ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

مایكون یك قدم دیگر به مادرید نزدیك شد



 

مایكون یك قدم دیگر به مادرید نزدیك شد

 

با توجه به تلاش اینتر برای یافتن جایگزین

مایكون یك قدم دیگر به مادرید نزدیك شد

مقامات باشگاه رئال مادرید تلاش می‌كنند با توجه به افزایش فاصله مایكون با اینتر، این بازیكن را به سمت خود جذب كنند.

به نقل از ABC، اینتر میلان از دو روز گذشته به دنبال جانشینی برای مایكون است. این تیم تلاش می‌كند گلن جانسون و گرت بال از لیورپول را به خدمت بگیرد. این دو هافبك تدافعی می توانند در سیستم دفاعی كالچو به مدافعانی كاركشته برای اینتر تبدیل شوند.
به نظر می‌رسد اینتر نیز رفتن مایكون را باور كرده و رئال مادرید به شدت به این مدافع پرتلاش و دونده نزدیك شده است.
مایكون به عنوان یك مدافع پر تلاش و تحت فشار در جام جهانی تنها در یك بازی 213 پاس سالم داد و از این نظر در تاریخ جام جهانی ركورد زد.
رئال مادرید برای خرید مایكون مبلغ 35 میلیون یورو كنار گذاشته است...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
یك قدم تا مرگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جمعیت بیكاران كشور؛ یك قدم تا ۵ میلیون نفر



 

 

 

جمعیت بیکاران

 

 

بررسی گزارش های مرکز آمار ایران نشان می دهد که در سال های گذشته و با وجود کم شماری جمعیت فعال ایران، نرخ بیکاری ایران روند صعودی به خود گرفته و این رشد به خصوص در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال، افزایش چشمگیرتری داشته است.

نتیجه بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان اقتصادی نشان می دهد که اعلام کاهش نرخ بیکاری در سال های اخیر به دلیل خارج ماندن بخش قابل توجهی از بیکاران از شمول "جمعیت فعال" و در نتیجه از شمول بیکاران بوده است. با توجه به ویژگی ترکیب جمعیتی کشور و نیز با توجه به این که جمعیت فعال کشور در سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ به طور متوسط به میزان ۴ درصد در سال افزایش یافته است و بالاخره با در نظر گرفتن برآوردهای برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور، باید در چند سال گذشته سالیانه ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت فعال در کشور اضافه شده باشد که نگاهی به آمار مرکز آمار، نشان می دهد که این موضوع هیچ محلی از اعراب نداشته است.

مرور گزارش های مرکز آمار ایران نشان می دهد که در سال ۱۳۸۴جمعیت فعال ایران ۲۳میلیون و ۲۹۳هزار و ۴۴۵تفر با نرخ بیکاری ۱۱.۵درصد اعلام شده بود. در سال ۱۳۸۵جمعیت فعال برابر با ۲۳ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۶۸ نفر با نرخ بیکاری ۱۱.۳درصد اعلام شد. به عبارتی تنها ۱۹۰ هزار و ۶۲۳ به آمار جمعیت فعال سال ۱۳۸۵ اضافه شده بود. در سال ۱۳۸۶جمعیت فعال ایران مطابق آمار مرکز آمار ایران به ۲۳ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۷۱۵ نفر رسید که نشان می داد تنها ۹۴ هزار و ۶۴۷ نفر به این آمار اضافه شده است.

● سال ۱۳۸۷؛ جمعیت فعال کم می شود!

این روند در سال بعد شاهد رویداد حیرت آوری بود و برای اولین بار جمعیت فعال ایران کاهش یافت. مطابق گزارش مرکز آمار، جمعیت فعال ایران در سال ۱۳۸۷ به ۲۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۴۸۹ نفر تقلیل یافت که نشان می داد در یک سال منتهی به پایان سال ۱۳۸۷، ۶۸۶ هزار و ۲۲۶ نفر از جمعیت فعال ایران کم شده بود.

امری که اعتراض فراوان کارشناسان و فعالان افقتصادی را به همراه داشت و بسیاری آن را به نزدیک شدن به موسم انتخابات ریاست جمهوری مرتبط خواندند.

در سال ۱۳۸۸ این روند تا حدودی تصحیح شد. جمعیت فعال ایران با قریب به یک میلیون نفر افزایش به ۲۳ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۶۷۶ نفر رسید و در بهار سال ۱۳۸۹ نیز روند تصحیح آمار مربوط به جمعیت فعال ادامه یافت و این رقم به ۲۴ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۲۰۱ نفر رسید.

● کم شماری هم به داد نرخ بیکاری نرسید

بررسی نرخ جمعیت فعال از پایان سال ۱۳۸۴ تا ابتدای تابستان سال جاری نشان می دهد که جمعیت فعال ایران در این سال ها معادل ۹۱۰هزار و ۷۵۶ نفر افزایش داشته است. این در حالی است که مطابق با پیش بینی های برنامه چهارم توسعه این رقم با افزایش ۷۰۰ هزار نفری در هر سال، باید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیشتر می شد.

البته گزارش های مرکز آمار این موضوع را تایید می کند. نسبت جمعیت فعال ایران به کل جمعیت بالای ۱۰ سال از رقم ۴۱ درصدی در سال ۱۳۸۴ به رقم ۳۹ درصدی در پایان بهار سال ۱۳۸۹ رسیده است. این در حالی است که نه فقط نرخ بیکاری در کشور کاهش نیافته است بلکه رقم بیکاری از ۱۱.۳ درصد در پایان سال ۱۳۸۴ به ۱۴.۶ درصد در ابتدای تابستان ۱۳۸۹ رسیده است.

نکته کلیدی دیگر در آمارهای مرکز آمار این است که مطابق جداول این مرکز، جمعیت بالاتر از ۱۰ سال ایران در سال های مورد اشاره حدود ۵ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۷۳ نفر افزوده شده است که رشدی معادل ۹.۲۳ درصدی نسبت به سال ماخذ ۱۳۸۴ نشان می دهد با این حال، جمعیت فعال ایران نسبت به سال ۱۳۸۴ تنها حدود ۳.۹ درصد رشد داشته است.

در سال های مورد اشاره به ترتیب نسبت جمعیت فعال به کل جمعیت و نرخ بیکاری در سال ۱۳۸۴ برابر ۴۱ و ۱۱.۵ درصد، در سال ۱۳۸۵ معادل ۴۰.۴ و ۱۱.۳ درصد، در سال ۱۳۸۶ برابر ۳۹.۸ و ۱۰.۵ درصد، در سال ۱۳۸۷ معادل ۳۸ و ۱۰.۴ درصد، در سال ۱۳۸۸ برابر ۳۸.۹ و ۱۱.۹ درصد و در پایان بهار سال ۱۳۸۹ معادل ۳۹ و ۱۴.۶ درصد گزارش شده است.

● بیکاری بالای ۱۸ درصد است

اگر نسبت ۴۱ درصدی جمعیت فعال به کل جمعیت بالای ۱۰ سال در پایان سال ۱۳۸۴ را به عنوان شاخصی برای حرکت و مبدا بپذیریم، نرخ بیکاری در سال ۸۵ برابر ۱۲.۵۵درصد، در سال ۸۶ معادل ۱۳.۱۶درصد، در سال ۸۷ حدود ۱۷ درصد، در سال ۸۸ تقریبا ۱۶.۴۲ درصد و در پایان بهار ۸۹ با جمعیتی حدود ۴ میلیون و ۷۶۷ هزار بیكار به ۱۸.۷۳ درصد خواهد رسید. البته این آمار چندان غیرمترقبه نیست چرا که در شرایطی که بیش از ۵ میلیون نفر به جمعیت بالاتر از ۱۰ سال ایران در سال های مورد اشاره افزوده شده است، فقط ۵۹ هزار و ۹۸۲ شغل به مشاغل موجود در پایان سال ۱۳۸۴ افزوده شده است. ضمن این که باید اشاره کرد که از سال ۱۳۸۴ شاخص بیکاری در کشور دستخوش تحول بنیادینی شد و شاغل از کسی که ۲ روز در هفته کار دارد، به کسی که در هفته ۱ ساعت کار کند تقلیل یافت، ولی با این حال نه تنها گرهی از مشکلات بیکاری باز نشد بلکه این روند بدتر و بدتر شد.

با این وجود آنچه به این نرخ بیکاری ابعاد نگران کننده تری می بخشد مربوط به نرخ بیکاری جوانان است. بر اساس گزارش های بانک جهانی، در سال های اخیر حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران زیر ۳۵ سال سن دارند. مرکز آمار ایران میزان بیکاری جوانان را ۲۹.۶ درصد اعلام کرده که بیش از دو برابر نرخ متوسط بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ایران برای غلبه بر مشکل بیکاری، نیازمند رشد اقتصادی بالای ۸ درصد است و این درحالی است که در طول سال های گذشته متوسط رشد اقتصادی کمتر از ۳ تا ۵ درصد گزارش شده است که بیش از فعالیت های مولد اقتصادی، مرهون قیمت های بالای نفت بوده است...../تحلیل:ایلنا