ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

قرمز شدن چشمها بعد از استخر



 

 

قرمز شدن چشمان بعد از استخر

 

شنا از جمله ورزش هایی نیست كه آسیب های چشمی یكی از خطرات آنهاست (مثل فوتبال، تنیس، بیس بال، ...) ولی قرمزی و سوزش چشم بعد از شنا كردن بویژه در استخر یكی از مسائلی است كه بسیاری با آن مواجه اند. ولی آیا باید نگران این مسئله بود؟ خیر. قرمزی پس از شنا در استخر سبب آسیب درازمدت نمی شود.

 

كلر كه برای ضد عفونی كردن و از بین بردن باكتری ها به آب استخر اضافه می شود بخودی خود مشكل ساز نیست. مشكل زمانی رخ می دهد كه كلر در مجاورت نیتروژن یا آمونیاك موجود در آب قرار می گیرد و از تركیب اینها كلرامین تشكیل می شود. در حقیقت علت اصلی قرمزی و چشم كلرامین است. عروق سطحی روی سفیدی چشم بر اثر تماس با كلرامین ملتهب شده و چشم قرمز می شود. كلرامین همچنین لایه موقتی روی قرنیه ایجاد می كند كه سبب التهاب، حساسیت، خشكی و قرمزی چشم می شود. به این وضعیت كراتیت می گویند.

 

بر خلاف بسیاری كه تصور می كنند درمان این وضعیت استفاده از قطره هایی است كه قرمزی چشم را كم می كنند درمان صحیح استفاده از تركیباتی نظیر اشك مصنوعی است. اشك مصنوعی لایه ای روی قرنیه ایجاد كرده و به آن فرصت می دهد التیام یابد. مكانیسم اثر تركیباتی كه قرمزی چشم را كم می كنند منقبض كردن عروق خونی است و قطع این داروها سبب شدیدتر شدن مشكل خواهد شد. اگر قرمزی و سوزش چشم شدید باشد و یا به دفعات تكرار شود یك راه دیگر استفاده از عینك شنا است.

 

اغلب تصور می شود قرمزی چشم ناشی از زیاد بودن كلر آب استخر است در حالیكه واقعیت دقیقا بر عكس این است و این مسئله اغلب ناشی از كم بودن كلر آب است. حتی بوی تندی كه اغلب افراد تصور می كنند ناشی از زیاد بودن كلر است نیز بخاطر كم بودن كلر آب ایجاد می شود. دلیل این مسئله این است كه مولكول های آزاد كلر با نیتروژن و آمونیاك تركیب می شوند و كلرامین ایجاد می كنند. افزایش كلر آب علاوه بر اینكه مانع رشد باكتری ها در آب استخر می شود سبب شكسته شده پیوند های شیمیایی كلرامین و شكسته شدن مولكول های آن شده و مشكلات مربوطه را كاهش می دهد. در صورتیكه كلر آب كم باشد احتمال عفونت چشم ناشی از وجود باكتری ها در آب افزایش می یابد. عفونت چشمی (اغلب كنژنكتیویت) معمولاً علاوه بر قرمزی و التهاب با درد و ترشح همراه است. در صورتیكه قرمزی بعد از شنا در استخر از حد یك التهاب خفیف فرا تر رفته و با ترشح همراه باشد بهتر است به چشم پزشك مراجعه كنید.

 

 

در مجموع رعایت نكات زیر تا حدود زیادی مانع از مشكلات چشم ناشی از شنا در استخر می شود:

 

بلافاصله پس از بیرون آمدن از آب دوش بگیرد. دوش گرفتن سبب می شود كلرامین از پوست، مو و چشم شما شسته شود.

 

بلافاصله پس از شنا از قطره های اشك مصنوعی استفاده كنید.

 

از عینك شنا استفاده كنید.

cloob.com


ویدیو مرتبط :
استخر (جمع و خشک کردن استخر اول فریم اینتکس)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عامل قرمز شدن چشم در استخر مشخص شد: وجود ادرار در آب



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که کلر محلول در آب استخر باعث قرمز شدن چشم شناگرها نمی‌شود بلکه ادرار موجود در آب استخرها عامل این اتفاق است.

قرمز شدن چشم‌ها مسئله‌ای است که بیشتر شناگرها در استخر با آن مواجه می‌شوند. بااین‌وجود، درحالی‌که قرمز شدن چشم‌ها در هنگام شنا معمولاً به مقدار کلر موجود در آب استخر ارتباط داده می‌شود اما محققان هشدار داده‌اند که حقیقت غیرازاین موضوع است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی‌میل، کارشناسان بهداشت از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری مستقر در شورای بررسی سلامت و کیفیت آب و بنیاد ملی استخرهای شنا در آمریکا، اعلام کردند که دلیل اصلی قرمز شدن چشم در هنگام شنا، وجود ادرار در آب استخرها است.

پیش از این نیز آمارها نشان داده بود که از هر پنج نفر یک نفر در استخر ادرار می‌کند و ادرار حتی در مقادیر بسیار کم نیز منجر به تولید مواد شیمیایی سمی در آب می‌شود.

بر اساس مطالعه اخیر شورای نظارت بر سلامت و کیفیت آب استخرها در آمریکا، تقریباً نیمی از آمریکایی‌ها به‌اشتباه معتقدند که یک ماده شیمیایی به آب استخرها اضافه شده که در صورت ادرار کردن، رنگ آب تغییر می‌کند.

در این مطالعه ۷۱ درصد افرادی که موردبررسی قرار گرفتند کلر را عامل قرمز شدن چشم در هنگام شنا عنوان کردند.

مایکل هلواسا رییس برنامه سلامت شنا (CDC) در آمریکا با اشاره به این موضوع که کلر و ضدعفونی‌های دیگر برای از بین بردن میکروب‌ها به آب استخرها اضافه می‌شوند، گفت: وجود ادرار در آب استخر باعث مصرف کلر و تولید محرکی می‌شود که چشم افراد را قرمز می‌کند.

وی افزود: چشمان شناگرها درواقع خود یک نشانگر واقعی هستند که با قرمز شدن احتمال وجود ادرار را در آب استخرها نشان می‌دهد.

این محقق خاطرنشان کرد: بوی کلر در استخرها واقعاً بوی کلر نیست بلکه بوی مواد شیمیایی است که از ترکیب کلر با ادرار درست شده‌اند.

به گفته وی، این مواد شیمیایی که دیگر کلر نیستند باعث قرمز شدن چشم‌ها می‌شود.

هلواسا افزود: زمانی که مؤلفه‌های حاوی نیتروژن که در ادرار، عرق و گردوخاک یافت می‌شوند با کلر ترکیب می‌شوند این مواد شیمیایی ساخته می‌شوند.

راه‌حل این موضوع بسیار ساده است، شناگرها باید قبل از وارد شدن به آب با استفاده از دوش‌های استخر بدن خود را بشویند و در دستشویی ادرار کنند.

 

اخبار علمی - خبرآنلاین