ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

معروفترین قربانیان دوپینگ در المپیک +عکس



 

اگر می خواهید با تعدادی از افرادی که به دلیل دوپینگ و همچنین رفتار غیر ورزشی در المپیک مدالهای خود را از دست دادند آشنا شوید این مطلب را مطالعه کنید.

پدیده دوپینگ از جمله معظلات امروز ورزش جهان است که هر از چندگاهی باعث به وجود آمدن رسوایی های گسترده ای در جهان ورزش می شود. با توجه به نزدیک شدن به مسابقات المپیک 2012 لندن قصد داریم تا شما را با تعدادی از ورزشکاران معروفی که به دلیل دوپینگ مدال المپیکی خود را از دست دادند آشنا کنیم.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

بن جانسون ـ کانادا

این دونده سیاه پوست کانادایی که متولد کشور جامائیکا است یکی از موارد مشهور دوپینگ است. این ورزشکار در دهه 80 میلادی در تیم ملی دو ومیدانی کانادا عضو بود و در بازی های المپیک 1984 موفق شد تا یک مدال برنز در رقابت 4 در 100 متری انفرادی و همچنین مسابقات تیمی کسب کند. در فاصله این بازی ها تا المپیک 1988 وی توانست رکوردهای بسیاری را در ورزش دو ومیدانی ثبت کند.

او در این سالها رقابت شدیدی را با " کارل لویس" دونده آمریکایی داشت و لویس آمریکا به نوعی به دوپینگ کردن وی مشکوک بود. در مسابقات المپیک سال 1988 لویس در 100 متر اول اول شد اما نهایتا این جانسون بود که مدال طلا را به دست آورد. اما سه روز بعد ماده ممنوعه " Stanozolol " در نمونه ادارا جانسون کشف شد و مدال وی از او گرفته شده و از ورزش محروم شد. وی در سال 1991 میلادی دوباره به ورزش بازگشت اما مجددا به دلیل دوپینگ محروم شد.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

اولگ مدوتسا

این ورزشکار روسی در رشته ترکیبی اسکی – تیراندازی فعالیت می کند. وی در المپیک زمستان سال 2002 میلادی در شهر سایت لیک آمریکا مدال طلا در رشته اسکی - تیراندازی 10 کیلومتر را کسب کرد. وی در همین مسابقات در مسابقه تیمی 4 دوره 7.5 کیلومتری مدال برنز را کسب کرد. وی در مسابقات المپیک زمستانی تورین در سال 2006 نیز شرکت کرده و توانست در رشته 15 کیلومتر انفرادی زنان به مدال نقره دست پیدا کند.

در آزمایش به عمل آمده از وی در این مسابقات ماده محرک " carphedon " در نمونه های وی پیدا شد. این حادثه منجر به گرفتن مدال و محرومیت دوم ساله برای او شد. اما کمیته ملی المپیک روسیه اعلام کرد که این ماده به بخشی از دارویی بوده است که توسط پزشکان برای درمان مصدومیت پای او به وی داده شده است. این ادعا تایید شد و پزشک مورد نظر دو سال معلق و شرکت دارو ساز نیز یک اخطار دریافت کرد. وی در مسابقات المپیک زمستانی 2010 در ونکور به میدان بازگشت و توانست در رشته 4 در 6 کیلومتر یک مدال طلا کسب کند.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

هانس گونار لیجینوال

این ورزشکار سوئدی به نوعی اولین مورد مثبت دوپینگ پس از تشکل کمیته بین المللی دوپینگ در سال 1967 میلادی بوده است. او که در رشته 5 گانه " دوندگی در شرایط سخت ، سوارکاری، تیراندازی، شنا و شمشیر بازی" فعالیت داشت در المپیک سال 1964 در شهر توکیو به مقام سوم دست پیدا کرد. در سال 1968 و در جریان بازی های المپیک در مکزیکو سیتی این ورزشکار به همراه تیم سوئد در رشته 5 گانه شرکت کرد و با وجود این که اعضای این تیم موفق شدند تا در این 5 رشته مدالهای مختلفی را کسب کنند اما در نهایت مدالهای تمام اعضای این تیم پس گرفته شد. در آزمایشات به عمل آماده مشخص شده است از " لیجینوال" مشخص شد که وی الکل مصرف کرده است. این مسئله باعث شد تا خود وی علاوه بر از دست دادن مدال محروم شود و سایرین نیز تنها مدال خود را از دست دادند.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

ماریان جونز

این زن دونده آمریکایی یکی دیگر از موارد معروف دوپینگ در مسابقات المپیک است. او از ابتدای دهه 90 و در سنین جوانی در مسابقات مختلفی در سطح مدارس و دانشگاه های آمریکا شرکت کرد و سپس در طول سالهای بعد توانست در مسابقات جهانی شرکت کرده و توانست در مسابقاتی در اسپانیا و کره جنوبی مدالهای طلا و نقره را کسب کند. اما در سال 2000 و در جریان المپیک سیدنی بود که او سقوط کرد. در این زمان بود که همسر وی " سی جی هانتر" که یک پرتاب گر وزنه است اعتراف کرد که ماریان و خود او در جریان بازی های سال 2000 از ماده ممنوعه " steroids " استفاده می کردند. این مسئله باعث شد تا تمامی مدال های وی ضبط شده و او محروم شود. وی دیگر به میادین ورزشی بازنگشت.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

آرا آبراهامیان

این کشتی گیر ارمنی الاصل با پیراهن تیم ملی کشتی فرنگی سوئد به میدان رفته است. او از سن 8 سالگی تمرین کشتی را در کشور ارمنستان آغاز کرد و در مسابقات زیادی در کشورش مقام اول را کسب کرد. در سال 1994 وی به کشور سوئد مهاجرت کرده و با پیراهن تیم ملی این کشور به میدان رفت. در طول مسابقات المپیک سال 2000 در سیدنی وی مکانی بهتر از ششم را بدست نیاورد.در سال 2001 میلادی وی توانست تا یک مدال طلا از مسابقات جهانی یونان بدست آورد.

مدال طلای بعدی در جریان مسابقات جهانی سال 2002 در روسیه بدست آمد. پس از آن و قبل از مسابقات یونان تمامی مدالهای او نقره و برنز بوده است. در ماسبقات المپیک 2008 چین او مقام سوم را بدست آورد. نکته جالب این است که او دوپینگی نبود اما به او به همراه مربی خود به داوری اعتراض کردند. این اعتراض مورد پذیرش واقع نشد و او در زمان مراسن اهداء مدال ، نشان برنز خود را از گردن درآورده و بر روی سکو قرار داد و بدون مدال سکو را ترک کرد. او و مربی خود به دلیل این اقدام دو سال محروم شد. این محرومیت یک سال بعد برداشته شد.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

آلین بکستر

این اسکی باز بریتانیایی یکی دیگر از ورزشکاران دوپینگی در لیست ما است. او که متولد اسکاتلند است در سال 1991 و در حالی که تنها 16 سال سن داشت برای عضویت در تیم اسکی آلپاین انگلستان انتخاب شد. او با وجود سن کم توانست در تیم اسکی انگلستان پیش رود او جایگاه خود را تثبیت کند. در سال 2002 و در جریان رقابتهای المپیک زمستانی سالت لیک سیتی او توانست برای اولین بار بریتانیا را صاحب یک مدال در این رشته کند. او جایگاه سوم را کسب کرده بود.

او پس از بازگشت به کشورش با خبری از طرف کمیته ملی المپیک رو به رو شد که بر اساس آن نمونه آزمایش دوینگ او مثبت بوده و حاوی ماده " methamphetamine " بوده است. او مجبور شد که مدال خود را بازگرداند. وی در تلاش برای اثبات بی گناهی خود اعلام کرد که در زمان حضور در آمریکا از یک داروی مسکن استنشاقی ساتفاده کرده است که ظاهرا حاوی این ماده بوده است. او اعلام کرده است که از وجود این ماده در مدل آمریکایی بی اطلاع بوده است. نهایتا این ادعا پذیرفته شد و وی تنها 3 ماه از ورزش حرفه ای منع شد.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

جیم تورپ

این پرتاب دونده آمریکایی یکی دیگر از موارد عجیب در لیست ما است. او در مسابقات المپیک سال 1912 در سوئد در رشته های پرتاب دیسک، 5 گانه استقامت و پرش طول شرکت کرد. او در 5 گانه مورد نظر مدال طلا را کسب کرد. بعد از اتمام مسابقات در سال 1913 قوانینی تصویب شد که بر اساس آن افرادی که سابقه ورزش حرفه ای داشته و یا معلم ورزش بودند و یا از ورزش پولی بدست می آوردند نمی توانند در مسبقات شرکت کنند. این مسئله باعث شد تا مدالهای تعداد زیادی از ورزشکاران از جمله تورپ که در لیگ سال 1910 – 1909 در رشته بیسبال بازی کرده بود گرفته شود..../باشگاه خبرنگاران جوان


ویدیو مرتبط :
المپیک لندن و دوپینگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجموعه عکس: خانواده قربانیان حادثه خرمدره


با خانواده های قربانیان حادثه خرم دره