ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

فغانی را محروم کنند به فیفا شکایت می‌کنیم


رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: فغانی را محروم کنند به فیفا شکایت می‌کنیم و فوتبال ایران تعلیق می‌شود.

خبرگزاری فارس: سیدرضا غیاثی در مورد استعفای حسین عسگری از دپارتمان داوری گفت: قدیمی‌ها گفته‌اند «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» حالا این حکایت اتفاقی است که برای حسین عسگری رخ داد و من از این مسئله حیرت‌زده‌ام که چرا چنین شرایطی برای حسین عسگری پیش آمد. از زمانی که اعضای جدید کمیته داوران آمدند این مشکل وجود داشت که آقایان می‌گفتند حسین عسگری باید برکنار شود. من و اسماعیلی صفیری مقابل آنها ایستادیم و گفتیم که اشکالی ندارد که این اتفاق بیفتد و حسین عسگری را برکنار کنید اما ابتدا باید اساسنامه فدراسیون فوتبال را عوض کنید. زیرا طبق اساسنامه برکناری رئیس دپارتمان از وظایف و اختیارات دبیرکل است.

وی ادامه داد: به آنها گفتیم که شما عضو هیأت رئیس فدراسیون فوتبال هستید ابتدا اساسنامه فدراسیون فوتبال را تغییر دهید و اختیارات دبیرکل را کم کنید تا بتوانید رئیس دپارتمان را تغییر دهید زیرا رئیس دپارتمان زیر نظر دبیر فدراسیون کار می‌کند و نبی هم با او مشکلی نداشت. حسین عسگری بارها استعفا کرده بود که آخرین مرتبه‌اش 45 روز پیش بود که آنقدر فشار بر عسگری زیاد بود که او دیگر نمی‌توانست به کارش ادامه دهد.

غیاثی با اشاره به چیدمان داوری در هفته پایانی لیگ عنوان کرد: می‌گویند حسین عسگری داوری‌ها را چیدمان کرده بله اینگونه بود و او محسن ترکی را برای قضاوت تراکتورسازی و نفت انتخاب کرده بود اما بعد از مشورت اسدی دبیر فدراسیون با اصفهانیان رئیس کمیته داوران داوران مسابقه تغییر کرد و اصفهانیان گفت که فغانی باید به تبریز برود. پس اگر کسی مقصر چیدمان داوری باشد این شخص رئیس کمیته داوران است.

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد: فغانی هم در تبریز اشتباه داشت یکی از اشتباهاتش این بود که گل خطای تیموریان را صحیح اعلام کرد و خطای بازیکن تراکتورسازی را ندید. همانطور که خیلی‌ها این خطا را ندیدند یا کشیدن شورت بازیکن تراکتور و نفت دیده نشد. اما برخی می‌گویند چرا به تیموریان کارت زرد داده است. طبق قانون داوری وقتی بازیکنی در شروع مجدد بازی را به تاخیر می‌اندازد از جمله توپ را حمل می‌کندو... باید به او کارت زرد بدهد و تیموریان هم توپ را با خودش برد و برابر قانون کارت زرد گرفت.

غیاثی با اشاره به اظهار نظر برخی مسئولان غیرفوتبالی گفت: بعد از بازی تراکتورسازی و نفت شاهد اظهارنظرهای افراد مختلف بودیم از نمایندگان مجلس گرفته تا مسئولان نهادهای دیگر. این صحبت‌ها دخالت آشکار دولت در تصمیم‌گیری‌های فوتبال است و می‌تواند برای فوتبال ما تبعات سنگینی داشته باشد.

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال با تشریح کامل قانون 5 داوری که در مورد اختیارات داور صحبت می‌کند، گفت: این تصمیماتی که قانون 5 می‌گوید را برد بین‌المللی فوتبال که یک مجمع قانونگذاری در فوتبال است و حتی از فیفا هم بالاتر است، تعریف و تدوین کرده است. در این قانون در مورد اختیارات داور آمده است:

تصمیم یک- داور یا کمک‌داور یا داور چهارم با دریافت ابلاغ داوری مسئولیتی در خصوص موارد زیر ندارند:

* مصدومیتی متوجه بازیکن یا مقام رسمی یا تماشاگر شود

* هر خسارتی که به اموال به هر طریقی حادث شود

* هر گونه خسارتی که به فرد، باشگاه، شرکت، فدراسیون یا هر گروه دیگری به دلیل تصمیمات داور اتخاذ شود یا تصمیمات داور عطف به توقف جریان بازی و کنترل مسابقه باشد. چنین تصمیماتی شامل موارد زیر است:

تصمیمات درباره اینکه آیا شرایط زمین مسابقه برای برگزاری مناسب است.

* تصمیم برای تعطیل کردن بازی به هر دلیل

* تصمیم برای مناسب بودن تجهیزات زمین و بازیکنان

* تصمیم در مورد توقف یا عدم توقف مسابقه به علت دخالت تماشاگران یا بروز هر گونه مشکلی بین آنها

* تصمیم درباره توقف یا عدم توقف مسابقه به خاطر مصدومیت بازیکن و به منظور معالجه و خروج از زمین

* تصمیم برای لزوم خارج شدن از مسابقه به منظور معالجه

* تصمیم به منظور اجازه دادند یا ندادن برای پوشیدن تجهیزات معین

* تصمیم تا حدی که اختیار قانونی دارد و اجازه دادند یا ندادن به مقامات رسمی، تیم‌ها، پلیس امنیتی، عکاسان برای حضور در اطراف زمین

* هر تصمیم دیگری که مطابق وظایف و تحت ضوابط قوانین فدراسیون، کنفدراسیون و فیفا است.

غیاثی افزود:‌ داور هر کدام از این تصمیمات را بگیرد هیچ کس حقی ندارد بگوید چرا چنین تصمیمی گرفتی. هیچ ربطی به داور ندارد که شهر به هم می‌ریزد یا نه. هیچ ربطی به داور ندارد که تماشاگر اسکوربرد را خرد می‌کند یانه. فیفا می‌دانسته که ممکن است جماعتی پیدا شود و چنین حرف‌هایی بزنند که چرا داور این تصمیمات را گرفته به همین دلیل این اختیار را به داور داده است و تعجب می‌کنم در وزارت ورزش فردی مثل سجادی که فوتبالی و ورزشی است هیچ صحبتی در مورد تجدید مسابقه نمی‌کند.

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد:‌ اما در کمال تعجب می‌بینیم که شعبانی‌بهار معاون ورزش همگانی مصاحبه می‌کند و می‌گوید مسابقه باید تجدید شود امیررضا خادم که وضعیت پرسپولیس و استقلال حاصل تصمیمات اوست می‌گوید مسابقه باید تجدید شود. مسابقه باید تجدید شود. نماینده مجلس مصاحبه می‌کند و می‌گوید مسابقه باید تجدید شود. همه اینها یک طرف، استعفای عسگری هم یک طرف چرا اصلا عسگری استعفا کرد؟

وی افزود: کفاشیان می‌گوید چون اصفهانیان عضو هیأت رئیسه است نمی‌توانیم او را عوض کنیم.در حالی که این همه از دروغ‌های شاخدار رئیس فدراسیون است که می‌گوید و بعد هم به همه می‌خندد کفاشیان بهتر از همه می‌داند که مجمع برای عضویت اصفهانیان در هیات رئیسه فدراسیون رای داد و ابلاغ ریاست کمیته داوران را کفاشیان به اصفهانیان داده است. در حالی من خبر دارم برخی مراجع قانونی در مورد عضویت اصفهانیان در هیات رئیسه هم نامه‌هایی به کفاشیان نوشته‌اند.

قیاسی افزود: اگر فغانی اشتباهی مرتکب شده طبق قوانین داوری باید 2 تا 3 جلسه محروم شود اما اگر بخواهند فغانی را محروم کنند در صورتی که او به فیفا شکایت کند و بگوید که با دخالت دولت محروم شده فوتبال ایران تعلیق می‌شود حتی اگر این کار را بکنند من و سایر داوران به فیفا شکایت می‌کنیم زیرا دخالت دولت در فوتبال است.


ویدیو مرتبط :
جلالی به فغانی چه گفت؟تیزر مستند علیرضا فغانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیفا پلاتینی را از شکایت به CAS محروم کرد


فدراسیون بین‌المللی فوتبال اعلام کرد که رئیس اتحادیه فوتبال اروپا اجازه شکایت به دادگاه بین‌المللی ورزش را ندارد.

خبرگزاری فارس: فدراسیون بین‌المللی فوتبال به پلاتینی رئیس یوفا اعلام کرد حق شکایت به دادگاه بین‌المللی ورزش را ندارد. زیرا باید ابتدا به کمیته استیناف شکایت خود را ارائه دهد بعد از صدور حکم از سوی کمیته استیناف فیفا می‌تواند به CAS شکایت کند.

این درحالی است که دوشنبه(30 آذر) بلاتر و پلاتینی به خاطر قضیه 2 میلیون دلاری که رئیس فیفا به صورت غیرقانونی به حساب رئیس یوفا واریز کرده بود به 8 سال محرومیت از هرگونه فعالیت ورزشی محکوم شدند و جریمه سنگینی را نیز باید پرداخت کنند.

پلاتینی این حکم فیفا را محکوم کرد و وکلایش اعلام کرد: محروم کردن موکلم با هدف ممانعت از کاندیداتوری‌اش در حال انجام است. چرا فیفا اجازه نمی‌دهد ما مستقیما به دادگاه بین‌المللی ورزش شکایت کنیم ابتدا باید به کمیته استیناف شکایت خود را ارائه دهیم و سپس این کمیته وابسته به فیفا حکمش را صادر کند و بعد ما می‌توانیم به CAS شکایت کنیم.

روز گذشته پلاتینی پس از محرومیت 8 ساله‌اش اعلام کرد بازی تازه شروع شده است. من با تمام قدرت مقابل ظلم می‌جنگم. حتما برای اثبات بی‌گناهی خود تا آخرین نفس می‌جنگم.