ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

مصاحبه اختصاصی با پوریا فیاضی و همسرش / المپیک می‌رفتیم، شگفتی‌ساز می‌شدیم



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خبرآنلاین:قرار بود مصاحبه زوج والیبالیست باشد اما سؤالاتی که از پوریا فیاضی دریافت‌کننده تیم‌ملی والیبال پرسیده شد به سئوالات از همسرش مهتا محمدی چربید. پوریا که تازه از رقابت‌های انتخابی المپیک برگشته حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. او هنوز هم از نگرفتن سهمیه المپیک افسوس می‌خورد اما از طرفی معتقد است فعلاً باید به لیگ جهانی فکر کرد. با اینکه ایمان دارد اگر تیم‌ملی ایران المپیکی می‌شد، می‌توانست در لندن شگفتی‌ساز باشد اما دلش گواهی می‌دهد که حضور در لیگ جهانی هم می‌تواند این ناکامی را جبران کند و هم زمینه‌ساز حضور موفق ایران در المپیک 2016 برزیل باشد.

 

*ژاپن را خیلی خوب بردید.

فیاضی: ژاپن تمام شده است. یعنی به نظر من که خودم تجربه بازی با نوجوانان و جوانانشان را هم در این چند سال دارم، پشتوانه خوبی هم ندارد.

 

*دوست داشتیم برایمان از رفتن به المپیک بگویی ولی حیف که نشد. حالا باید از افسوس المپیک بگویید چی شد که نشد؟

فیاضی: خانم رنجبر شاهد بودند. بچه‌ها هرچه در توان داشتند رو کردند ولی استرالیا در بهترین روزش خیلی خوب جلوی ما بازی کرد و ما هم هرچه تلاش کردیم نشد یعنی واقعاً بهترین بازی استرالیا در این مسابقات مقابل ما بود، واقعاً بدون خطا بازی کردند. حتی دو تا از دریافت‌کننده‌هایش که سرویس می‌زدند، جزو بهترین سرویس‌‌زن‌هایشان بودند. 6، 7 سرویس صددرصد زدند که خطا نشد در حالی که در بازی قبلی‌شان هیچ وقت چنین تعادلی نداشتند. یعنی ما به بهترین روز استرالیا خوردیم همه تلاشمان هم کردیم، اگر نگاه کنید ست‌هایمان هم با اختلاف کم 2، 3 پوئن باختیم ولی آنها بهترین روز‌شان بود.

 

*شما قبل از بازی‌ها هم یک بازی دوستانه با استرالیا داشتید، در آن بازی سخت هم 3-2 بردید.

فیاضی: بالاخره استرالیا هم تیم خوبی است. دو تا از دریافت‌کننده‌های آنها در لیگ ایتالیا بازی می‌کنند. خیلی لژیونر در تیم‌شان دارند و تیم بسیار خوب و بلندی هم هست. حتی خیلی از تیم‌ها را هم اذیت کردند. آن بازی دوستانه را هم که انجام دادیم شرایط متقابل بود. یعنی اگر آنها ما را آنالیز کردند ما هم آنها را آنالیز کردیم یعنی همان‌طور که آنها ما را می‌شناختند ما هم از آنها شناخت پیدا کردیم. نمی‌شود گفت چون ما این بازی را انجام دادیم در باخت‌مان تأثیر‌گذار بود. تیم‌ملی استرالیا دو ماه خارج از کشورش اردو داشت. یعنی از بازی‌های دوستانه‌اش وارد مسابقات ژاپن شد و دیگر به استرالیا برنگشت. با تیم‌های بزرگ ایتالیا، فرانسه و... بازی‌های تدارکاتی خیلی خوبی داشتند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

*اگر قبل از مسابقات کسی می‌خواست صحبت کند می‌گفت ایران، ژاپن، کره، چین و در آخر استرالیا ولی قصه دقیقاً برعکس شد.

همه تیم‌هایی که با صربستان بازی می‌کردند نهایت تا امتیاز 14، 15 می‌آمدند و بعد هم با اختلاف 10 پوئن هر ست را واگذار می‌کردند ولی تیم ما پا به ‌پای آنها جلو رفت حتی یک ست 24-21 جلو بودیم از آنها و یکی از بازیکنانشان باعث شد که ست را ببرند.

 

*در دو ست مختلف همان بازیکن را آوردند و دو ست را بردند.

فیاضی: بله، درست است ولی شماره یک‌شان هم سرویس زد و دو پوئن مستقیم گرفت. اعتماد به نفسش خیلی برای من جالب بود. این اعتماد به نفسی که در تیم‌ملی صربستان و بازیکنانش بود در تیم‌ملی ما هنوز صددرصد نشده چون ما بازی‌های بین‌المللی خیلی زیادی نداشتیم. درست است که اول می‌خواستیم به المپیک برویم ولی به نظر من اول لیگ جهانی، بازی خوب و بعد ان‌شاءالله المپیک. من قول می‌دهم که اگر تیم‌ملی ایران امسال وارد لیگ جهانی شود و بازی‌های خوبی داشته باشد و حداقل از این سه سال، دو سالش را در لیگ جهانی باشد به راحتی به المپیک برزیل می‌رود.

 

*مشکل ما این است که نمی‌توانیم این همه سال در اوج باشیم.

فیاضی: اتفاقاً بهترین زمان الان است. جوانان خیلی خوبی دارند به والیبال تزریق می‌شوند. الان ما در والیبال22، 23 بازیکن داریم که همه‌شان می‌توانند در تیم بزرگسالان بازی کنند. یعنی هیچ ضعفی نداریم که مثلاً 2 بازیکن مصدوم شوند. فقط اینکه الان در پست پشت خط‌زن خیلی بهتر شدیم، در پست دریافت‌کننده که ترافیک بزرگی است یعنی بازیکنان خیلی خوبی داریم. فقط احساس می‌کنم در پست سرعتی‌زن کمی به زمان نیاز داریم که البته در این پست هم جوانان خوبی داریم چون پست بسیار حساس و سنگینی است.

 

*یعنی جانشین برای نادری و موسوی؟

فیاضی: البته سید که هنوز خیلی جا دارد. علی نادری هم که اگر بد‌نسازی خیلی خوبی داشته باشد فکر می‌کنم بتواند چند سالی برای والیبالمان مفید باشد. الان یک بازیکن در تیم‌ملی ایتالیاست که با 38 سال سن دارد بازی می‌کند، المپیک قبلی هم بود. این المپیک هم بازی می‌کند. هم‌پست علی نادری هم هست.

 

*اتفاقاً آقای داورزنی در توکیو در سفارت گفت اگر نادری روی فرم باشد می‌تواند در المپیک بعدی هم برای ایران بازی کند. حضور نادری خیلی در تیم برای بچه‌ها مفید است.

فیاضی: نادر خیلی تلاش می‌کند و با تک‌تک بچه‌ها صحبت می‌کند و به بچه‌ها روحیه می‌دهد ولی اگر بخواهد سرحال بماند باید فشار را از رویش بردارند یعنی الان باید استراحت کند بعد بیاید در اردوی تیم‌ملی. خوب وزنه بزند و خوب تمرین کند. مثلاً الان باید با کاله برود برای جام باشگاه‌های آسیا. نباید روی او زیاد فشار باشد ولی خدا را شکر خوب کار کرده.

*فکر می‌کنید قصه را در بازی با صربستان باختید یا بازی با استرالیا؟

فیاضی: من فکر می‌کنم اولین حریفان ما تیم‌های آسیایی بودند. امسال هم البته ظلم شد به این دلیل که المپیک بدون تیم‌های آسیایی برگزار می‌شود. ظاهراً استرالیا هم جدیداً تیم آسیایی شده.

 

*الان استرالیا در فوتبال و والیبال جزو آسیاست. درست است؟

بله همین طور است.

 

*استرالیا عضو شورای المپیک آسیا نیست ولی عضو کنفدراسیون والیبال آسیا هست.

فیاضی: در والیبال جزو آسیا بود، جدا شد دوباره برگشت چون برای سال 2003 هم فکر می‌کنم استرالیا برای المپیک انتخاب شد.

 

*استرالیا قبلاً چطور به المپیک می‌رفت؟

فیاضی: دقیق نمی‌دانم با تیم‌های آمریکای جنوبی بازی می‌کرد.

 

*یعنی دو بار به المپیک رفته و هر دو بار هم از آسیا؟

فیاضی: بله و هر دو بار هم حق ما را خوردند. سری پیش که فکر می‌کنم پارک سرمربی بود ایران فقط با یک باخت به چین به المپیک نرفت.

 

*شما اگر چین را به جای 3-2، 3-1 برده بودید الان المپیکی بودید.

فیاضی: تیم چین هم تیم خیلی خوبی بود. روز آخر که با استرالیا افتضاح بازی کرد ما جا خوردیم. ما پای لپ‌تاپ‌ها نشسته بودیم از نتیجه بازی خبردار شویم. چین با امتیاز‌های 12-25، 13-25 و 20-25 باخت حتی یک ست 18-20 جلو بود که 20-25 باخت. یک‌دفعه 7 امتیاز داد حتی ما شک کردیم که شاید تبانی بوده ولی پیگیری که کردیم گفتند نه، این‌طور نبوده، ما خیلی تعجب کردیم ولی برای ما خیلی مشکوک بود چون تیم چین واقعاً تیم قدرتمندی بود.

 

*ولاسکو می‌گفت چین از همه تیم‌های آسیایی قوی‌تر است. بعد از بازی با تیم پارک می‌گفت من از چین خیلی می‌ترسم. می‌گفت چین 5 تا بازیکن خوب دارد، تیم پارک سه نفر است. چین از کره پیچیده‌تر بازی می‌کند.

فیاضی: اسکلت این تیم، در سال 2007 مکزیک در مسابقات نوجوانان جهان بودند، پشت‌خط‌زن (شماره 10)، پاسور و دریافت‌کننده‌شان (شماره 7).

 

*ولی عجیب بود با اینکه چین هم امید سهمیه المپیک داشت ولی جلوی استرالیا خیلی بد بازی کرد.

فیاضی: چین نباید ست به استرالیا می‌داد. وقتی ست اول را باخت بازی را بی‌خیال شد.

 

*حالا فکر می‌کنید ولاسکو می‌ماند و قصه ادامه پیدا می‌کند؟ الان مردم یک ذره سرد شده‌اند. مردم خیلی امیدوار شده بودند. جالب است تیم‌ملی که به استرالیا باخت انگار دنیا به آخر رسیده بود. فکر می‌کنم برای بچه‌های خودمان هم همین‌طور بود. درست است؟

فیاضی: نگاه خود بازیکنان با مردم خیلی فرق می‌کند در ورزش. ما بازی سوم با استرالیا بازی کردیم. 4 تا بازی دیگر تا آخر تورنمنت مانده بود. والیبال ورزشی است که هر بازی شرایط خاص خودش را دارد نه اینکه شما ژاپن را یک بار ببری و انتظار داشته باشی تا 10 سال دیگر ژاپن را شکست دهی.

 

*دقیقاً همین انتظاری که خود بچه‌های ما داشتند و می‌گفتند ما استرالیا را قبلاً بردیم و در این بازی هم استرالیا را می‌بریم.

فیاضی: من قبلاً به شما گفته بودم. بعد از بازی دوم با چین، که ما باید از بازی با چین درس بگیریم. بچه‌ها هم همین‌طور بودند. نه اینکه از پیش برده، استرالیا را تصور کنند ولی خب آنها خیلی خوب بودند و هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و ست‌ها را هم با اختلاف کم 2، 3 پوئن باختیم.

 

*مشکل اینجاست که شما در این بازی‌ها در 2، 3 امتیاز آخر می‌باختید دقیقاً برعکس بازی‌های جهانی که در 2، 3 پوئن آخر شگفتی‌ساز می‌شدید.

فیاضی: در والیبال همین 2، 3 پوئن آخر مشخص می‌کند چه کسی برنده باشد.

 

*شاید چون همه انتظار سهمیه داشتند.

فیاضی: همین برای ما مشکل‌ساز شد همین گفتن سهمیه، رفتن به المپیک و این چیزها باعث شد بچه‌ها روی این مسئله حساس شوند. مثلاً‌ بازی با پورتوریکو را همه انتظار داشتند 3 بر صفر ببریم در حالی که تیم خیلی خوبی بود با اینکه به همه تیم‌‌ها باخته بود. حتی در بازی با ژاپن هم به بالای 30 رسیدند و بالاخره ژاپن بازی را برد. درست است که بازی با پورتوریکو را 3 بر یک بردیم ولی بچه‌ها خیلی سفت بودند. وقتی انتظارات بالا می‌رفت، نمی‌گذاشت بچه‌ها توانایی‌هایشان را به نمایش بگذارند. استرس که سراغ آدم بیاید، نمی‌گذارد آن چیزی که هست را نشان دهد. این هم فقط به خاطر انتظار مردم بود. بچه‌ها هم دوست نداشتند شرمنده مردم شوند و تا آخرین لحظه هم تلاشمان را کردیم و حتی از تهران می‌شنیدیم که یکی از دوستانمان گفت من تلویزیون نداشتم و در ولیعصر از یک فروشگاه بزرگ در خیابان بازی را نگاه می‌کردم.

 

* مثلاً در جام‌جهانی طوری شده بود که همه ساعت 5 صبح بلند می‌شدند و بازی‌ها را می‌دیدند. آن موقع از فوتبال هم دلسرد شده بودند یعنی یک غرور ملی شده بود.

فیاضی: مردم ما خیلی به ورزش مملکت لطف دارند مخصوصاً به والیبال و بچه‌ها هم در این مدت پیشرفت خوبی داشتند. پارسال شما دیدید که جلوی 16هزار نفر تیم چین را 3 بر یک بردیم. درست است که یک ست دادیم ولی تیم چین سوار بازی هم بود ست اول. شما خودت را جای بازیکن بگذار که 16 هزار نفر در سالن، ساعت 5 بعد از ظهر همه از سر کار آمده‌اند و بازی را نگاه می‌کنند اگر یک موقع بازنده باشی باید جوابگو باشی چون توقع قهرمانی داشتند. این همه تماشاچی اثر عکس روی بازیکن می‌گذارد. استرس می‌آورد. مثلاً بازیکنان ژاپن در فروشگاه‌هایشان یا هر جای دیگر که بگویی عکس‌هایشان بود. یعنی تلویزیون‌شان خیلی گسترده از آنها قهرمان درست کرده بود. اگر نگاه کنی در 3، 4 سال گذشته ژاپنی‌ها هیچ کار بزرگی انجام نداده‌اند و فقط از سال 2003 بازی‌ها را خریده‌اند و 10 سال است که بازی‌های جایزه بزرگ، انتخابی المپیک و جام‌جهانی در کشورشان برگزار می‌شود اما هیچ نتیجه خوبی هم نگرفته‌اند ولی تلویزیون پشت‌شان است و از آنها قهرمان درست کرده. مثلاً اگر در کشورشان اسم یکی از آنها را بیاوری پیراهنش را یک میلیون ین می‌خرند. در این چند وقت رسانه‌ها خیلی خوب از ورزش حمایت کردند ولی گاهی که یک نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید مثل همین نرفتن به المپیک به خاطر یک امتیاز، انتقادها شروع می‌شود. باید کمی بیشتر والیبال ساپورت شود. اگر ما بنشینیم و فقط در مورد نرفتن به المپیک صحبت کنیم، آقای داورزنی و آقای ولاسکو را زیر سؤال ببریم، این لیگ جهانی که یکی، دو ماه دیگر است را هم از دست می‌دهیم.

 

* قهرمان AVC کاپ با مصر بازی کند به لیگ جهانی می‌رود؟

فیاضی: بله.

 

* پولی را که باید می‌دادند، دادند؟

فیاضی: اول باید سهمیه گرفته شود بعد دیگر خود مدیران می‌دانند که چه کار کنند.

 

* الان شما یک پیروزی خیلی بزرگ آوردید و یک باخت. معمولاً مردم ما تا وقتی می‌برید، می‌گویند فضا خوب است اما اگر باخت بعدی را بیاوری می‌گویند پول که وارد شد، والیبال را خراب کرد. تا به حال روی این موضوع فکر کرده‌اید؟

فیاضی: در والیبال سال قبل شاید دو، سه بازیکن بودند که حدود 400، 450 میلیون گرفتند. آنها هم در تیمی که بودند 20 تا 30 درصد جریمه شدند. پس 30 درصد هم کم کنید، یعنی فقط سه تا بازیکن در والیبال ایران دارند پول نجومی می‌گیرند که واقعاً هم مثل آنها وجود ندارد. یعنی بازیکنی که مثل او در کشور نیست نباید 450 میلیون بگیرد؟ الان برج 4 است و من هنوز 40درصد قراردادم را از باشگاه نگرفته‌ام. در باشگاهی هم بازی کردیم که با یک بودجه کم جوانگرایی کرده بودند. مثلاً آرش کمالوند با اینکه بهترین بازیکن آسیا بود اما قراردادش خیلی پایین بود.

 

* تا 3، 4 سال پیش پول قرارداد والیبالی‌ها 20، 30 میلیون بود.

فیاضی: کسی که در تهران بازی می‌کند، مالیات خیلی سنگینی می‌دهد. هم باید مالیات فدراسیون را بدهد و هم مالیات باشگاه. یعنی 25درصد از پولش برای مالیات می‌رود. بعد یک ورزشکار حرفه‌ای آسیب‌دیدگی دارد. مثلاً امیر غفور که پشت‌خط‌زن است، خیلی آسیب‌دیدگی داشت و کتفش تیر می‌کشید. این بازیکن حرفه‌ای 5، 6 سال می‌تواند پول خوب بگیرد ولی بعد از آن نمی‌تواند پول خوب بگیرد و شغل دیگری هم ندارد. اگر پولی نگیرد چطور می‌خواهد زندگی‌اش را بگذراند؟ یعنی قراردادهای والیبال نجومی نیستند. خیلی از اسپانسرها هم این‌طور نیستند که بخواهند خیلی هزینه کنند.

 

* الان رسانه‌ها خیلی روی اینکه قرارداد والیبال و بسکتبال رفته بالا، آنها هم مثل فوتبال افت می‌کنند، زوم کرده‌اند.

فیاضی: نه، اصلاً این طور نیست. اگر قرار باشد پول در ورزش بیاید، چرا باید ورزش افت کند؟ شما فکر کنید یک فوتبالیست چرا این‌قدر پول می‌گیرد؟ چون این‌قدر که می‌دود، در سنین بالاتر گشادی آئورت قلب می‌گیرد. اغلب فوتبالیست‌ها این بیماری را دارند. همه فکر می‌کنند یک ورزشکار حرفه‌ای بیشتر عمر می‌کند در حالی که یک ورزشکار حرفه‌ای به قدری فشار رویش است که شما بیشتر از یک ورزشکار حرفه‌ای عمر می‌کنید. منتقدان باید این سختی‌های ورزشکارها را هم بدانند. مثلاً آرش کمالوند بهترین بازیکن آسیا شد ولی امسال به خاطر آسیب‌دیدگی نمی‌تواند در لیگ‌برتر پول بگیرد. امسال خانه‌نشین است و هیچ درآمدی ندارد. مطمئن باشید هیچ‌کس از او حمایت نمی‌کند. این همه می‌گفتند آرش کمالوند در راه ایتالیا، در راه برزیل، دکتر الکس... بهترین دکتر جراح، ولی در نهایت دکتر کیهانی در تهران عملش کرد. تا دو هفته هم به او زنگ می‌زدند که حالت چطور است و چه‌کار می‌کنی. تاکسی گذاشته بودند که با آن به فیزیوتراپی برود. بعد از دو هفته زنگ زدم که چه‌کار می‌کنی؟ گفت منتظر تاکسی بودم که به فیزیوتراپی بروم، نیامد. زنگ زدم گفت به من گفتند نرو. خب کسی که کمتر از 6 ماه پیش بهترین بازیکن آسیا شده و دل 70 میلیون نفر را شاد کرده، نگذاشت 16هزار نفر با ناراحتی از ورزشگاه بیرون بروند، حقش این است؟ بعد می‌گویند قراردادهای والیبال خیلی بالا رفته. ورزش حرفه‌ای این چیزها را هم دارد.

 

* فکر می‌کنید ولاسکو می‌ماند یا می‌رود؟

فیاضی: الان تیم‌های موفقی که وجود دارند، سعی کرده‌اند که خیلی تغییر در مربیانشان ایجاد نکنند. آقای ولاسکو هم نتایج خیلی خوب گرفته.

 

* ولاسکو خودش این انگیزه را دارد که بماند؟ به نظر می‌رسید که آمده بود با ایران به المپیک برود و کار بزرگی انجام دهد.

فیاضی: صددرصد. باز هم راه هست. آقای ولاسکو برای تیم‌ملی برنامه چند ساله دارد. مربی‌ای که بهترین نتایج را در هر جای دنیای می‌گیرد باید حداقل به او چهار سال زمان داد. باید بازیکنان را بشناسد و یک برنامه‌ریزی برایشان انجام دهد. سال اول شکست، دوم شکست، سوم نتیجه خوب و چهارم بهترین نتایج از این به بعد شروع می‌شود. الان درست است که تیم‌ملی ما برای المپیک شکست خورده اما شخصیت خودمان را حفظ کردیم. هیچ تیمی جلوی صربستان نتوانست برای بیشتر از 15 پوئن بجنگد ولی تیم ما شایسته بود که آن بازی را به نفع خودش تمام کند. اگر ما چند تا بازی دوستانه بیشتری داشتیم، مطمئن باشید که صربستان را هم شکست می‌دادیم. ما به تجربه آنها باختیم. صربستان واقعاً از لحاظ حمله‌ای تیم خیلی خوبی بود. مثل تیم ما که هر وقت توپ را خوب به دست معروف رساندیم، نهایت یک دفاع روی دست اسپوکر وجود داشت و حمله با موفقیت انجام می‌شد. تیم صربستان هم با آن پشت‌خط‌زنی که 2 متر و 10 سانت قد داشت و آن قدرتی‌زن‌های گردن‌کلفت و دو تا سرعتی‌زن‌هایی که قهرمان لیگ ایتالیا شده بودند و یکی از آنها هم بهترین لیدر بلوکر لیگ ایتالیا شد، اگر می‌خواستی سرویس ساده بزنی مطمئن باش که امتیاز از دست می‌دادی. ولاسکو هم می‌گفت بروید و با اعتماد به نفس سرویس خوب بزنید که بتوانید در دفاع روی تور موفق باشید. چون تیم ما در دفاع روی تور خیلی خوب بود. در مسابقات جهانی هم دیدید که علی نادی بهترین دفاع شد. در هر بازی هم یک دستوری به بازیکن می‌دهد که مطابق بازی‌هاست. مثلاً در بازی با کره سرویس‌های موجی که می‌زدیم، نباید ریسک می‌کردیم و فقط باید رد می‌شد. چون تیمی نبودند که از لحاظ حمله‌ای خیلی گردن‌کلفت باشند ولی در بازی با صربستان ریسک کردیم. هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و سرمربی دستور می‌دهد که چطور باشیم.

 

* خودتان فکر می‌کردید فرهاد قائمی ستاره تیم شود؟

هر سال یک بازیکن شگفتی‌ساز می‌شود. اوایل حمزه بود، بعد آرش کمالوند در جام ملت‌های آسیا بود. بعد من در بازی‌های جهانی و در این بازی‌ها فرهاد قائمی و سال‌های بعد هم بازیکنان خیلی خوبی که باز هم شگفتی‌ساز می‌شوند.

 

* همه این بازیکنان هم از جوانان وارد می‌شوند.

بله، درست است. کشور ما از لحاظ والیبالیست‌ خیلی قوی است. مخصوصاً در پست دریافت‌کننده الان بازیکنان خیلی خوبی داریم. اگر کمی سرعتی‌زن‌های جوان هم بجنبند تیم‌مان کامل می‌شود.

 

* از فرهاد نظری‌افشار چه خبر؟

فکر کنم برای لیگ تمرین می‌کند. در این پست این‌قدر ترافیک بازیکن وجود دارد که هر دوره طبق نیازی که مربی دارد بازیکنانش را با سلیقه و راحت انتخاب می‌کند.

 

* حالا کمی وارد بحث خانوادگی شویم. چی شد که تصمیم گرفتی همسرت هم والیبالیست باشد؟

در محیط کارمان با هم آشنا شدیم و احساس کردم در زندگی و حرفه‌ام خیلی می‌تواند به من کمک کند و از روزی که وارد زندگی شده‌ام روز به روز بهتر کار می‌کنم. خانمم به خاطر مراسم عروسی و کارهایش این دوره از تیم‌ملی استعفا داد و ان‌شاء‌الله از دور بعدی مسابقات برمی‌گردد. البته مصدوم هم هست.

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

* فکر می‌کنید والیبال سطح بانوان چقدر می‌تواند رشد کند؟

مهتا محمدی: هیچ‌وقت نگاهی که به ورزش مردان بوده به ورزش بانوان نبوده. یعنی ما هیچ بازی برو‌ن‌مرزی نداشتیم. ببینید تازه مردان که این‌طوری هستند می‌گویند بازی تدارکاتی نداشتیم. در بانوان اصلاً چنین چیزی نیست. یعنی ما یک لیگ خیلی ضعیف داریم در سطح بازی‌های محلات و شهرداری. بعد فکر کنید می‌آیند از همین‌ها بازیکنان را برای تیم‌ملی انتخاب می‌کنند سرمربی هم یکی از خانم‌هاست. این یعنی اصلاً هیچ پوشش‌دهی برای بانوان نیست.

 

* فکر می‌کنید امکان پیشرفت وجود دارد؟

مهتا محمدی: امسال خانم شعبانیان مربی بانوان است و اولین سالی است که سرمربی بزرگسالان است. او در تیم جوانگرایی کرد یعنی هم از نظر فیزیکی رسیدگی کرد هم از نظر سن. سال‌های پیش این‌طور نبود. اگر در سال‌های دیگر این‌طور ادامه پیدا کند فکر کنم جواب بدهد ولی به شرطی که یک مربی چند سال بتواند کار کند. الان تیم بانوان در یک دوره سه تا مربی عوض کرده است.

 

* چطور از قانون سرباز قهرمان استفاده می‌کنید؟

فیاضی: طبق قانون جدید نظام وظیفه بازیکن حدود 30 درصد از قرارداد باشگاهی را پرداخت می‌کند و سرباز می‌شود.

 

* در خود تیم‌ملی سرباز می‌شوید؟

فیاضی: بله، قانون خیلی خوبی است و جا دارد از نیروهای مسلح تشکر کرد.

 

* واقعاً کار دیگری به جز والیبال انجام نمی‌دهند؟

مهتا محمدی: نه، ‌چون وقت نمی‌کنند و این واقعاً سخت است چون تمام وقتشان را می‌گیرد. ما خودمان جزو برنامه‌های زندگی‌مان است ولی الان نمی‌شود کاری کرد.

 

* به نظر شما این تیم‌ملی با وجود امیر حسینی و مهدی بازارگرد می‌توانست نتیجه بهتری بگیرد؟ (چون خیلی‌ها معتقد بودند جایشان خالی بود.)

فیاضی: اگر از خود آقایان بازارگرد و حسینی هم بپرسید هیچ وقت، هیچ کس قولی نمی‌دهد. شاید می‌آمدند بهتر می‌شد و شاید هم بودند و بدتر می‌شد. کادرفنی با بررسی لیگ‌برتر و آمادگی بازیکنان، بچه‌ها را انتخاب کرد. مثلاً سعید معروف در این مسابقات خیلی آماده بود و فوق‌العاده کار کرد و بهترین پاسور مسابقات هم شد.

 

* منظورم این است که بعضی‌ها می‌گویند وقتی می‌گویید تیم کم‌تجربه بوده باید از بچه‌های باتجربه استفاده می‌کردید؟

فیاضی: به نظر من نباید این‌طور در نظر گرفت. تیم‌ملی بازیکن زیاد دارد. الان شما می‌بینید که با این همه تغییرات نسبت به جام‌جهانی باز هم تیم نتیجه خوبی گرفت. ما اگر بخواهیم فقط روی یک نسل از والیبال کار کنیم به دیوار می‌خوریم. باید روی بازیکنان جوان‌تر هم کار کنیم. اگر امسال فرهاد قائمی را دعوت نمی‌کردیم و با همان ارنج می‌رفتیم فرهاد قائمی نمی‌توانست هیچ وقت خودش را نشان دهد. در مسابقات یک‌سری تغییرات لازم است. جوانان الان باید بیایند خودشان را جا بیندازند که بتوانند در مسابقات برون‌مرزی بازی کنند و از یک برهه زمانی 24، 25 سال بتوانند عالی برای تیم‌ملی بازی کنند.

 

* فکر کنم مشکلی که در فوتبال هست در والیبال هم هست یعنی هر بازیکن جوانی که می‌خواهد بیاید مقداری سنگ‌اندازی می‌کنند یا اینکه سد راهش می‌شوند؟

ببینید اول آرش کمالوند با 21 سال سن از تیم جوانان وارد تیم‌ملی شد و برای تیم‌ملی فوق‌العاده کار کرد، همین باعث شد که امیر غفور وارد تیم‌ملی شود. این بود که هم دست مربی باز شد و هم اهالی رسانه ورزش، خود فدراسیون به جوانان علاقه نشان داد. امیر غفور هم جواب داد او در بازی‌های تهران خیلی خوب بازی کرد. بعد هم که مرا اضافه کردند و من هم به خاطر اینکه توانستم خوب کار کنم این خوب کار کردن جوانان باعث شد هم نگاه مردم بهتر شود و هم دست مربیان در انتخاب جوانان برای تیم‌ملی بازتر شود به خاطر همین بود که الان به جوانان بیشتر اعتماد می‌کنند. اگر جواب نمی‌دادند بیشتر روی تجربه تکیه می‌کردند.

 

* البته تیم گوانگ‌ژو تیم خوبی بود.

بله تیم خیلی خوبی بود ولی این تغییرات در همه جای دنیا انجام می‌شود. برزیل یک-3 به لهستان باخت من پاسور تیم را که نگاه کردم دیدم ریکاردو را دوباره به تیم دعوت کردند. سه سال نبود. مثلاً در یک برهه زمانی دو تا پاسور جوان آوردند و سه سال با آنها کار کردند و نتایج خوبی گرفتند الان برای لیگ جهانی ریکاردو در لیگشان خوب کار کرده و دوباره به تیم‌ملی دعوت شده. مربیان بزرگ مثل مربی تیم برزیل و آقای ولاسکو این کار را انجام می‌‌دهند از بازیکنان باتجربه در یک مقطع زمانی استفاده می‌کنند و از جوانان در یک مقطع زمانی دیگر.

 

* نمونه‌اش سعید معروف بود که البته خودش برای بازی‌های تهران نیامد.

اگر سعید برخورد بدی می‌کرد الان نمی‌توانست در تیم‌ملی بازی کند. سعید آمد خیلی محترمانه مشکلی که داشت را به خود آقای ولاسکو گفت و آقای ولاسکو هم قبول کرد و گفت در تیم‌ملی هیمشه به روی تو باز است. سعید رفت و کار کرد، تیمشان را قهرمان لیگ کرد و به تیم‌ملی برگشت. البته آقای حسینی هم واقعاً برای تیم زحمت کشید. یعنی درست است که امیر حسینی بالای 30 سال است ولی هر وقت تمریناتش و مسابقات را می‌دیدم ذوقی که برای بردن دارد مثال‌زدنی است. الان هر دو پاسورمان واقعاً پاسورهای خوبی‌اند. شما اگر خودتان را جای آقای ولاسکو بگذارید نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید و برای انتخاب به مشکل می‌خورید. می‌دانید که یکسری از پاسورها با یکسری از بازیکنان روان‌تر بازی می‌کنند. تیم ما نسبت به جام‌جهانی خیلی سرعتی‌تر شده بود. سرعت بازیمان خیلی بیشتر شده بود مخصوصاً‌ وقتی که دریافت خوب به دست سعید معروف می‌رسید.

 

* خب خانم محمدی! شما کی برمی‌گردید به والیبال؟

من امسال واقعاً‌ شرایطم سخت بود. اینکه چه تیمی تو را می‌خواهد برای ماندن واقعاً‌ سخت است یعنی 6 ماه تو باید از زندگی‌ات بزنی برای هیچی.

 

* واقعاً‌ برای هیچی؟

برای هیچی. من خودم این تجربه را داشتم و خودم از این عشق و عرق پر شده بودم. از طرفی وقتی می‌بینم که پوریا تمرین می‌کند و می‌آید این نیازها در من پر می‌شود. واقعاً خیلی خسته بودم و امسال را به خودم استراحت دادم ان‌شاء‌الله از لیگ شروع می‌کنم تا ببینم چه می‌شود.

 

* در کدام تیم بازی می‌کنی؟

مهتا محمدی: گاز تهران.

فیاضی: هنوز معلوم نیست.

 

* در سایپا نمی‌مانی؟

امسال چون دوم شدیم سایپا می‌خواهد جریمه‌مان کند. قرار است 15 درصد از قراردادمان را کم کند.

 

* یک مصاحبه از خانم شعبانیان؛ خواندم که گفته بود الان دو، سه سال است که تیم بانوان مسابقه با تیم‌های خارجی نداشته است.

دو، سه سال است؟ خیلی بیشتر. در بانوان اصلاً‌ رشد به وجود نمی‌آید یعنی سال اول که من بازی می‌کردم 12تیم در لیگ بودند. امسال 8 تا تیم شدند که 2 تیم هم انصراف دادند و شدند 6 تیم. بعد چون اسپانسری وجود ندارد همه به آن تیم‌هایی می‌روند که خوب پول می‌دهد.

 

* قراردادهای شما چقدر است؟

فکر می‌کنم امسال سقف 12 میلیون بود.

 

* 12 میلیون که چیزی نیست می‌شود ماهی 600هزار تومان.

فیاضی: در حالی که یک جفت کتانی‌شان 500 هزار تومان است و یک جفت زانوبند 80 هزار تومان. حساب کنید یک ورزشکار تغذیه‌اش با یک آدم عادی خیلی فرق می‌کند. شما تمرین ما را ببینید؛ 180 کیلو وزنه می‌گذارند روی دوشمان و می‌گویند بنشین و سریع بالا بیا. خوب با چلوکباب، آبگوشت و... نمی‌شود این وزنه را بالا کشید. فقط شنیدند مبلغی که یک ورزشکار می‌گیرد شیرین است. در حالی‌که بعد از ازدواجمان من و خانمم حتی یک مسافرت هم نرفته‌ایم. من تا قبل از اینکه به اینجا برسم در پتروشیمی ماهشهر بازی می‌کردم. 17 ساله بودم اما سه ماه پدر و مادرم را ندیدم. کسی که می‌آید می‌گوید چرا این پول‌ها را می‌گیرند حقش است، بپرسد ولی این سختی‌ها را هم باید ببیند.

 

*الان چند سالت است؟

20 سال.

 

*الان اگر بچه‌های بلندقد را ببینی معرفی می‌کنی؟

برای تست دادن معرفی می‌کنم به مربیان نوجوانان و جوانان سایپا چون آنها را می‌شناسم و دیده‌ام.

 

*آقای فیاضی! فکر می‌کنید برای لیگ جهانی باید چه‌کار کنید. الان خوب استراحت کردید؟

من که در خدمت همسرم بودم (با خنده). در همه جای دنیا همین‌طور است. بازیکنان زیاد استراحت نمی‌کنند، از باشگاه‌های‌شان به مسابقات لیگ جهانی می‌روند از آنجا به انتخابی المپیک و از آنجا دوباره می‌روند در باشگاه‌های‌شان بازی می‌کنند.

 

*بچه‌های والیبال ایران انگار کمی تی‌تی‌شی هستند درست است؟

اردوی تمرینی به نظرم کوتاه شده و بازی بیشتر. هرچه بیشتر بازی کنی هم تجربه‌ات بیشتر است هم اینکه آمادگی تیمی‌ات بالا می‌رود و هم تیم در شرایط مسابقه قرار می‌گیرد. اگر ما اردوی جمهوری چک برایمان درست می‌شد با استرالیا بازی نمی‌کردیم. الان بیشتر بازیکنان باید در مسابقه باشند تا تمرین، بالاخره ما ضعف‌هایی در این مسابقات از خودمان نشان دادیم که لازم است برطرف شود. آقای ولاسکو از آنها نکته‌برداری کرده و حتماً برای برطرف کردن آن برنامه دارد.

 

*اگر ما المپیکی می‌شدیم برایمان زود نبود؟

آرزوی خود من بود که به المپیک برویم. به نظر من درست است که المپیکی نشدیم ولی تیم احترامی که باید در دنیا پیدا می‌کرد، به دست آورد، نگاه‌ها خیلی عوض شد. الان از تیم‌‌ملی لهستان دعوتنامه برای ما می‌آید. خیلی از تیم‌های بزرگ جهان برای تورنمنت‌های‌شان از ایران دعوت می‌کنند؛ هم برای تیم‌های پایه و هم برای تیم بزرگسالان.

 

*این قصه از کجا شروع شد؟ من فکر می‌کنم از بازی خوبمان جلوی تیم‌‌ملی ایتالیا در جام‌جهانی زمان حسین معدنی.

در والیبال خیلی‌ها مشوق تیم هستند. مثلاً مربی‌ای که تیم را از او گرفته‌اند، می‌آید برای تشویق تیم در حالی که در فوتبال چنین چیزی نیست. یک چیزی بگویم مثلاً من، همسرم، پدرم و مادرم همه با شغل من گره خورده‌اند. یعنی شاید باور نکنید استرسی که پدر و مادر و همسرم موقع مسابقه دارند من را نگران می‌کند. نه تنها خانواده‌ من بلکه خانواده همه بچه‌ها درگیر هستند. بعد مثلاً وقتی باخت می‌دهی و به خانه می‌آیی در زندگی‌ات هم تأثیر می‌گذارد.

مهتا محمدی:امسال که سایپا دوم شد دقیقاً شب قبل از عید بود. ما تا یک هفته بساط داشتیم. خیلی بد بود چون واقعاً زحمت کشیده بودیم برای تیم.

فیاضی: چون پارسال و سال قبل هم سایپا دوم شده بود، امسال سه روز بعد از باخت از خانه بیرون نیامدم. امسال که با جوانان نایب‌قهرمان شد. آرش کمالوند را که اواسط فصل از دست دادیم. دو تا ملی‌پوش داشتیم؛ مهدوی و کمالوند که بعد از بازی‌های جام‌جهانی که برگشتیم کمالوند را به‌خاطر مصدومیت از دست دادیم. ضربه سختی بود که یکی از بهترین بازیکنان تیم آسیب دید ولی تیم به خوبی کارش را ادامه داد. ما فقط یک مهدی مهدوی را داشتیم بقیه جوانانی مثل سامان فائزی، آرمین تشکری، مجتبی یوسفی و خود من بودند. حتی ما دو نفر از پشت خط‌زن‌هایمان آسیب دیدند و یک پشت خط‌زن دیگر به تیم اضافه شد، حتی با پول‌های خیلی ناچیزی توانستیم دوباره فینالیست لیگ شویم.

 

*در لیگ امسال کدام تیم را برای قهرمانی می‌خواهند ببندند؟

فکر می‌کنم امسال وضع والیبال خیلی خراب باشد. از سال‌های قبل شروع به یارگیری می‌کردند و یک سقفی مشخص می‌شد ولی امسال فعلاً هیچ خبری نیست.

 

*لیگ کی شروع می‌شود؟

آخر شهریور یا مهر.

 

*بعد از بازی صربستان بود که شب ولاسکو گفت من در نشست خبری به خبرنگاران گفتم نیم ساعت به شاگردانم اجازه می‌دهم برای باخت غصه بخورند الان پنج دقیقه هم گذشته. شما هم سرمیز بودید. واقعاً باخت را فراموش کردید؟

فیاضی: ما یک مقدار عصبی شده بودیم و تیم هم تیم جوانی بود. اگر ما می‌خواستیم غرق آن باخت شویم مطمئن باشید که باخت‌های بیشتری می‌دادیم. آقای ولاسکو می‌خواست ما سریع‌تر این مسئله را فراموش کنیم که روی بازی‌های دیگر تأثیر نگذارد.

 

*واقعاً آن باخت را فراموش کردید یا اینکه کنار گذاشتید؟

کنار گذاشتیم چون مسلماً هیچ باختی را در زندگی‌ نمی‌توان فراموش کرد. اگر فراموش کنیم از آن درس نمی‌گیریم ولی آن را کنار می‌گذاریم و به جلو نگاه می‌کنیم. بعد که کارمان به جایی رسید نگاهی می‌کنیم که چه‌کار کردیم و چه‌کار نکردیم. من فکر می‌کنم اگر ما وارد المپیک می‌شدیم یکی از شگفتی‌های المپیک را ما رقم می‌زدیم فکر می‌کنم می‌توانستیم جزو 5 تیم برتر باشیم.

 

*اگر به لیگ جهانی بروید نرفتن به المپیک جبران می‌شود؟

فیاضی: به نظر من اول لیگ جهانی بعد المپیک.

 

*لیگ جهانی هیجان گذشته را دارد؟ البته شاید به‌خاطر المپیک امسال نداشته باشد.

البته این را می‌گویند ولی برزیل با تمام قوا کار می‌کند. ایتالیا با تمام قوا در لیگ جهانی است. این بازی‌ها دوستانه در آغاز سال می‌تواند زمینه‌ای برای ورود به المپیک باشد./خبرآنلاین


اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب


ویدیو مرتبط :
پوریا فیاضی و همسرش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ژاپن شگفتی ساز فوتبال المپیک



ژاپن شگفتی ساز فوتبال المپیک

بازی‌های المپیک لندن با شروع رقابت‌های فوتبال آغاز شد و در نخستین روز این رقابت‌ها ژاپن موفق شد با شکست اسپانیا شگفتی ساز شود. به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران رقابت‌های فوتبال المپیک آغاز شد و طی آن هشت دیدار در گروه‌های چهارگانه برگزار شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در مهمترین دیدارها ژاپن یک بر صفر اسپانیا را از پیش رو برداشت، بریتانیا، میزبان رقابت‌ها مقابل سنگال به تساوی یک بر یک دست یافت و برزیل هم به سختی و با نتیجه 3 بر 2 از سد مصر گذشت.

- نتایج کامل دیدارهای روز نخست مسابقات فوتبال المپیک 2012 لندن به تفکیک گروه‌ها به شرح زیر است:

 

گروه A:*

امارات یک - اروگوئه 2گل‌ها: اسماعیل مطر (23) برای امارات و گاستون رامیرز (42) و نیکلاس لودیرو (56) برای اروگوئه

* بریتانیا یک - سنگال یکگل‌ها: کرگ بلیمی (20) برای بریتانیا و موسی کونیت (82) برای سنگال

گروه B:*

گابن یک - سوئیس یکگل‌ها: پیر آبومیانگ (45) برای گابن و آدمیر مهمدی (5) برای سوئیس

* مکزیک صفر - کره جنوبی صفر

گروه C:*

برزیل 3 - مصر 2گل‌ها: رافائل داسیلوا (16)، لئاندرو دامیائو (26) و نیمار (30) برای برزیل و محمد ابوتریکا (52) و محمد صلاح (76) برای مصر

* بلاروس یک - نیوزلند صفرگل: دمیتری باگا (45)

گروه D:*

هندوراس 2 - مراکش 2گل‌ها: جری بنگتسون (56 و 65) برای هندوراس و عبدالعزیز بارادا (39) و زاکریا لبیاد (67) برای مراکش

* اسپانیا صفر - ژاپن یکگل: یوکی اتسو (34)/باشگاه خبرنگاران