ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

معروف ترین دوپینگی های تاریخ ورزش



اخبار ورزشی - آن مرد با کوکائین آمد!
معروف ترین دوپینگی های تاریخ ورزش

دوپینگ همیشه به عنوان یک معضل در ورزش شناخته شده . دوپینگ اتفاقی است که در طول سال های گذشته برای ورزشکاران دیگر رشته ها هم اتفاق افتاده، طوری که با مثبت اعلام شدن دوپینگ آنها رشته های ورزشی شان تحت الشعاع قرار گرفته است.

مجله تماشاگر: دوپینگ همیشه به عنوان یک معضل در ورزش شناخته شده و هر از چندگاهی باعث به چالش کشیده شدن یک رشته ورزشی می شود. دوپینگ اتفاقی است که در طول سال های گذشته برای ورزشکاران دیگر رشته ها هم اتفاق افتاده، طوری که با مثبت اعلام شدن دوپینگ آنها رشته های ورزشی شان تحت الشعاع قرار گرفته است. در ادامه با این افراد آشنا می شویم.

دیه گو مارادونا

 

اخبار ,اخبار ورزشی ,دیه گو مارادونا

بازیکن افسانه ای تاریخ فوتبال جهان که در جام جهانی سال های 1986 و 1990 با آرژانتین خوش درخشیده بود، دوران حضورش در تیم ملی آرژانتین با شرمندگی محض به پایان رسید. پس از مثبت شدن آزمایش دوپینگ مارادونا با تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 1994 این بازیکن به کشورش بازگردانده شد.

 

مارادونا بعدها اعلام کرد با توافق فیفا از دارو برای کاهش وزن استفاده کرده و غیر از او چند تن از دیگر بازیکنان تیم ملی آرژانتین نیز دوپینگ کرده بودند. در واقع او این اتهام را نپذیرفت اما دیگر بعد از آن نتوانست فوتبال را به صورت حرفه ای دنبال کند و حتی مدتی هم به اعتیاد کوکائین روی آورد تا بازیکن افسانه ای آرژانتین با خاطره ای تلخ کفش هایش را آویزان کند.

آندره آغاسی

 

اخبار ,اخبار ورزشی ,آندره آغاسی


آندره آغاسی، تنیسور بزرگ آمریکایی که 9 مسابقه جایزه بزرگ تنیس را با کسب عنوان قهرمانی پشت سر گذاشت و مدت ها در رتبه نخست رده بندی بهترین های تنیس جهان قرار داشت، در سال 2003 از دنیای از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

 

او در کتاب زندگینامه خود اشاره کرده که در سال 1997 از مواد نیروزا استفاده کرده اما به دروغ به مسئولان آزمایش دوپینگ گفته است که به طور سهوی با مصرف یک نوشیدنی دچار این اتفاق شده است. پس از اعتراف آغاسی، راجر فدرر و مارات سافین با انتقاد از او خواستار پس گیری تمامی مدال هایش شدند اما هیچ وقت این اتفاق نیفتاد تا او برعکس مارادونا با خوش شانسی مشکلش ختم به خیر شود.

لانس آرمسترانگ
لانس ادوارد آرمسترانگ، دوچرخه سوار مشهور آمریکایی فاتح 7 دوره مسابقات «تور دو فرانس» و قهرمان عرصه نبرد با سرطان است؛ لانس آرمسترانگ در سال 1996 مبتلا به سرطان بیضه پیش رونده در ناحیه ریه و مغز می شود اما سر تسلیم در مقابل آن فرود نمی آورد و تصمیم می گیرد با بیماری خود مبارزه و آن را به افتخارآمیزترین فرصت و بهترین رویداد زندگی اش تبدیل کند.

او پس از یک سال نبرد مداوم با حریف سرسختی همچون سرطان، در سال 1997 به تیم ملی دوچرخه سواری آمریکا پیوست و از سال های 1999 تا 205 افتخار کسب قهرمانی مسابقات تور دو فرانس را از آن خود کرد.

آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا در گزارشی یک هزار صفحه ای لانس آرمسترانگ را متهم کرد که پیچیده ترین و حرفه ای ترین دوپینگ تاریخ ورزش را انجام داده است. گزارش آژانس ضد دوپینگ آمریکا شامل شهادت با قید سوگند 26 نفر از جمله 15 نفر از هم تیمی های سابق او بود.

 

اخبار ,اخبار ورزشی ,انس ادوارد آرمسترانگ


در پی این اتهام، فدراسیون بین المللی دوچرخه سواری با تایید محرومیت های آژانس ضد دوپینگ آمریکا، آرمسترانگ را تا آخر عمر از فعالیت های مرتبط با دوچرخه سواری محروم کرد و تمام عنوان های او را پس گرفت و اعلام کرد تمامی عنوان هایی که این اسطوره بزرگ دوچرخه سواری از ژانویه سال 1998 میلادی به بعد کسب کرده، به خاطر استفاده پیگیر از مواد انرژی زا از درجه اعتبار ساقط است.

آرمسترانگ پس از انتشار گزارش آژانس ضد دوپینگ آمریکا، اظهارنظری نکرد اما از ریاست بنیاد خیریه سرطان «لایو استرانگ» استعفا داد و در این باره گفت: «برای حفظ بنیاد از هرگونه آثار منفی ناشی از جنجال های حرفه دوچرخه سواری من، تصمیم گرفتم از ریاست بنیاد سرطان کناره گیری کنم.»

ریو فردیناند
پس از شرکت نکردن ریو فردیناند در آزمایش دوپینگ، این مدافع به 8 ماه محرومیت و پرداخت 50 هزار پوند جریمه نقدی محکوم شد. مدافع منچستریونایتد که به عنوان اولین بازیکن فوتبال به علت ندادن تست دوپینگ دچار محرومیت شد، بازی برگشت پلی آف انگلستان و ترکیه از سری مسابقات انتخابی یورو 2004، مسابقات یورو 2004 و بیشتر بازی های منچستریونایتد در 2004-2003 را از دست داد تا اتحادیه فوتبال انگلستان به تمامی بازیکنان فوتبال جزیره فهمانده باشد که ندادن تست دوپینگ چه پیامدهایی برای آنان دارد و در این راه هیچ ملاحظه ای هم صورت نخواهد گرفت.

 

اخبار ,اخبار ورزشی ,ریو فردیناند

این محرومیت در روزهایی اعلام شدکه مایکل اون نیز دیدار پلی آف را به علت آسیب دیدگی از دست داده بودو این تصمیم اتحادیه ممکن بود حتی به قیمت حذف انگلستان در دیدار حساس پلی آف یورو 2004 و سرشکستگی فوتبال این کشور بینجامد؛ تصمیم شدیدی که حمایت و تحسین تمامی طرفداران بازی جوانمردانه را برانگیخته بود.

حبیب کولوتوره

 

اخبار ,اخبار ورزشی ,حبیب کولوتوره


در سال 2011 حبیب کولوتوره از دادن آزمایش دوپینگ پس از دربی منچستر اجتناب کرد. کولوتوره را قبول اشتباه خود اعلام کرد او چند قرص رژیمی همسرش را به اشتباه مصرف کرده است. مدافع باشگاه منچسترسیتی به دلیل مثبت شدن آزمایش دوپینگش 6 هفته دستمزد (معادل 740 هزار پوند) دریافت نکرد و 6 ماه نیز از سوی اتحادیه فوتبال انگلیس محروم شد. مدافع تیم ملی ساحل عاج پس از این محرومیت در بازگشتش به میادین از دوران اوجش فاصله گرفت و نتوانست بازی های درخشانش را تکرار کند.

آدرین موتو

اخبار ,اخبار ورزشی ,آدرین موتو


این بازیکن رومانیایی زمانی در چلسی گلزن اول تیم بود اما مصر فکوکائین باعث ایجاد یک رسوایی بزرگ برای مهاجم اول وقت چلسی در آن زمان شد. مورینیو بی درنگ پس از فهمیدن این جریان، مهاجم رومانیایی را از ترکیب تیمش کنار گذاشت تا آدرین موتو علاوه بر مثبت شدن آزمایش دوپینگش دیگر محبوبیت گذشته را نداشته باشد و به عنوان یک استفاده کننده از مواد مخدر او را بشناسند.

آسافا پاول و تایسون گای

اما اعلام مثبت بودن آزمایش دوپینگ آسافا پاول و تایسون گای و چند ورزشکار جاماییکایی شوک بزرگی به دو و میدانی در ماه های گذشته وارد کرد. پاول که تا سال 2008 رکورددار دوی 100 متر جهان بود و الان نیز در رده چهارم سریع ترین دوندگان تاریخ قرار دارد، به دلیل استفاده از مواد ممنوعه در رقابت های قهرمانی جاماییکا که چند ماه پیش برگزار شد، با اتهام دوپینگ روبرو شد.

 

اخبار ,اخبار ورزشی ,آسافا پاول و تایسون گای

او بعد از نهایی شدن دوپینگش گفت: «می خواهم به خانواده، دوستان و طرفدارانم اطمینان بدهم که هیچ ماده ممنوعه ای را عامدانه مصرف نکرده ایم. هیچ وقت متقلب نبوده ام و نخواهم بود اما باید اعتراف کنم که در آن لحظه هوشیار نبودم. دیگرنمی توانم در رقابت های جهانی شرکت کنم و این برایم سخت است.»

همچنین تایسون گای آمریکایی 30 ساله که دومین مرد سریع تاریخ دو و میدانی است، پس از مثبت شدن آزمایش دوپینگش گفت: «من اهل این جور داستان ها و خربکاری ها نیستم. من به کسی اعتماد کردم که مرا ویران کرد. امیدوارم که بتوانم به دوومیدانی برگردم اما هر تنبیهی که برای من در نظر بگیرند را می پذیرم.»

اخبار ورزشی - تماشاگر  , برترین ها

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد شجاعانه سعید معروف از مسئولین ورزش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشهورترین دوپینگی های تاریخ ورزش


دوپینگ همیشه به عنوان یک معضل در ورزش شناخته شده و هرازچندگاهی باعث به چالش کشیده شدن یک رشته ورزشی می‌شود.

ایسنا: دوپینگ همیشه به عنوان یک معضل در ورزش شناخته شده و هرازچندگاهی باعث به چالش کشیده شدن یک رشته ورزشی می‌شود.

با مثبت شدن آزمایش دوپینگ آسافا پاول و تایسون گای ضربه مهلکی به رشته دوومیدانی وارد آمد و باعث مخدوش شدن این رشته ورزشی در عرصه بین‌المللی شد. اما این اتفاقی است که در طول سالهای گذشته برای ورزشکاران دیگر رشته‌ها هم اتفاق افتاده، طوری که با مثبت شدن دوپینگ آنها رشته‌های ورزشی‌شان تحت‌الشعاع قرار گرفت.

با این افراد در زیر آشنا می‌شویم.

1- دیه‌گو مارادونا

دوران حضور مارادونا در تیم ملی آرژانتین با شرمندگی محض به پایان رسید. پس از مثبت شدن آزمایش دوپینگ مارادونا با تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 1994 این بازیکن به کشورش بازگردانده شد. مارادونا بعدها اعلام کرد با توافق فیفا از دارو برای کاهش وزن استفاده کرده و غیر از او چند تن از دیگربازیکنان تیم ملی آرژانتین نیز دوپینگ کرده بودند.

2 – آندره آغاسی

آندره آغاسی تنیسور بزرگ آمریکایی در کتاب زندگی‌نامه خود اشاره کرد که در سال 1997 از مواد نیروزا استفاده کرده اما به دروغ به مسئولان آزمایش دوپینگ گفته است که به طور سهوی با مصرف یک نوشیدنی دچار این اتفاق شده است. پس از اعتراف آغاسی، روجر فدرو و مارات سافین با انتفاد از اوخواستار پس‌گیری تمامی مدال‌هایش شدند.

3 – لانس آرمسترانگ

برنده هفت توردوفرانس در دوچرخه‌سواری نیز یکی دیگر از قربانیان دوپینگ بوده است. او در نهایت به مصرف دوپینگ در دوران ورزشی اعتراف کرد اما از همکاری برای جزئیات بیشتر خودداری کرد.

4 – ریو فردیناند

پس از شرکت نکردن ریو فردیناند در آزمایش دوپینگ، این مدافع به 8 ماه محرومیت و پرداخت پنجاه هزار پوند جریمه نقدی محکوم شد، به این ترتیب ریو فردیناند نتوانست انگلیس را در یورو2004 همراهی کند و بیشتر بازی‌های منچستریونایتد در 4 – 2003 را از دست داد.

5 – حبییب کولوتوره

در سال 2011 حبیب کولوتوره از دادن آزمایش دوپینگ پس از شهرآورد منچستر اجتناب کرد. کولوتوره با قبول اشتباه خود اعلام کرد او چند قرص رژیمی همسرش را به اشتباه مصرف کرده است!

6-آسافا پاول و تایسون‌ گای

دوپینگ آسافا پاول و تایسون‌ گای و چند ورزشکار جامائیکایی شوک بزرگی به دوومیدانی وارد کرد. اکنون همه منتظر اعلام فهرست نهایی دوپینگی‌های این رشته هستند.