ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

فردوسی پور؛ دموکرات کامل عیار



 

 

فردوسی پور؛ دموکرات کامل عیار

عصر ایران ورزشی - عادل فردوسی پور شب گذشته، در واکنش به نوشته های برخی از نشریات، میزان درآمدش از برنامه نود را اعلام کرد و با این کار خود درسی از شفاف سازی و پاسخگویی به همه نامداران غیرپاسخگو داد.

 

جالب اینکه واکنش مسئولانه فردوسی پور به گمانه زنی ها و ادعاهای مربوط به درآمدش از برنامه نود، خونسردانه و به دور از عصبانیت بود. سال ها پیش، زمانی که برخی از مطبوعات فاش کردند که درآمد علی پروین بایت مربیگری پرسپولیس، سالیانه 70 میلیون تومان است، پروین در واکنشی توام با عصبانیت گفت: "700 میلیون تومان بگیریم، باز هم کم است! "

فرق فردوسی پور و پروین در این زمینه این است که فردوسی پور نقد را، ولو نادرست، برمی تابد و به اقتضائات ستاره شدن در عرصه عمومی پای بند است و هم از این رو، با شفاف سازی وضعیت خودش مشکلی ندارد اما پروین نقد را برنمی تافت و از شفاف سازی گریزان بود.

نکته مهمتر اما پاسخگویی فردوسی پور در برابر افکار عمومی است. وقتی افکار عمومی در قبال مساله ای حساس می شود، عقل سلیم حکم می کند که فرد مسئول، چه مسئول یک برنامه تلویزیونی و چه مسئولان رده های بالاتر، از در پاسخگویی درآیند و – چنانکه امیرالمومنین فرموده است – با مردم سخن بگویند تا شبهه آنها رفع شود.

فردوسی پور علیرغم اینکه هیچ گاه ادعای دینداری و دموکرات بودن نکرده است، شب گذشته در برنامه نود، رفتاری کاملاً منطبق با آموزه های دینی و ارزش های دموکراتیک در پیش گرفت. کاملاً مودبانه و اخلاقی جواب گمانه زنان و بهتان گویان را داد، در مقام دفاع از خودش به کسی توهین نکرد، از افکار عمومی رفع شبهه کرد و ضرورت پاسخ استدلالی به نقد ناقدان را به همگان نشان داد..../عصر ایران ورزشی


ویدیو مرتبط :
عادل فردوسی پور در برنامه خندوانه ( کامل )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حواشی کامل برنامه 90؛ حکم بحث برانگیز دوپینگی های دربی 73 ؛ واکنش فردوسی پور به قطع تماسی که قصد افشاگری داشت



فردوسی پور , پرسپولیس , فدراسیون فوتبال

 

* فردوسی پور: پرسپولیسی ها قبول کنند که گلی در حد و اندازه سوال برنامه نود نداشتند

فردوسی پور می گوید اگر صحنه ای از گل پرسپولیسی ها را برای سوال امشب برنامه اش انتخاب می کرد عدالت رعایت نمی شد.

مجری برنامه نود در مورد اینکه چرا در سوال برنامه اش صحنه ای از بازی ها و گل های پرسپولیس را لحاظ نکرده است گفت: «پرسپولیسی ها ناراحت نباشند اما واقعا پرسپولیسی ها گلی در حد و اندازه گل هایی که در نظر گرفته ایم نداشته است.»

او این را گفت و ادامه داد: «پرسپولیس گل های خوبی داشته است. مثلا گل های ایمون زاید. اما هیچ کدام از آنها در حد گل هایی که برای سوال برنامه انتخاب کرده ایم نبودند. اگر از بازی های این تیم صحنه گل می گذاشتیم عدالت رعایت نمی شد.»

* فردوسی پور: دوپینگ سرخابی ها را خیلی شیک رفع و رجوع کردند!

مجری برنامه نود نخستین کنایه اش را به ماجرای دوپینگ زد.

عادل فردوسی پور در واکنش به ماجرای شایعه دوپینگ دو بازیکن استقلال و سه بازیکن پرسپولیس گفت: «از آن اتفاقات عجیب و غریب به قولی خیلی شیک ماجرا را رفع و رجوع کردند.»

او این را گفت و ادامه داد: «بالاخره معلوم نشد که ماجرای دوپینگ چه چیزی بوده! در آخر هم اتفاقی نیفتاد و فقط به یک توبیخ کتبی ختم شد که جای سوال دارد.»

* کنایه فردوسی پور به پاسکاری سیمرغ بلورین در جشنواره فجر

فردوسی پور در بخشی از برنامه نود با کنایه به پاسکاری های صورت گرفته در جشنواره فجر امسال گفت: «فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا کسی جایزه اسکار خود را فرد دیگری هدیه کند و این اتفاقات فقط در کشور ما رخ می دهد.»

مجری برنامه نود در شرایطی این اظهارات را مطرح کرد که به کناره گیری مهدی تاج به نفع عزیز محمدی از انتخابات فدراسیون فوتبال اشاره می کرد.

* فردوسی پور رقم قرار داد کریم انصاری فرد را فاش کرد

نظر فردوسی پور این است که کریم انصاریفرد سقف قرارداد را رعایت نکرده است.

فردوسی پور قسمتی از برنامه اش را به تیم سایپا و اخراج مجید صالح از این تیم اختصاص داد و اشاره ویژه ای هم به هزینه هایی که در این تیم می شود داشت. او فلاش بکی به زمان حضور مایلی کهن در این تیم زد و از هزینه هایی که در زمان این مربی هم شده بود پرده برداشت. اما چند دقیقه پس از اظهار نظر های فردوسی پور نادر فریاد شیران دستیار همیشگی مایلی کهن با برنامه نود تماس گرفت و اعلام کرد که مقدار هزینه سایپا در زمان آنها 5 میلیارد تومان بوده است و بقیه ارقام ذکر شده صحت ندارد. در این لحظه بود که فردوسی پور عنوان کرد که به نظر امسال نارنجی پوشان 12 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده اند که یک میلیارد و خورده ای را فقط به کریم انصاری فرد داده اند.

* واکنش فردوسی‌پور به قطع تماس مهمانی که می‌خواست افشاگری کند

تماس مهمان تلفنی برنامه نود ناگهان قطع شد.

برنامه 90 یک مهمان تلفنی غیر فوتبالی داشت. این مهمان، حسین جلالی رئیس سابق فدراسیون دوومیدانی و کاندیدای ریاست این فدراسیون بود که می‌خواست توضیح دهد چگونه گزینه مورد حمایت وزارت ورزش یک شبه آرای مجمع را گرفت و به ریاست فدراسیون دوومیدانی رسید.

جلالی در حال توضیح دادن ماجرا بود و کم کم داشت به قسمت اصلی صحبت‌هایش نزدیک می‌شد که ناگهان تماس تلفنی او با نود قطع شد. زمانی که تماس او با برنامه نود قطع شد عادل فردوسی‌پور با چهره‌ای متعجب گفت: «لااقل می‌گذاشتید جمله آخر را بگوید! تماس خیلی خودجوش قطع شد.»

عادل چند دقیقه بعد ضمن عذرخواهی از جلالی به خاطر قطع شدن تماس تلفنی اش گفت: «ان شاءالله مشکل از خط های تلفن باشد اما ای کاش حرف آخرش را هم می زد. آقای جلالی می خواست بگوید شب قبل از انتخابات از طرف روسا به مدیران کل زنگ زده اند که به گزینه وزارت ورزش رای بدهید و این طوری شده که داوری رئیس فدراسیون دوومیدانی شده.»

* فردوسی پور: یکی از هواداران قمی فوتبال را باید بیاورم نود تا مسئولان را قانع می کند که تیم ها را نبرند شهرستان

فردوسی پور قرار است یکی از هواداران فوتبال را به برنامه نود دعوت کند.

مجری برنامه نود یک بار دیگر به انتقال تیم های تهرانی به شهرستان ها اعتراض کرد و با پخش آیتمی از تیم صبای قم که هیچ هواداری در این شهر ندارد گفت: «یکی از هواداران فوتبال حرف های جالبی در مورد انتقال تیم ها به شهرستان ها زد. باید از این هوادار دعوت کنم که به نود بیاید تا مقابل آقایانی که می خواهند تیم ها را به شهرستان ها ببرند حرف بزند. او آنقدر خوب حرف زد که مطمئن هستم آقایان را قانع می کند.»

* تفاوت چند میلیاردی تیم چهارم جدول با سایر لیگ برتری ها

سرمربی تیم فوتبال صبای قم از مشکلات موجود در این باشگاه گفت: «این تیم را باهزینه 3 میلیارد و نیم بسته ایم و این رقم چیزی در حدود مخارج تیم های دسته اولی و شاید کمتر از آن باشد.»

عبدالله ویسی افزود: «همه منتظر بودند تیم ما در هفته های سوم و چهارم خطر سقوط را احساس کند اما به زعم کارشناسان تیمی که ما بسته ایم خیلی تیم خوبی بوده و تا به حال نتایج خیره کننده ای گرفته است.»

وی همچنین خاطر نشان کرد: «در 6 بازی داوری به ضرر ما تمام شد. اما من از مردمی که فوتبال را می فهمند نه از کمیته داوران و نه از مسئولان برگزاری مسابقات، بلکه فقط از مردم به دلیل بالا رفتن صدای خود معذرت خواهی می کنم.»

ویسی در پایان عنوان کرد: «تا به حال 20 درصد قرارداد بازیکنان ما پرداخت شده و مشکلات مالی ما همچنان ادامه دارد.»

* چرا فدراسیون در مورد مایلی کهن تبعیض قائل شده است؟

فردوسی‌پور اشاره‌ای به نامزدهای پست ریاست فدراسیون فوتبال کرد و گفت: «مایلی‌کهن هفته گذشته به فدراسیون فوتبال رفت، اما به علت اینکه نائب رئیسان خود را انتخاب نکرده بود حق ثبت‌نام به او ندادند، در حالی که مهدی تاج ابتدا که ثبت‌نام کرد هیچ‌یک از نواب رئیس خود را معرفی نکرده بود.»

مجری برنامه 90 در واکنش به این اقدام عنوان کرد که چرا فدراسیون قانون را دور می‌زند و تبعیض قائل می‌شود.

* فردوسی پور: هگزونامین جزو داروهای دوپینگی است و محرومیت دارد، نه اخطار کتبی

به نظر دارویی که بازیکنان سرخابی استفاده کرده اند جزو داروهای ممنوعه بوده است.

عادل فردوسی پور در حاشیه ویژه برنامه اش در مورد دوپینگ به نکته ای اشاره کرد و گفت: «یکی از بینندگان با ما تماس گرفته است و ادعا کرده که داروی هگزونامین در سایت کمیته جهانی ضد دوپینگ جزو داروهای ممنوعه به ثبت رسیده است و حکم آن محرومیت است نه اخطار کتبی.»

او این را گفت و ادامه داد: «بچه های ما در تلاش هستند تا با ورود به این سایت این موضوع را ثابت کنند.»

* کارشناس حقوقی برنامه نود: حکم دوپینگ سرخابی‌ها را طوری صادر کرده‌اند که همه راضی باشند

کارشناس حقوقی برنامه نود معتقد است بازیکنان استقلال و پرسپولیس باید محروم می‌شدند.

احمدرضا براتی که به عنوان کارشناس حقوقی مهمان برنامه نود بود، در مورد بخشیده شدن سه بازیکن استقلال و پرسپولیس که از مواد ممنوعه استفاده کرده‌اند گفت: «اصلا اهمیت ندارد که بازیکن از چه ماده‌ای استفاده کرده است. مهم این است که ماده ممنوعه در بدن او هست. اصلا مشخص نیست کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال چطوری به این نتیجه رسیده که این ماده با یک مکمل وارد بدن بازیکنان شده و از طریق دیگری و با قصد دیگری وارد بدن آن‌ها نشده است.»

براتی ادامه می‌دهد: «روی قوطی این مکمل‌ها نام ماده ممنوعه نوشته شده و مسئولیت استفاده از هر مکملی برعهده خود بازیکن است. بازیکن هرچند بی‌خبر باشد، اما اگر ماده ممنوعه‌ای در بدنش باشد محکوم است. به نظرم حکم بازیکنان استقلال و پرسپولیس را طوری صادر کرده‌اند که در فضای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، همه راضی باشند. با این حکم استقلال و پرسپولیس و فدراسیون و سازمان لیگ و همه آن‌هایی که درگیر این ماجرا هستند، راضی‌اند!»

* دوپینگی سابق فوتبال ایران: من هم مثل بازیکنان استقلال و پرسپولیس از دوپینگم بی‌خبر بودم، پس چرا محروم شدم؟

یکی از دوپینگی‌های سابق فوتبال ایران می‌گوید اگر زمان استفاده از داروی ممنوعه در استقلال یا پرسپولیس بود، دوپینگش اعلام نمی‌شد.

سعید بیات بازیکن سابق سپاهان و ابومسلم که در زمان حضورش در ابومسلم تست دوپینگ داد و نمونه او مثبت بود و یک سال از فوتبال محروم شد، مهمان تلفنی برنامه نود بود. او در حالی که دکتر هاشمیان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال هم مهمان تلفنی نود بود گفت: «من هم مثل همین بازیکنان استقلال و پرسپولیس از دوپینگی بودنم خبر نداشتم اما چطور من را یک سال محروم کردند و به این بازیکنان فقط یک اخطار کتبی دادند؟ من از دگزامتازون استفاده کرده بودم و البته تمام بازیکنان تیم از همین ماده استفاده کرده بودند.»

در این لحظه فردوسی‌پور از بیات پرسید آیا اگر در هنگام استفاده از این ماده در استقلال یا پرسپولیس بودی باز هم محروم می‌شدی؟ که بیات در جواب گفت: «بازیکن استقلال و پرسپولیس که هیچی، حتی اگر بازیکن سپاهان هم بودم اصلا بحث دوپینگ من مطرح نمی‌شد. آن زمان مطبوعات می‌گفتند فدراسیون با دوپینگ برخورد نمی‌شود و فدراسیون می‌خواست یک نفر را قربانی کند که اسم من درآمد. حتی همان زمان پنج شش بازیکن تیم‌های مطرح به من زنگ زدند که ما دگزا استفاده کرده‌ایم و تست هم داده‌ایم. اما اصلا دوپینگ ما درنیامده.»

* مسئول ورزشگاه تختی تهران: ساعت ورزشگاه را درست نمی کنیم، آقتابه خرج لحیم است! این ساعت قبل از انقلاب هم کار نمی کرد

کلانترزاده می گوید درست کردن ساعت ورزشگاه تختی بی فایده است.

حسین کلانتر زاده مسئول ورزشگاه تختی در گفتگو با برنامه نود در مورد اینکه چرا ساعت این ورزشگاه خراب است و کار نمی کند گفت: «این ساعت از قبل از انقلاب اسلامی هم خراب بوده و کار نمی کند.»

او در پاسخ به این سوال که چرا اقدامی برای بازسازی این ساعت نمی کنید گفت: «فایده ای ندارد. آفتابه خرج لحیم است.»

* فتح‌الله‌زاده به فردوسی‌پور: تقلب نکن برادر! ؛ رئیس فدراسیون بشوم تیم ملی به مرحله دوم جام جهانی می‌رود

علی فتح‌الله‌زاده می‌خواهد چهار سال دیگر کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال شود.

علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال با برنامه نود تماس گرفت تا از بازیکنان دوپینگی تیمش دفاع کند. او هنگامی که توضیحات فردوسی‌پور را می‌شنید گفت: «ببین آقای فردوسی‌پور، به قول آقای شریفی داری مغالطه می‌کنی.»

فردوسی‌پور و فتح‌الله‌زاده چند دقیقه‌ای در مورد دوپینگی‌ها صحبت کردند و آخرش فردوسی‌پور گفت: «آقای فتح‌الله‌زاده داری مغالطه می‌کنی.» که مدیرعامل استقلال در جواب عادل گفت: «مغالطه را که من گفتم. تقلب نکن برادر!»

فتح‌الله‌زاده همچنین در مورد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و این بحث که اعضای مجمع، استقلال رای ندارند گفت: «شما قبول می‌کنید من به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال جزو نزدیک‌ترین آدم‌ها به وزارت هستیم یا نه؟ اگر قرار به تلفن زدن و توصیه کردن گزینه وزارت ورزش بود باید به ما زنگ می‌زدند. ولی من در فرمی که امضا کرده‌ام نام عزیز محمدی را نوشته‌ام. پس چنین چیزی وجود ندارد. یک چیز دیگر هم بگویم. ان‌شاءالله اگر زنده باشم و در دور بعدی انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال رئیس بشوم، تیم ملی به جام جهانی صعود می‌کند و تا مرحله دوم جام جهانی هم بالا می‌رود.»

* کری خوانی دوپینگی فتح الله زاده برای پرسپولیسی ها

فتح الله زاده در پاسخ به اتهام دوپینگ بازیکنان استقلال اظهار داشت: «اگر پرسپولیسی ها می گویند که ما با دوپینگ این بازی را برده ایم، باید به آنها بگویم که ما 4 بازی پشت سر هم را برده ایم. پس در دیگر بازی ها چرا دوپینگ ما مشخص نشده است.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود کنایه ای نیز به مجری برنامه نود زد و خطاب به وی گفت: «مواظب خودت باش آقای فردوسی پور، قوه قضائیه دنبال شماست.» فردوسی پور نیز علت این امر را جویا شد که فتح الله زاده به او گفت: «شما وقتی جای قاضی تصمیم گیری می کنی باید قوه قضائیه دنبال شما باشد.»

* ماجرای مالیاتی برانکو چیست؟

رئیس گروه مالیاتی حل اختلاف مالیاتی در خصوص علت عدم پرداخت مالیات توسط برخی مربیان خارجی گفت: «معمولا در قراردادی که بین کارفرما و مربی برقرار می شود دریافت کننده حقوق یا همان طرف خارجی هیچ تکلیفی درخصوص پرداخت مالیات ندارد.»

دکتر جهانبخش اسدنیا در ادامه خاطر نشان کرد: «در صورتی که شخص دریافت کننده حقوق مالیات خود را پرداخت نکند، این وظیفه طرف پرداخت کننده حقوق یا همان کارفرما است که مالیات را پرداخت کند.»

* نظرسنجی

سؤال پیام کوتاه شب گذشته برنامه 90 درباره بهترین گل ماه بود که در پایان سه ساعت و سی دقیقه برنامه، حدود یک میلیون و نهصد و بیست هزار نفر شرکت کردند و 48 درصد به گل فریدون زندی در دیدار استقلال و سایپا رأی دادند.

فردوسی پور در پایان برنامه اش مجددا وعده داده که هفته آینده حضور عزیز محمدی و علی کفاشیان در برنامه قطعی است و رایزنی خواهند کرد تا محمدحسین قریب هم حضور داشته باشد تا به انتخابات فدراسیون فوتبال بپردازند.