی با علی مرادی ندارد و در عوض دوست نزدیک حسین رضازاده است؛ کسی که حتی برای ابقای حسین رضازاده در فدراسیون وزنه‌برداری به مقامات رسمی ورزش ایران هم نامه زده بود.

قبل از اینکه علی مرادی، رئیس فدراسیون شود، این نگرانی وجود داشت که رابطه سرد او با تاماش آیان دردسر ساز شود. حتی خیلی ها از دست رفتن دبیر کلی علی مرادی در کنفدراسیون آسیا و واگذاری آن به یک عراقی را کار تاماش آیان می‌دانند؛ اما خود مرادی بعد از به ریاست رسیدن اعلام کرد که مشکلی وجود ندارد و همه چیز حل خواهد شد. حتی اخبار خوشی که مرادی پس از سفر به مجارستان اعلام کرد، این خوشحالی را با خود آورد که آیان دیگر مشکلی با رئیس فدراسیون ایران ندارد، ولی اتفاقات اخیر چیز دیگری می گویند که با وعده های قشنگ رئیس فدراسیون ایران به هیچ عنوان همخوانی ندارند.

حالا به نظر می‌رسد، با بحرانی‌تر شدن وضعیت وزنه‌برداری ایران برای رقابت‌های المپیک حسین رضازاده به میان آمده تا از اعتبارش نزد آیان برای حل مشکل سهراب مرادی استفاده کند؛ مشکلی که البته خودش به هیچ وجه زیر بار آن نمی‌رود که به دست او یا در زمان مدیریتش در فدراسیون وزنه‌برداری به وجود آمده است.

اخبار ورزشی - تابناک


ویدیو مرتبط :
وزنه بردار روس چگونه همه رکوردهای رضازاده را شکست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پدر وزنه بردار محروم: رضازاده دروغ می گوید، سعید را معامله کردند تا فدراسیون محروم نشود



 

 

پدر وزنه بردار محروم: رضازاده دروغ می گوید، سعید را معامله کردند تا فدراسیون محروم نشود


به نقل از خبرآنلاین، دو ماه پیش بود که دادگاه رای محرومیت مادام العمر سعید علی حسینی وزنه بردار دوپینگی ایران را به 12 سال رساند، وکلای او که از نتیجه راضی نبودند و خیلی زود دست به کار شدند تا این بار با ارائه مدارک تقاضای استیناف کنند. فدراسیون وزنه برداری هم متعهد شد تا 220 میلیون برای کم شدن محرومیت سعید علی حسینی هزینه کند، اما ظاهرا علیپور سرپرست وکلا که 70 - 80 میلیون هزینه کرده، به خاطر نرسیدن بودجه فعلا کار را تعطیل کرده است.

عزیز علی حسینی پدر وزنه بردار محروم این مساله را تایید کرد: «رضازاده دروغ می گوید. فعلا پرونده همان طور مانده. هیچ خبری نیست. برای استیناف هم دادگاه وقتی نداده است.»

سلمان حاج نوری که به قول پدر علی حسینی وکیل پسرش است گفت: «فعلا کارها در مرحله بررسی است. فدراسیون هزینه نمی کند و به همین خاطر گروه مشکل دارد.»

اما حسین رضازاده خودش را مقصر نرسیدن بودجه به وکلا ندانست و اظهار داشت: «با نامه ای که فدراسیون به کمیته ملی المپیک داده، در واقع قرار است بودجه 220 میلیونی این پرونده، را کمیته از بودجه سالیانه فدراسیون بدهد. در حالی که بودجه فدراسیون زیاد نشده، اما فدراسیون قبول کرد از اعتبار 800 میلیونی، 220 میلیون را برای علی حسینی هزینه کند.»

رضازاده که با این شرایط از فدراسیونش سلب مسئولیت کرده عنوان کرد: «ما برای پرداخت هزینه هم اختیار تام را به کمیته داده ایم. اما اگر کمیته نمی تواند، بودجه را برای ما واریز کند تا ما خودمان آن را پرداخت کنیم.»

اما حاج نوری معتقد است در این شرایط که کار عقب می افتد، تنها فرصت سوزی می شود: «ما قرار بود با کم کردن محرومیت، سعید را به صورت رسمی به تمرینات تیم ملی برسانیم. می دانستیم که نمی تواند در سال 2012 وزنه بزند. اما حضورش در اردو برایش دلگرمی بود. با این حال فکر می کنم دست هایی در کار است رضازاده را دور بزند. من هم مانده ام این مساله چیست. اما سکوت هم خیلی طولانی نمی شود.»

از طرف دیگر پدر علی حسینی که هنوز معتقد است پسرش قربانی شده می گوید: «آنها می خواستند سعید را نابود کنند که کردند. ما این قضیه را پیگیری می کنیم تا مشکل حل شود. اما مهم این است که روسای فدراسیون سعید را معامله کردند. قرار بود فدراسیون چهار سال به خاطر تعداد زیاد دوپینگی ها محروم شود اما سعید را محروم کردند تا فدراسیون نجات پیدا کند.»

اما حسین رضازاده در این باره تاکید کرد: «من آن زمان کاره ای نبودم، آقای افشارزاده رئیس فدراسیون بود. اینکه دوپینگی ها زیادند نظر پدر علی حسینی است. فکر نمی کنم معامله ای در کار باشد. به هر حال تست ها به آزمایشگاه کلن می رود. ما هزار دلار به این آزمایشگاه دادیم تا مدارک را برایمان بفرستد. این حدس پدر علی حسینی است. با این حال هر کاری از دستم برآید انجام می دهم.»

رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران امیدوار است محرومیت علی حسینی دوباره کم شود: «برای اولین بار دادگاه cas رای محرومیت مادام العمرش را شکست. درست است که محرومیت 12 ساله هم فرقی با مادام العمر ندارد اما به طور حتم باز سعید شانس دارد تا دوباره محرومیتش کمتر شود. دو سالی هم از محرومیت او گذشته. با این حال همه چیز بستگی به دفاعیات وکلای او در لندن و قضات دادگاه استیناف دارد.»

برخلاف ادعای رضازاده، ظاهرا کمیته ملی المپیک، حق الوکاله علی حسینی را از بودجه فدراسیون کم نکرده و اعتبار جداگانه‌ای را به آن اختصاص داده است، البته پرداخت مبلغ 220 میلیون تومان هم در قبال حکم تبرئه سعید علی حسینی بوده است.