ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

پیوس: پرسپولیس نباید مغرور شود


پیشکسوت باشگاه پرسپولیس می‌گوید این تیم نباید با پیروزی مقابل بنیادکار مغرور شود. او هم‌چنین تاکید دارد که حمید درخشان باید بماند چون صمیمیت را به تیم آورده است.

خبرگزاری ایسنا: فرشاد پیوس درباره پیروزی پرسپولیس مقابل بنیادکار، اظهارکرد: بازی زیبایی را از پرسپولیس شاهد بودیم. پرسپولیس مقابل بنیادکار یک روز خوب را پشت سر گذاشت.

او در ادامه درباره عملکرد حمید درخشان نیز گفت: من از همان ابتدا از حضور درخشان در پرسپولیس حمایت کردم او باید می‌ماند و کار می‌کرد. عملکرد درخشان مثبت بود و توانسته دوستی و صمیمیت را در تیم ایجاد کند و این موضوع در روند موفقیت پرسپولیس تاثیرگذار بوده است.

پیوس در ادامه صحبت‌های خود، درباره مسائل فنی دیدار پرسپولیس و بنیادکار ازبکستان، اظهار کرد: پرسپولیس در ابتدا بازی خوبی به نمایش گذاشت و حریف را کنترل کرد. محمد نوری در میانه میدان عملکرد خوبی داشت و با پاس‌های دقیق مهاجمان را در موقعیت گلزنی قرار می داد. تک گل پرسپولیس روی پاس زیبای نوری به دست آمد که این موضوع توانایی‌های او را نشان می‌دهد.

او افزود: بنیاد کار هم یک تیم حرفه‌ای است. پرسپولیس در نیمه دوم کمی عقب کشید و سعی داشت روی ضد حمله دروازه حریف را تهدید کند. در این امر هم موفق عمل کرد.

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در ادامه با بیان این که پرسپولیس نباید با پیروزی مقابل بنیادکار مغرور شود، اضافه کرد: کادرفنی باید تدبیری را اتخاذ کند که این روند ادامه داشته باشد. این تیم باید در لیگ هم زیبا بازی کند و نتیجه‌ بگیرد.


ویدیو مرتبط :
حضور پیوس در تمرین پرسپولیس و برخورد گرم برانکو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیوس:پرسپولیس بدون کریمی و مهدوی‌کیا باید برود دسته ۲



پیوس: به ما هم مثل امروزی‌ها پول می‌دادند،‌ خراب می‌شدیم/ پرسپولیس بدون کریمی و مهدوی‌کیا باید برود دسته ۲

لیگ برتر - فرشاد پیوس می‌گوید: اگر الان بازی می‌کردم، 4 میلیارد می‌ارزیدم.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

او فرشاد پیوس است؛ مردی که اگر الان فوتبالیست بود، یک‌تنه پرسپولیس را به صدر جدول می‌رساند. خودش می‌گوید اگر کریم انصاری‌فرد راه بیفتد، مشکل پرسپولیس هم حل می‌شود. مشکل پرسپولیس را فقط در گل نشدن توپ‌هایش می‌داند. پیوس به کافه خبر آمد تا در مورد پرسپولیس صحبت کند؛ پرسپولیسی که نتایج افتضاحی گرفته و از 7 مسابقه فقط 6 امتیاز دشت کرده. پیوس از روزهایی صحبت می‌کند که او را «فرشاد آقای گل» صدا می‌زدند. می‌گوید هنوز هم وقتی با این لقب صدایش می‌زنند، کیف می‌کند. خستگی‌اش درمی‌رود. صحبت‌های این پیشکسوت موسفید پرسپولیس را می‌خوانید.

*شاید سؤال تکراری باشد ولی می‌خواهیم از محلی که در آن فوتبال را شروع کردید صحبت کنیم.

هر چه داریم اول خدا بعد جنوب شهر. نازی‌آباد بچه‌های بامحبتی دارد. وقتی در محل بازی می‌کردیم خیلی هوایمان را داشتند. خاکپور بچه یاخچی‌آباد است. قلعه‌نویی بچه سه راه علی‌آباد است. من بچه هزاردستگاه هستم. همه ما از جنوب شهر شروع کرده‌ایم.

*از همان محل صحبت کنید که چه نقشی داشت در فوتبال شما؟

آن موقع در جنوب شهر، از در خانه می‌آمدی بیرون بچه‌ها داشتند فوتبال بازی می‌کردند. زمین‌های زیادی بود. دروازه می‌گذاشتند و فوتبال بازی می‌کردند. یک گودالی بود که ما طناب می‌انداختم می‌رفتیم پایین. خیلی گود بود. اندازه گود شهرزاد بود. می‌انداختیم پایین، می‌رفتیم و 11 به 11 یا 3 به 3 بازی می‌کردیم. البته از آن طرف هم راه داشت که برویم اما خیلی راهش دور می‌شد و ما با طناب می‌رفتیم پایین.

*یعنی می‌خواهی بگویی زمین خاکی باعث شد شناخته شوی؟

واقعاً. ما روزی سه تا بازی می‌کردیم. صبح ظهر و بعد از ظهر. بعد از ظهر با موتور می‌رفتیم خزانه فوتبال بازی می‌کردیم.

*فوتبال 90 دقیقه‌ای؟

بله. واقعاً خیلی سخت بود ولی بازی می‌کردیم. آن موقع همه به ما احترام می‌گذاشتند. من هیکلم کوچک بود و شناخته‌شده بودم. خوب دریبل می‌زدم و به همین دلیل من را می‌شناختند.

*شما فوتبال را اصولی یاد گرفتی یا دیمی؟

ما فوتبال را دیمی شروع کردیم. خیابانی و گل کوچک. فوتبال دیمی به نظر من خیلی مهم است. کسی که زمین نخورده باشد و درد نکشیده باشد فوتبالیست خوبی نمی‌شود. فوتبال آن موقع با الان زمین تا آسمان فرق می‌کند. بچه‌های آن موقع با فوتبالیست‌های الان بازی کنند 6 تا جلو می‌افتند.

*فوتبال قدیم و الان چه فرقی دارند؟

الان فوتبال حساب شده است. کامپیوتری. کلاسیک‌تر شده. فوتبال آن زمان خاکی‌تر و دیمی‌تر و با جان و دل بود. یعنی ما از محل خودمان می‌رفتیم به محل دیگر، تماشاگر می‌آمد. تماشاگر با ما از محل می‌آمد به محل دیگر و بازی را تماشا می‌کرد.

*شما درست می‌گویید ولی کشورهایی مثل کره و ژاپن که اصولی کار کردند با اختلاف یک گل به آرژانتین می‌بازند. آنها زمین خاکی ندارند.

من فوتبال قدیم را بیشتر قبول دارم. سیستم ژاپن با ما فرق می‌کند. چیزی که در ایران می‌بینیم را باید بگوییم. فوتبال ما روز به روز عقب می‌رود. الان اصلاً بازیکن نمی‌بینیم. چند سال است یک بازیکن خوب به تیم‌های بزرگ‌ تحویل نداده‌ایم؟

*یعنی فوتبالیست‌های ما تحلیل رفته‌اند؟

بله. صد در صد. شما الان یک پنجعلی می‌بینید؟ محمدخانی می‌بینید؟ الان نداریم. بازیکن خوب نداریم.

*چرا؟

چون آن موقع پول نبود و بچه‌ها به خاطر عشقشان فوتبال بازی می‌کردند. با بدبختی زندگی‌مان خوب شد ولی الان همه فوتبالیست‌ها وضعشان خوب است.

*یعنی شما می‌گویید چون درآمد فوتبالیست‌ها بالا رفته وضعیت بد شده؟

بله. ما عشقمان فوتبال بود. نوش جانشان هرچه می‌گیرند ولی بیایند اندازه پولی که می‌گیرند بازی کنند. این‌ها اندازه پولی که می‌گیرند بازی نمی‌کنند.

*اگر زمان شما هم پول وجود داشت ممکن بود شما فوتبالتان خراب شود؟

شاید اگر به ما هم پول می‌دادند خراب می‌شدیم. باید برگردیم به ذات آن شخص که چطوری بزرگ شده که اگر پول دستش آمد دنبال چه کاری می‌رود. ما ساعت 11 می‌خوابیدیم. مهمان که می‌آمد می‌گفتیم این‌ها را رد کنید بروند چون فردا بازی داریم. خیلی‌ها نمی‌آمدند خانه ما. ناراحت می‌شدند که چرا می‌گوییم زود بروید.

*فرشاد پیوس اگر الان فوتبالیست بود چقدر می‌ارزید؟

خیلی. سه، چهار میلیارد. چهار میلیارد می‌ارزیدم حداقل. چون واقعاً گل‌هایی که می‌زدیم خیلی ارزش داشت.

*این پول‌هایی که بازیکنان پرسپولیس می‌گیرند، واقعاً به آن اندازه می‌ارزند؟

یک سری حقشان است، یک سری نه. در پرسپولیس دو سه نفر حقشان است که این پول‌ها را بگیرند. بقیه نه. اندازه پولشان بازی نمی‌کنند.

*پرسپولیس امسال خیلی پرستاره است.

واقعاً مهره‌گیری خوب بوده اما در زمین خوب نیستند. مشکل این است که بازیکنان پرسپولیس رفاقت ندارند. آن موقع محسن عاشوری 6 ماه خانه ما بود. رفاقت داشتیم آن موقع. بیشتر به من پاس می‌داد و توجه می‌کرد. من را بیشتر در موقعیت گل قرار می‌داد. پاس‌هایش خط‌کشی بود. انگار خط‌کش می‌گذاشت و پاس می‌داد.

*چقدر از آقای گلی‌هایت را مدیون محسن عاشوری هستی؟ چهارچوب‌‌شناس بودی ولی می‌گفتند محسن عاشوری، فرشاد پیوس را آقای گل می‌کرد.

بله. واقعاً سهمش خیلی زیاد بود. هم او، هم بچه‌های تیم. همه می‌جنگیدند برای همدیگر. الان همه می‌خواهند خودشان گل بزنند ولی باید تیمی کار کنند.

*سیستم بازی فوتبال هم فرق کرده. یک بازی ممکن است مربی با توجه به وضعیت تیم حریف، بخواهد هافبک راستش گل بزند. نمی‌شود بگویی مهاجم حتماً باید گل بزند.

ولی بیشتر می‌توانند به او کمک کنند. مثل قاضی یا انصاری‌فرد را بیشتر می‌توانند کمک کنند. آن رفاقت و دوستی که ما داشتیم، دیگر نیست.

*چند روز قبل که به تمرین پرسپولیس رفتی یک توصیه‌ای به کریم انصاری‌فرد کردی. چه چیزی به او گفتی؟

وقتی رفتم با بچه‌ها چند دقیقه صحبت کردم. با مهدی مهدوی‌کیا هم صحبت کردم.

*به مهدوی‌کیا چه حرفی زدی؟

گفتیم دوست داریم تیم جان بگیرد. گفت یادت است پیراهنت را به من دادی؟ من هنوز دارمش. این برای من خیلی مهم است. این یعنی مهدوی‌کیا برای من ارزش قائل می‌شود. به مهدوی‌کیا گفتم مشکلتان چیست؟ گفت انگار همه با هم خوب نیستند. رفاقت در تیم وجود ندارد. این خوب نیست که رفاقت نباشد. به نظر من مانوئل هر روز یک ارنج می‌کند. بارسا و رئال مگر چقدر ترکیب عوض می‌کنند؟ مربی، زیاد ارنج را عوض می‌کند. به نظرم مانوئل آمد و باید به او فرصت داد ولی ترکیب زیاد عوض کرده. اگر دور و بری‌ها بگذارند او نتیجه می‌گیرد.

*منظورتان از دور و بری‌ها چه افرادی هستند؟

همان حاشیه‌هایی که می‌آیند و هر روز می‌گویند من هستم.

*کرمانی‌مقدم می‌گفت ما در پرسپولیس کسی را نداریم که بتوانیم به عنوان سرمربی روی او حساب کنیم. می‌گفت اگر بخواهیم مانوئل را کنار بگذاریم، گزینه ایرانی نداریم که جایگزینش کنیم.به نظرم مربیان خوبی داریم که می‌توانند باشند. کسی که هست باید قوی باشد. مربی باید قوی باشد. پیشکسوتان پرسپولیس همدیگر را قبول ندارد.

*چرا این‌طوری شده؟ مگر نمی‌گویید قبلاً در زمین برای همدیگر جان می‌دادید؟

آن موقع بله ولی الان دیگر همدیگر را قبول ندارند. الان همه دنبال این هستند که بشوند سرمربی یا علی پروین پرسپولیس ولی سخت است. علی پروین زجر کشید و زحمت کشید که به اینجا رسید. پروین با سختی به این جایگاه رسیده است.

*علی پروین هم امپراتوری‌اش را از دست داده است.

چرا؟ چون قدرت ندارد؟

*به هر حال او قدرت گذشته را ندارد. روزی که اعلام شد او سرمربی پرسپولیس می‌شود هواداران ناراحت شدند. در درفشی‌فر علیه او صحبت می‌کردند.

علی پروین دوره‌ای که در پرسپولیس بود همه‌کاره بود. آن موقع خیلی خوب کار کرد. برای من هم خیلی زحمت کشید.

*قبول داری دوره‌اش تمام شده؟

جایگاه او خیلی بالاتر از این‌هاست. باید در تیم مدیریت کند و بالای سر تیم باشد. دور و بر تیم باید باشد. دیگر کارآیی گذشته را ندارد ولی مثل سمبل باشگاه باید باشد چون خیلی زحمت کشیده برای پرسپولیس. ما اگر بگوییم نباید باشد، چهار سال دیگر می‌گویند فرشاد پیوس هم نباید باشد.

*داشتید در مورد رفاقت بازیکنان صحبت می‌کردید. الان بازیکنان پرسپولیس رفاقت دارند با همدیگر؟

کریم انصاری‌فرد مثل یک مریض است. وقتی به تمرین پرسپولیس رفتم دیدم ناراحت است. یک گوشه نشسته بود. چهره‌های بچه‌ها شاداب نبود. آن هم قبل از بازی استقلال. با آنها صحبت کردم. گفتم باید بگویید، بخندید و حرف بزنید. سرحال بشوید.

*فکر می‌کنی پول بین آنها فاصله انداخته؟

شاید یکی از دلایل این باشد. شاید همدیگر را هم قبول ندارند. مثلاً فلان بازیکن دوست دارد با رفیق خودش بازی کند. یا بقیه پست‌ها ولی در زمان ما این چیزها نبود. الان بازیکن، بغلی‌اش را قبول ندارد. من این را حس می‌کنم. آن رفاقتی که ما داشتیم، الان وجود ندارد. از نظر مهره خیلی خوب هستند ولی رفاقت ندارند. خیلی‌ها به هرچه می‌خواستند رسیدند. ولی ما نرسیدیم. باد پول به ما نخورد. این‌ها زود ارضا شده‌اند. ماشین دارند و خانه و زندگی خوب. دیگر انگیزه‌ای ندارند.

*خیلی‌ها این را رد می‌کنند و می‌گویند ما از 12 سالگی زحمت کشیدیم که به اینجا رسیده‌ایم.

به نظر من این درست نیست. خیلی از فوتبالیست‌ها شاید از این‌ها بزرگ‌تر باشند و بیرون نشسته‌اند. خیلی‌ها می‌‌سوزند و یک سری دیگر می‌آیند بالا ولی این پولی که فوتبالیست‌های ما می‌گیرند، هرچقدر که هست، باعث شده به پیراهن باشگاه عِرق نداشته باشند. ما وقتی می‌باختیم چهار ساعت در رختکن می‌نشستیم تا مردم بروند و چراغ‌های استادیوم خاموش بشود و بعد برویم خانه. در محله هم پنهانی می‌رفتیم تمرین که کسی ما را نبیند تا هفته بعد برسد و بازی را ببریم و با خیال راحت برویم بیرون.

*الان به نظر می‌رسد تحمل باخت برای بازیکنان عادی شده.

الان می‌بازند، راحت می‌روند و می‌آیند. زمان ما اصلاً این‌طوری نبود. این به ضرر فوتبال ماست.

*خیلی‌ها می‌گویند این حرف‌ها قدیمی شده و اصلاً تعصب و غیرت را قبول ندارند.

پس پول خوب است؟ پول بگیری و بازی نکنی؟ من قبول ندارم.

*می‌گویند ما کم نمی‌گذاریم.

شاید نخواهند کم بگذارند، ولی خود به خود کم می‌گذارند. در شرایط بازی آن چیزی را که می‌خواهند انجام نمی‌دهند. الان هم هستند افرادی که نخواهند به کسی پاس بدهند یا دوست داشته باشند به آدم خاصی پاس بدهند. دوست دارند در باند خودشان بازی کنند.

*الان در پرسپولیس باندبازی هست؟

شاید باشد.

*شاید نه. صریح بگویید.

صددرصد این‌طوری است که عده‌ای نخواهند به کسی پاس بدهند.

*الان می‌گویند بازیکنان برای مانوئل مایه‌ نمی‌گذارند. حس کردی که کسی دوست داشته باشد باعث برکناری مانوئل شود؟

مانوئل مربی خوبی است. در سایت‌ها کارنامه او را دیدم ولی هر کسی که بیاید نمی‌تواند در پرسپولیس کار کند. پرسپولیس شرایط خاصی دارد.

*حس کرده‌ای که بازیکنان بخواهند مانوئل را کله کنند؟

قدیم‌ها شاید بوده. الان هم شاید باشد. نمی‌خواهم جو تیم را خراب کنم.

*حالا نظرتان را بگویید.

این تیمی که من می‌بینم، از هر باغچه گل خوبی را چیده. این کار رویانیان خیلی خوب بوده که همه بازیکنان خوب را آورده. من قبول ندارم که جنس پرسپولیس جور نیست ولی پرورش دادن این بازیکنان خیلی مهم است.

*ولی هافبک دفاعی ندارد پرسپولیس. جنسش جور نیست. یک جاهایی هم گل‌های خوبی را نچیده. مثل هافبک دفاعی.

شاید یکی دو نفر هم خراب باشد از افرادی که آمده‌اند. گل‌های پلاسیده هستند شاید.

*رک و روراست بگویید. از واژه شاید استفاده نکنید.

من پرسپولیسی هستم. مردم از من توقع دارند. نمی‌توانم این‌قدر رک صحبت کنم.

*رویانیان آدم خوبی است اما این ایراد هم هست که یک مدیرعامل 10 تا بازیکن خوب می‌گیرد و به مربی تحویل می‌دهد، بعد تیمش خوب نتیجه نمی‌گیرد.

این درست نیست که تیم را ببندی بعد مربی بیاوری. با این حال مربی گفت کمتر از دوازدهم نمی‌کنم. قهرمان می‌کنم. این ایرادی است که باید از مانوئل گرفت. پرسپولیس تیم بزرگی است. این‌که مانوئل می‌گوید سال بعد تیم را قهرمان می‌کنم، به درد نمی‌خورد. مانوئل نباید قبول می‌کرد. تیم بزرگی را تحویل گرفته.

*این ایراد نیست که تیم را بستند بعد مربی آوردند؟

چرا ولی می‌گفت دنیزلی مریض بود و دیر شد. من پرسیدم گفتند بچه‌ها پاداش‌ها را می‌گیرند و حقوق‌ها را می‌گیرند. این خیلی خوب است. همه چیز مهیاست. کارهای رویانیان خیلی‌هایش خوب است اما برخی هم بد است. یکی از کارهای بدش این است که بازیکن گرفت بعد مربی آورد.

*دنیزلی چی؟ او چقدر نقش دارد در نتایج بد پرسپولیس؟

خیلی تقصیر دارد. باید زودتر می‌گفت که نمی‌آید.

*اگر دنیزلی بود نتیجه می‌گرفت؟

دنیزلی در ایران کارنامه خوبی نداشت زیاد. بد هم نبود.

*چرا مردم دوستش داشتند؟

چون ترک‌ها مثل ما خودمانی هستند و بشاش. همیشه می‌خندید. هجومی بود. پرسپولیس هم باید این‌طوری باشد. پرسپولیس باید مثل زمان دنیزلی بازی کند. همیشه ما هجومی بوده‌ایم.

*اگر امسال دنیزلی بود می‌توانست تیم را قهرمان کند؟

می‌توانست جزو چهار تیم کند. قهرمانی خیلی سخت است. تیم‌ها خیلی خوب کار می‌کنند.

*می‌گفتند دنیزلی گفته مهدوی‌کیا و کریمی نباشند اما وقتی فهمید با این دو نفر قرارداد بسته شده، گفت به ایران نمی‌آید.

من خبر ندارم. فکر می‌کنم رویانیان لیست دنیزلی را گرفته. لیست دنیزلی را تحویل مانوئل داده‌اند.

*توصیه‌ات برای این‌که پرسپولیس در کوتاه مدت نتیجه بگیرد چیست؟

صد در صد باید مربی ایرانی بگذارند در کنار تیم باشد.

*مثلاً کی؟

نمی‌دانم. مثلاً پنجعلی. به او اطمینان دارم. می‌تواند حاشیه‌های تیم را جمع کند.

*چند نفر را اسم ببر که رویانیان بتواند روی آنها حساب کند.

ذوالفقارنسب خوب است به نظرم. اگر قبول کند. محسن عاشوری هم خوب بود به شرطی که می‌آمد کمک می‌کرد. عاشوری خیلی ساکت است. کسی که به پرسپولیس می‌آید باید دریده باشد که بچه‌ها قبولش داشته باشند. مثل پنجعلی و ذوالفقارنسب. این‌ها می‌توانند تیم را جمع کنند.

*بعضی جاها احساس می‌شود که بازیکنان پرسپولیس زیاد به ایمون زاید پاس نمی‌دهند و مخالف حضور او هستند.

زاید بازیکن خوبی است. می‌آید خیلی ساکت تمرین می‌کند و می‌رود. شش‌دانگ است. به نظرم یک‌سری‌ دوست ندارند او در پرسپولیس باشد. زاید به درد بازی با استقلال می‌خورد. صد در صد به مانوئل گفته‌اند که او در 10 دقیقه 3 گل به استقلال زده اما مربی او را بازی نداد. به درد دربی می‌خورد. البته در بازی با فولاد هم آمد ولی اصلاً خوب نبود. به نظرم اضافه وزن دارد. خیلی از بازیکنان اضافه وزن دارند.

*بین مهاجمان پرسپولیس کی بهتر از بقیه است؟

انصاری‌فرد را اگر روش کار کنند. کسی باشد که قبولش داشته باشد می‌تواند پرسپولیس را نجات دهد. تکنیکی و باهوش و چرخش خوب و بغل پای خوب. شش‌دانگ است ولی باید با او کار کرد. در تیم ملی و سایپا گل‌هایی که زده را دیده‌ایم. می‌تواند در پرسپولیس خوب باشد.

*می‌گویند این بازیکنانی که پرسپولیس جذب کرده، در تیم‌های دیگر خوب هستند و به درد پرسپولیس نمی‌خورند.

در پرسپولیس هر مهاجمی که می‌خواهد بازی کند اگر در هفته دوم یا سوم گل نزند می‌نشیند روی نیمکت تا آخر فصل. علی پروین این را به ما می‌گفت. ما هم از همان هفته اول گل زدیم تا آخر. از نظر روانی باید مهاجم آماده شود.

*چطوری آماده می‌کردی خودت را؟

از نظر روانی. شب به بازی فردا فکر می‌کردیم.

*کابوس نمی‌دیدی؟

چرا. احساس می‌کردم وقتی گل نمی‌زنم یک نفر دارد من را کتک می‌زند. من اگر در هفته‌های اول تا سوم گل نمی‌زدم نیمکت‌نشین می‌شدم.

*اگر گل نمی‌زدی تحریم نمی‌کردی رسانه‌ها را؟

نه بابا. ما این کارها را نمی‌کردیم. من قبول ندارم. ما عاشق پرسپولیس بودیم. پرسپولیس درست می‌شود ولی باید به این مربی فرصت داد.

*درد پرسپولیس چیست الان؟

دردش را چطوری بگویم که همه بفهمند؟

* واضح بگو.

از نظر پولی که همه خوب هستند. امکانات هم همه چیز را دارند. 15 سال بود نرفته بودم تمرین پرسپولیس ولی وقتی رفتم تمرین، دیدم اتاق ماساژ و مربی و همه چیز دارند. یک دردی دارد این پرسپولیس.*واضح بگو دردش چیست.

خوب گل نمی‌زنند.

*کریم انصاری‌فرد نمی‌تواند این مشکل را حل کند؟

کریم خیلی خوب است. باید فرصت بدهند به او. باید 5 تا فرصت بدهند که 3 تا را گل کند. درد پرسپولیس این است که انصاری‌فرد را بسازند. او تیم را درست می‌کند. ضربه بیشتر بزنند به چهارچوب خوب است. گل بزنند دردها از بین می‌رود. اگر توپ را بکنند توی گل، همه مشکلات حل می‌شود.

*ولی دقیقه 90 هم گل می‌خورند.

این هم یک درد است. کادر فنی باید حل کند این مشکل را. مقصر کادر فنی است که در این دقیقه گل می‌خورند. یک تعویض دیگر هم داشت که باید انجام می‌داد. تقصیر مربی است دقایق آخر گل خوردن. شکل تیمی‌شان خوب نبود. ماهینی و پولادی خیلی خوب و بزرگ هستند. نمی‌دانم چرا این طوری بازی می‌کنند. هر بازیکنی شرایط خاصی دارد. انصاری‌فرد بازیکنی است که تمام خصوصیات یک فوروارد خوب را دارد. جاگیری خوبی دارد. چرخش‌های خوبی دارد و بغل پاهای خوبی می‌زند. به دفاع می‌رود. توپ را قطع می‌کند وقتی توپ سانتر می‌شود. انصاری‌فرد و قاضی توپ را قطع می‌کنند جلوی دفاع. این برمی‌گردد به تمرینات که خوب کار کنیم. سپاهان و استقلال شاید خوب بازی نکنند اما دقیقه 80 یا 90 گل می‌زنند و تمام مشکلات حل می‌شود. مشکل گل زدن پرسپولیس فقط به دست انصاری‌فرد حل می‌شود.

*مانول نگفته من قهرمان نمی‌کنم پرسپولیس را ولی گفته فصل بعد حتماً قهرمان می‌شویم.

من الان این را دیدم. رویانیان می‌گفت مانوئل در رده صدم مربیان جهان است. مربیان دیگر که در ایران کار می‌کنند رده 400 یا 500 هستند. منظورش این است که مربی خیلی بزرگی آوردیم.

*حمید استیلی می‌گفت از این مربی نباید ایراد بگیرید. چون مورینیو هم تأییدش کرده.

یک موقع می‌بینی بعداً مشکل تیم حل می‌شود.

*پرسپولیس الان تبدیل شده به یک تیم بازیکن خراب‌کن؟

الان خیلی از بازیکنان سوختند و نشستند روی نیمکت. علی‌عسگری خیلی خوب است و نشسته آن کنار. تیم که بسته می‌شود باید در هر پست دو تا بازیکن بگیرند. همه نمی‌توانند در پرسپولیس بازی کنند. پرسپولیس هفت هفته است هر دفعه با یک روش آمده داخل زمین. تیمی که این قدر تغییرات دارد نتیجه نمی‌گیرد. تیم با  14، 15 نفر بسته می‌شود. تیمی که بخواهد قهرمان بشود باید با 15 نفر بازی کند نه با تمام بازیکنان لیستش.

*شما چند دوره آقای گل شدید؟

5 دوره. آن موقع بازی‌ها کمتر بود. بیشتر هم گل می‌زدیم. بچه‌ها بهتر می‌دانند. من خودم دقیق یادم نیست.

*بعد از شما فقط علی دایی و محسن خلیلی از پرسپولیس آقای گل شدند. چرا این‌طوری است و تیم دیگر آقای گل نمی‌دهد؟

آن تیم یادش به‌خیر. دهه 60 و 70 تیمی بود که دیگر برای پرسپولیس وجود نداشت.

*حالا چرا آقای گل کم شده در پرسپولیسی که همیشه هجومی‌ترین تیم ایران بوده؟

هستند افرادی که بتوانند آقای گل شوند. خودشان باید بخواهند. بازیکن خودش باید بخواهد. به خدا می‌شود.

*چه کسی است که بدش بیاید؟ این‌ها نمی‌توانند.

می‌توانند بشوند. یکی از دلایلش این است که باید از خیلی چیزها دور باید شوند. اگر بخواهند شب‌زنده‌داری کنند نمی‌توانند آقای گل شوند. من می‌گویم انصاری‌فرد می‌تواند آقای گل شود. عالی می‌شوند اگر از حاشیه‌ها دور شوند. از خیلی چیزها.

*یعنی مهاجمان پرسپولیس در این سال‌ها از خیلی چیزها دور نبودند؟

بله. شب‌زنده‌داری‌ها. دیر خوابیدن. احترام نگذاشتن به بزرگتر. غرور. ادعا بودن. فنی شاید خوب باشند ولی فقط بحث فنی نیست. تمرین خیلی زیاد می‌خواهد. قبل از تمرین و بعد از تمرین بایستند کار کنند ولی گازش را می‌گیرند می‌روند.

*الان بعد از تمرین، کریمی و مهدوی‌کیا می‌ایستند کار می‌کنند.

مهدوی‌کیا یک چیز دیگر است. کریمی هم اگر سر حال باشد و بخواهد بازی کند می‌تواند پرسپولیس را تکان دهد. اگر خودش باشد خیلی مهم است. مهدوی‌کیا و کریمی باید کمک کنند. همین است.

*الان می‌گویند کریمی بازیکن دو نیمه‌ای نیست. می‌گویند نَفَس ندارد.

کریمی می‌تواند دو نیمه هم بازی کند. خلاق است. یک نیمه‌ای نیست. به شرط این‌که خودش بخواهد. بخواهد بهترین توانش را به اجرا بگذارد. این مهم است که بخواهند خوب بازی کنند بازیکنان ولی این را نداریم. تیم باید توسط بزرگتر‌ها جمع شود

.*مهدی چطور؟ نفس دارد برای بازی کردن؟

بله. در آن گرما بازی کرد. می‌تواند بازی کند.

*به نظرتان کریمی بازیکن یک نیمه‌ای نیست؟

نه. یک نیمه‌ای نیست. باتجربه هستند. استراحت و تمرینشان هم خوب است. باهوش هستند.

*خیلی‌ها می‌گویند هویت پرسپولیس کریمی و مهدوی‌کیا هستند. می‌توانند بازی را دربیاورند.

دقیقاً. علی کریمی هافبک خلاق پرسپولیس است. قدیمی‌‌های پرسپولیس هستند و شناسنامه پرسپولیس. باید بیشتر از این به دوش بکشند. باید با بچه‌ها صحبت کنند. فوتبال حرفه‌ای همین است. مانوئل هم باید بازی دهد آنها را. نمی‌دانم چرا بازی نداد کریمی را در نیمه اول بازی با فولاد. بازیکن بزرگ هم باید در اوج بگذارد کنار. هر موقع احساس کرد دیگر نمی‌تواند، باید بگذارد کنار.

*یعنی کریمی باید فوتبال را بگذارد کنار؟

نه. منظورم این نیست.

* کدام بازیکن از نظر نوع بازی شبیه فرشاد پیوس است؟ ناصر محمدخانی می‌گفت مهدوی‌کیا ولی مهدوی‌کیا می‌گفت من مثل محمدخانی نمی‌شوم.

ناصر لنگه ندارد. به نظرم می‌تواند در مربیگری به پرسپولیس هم کمک کند. آدم خوبی است.

*بازیکن را نگفتید؟ کدام بازیکن مثل شما بازی می‌کند؟

کریم انصاری‌فرد می‌تواند. می‌تواند گلزن خوبی باشد. گل‌هایش را که می‌بینم، می‌فهمم شم گلزنی دارد ولی باید از نظر روحی روانی کار کنند با او. ما لذت می‌بردیم به ما می‌گفتند فرشاد آقای گل. این لذت دارد. الان هم همین است. توجه می‌کنند به من. خیلی خوشم می‌آید. خستگی آدم می‌رود. تمام خستگی درمی‌رود که این‌قدر توجه می‌کنند به ما. انگار زنده می‌شویم.

*پرسپولیس هواداران را سرخورده کرده. همه را از بحران خارج می‌کند! همه تیم‌ها حرف دارند برای گفتن جلوی پرسپولیس. چطوری می‌شود جبران کرد؟ چطوری با این موضوع برخورد می‌کنی؟این موضوع به بازیکن و مربی برمی‌گردد. بازیکن هم باید بفهمد در چه تیمی بازی می‌کند. چقدر هوادار و طرفدار دارد. بازیکن باید خودش بخواهد. 6 سال هم بگذرد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. هیچ‌کس از دویدن زیاد نمرده. بازیکن باید آن‌قدر بدود که بمیرد. دل هواداران شکسته است. خوشحال کردن این هواداران دویدن و بردن است. اگر نمی‌خواهند، بگذارند بروند. من حق دارم انتقاد کنم. بازیکن باید بداند در تیمی بازی می‌کند که بزرگ است.

*این سرخوردگی برای فرشاد چه تبعاتی داشته؟

خیلی. همه از ما می‌پرسند درد پرسپولیس چیست. ما زمان خودمان این چیزها را نداشتیم. همش می‌بردیم. سالی یکی دو بار می‌باختیم. پرسپولیس این‌طوری نبود. تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید از اول ببرد.

* این تیم قهرمان می‌شود؟

اگر این‌طوری ادامه دهد هشتم، نهم می‌شود.

*الان که کاندیدای سقوط است.

سقوط که نمی‌کند.

*نمی‌کند؟

شاید هم سقوط کرد اگر این‌طوری ادامه دهد. همه ناراحت هستند چرا این‌طوری شده. امسال پول هست. امکانات هست ولی نتیجه نیست. سرمربی خوب و مدیرعامل خوب ولی بازیکن بازی نمی‌کند.

*اگر علی دایی سرمربی این بازیکنان بود پرسپولیس چه نتیجه‌ای می‌گرفت؟

دایی می‌توانست کمک کند. دو تا جام تو دو سال آورده. حذفی بوده اما خوب بوده. می‌توانست نجات دهد پرسپولیس را.

*اگر استیلی بود چی؟

استیلی هم کارنامه‌اش را نشان داده بود. باید مربی جدید بیاورند که تز جدید داشته باشد و بچه‌ها قبولش داشته باشند. از استیلی هم حساب نمی‌برند. احترام برایش قائل هستند ولی حساب نمی‌برند.*اگر کریمی و مهدوی‌کیا بروند، پرسپولیس هویتش را از دست می‌دهد. تیم دیگر بازیکن قدیمی ندارد.هر دفعه می‌بینیم کاپیتان یک نفر است. لذت می‌بردیم وقتی زمان ما پنجعلی کاپیتان بود. هویت تیم روز به روز دارد از بین می‌رود.

*اگر این دو تا بروند چه اتفاقی می‌افتد برای پرسپولیس؟

حقیقت است. اگر بروند پرسپولیس باید برود دسته دو. هویتی هم ندارد به نظرم. قدیمی‌های پرسپولیس دارند می‌روند. از قبل کسی نیامده جایگزین شود. این‌ها عشقشان پرسپولیس است. این‌ها پیراهن را دوست دارند. خیلی‌ها به خاطر پول آمده‌اند. این مهم است که بازیکن به خاطر عشق به پیراهن تیم را انتخاب کند ولی این موضوع در پرسپولیس وجود ندارد. آدم‌های بزرگ آمده‌اند ولی بازی نمی‌کنند. خود ما هم ناراحتیم. پرسپولیس این‌طوری روند خوبی ندارد. تا کریمی و مهدوی‌کیا نخواهند تیم درست نمی‌شود.

*این‌ها که می‌خواهند.

بله، ولی باید بیشتر کار کنند. باید با بچه‌ها صحبت کنند.

*کریمی زبانش تلخ است اما حرفش را می‌زند. مهدوی‌کیا هم همیشه حرفش را می‌زند.

خود ما هم مانده‌ایم. حیف شد. وضع تیم خراب است. به نظرم باید با بازیکنان زندگی کنند. با بچه‌ها اخت شوند. دوستی‌ها را زیاد کنند. الان مثل گذشته نیست. مشکل همین است. اصلاً رفت و آمد خانوادگی می‌کنند با همدیگر؟ من و پنجعلی و درخشان و ناصر محمدخانی رفت و آمد خانوادگی می‌کردیم. دوست و رفیق بودیم. دوستی و رفاقت همین است. اگر رفاقت نباشد که نمی‌شود. پرسپولیس یعنی عشق. یعنی دوست داشتن. نگاه ما این است. می‌بازد انگار من خودم دارم بازی می‌کنم. رفته بودم درفشی‌فر دوست داشتم لخت شوم و بازی کنم.

*اگر الان بازیکن بودی در این 7 هفته اول لیگ چند تا گل می‌زدی؟

راحت 8 تا می‌زدم.

*در لیگ 34 مسابقه‌ای چند گل؟

بالای 30 تا می‌زدم. راحت. واقعاً گل زدن خیلی راحت است. تمرکز می‌خواهد و چهارچوب‌شناسی و قطع کردن توپ‌های ارسالی. نگاه کنی تمام مهاجمان می‌ایستند ولی باید بروند توپ را قطع کنند. این‌ها برای یاد دادن است. باید یاد بدهی به بچه‌ها.

*پول‌های الان را می‌بینی وسوسه نمی‌شوی؟

به پدرم می‌گویم کاش جای برادر کوچکم بودم! برادرم متولد 48 است من متولد 40.

*اگر متولد 48 بودی هم به این دوران نمی‌خوردی.

چرا. به چند سال می‌خوردم. من فقط یک قطر رفتم و برگشتم. تازه علی پروین نمی‌گذاشت.

*چقدر در قطر پول گرفتی؟

سال 68 سه میلیون تومان.

*با آن چه کار کردی؟

یک مغازه خریدم نزدیک چهار راه استانبول.

*محمدخانی می‌گفت با پولی که از فوتبال قطر گرفتم از شهرری آمدم بالای شهر.

پول بازی کردن در قطر، زندگی من را هم تکان داد. من موتورگازی داشتم. مغازه خریدم ولی اشتباه کردم. می‌توانستم دو تا خانه بخرم با 3 میلیون.

*چرا بیشتر بازی نکردی در قطر؟

برگشتم ازدواج کردم و خانواده‌ام راضی نبودند که برگردم قطر. بعداً پشیمان شدم.

*در الاهلی بودی؟

بله. برایشان در 12 مسابقه 9 گل زدم. تعداد بازی‌ها کم بود.

*آنجا گل زدن راحت بود؟

اتفاقاً آنجا سخت بود. بازیکن خارجی را خیلی می‌گرفتند. تکل‌های خیلی بدی می‌رفتند. یک بار به الوکره که شاهین بیانی در آن بازی می‌کرد دو تا گل زدم. بعد از بازی یکی از بازیکنانش با لگد زد توی کمرم. 

روزنامه‌ها نوشتند اشتباه کرده. فردایش با دسته گل آمدند باشگاه الاهلی و معذرت‌خواهی کردند. بعد با آنها دوست شدیم. آن موقع به بازیکن خارجی بیشتر توجه می‌کردند. می‌گفتند بیشتر باید گل بزنی.*مربی‌تان کی بود؟

یک مربی آلمانی. اسمش یادم نیست. خیلی من را دوست داشت.

*بهترین لقبی که به تو می‌دهند چیست غیر از فرشاد آقای گل؟

هیچ کدام مثل فرشاد آقای گل نمی‌شود.

*یکی از معدود نفراتی بودی که بازی خداحافظی داشتی.

20 تیر 76 بود. هیچ وقت آن روز را یادم نمی‌رود. پیراهنم را دادم به مهدی مهدوی‌کیا. مهدوی‌کیا می‌گوید پیراهن را داده است به مادرش و گفته آن را به کسی نده. بازی با استقلال بود که سه گل زدیم و یک گل را مهدوی‌کیا زد.

*امسال وضعیت استقلال چطور است؟

استقلال مهره‌گیری خوبی کرده. درسته که چند نفرشان نیستند ولی مهره‌گیری خوبی کرده. نسبت به پرسپولیس بدتر نبوده. مهره‌های خیلی خوبی دارند. ساموئل خیلی خوب است. جان‌واریو هم خودش یک تیم است.

*هافبک‌های دو تیم را مقایسه می‌کنید؟

استقلال خیلی بهتر از پرسپولیس است. پرسپولیس هافبک نگرفته. برعکس پرسپولیس مهاجم گرفته و استقلال نه. استقلال هم نباید اینجا باشد. این تیم بالا می‌آید.

*با قلعه‌نویی رابطه داری؟

رابطه‌مان خیلی خوب است. بچه محل هستیم.

*کری می‌خوانید برای همدیگر؟

کری‌های دوستانه داشتیم. واقعاً دوستانه بود. هنوز رفاقت‌ها را داریم ولی در زمین دعوا و درگیری داشتیم.

*فکر می‌کنی با این وضعی که پرسپولیس دارد، آخر فصل چند نفر از بازیکنانش ملی‌پوش هستند؟ الان که 8،‌ 9 تا ملی‌پوش دارد ولی خوب نتیجه نمی‌گیرند و این قطعاً باعث می‌شود کروش در انتخاب نفرات تجدید نظر کند.

اگر این‌طوری پیش برود کم می‌شود تعداد ملی‌پوش‌ها. البته کروش هم با 14، 15 نفر بازی می‌کند. دیگر کسی را بازی نمی‌دهد. به همین دلیل بازیکنان پرسپولیس ملی‌پوش هستند. کروش هم مثل مانوئل دست به ترکیب نمی‌زند. فوتبال دنیا همین است. مربی می‌ترسد دست به تغییر می‌زند.

*فرشاد پیوس در عالم بازیگری خیلی بزرگتر از قلعه‌نویی بوده. اما قلعه‌نویی در مربیگری بزرگتر است. می‌گویند فرشاد پیوس مربی خوبی نبوده.

مربی خوبی هم بودم. دلیلش را هم می‌گویم. تراکتور را دو سال تا پلی‌آف آوردم. حق من بود تیم بیاید بالا. 6 هفته صدر جدول بودیم ولی یک دفعه آمدند گفتند پلی‌آف گذاشتند. من باید سرمربی پرسپولیس باشم. باید باشم. توانش را دارم.

*واقعاً می‌توانی؟

چراکه نه؟ این ارزش گذاشتن مدیران باشگاه‌هاست. باید فرصت بدهند به مربیان.

*شاید خودت را ثابت نکردی.

چرا ثابت نکردم؟ در شموشک خوب بودم. شهید قندی را بعد از 12 سال آوردم بالا. در برق شیراز 6 هفته بودم بعد من را کنار گذاشتند. شموشک را من نگه داشتم. من الان توان این را دارم که سرمربی پرسپولیس هم باشم.

*مدیران پرسپولیس چطوری می‌توانند به فرشاد پیوس اطمینان کنند؟

چرا نکنند؟ باید بها بدهند. ما با بقیه مربیان چه فرقی می‌کنیم؟ دو سال هم خارج از کشور رفتم. کرواسی برای آموزش مربیگری. مربیگری به شانس هم هست. خیلی از مربیان تیمشان داشته اوت می‌شده. مدیران پرسپولیس به مربیان خود باشگاه اعتماد ندارند. اعتمادشان صفر است. پورحیدری، حجازی، مظلومی، قلعه‌نویی، مرفاوی و زرینچه در استقلال مربیگری کرده‌اند ولی در پرسپولیس به کسی اعتماد نمی‌کنند.

*شاید پرسپولیسی‌ها خودشان را نشان نداده‌اند.

من هیچ وقت دنبال مدیران نرفتم. هر کسی هم کمک خواسته زنگ زده و کمکش کرده‌ام.

*شما جای رویانیان بودی به پیوس اعتماد می‌کردی؟

بله. البته الان بگذارند مانوئل کار کند ولی باید اعتماد کنند به مربیان باشگاه.

*کرمانی‌مقدم می‌گفت ما در پیشکسوتان پرسپولیس کسی را نداریم که بتواند سرمربی شود. یا به علی کریمی بگوید «پسر بدو.» الان مربی بزرگ نداریم در جمع پیشکسوتان پرسپولیس.

نه. من به این چیزها اعتقاد ندارم. می‌گویم بازیکن باید مربی را قبول داشته باشد. تفاهم خیلی مهم است. ما می‌توانیم به پرسپولیس کمک کنیم. من می‌خواهم به پرسپولیس کمک شود.

*یکی از دلایلی که رویانیان دست به عصا می‌رود این است که هر پیشکسوت پرسپولیس را بیاورد، ممکن است پشت سرمربی را خالی کند.

می‌شود به پرسپولیس کمک کرد. به خاطر هواداران. مشاوره می‌شود داد. توان من و پنجعلی و محسن عاشوری هست. می‌توانیم به پرسپولیس کمک کنیم.

*هواداران قبولتان می‌کنند؟

بله. چرا نکنند؟ به نظرم پرسپولیس ضعف گلزنی دارد. یک نفر باید کار کند با مهاجمان.

*شما حاضرید مثل استیلی و پیروانی دستیار باشید و بعد از چند سال سرمربی شوید؟

در حال حاضر دوست دارم کمک کنم ولی جایگاه خودم را سرمربیگری می‌دانم. در حال حاضر به پرسپولیس می‌شود کمک کرد. تجربه‌اش را داریم. مدیران باشگاه باید اعتماد کنند.

*اگر به جای مانوئل یک مربی ایرانی سرمربی پرسپولیس بود، تیم بهتر نتیجه می‌گرفت؟

بستگی داشت تیم را کی می‌بندد.

*این درست ولی بازیکنانی که پرسپولیس گرفته، بهترین بازیکنان هستند و هر مربی می‌خواست لیست بدهد، اسم همین بازیکنان را می‌داد.

نمی‌شود گفت. شاید مربی ایرانی بهتر نتیجه می‌گرفت. با این حال مانوئل مربی بزرگی است. باید فرصت بدهند به او. باید هماهنگ‌تر شود.

*تا هماهنگ شوند نیم‌فصل می‌شود.

باید 5، 6 هفته دیگر به او مهلت بدهند.

*فوتبال دو قطبی را دوست داری؟

نه. باید تیم‌های دیگر مثل سپاهان هم باشند. این‌طوری فوتبال زیباتر است. الان تراکتورسازی هم هست. الان فوتبال ایران یک‌قطبی است. استقلال و پرسپولیس که ته جدول هستند. قطب فوتبال سپاهان است. البته ناراحتم که پرسپولیس و استقلال و حتی ذوب‌آهن این‌طوری هستند. هر تیمی جلوی استقلال و پرسپولیس بازی می‌کند می‌تواند راحت این دو تیم را ببرد.

*ایراد پرسپولیس و استقلال این است که بازیکنانش جاه‌طلبی ندارند. با یک گل فکر می‌کنند بازی را برده‌اند.

من وقتی بودم، یک گل که می‌زدم، دنبال دومی بودم. دنبال سومی بودم ولی الان این‌طوری نیست. در پرسپولیس کسی که می‌آید باید آدم بزرگی باشد و هدف بزرگی هم داشته باشد.

*چرا این‌طوری شده که قهرمانی در آسیا را نمی‌بینیم؟

نمی‌بینیم. سخت است. ذوب‌آهن و سپاهان نایب قهرمان شدند. ولی استقلال و پرسپولیس دیگر خیلی سخت است که به آنجا برسند. سپاهان توانش را دارد که قهرمان شود. تیم خوبی دارد.

*راستی مرتضی کرمانی‌مقدم که به اینجا آمده بود می‌گفت فرشاد پیوس به ما شام می‌داد که توپ‌ها را به او بدهیم تا گل بزند.

شوخی کرده. من اگر پول شام دادن داشتم که وضعم این نبود./خبرآنلاین