ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

علی فتح‌الله‌زاده: پرسپولیس از رانت دولتی استفاده می‌كند...



علی فتح‌الله‌زاده: پرسپولیس از رانت دولتی استفاده می‌كند/به رییس‌جمهور نامه می‌نویسم

 

مدیرعامل باشگاه استقلال در واكنش به نحوه عملكرد پرسپولیس در نقل و انتقالات گفت: آن‌ها از امكانات دولتی استفاده می‌كنند كه ما از آن محروم هستیم.

 

 

علی فتح‌الله‌زاده

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی فتح‌الله‌زاده درباره وضعیت استقلال در جمع خبرنگاران اظهار كرد: شكر خدا امسال اسیر حاشیه و جوسازی‌ها نشدیم. وقتی كه خود روزنامه‌ها به یك تیم لقب كهكشانی می‌دهند دیگر ما باید چه كار كنیم. نمی‌توانیم این بازیكنان را كنار بگذاریم. تیم ما كامل است و وضعیت ما با پرسپولیس فرق می‌كند. پرسپولیس بازیكن نداشت و به همین دلیل ضعیف بود و نتایج خوبی نمی‌گرفت از همین رو مجبور بودند كه تیم را زیر و رو كنند. ما اگر اسكلت تیم‌مان را حفظ كنیم و سه، چهار بازیكن را به آن اضافه كنیم تیم خوبی خواهیم داشت.

 

وی افزود: بالاترین مقام فنی امیر قلعه‌نویی است كه گفته در فصل نقل و انتقالات كولاك كرده‌ایم بنابراین وقتی او چنین صحبتی را انجام می‌دهد یعنی اینكه تیم خوبی بسته‌ایم. ضمن اینكه قصد داریم دو، سه بازیكن خارجی خوب را به تیم اضافه كنیم تا نسبت به گذشته بهتر شویم.

وی همچنین درباره شایعه صحبت پرسپولیس با تیموریان نیز گفت: اگر به صحبت كردن است من هم می‌توانم همین حال شماره مسی را بگیرم و با او صحبت كنم. بازیكن باید تیمی را بخواهد و شرایط برای او مهیا باشد. مطمئن باشید اگر تیموریان به خارج از كشور نبود غیر از استقلال به تیم دیگری نمی‌رود.

 

فتح‌الله‌زاده با بیان اینكه به احترام تیم ملی با بازیكنان ملی‌پوشان صحبت نكرده است گفت: به احترام تیم ملی حتی با بازیكنان خودمان هم صحبت نكردیم و در این حد حرمت تیم ملی را نگه داشتیم اما دیگران با بازیكنان ملی‌پوش تیم‌های دیگر صحبت كردند. امروز تیموریان نخستین بازیكنی بود كه با او صحبت كردیم. همچنین با جباری و رحمتی هم صحبت كردم و به احتمال 90 درصد این بازیكنان در استقلال ماندنی هستند.

 

او همچنین در پاسخ به این سوال كه بازیكنان خارجی از چه كشورهایی هستند، گفت: بازیكنان خارجی كه در نظر داریم از كشورهای برزیل، مجارستان و پرتغال هستند.

مدیرعامل باشگاه استقلال با اشاره به جلسه روز گذشته‌اش با رییس هیات مدیره ادامه داد: برای اینكه دنبال منابع مالی باشیم جلسه گذاشتیم. امسال نمی‌توانیم در ابتدای فصل به فكر درآمدزایی باشیم. در حال تلاش هستیم و همفكری خوبی بین اعضای هیات مدیره به وجود آمده است.

 

او همچنین درباره این مسئله كه به نظر می‌رسد هیات مدیره قصد دارد به فتح‌الله‌زاده فشار وارد كند تا او از سمتش استعفا بدهد و پس از آن منابع مالی به باشگاه تزریق شود گفت: من چند دفعه باید استعفا بدهم؟ این مسئله طوری شد كه خود رسانه‌ها می‌گفتند حاجی رفت و برگشت. بالاتر از استعفا كه چیز دیگری نداریم. اگر این گونه است چرا نگذاشتند بروم؟ ما واقعا مشكل مالی داریم و همه هیات مدیره در تلاش هستند كه منابع مالی به باشگاه تزریق شود و جلسات چند ساعته طولانی را برای این موضوع برگزار می‌كنیم.

 

او همچنین در پاسخ به این سوال كه چگونه پرسپولیس منابع مالی دارد اما استقلال از آن محروم است گفت: پرسپولیس امكاناتی دولتی دارد كه ما نداریم. آن‌ها از این امكانات استفاده می‌كنند. اگر درست باشد باید به ما هم این امكانات داده شود. متاسفانه این مدل خودروهایی كه به آن‌ها كمك شد به ما ندادند. اگر وضعیت به همین ترتیب پیش برود از هواداران‌مان می‌خواهم كه خودروهای آن شركت‌ها را تحریم كنند.

 

وی افزود: آن‌ها از رانت استفاده می‌كنند و به زودی نامه‌ای به محضر رییس جمهور می‌نویسم و می‌گویم كه چقدر در مضیقه هستیم.

فتح‌الله‌زاده گفت: هواداران نگران نباشند. ما با چنگ و دندان تیم را حفظ می‌كنیم. اگر من پول نداشته باشم اما اعتبار زیادی دارم..../ایسنا


ویدیو مرتبط :
شیرجه زدن علی‌ فتح الله زاده!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگویی صریح و بی پرده با فتح الله زاده؛ مسوولان اجازه ندادند پرسپولیس را ببریم



 

گفتگویی صریح و بی پرده با فتح الله زاده؛ مسوولان اجازه ندادند پرسپولیس را ببریم

 

سایت ناصر حجازی در آستانه سالروز تولد اسطوره به مصاحبه ای با علی فتح الله زاده پرداخته است که آن را در زیر می خوانید.

* اولین دیدار با ناصر حجازی را به یاد دارید.

- 3 روز بعد از دریافت حکم مدیر عاملی در سال 75 اولین دیدار رو در روی من با ناصر حجازی اتفاق افتاد. به یاد دارم قبل از دریافت حکم در جلسه ای با ایروانی که میرولد نیز آنجا بود، با صراحت گفتم که اگر مدیر عامل شوم، ناصر حجازی تنها گزینه من برای سرمربیگری استقلال است. انتخاب حجازی بنا به دلایلی کار راحتی نبود. به یاد دارم که ایروانی گفت با این حرف قصد دارید تا پیشنهاد مدیرعاملی را رد کنید و من گفتم که قصد دارم تا کارهای ویژه انجام دهم. 3 روز بعد ساعت 11 شب با حجازی در دفتر باشگاه قرار گذاشتم و بیشتر از 5 دقیقه طول نکشید که ما به توافق رسیدیم.

* چرا تنها انتخاب شما ناصر حجازی بود.

- می دانستم که رک است، شجاعت دارد و می تواند تیم بحران زده استقلال را جمع کند و در تیم انضباط ایجاد نماید.

* صحبت های قلعه نویی در برنامه نود با واکنش هایی همراه بود و علیرغم آنکه قلعه نویی گفته بود از شما برای بیان صحبت هایش اجازه گرفته است در تایید یا تکذیب حرف های وی صحبتی نداشتید. می خواهیم واقعیت را از سوی شما بدانیم.

- همانطور که گفتم انتخاب من از ابتدا حجازی بود و بعد از جلسه با ایروانی و قبل از صحبت و توافق با حجازی، در جلسه ای با حضور قلعه نویی و تعدادی دیگر از دوستان از انتخاب و پیشنهاد خودم صحبت کردم و قلعه نویی که در آن زمان فقط بازیکن و البته کاپیتان تیم بود، از پیشنهاد من خوشحال شد و گفت که تلاش و همراهی خود را به عنوان کاپیتان برای پیوستن حجازی به استقلال انجام خواهد داد.

* راستی بهتر نبود ملاقات قلعه نویی با حجازی در بیمارستان فقط با حضور شما و در آرامش اتفاق می افتاد تا افراد و عکاسانی که وی را همراهی کردند و باعث شد واکنش هایی علیه وی شکل بگیرد.

- قطعا همینطور است و اگر همراه من می آمد، شرایط فرق می کرد اما متاسفانه بعضی دنبال منافع شخصی بودند و بعضی دیگر ناآگاهانه و بدون اندیشه به شکلی شرایط آن ملاقات را ترتیب دادند تا دیداری که می توانست مثبت قلمداد شود، بازتابی منفی پیدا کند. همیشه دوست داشتم با حضور ناصر حجازی در رأس امور فنی و در جایگاهی چون بکن بائر و با سرمربیگری قلعه نویی مثلثی تشکیل دهم تا قدرت اول آسیا شود اما افسوس که بعضی شیطنت ها که به اختلاف حجازی و قلعه نویی دامن میزد، باعث شد تا این اتفاق هرگز نیفتد.

* در طی 2 فصل و اندکی بیشتر با حجازی افتخارات بسیاری به دست آوردید، نایب قهرمانی آسیا، قهرمانی و نایب قهرمانی لیگ، قهرمانی جام پرچم ترکمنستان، قهرمانی جام خزر و... در طی 2 سال این مقام ها افتخارات کمی نبود.

- باور کنید امروز برخلاف بسیاری از افراد که خود را به نام حجازی می چسبانند، کمتر کسی مثل من با حجازی راحت بود. ما مسافرت های بسیاری در کنار هم بودیم، اتریش، آلمان، ترکمنستان، عراق و... بین ما صمیمیت و رفاقت خاصی برقرار بود. این اواخر به اتفاق ایرج نوذری و رفیعی به مهمانی یکی از خیریه ها رفتیم که شوخی های ما باعث شده بود تا حجازی از خنده زیاد کمی از لحاظ تنفس اذیت شود. زمانی که سرمربی بود و تیم نتیجه نمی گرفت، حجازی به شدت عصبانی می شد و کسی جرات نداشت به وی نزدیک شود اما من در آن فضا به یکباره با شوخی فضای اخلاقی وی را تغییر می دادم. بسیاری می گویند که فتح الهه زاده به دلیل رفاقت هر زمان که به استقلال آمد، حجازی را نیز با خود می آورد اما کسی که در 2 سال این همه افتخار به دست می آورد و توان فنی بالایی دارد، به دلیل رفاقت پست می گیرد؟ آیا غیر از آن است که وی را از لحاظ فنی سرآمد تمام مربیان می دانستم؟

* حجازی همیشه اعتقاد داشت که باید مدیران 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس را از لحاظ مالی درک کرد. آیا در عمل نیز اینگونه بود.

- دقیقا همینطور است. حجازی آنچنان به استقلال عشق می ورزید که در بسیاری از موارد خود را فدای باشگاه می کرد و از آنجا که می دانست باشگاه مشکلات مالی دارد، نهایت همکاری را با مدیر داشت. به یاد دارم که قصد خرید مجیدی و یکی دو بازیکن دیگر را داشتیم که رقم آنها در حدود 8 میلیون بود. برای آنکه حجازی بدلیل پرداخت چنین رقم بالایی مخالفت نکند، رقم را به وی به مراتب پایین تر گفتیم. به جای آنکه من به عنوان مدیر مخالفت کنم، حجازی از روی دلسوزی برای باشگاه مخالف پرداخت چنین رقمی بود. این نشان از منش و معرفت بزرگ حجازی داشت.

* حجازی در طی آن 2 سال علیرغم کسب افتخارات بسیار در داربی ها موفق نبود، شما به عنوان مدیر عامل دلیل این عدم کسب موفقیت را چه می دانید.

- در آن سال ها داوران سوری دیدارهای استقلال و پرسپولیس را قضاوت می کردند. داوری هایی که بر علیه استقلال بود و با مشاهده دوباره فیلم بازی ها می توانید صحت حرف مرا تایید کنید و حجازی چوب این ناداوری ها را خورد. بگذارید اینجا برای اولین بار موردی را بگویم، از دیداری که البته حجازی سرمربی استقلال نبود و پرسپولیس مقابل ما 9 نفره شد و بازی با تساوی به پایان رسید، دخالت مستقیم فائقی باعث آن نتیجه شد و وی اجازه نداد تا استقلال بعد از 9 نفره شدن پرسپولیس به برتری برسد و حجازی در سال هایی مقابل پرسپولیس قرار می گرفت که چنین فضایی حاکم بود. ضمن آنکه میل به بازی تهاجمی و زیبا در مقابل پرسپولیس که فیزیکی بازی میکرد و علاقه بیش از حد حجازی به برد که باعث اضطراب و استرس بیشتر در وی می شد، در کسب آن نتایج تاثیر گذار بود. حجازی به فوتبال تهاجمی و تماشاگر پسند علاقه داشت که در داربی به کمترین مساله ای که توجه می شود، فوتبال تهاجمی است.

* در آن سال ها می گفتند که با حجازی قبل از مرحله نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا اختلاف پیدا کرده بودید.

- اصلا چنین چیزی نبوده است و این حرف را رد می کنم. اتفاقا بعد از نایب قهرمانی آسیا که حجازی ناراحت و عصبانی بود، به وی گفتم نایب قهرمانی کمتر از قهرمانی نیست و این افتخار بزرگی است و دلیل ندارد عصبانی باشید، ما نایب قهرمان آسیا شده ایم و همانطور که حجازی گفته بود 10 سال زمان برد تا این مقام دوباره تکرار شود.

* از بازی با سایپا صحبت کنیم، اینکه بعضی از بازیکنان کم کاری کردند تا حجازی برکنار شود.

- الان حجازی حضور ندارد که از حرف من خوشش بیاید یا خیر اما من واقعا در جریان نیستم و اگر بازیکنی کم کاری کرده باشد، نه فقط به حجازی که به هوادارانش خیانت کرده است و قطعا تقاص رفتارش را خواهد داد.

* اگر زمان به عقب برگردد، بعد از بازی با سایپا چه تصمیمی می گیرید.

- حجازی بعد از فینال جام باشگاه های آسیا در مصاحبه ای تند مسایلی مطرح کرد که باعث دلخوری هیأت مدیره شده بود. حجازی انتظار قهرمانی در آسیا داشت و نتوانسته بود عدم قهرمانی را بپذیرد و باور نمی کرد که نایب قهرمانی نیز از بضاعت ما بیشتر بوده است و همین مساله و عصبانیت از قهرمان نشدن باعث آن مصاحبه شد. من نیز تجربه امروزی را نداشتم که بتوانم هیات مدیره را جهت حفظ حجازی متقاعد کنم و بعد از بازی با سایپا شرایط به گونه ای پیش رفت که حجازی از کار بر کنار شد اما اگر زمان به عقب برگردد و من نیز شرایط امروزی را داشته باشم، به طور یقین حجازی در استقلال ماندگار بود.

* فکر می کنید عصبانیت حجازی از عدم قهرمانی استقلال با توجه به اینکه چندان بازیکن ستاره ای نداشت به چه دلیل بود.

- برای اینکه حجازی خواسته و آرزوهای بلند و بزرگی داشت و با قهرمانی در آسیا به حضور در جام باشگاه های جهان فکر میکرد. به ایرانی بودن خود افتخار می کرد و معتقد بود که اگر امکانات در اختیار مربیان ایرانی قرار بگیرد، توانایی های بسیاری در امر مربیگری دارند. از طرفی حجازی جسارت داشت و با مردم روراست بود و از توانایی های خود و فوتبالیست های ایرانی با مردم صادقانه صحبت می کرد که البته همین رفتارها باعث شده بود تا توقع از حجازی بالا برود و همیشه از حجازی انتظار بهترین نتایج را داشته باشند، انتظاری که از دیگران نمی رفت و این نیز نشان می داد که حجازی تا چه اندازه بزرگ است.

* سال 86 و بازگشت دوباره شما بهمراه ناصر حجازی.

- هدف ما تنها قهرمانی در ایران نبود که با یک برنامه ریزی اصولی تصمیم داشتیم در 2 تا 3 سال، کار ناتمام دوره قبل که قهرمانی آسیا و کسب جام بود را به هواداران هدیه کنیم اما هیات مدیره تجربه لازم را نداشت و با مصاحبه های گوناگون آرامش استقلال را به هم زده بود و باعث گردید تا از آرزوهایمان هر لحظه دورتر شویم و من نگران بودم که اتفاقی که در پرسپولیس برای پروین به وجود آمد، برای حجازی نیز اتفاق بیفتد اما حجازی با تصمیم خودش در اوج و در میان تشویق و حمایت هواداران کناره گیری نمود.

* بهتر نبود تا حجازی ابتدا به عنوان مدیر فنی در استقلال مشغول به کار شود.

- اتفاقا خودم نیز این پیشنهاد را دادم. معتقد بودم برای رسیدن به اهدافمان حجازی بعنوان مدیر فنی با اختیار تام به استقلال برگردد تا هم به دلیل دوری از فضای حاکم بر فوتبال و حتی استقلال با شرایط جدید آشنا شود و هم به راحتی 2 فصل را در اختیار داشته باشد. اگر سرمربی وقت نتیجه نمی گرفت، حجازی در ادامه، هم آن فصل و هم فصل بعد را در اختیار داشت اما حجازی عاشق فوتبال بود و اگر به وی ریاست کل باشگاه را هم می دادید، نمی پذیرفت. دوست داشت در زمین کار کند.

* حجازی هفته سوم یا چهارم استعفا داد اما شما قبول نکردید.

- حجازی فهمیده بود که شرایط با توجه به رفتارهای هیات مدیره برایش سخت است و تصمیم داشت همان اوایل فصل کناره گیری کند یا شخص دیگری جهت همراهی وی به کادر اضافه شود اما من نیز فکر می کردم با گذشت زمان شرایط بهتر شود اما این اتفاق نیفتاد. عدم حمایت هیات مدیره از یک طرف و فشار های خارج از هیات مدیره برای برکناری حجازی از سوی دیگر، شرایط کار را سخت کرده بود. من برای کاهش این فشارها، تصمیم داشتم قلعه نویی را در کنار حجازی قرار دهم که حجازی قبول نکرد و فیروز کریمی را پیشنهاد داد. پیشنهادی که می دانستم سرانجامی نخواهد داشت اما به خاطر حجازی قبول کردم. در ارتباط با حضور فیروز کریمی، بهتر است تا خانواده حجازی صحبت کنند.

* بدون تعارف انتظاری که هواداران حجازی از شما داشتند این بود که بعد از کناره گیری ناصر حجازی، شما نیز از استقلال کناره گیری می کردید.

- با حجازی تماس گرفتم و گفتم که قبل از آمدن به استقلال قرار گذاشتیم که با هم بیاییم و با هم برویم و حالا با کناره گیری شما من نیز از استقلال جدا شوم ولی در نظر بگیرید که یک میلیارد و دویست میلیون تومان از خودم چک داده ام. حجازی نیز گفت که بمانم تا وضعیت مالی را مشخص کنم. البته این خواسته قلبی حجازی نبود و انتظار داشت من نیز کنار بکشم ولی اگر این اتفاق می افتاد، شرایط برای من سخت می گردید. من خودم نیز می دانستم جنس هیات مدیره و دیگران با من هم جور نیست و دیدید که من را نیز برکنار کردند و حتی سیصد میلیون تومان از آن مبلغ بیش از 3 سال زمان برد تا تحویل بگیرم حال اگر در آن شرایط با یک میلیارد و دویست میلیون تومان چک شخصی که در اختیار بازیکنان بود، از استقلال جدا میشدم ... شرایط سختی بود. البته این را بگویم که جدایی مدیر عامل با جدایی سرمربی منطقی نیست و یک تصمیم کاملا احساسی است اما من آنقدر حجازی را دوست داشتم که اگر چک شخصی در اختیار بازیکنان نداشتم، از استقلال جدا می شدم. متاسفانه هر زمان که با ناصر حجازی به استقلال آمدیم، استقلال در بدترین شرایط مالی قرار داشت و آن سال نه تنها شرایط مالی بدی داشتیم که بیش از 10 بازیکن رضایت نامه در دست داشتند و در آستانه جدایی از استقلال بودند که اکثریت جدا شدند و هیات مدیره درک نمی کرد که هماهنگی بازیکنان جدید نیاز به گذشت زمان دارد.

* بعد از جدایی حجازی و فیروز کریمی از استقلال و حضور قلعه نویی، وی اوایل فصل نتایج ضعیفی گرفت و حتی استقلال تا رتبه 17 آمد که در آن مقطع بین شما و حجازی اختلاف بود و رفیعی از طرف حجازی با شما تماس گرفت تا به قلعه نویی بگویید که هر چه سریعتر از جان واریو در ترکیب استقلال استفاده کند تا تیم از آن شرایط خارج شود.

- ابتدا بگویم که از کلمه اختلاف استفاده نکنید. ما با یکدیگر اختلاف نداشتیم بلکه بین ما قهر و آشتی بود. اختلاف برای کسانی است که به هم علاقه چندانی ندارند اما قهر و آشتی طبیعی است. ما همدیگر را دوست داشتیم و قهر و آشتی نیز طبیعی بود حتی شاید در این قهر و آشتی ها از عصبانیت پشت سر هم حرف می زدیم. مگر پدر یا مادر با فرزند مشکل پیدا نمی کنند؟ مگر از روی عصبانیت حرف غیر معقول نمی زنند؟ اما با گذشت زمان به دلیل عشق و علاقه، دوباره مثل قبل در کنار هم دوران خوشی را سپری می کنند. من و حجازی هیچگاه اختلاف نداشتیم بلکه قهر و آشتی میکردیم و بعضی ها به این مسایل بیشتر دامن می زدند.

* پاسخ به سوال قبل را فراموش کردید.

- بله، این اتفاق را به یاد دارم. حجازی عاشق کشورش و استقلال بود و هر گاه که انتقاد می نمود به دلیل همین حس علاقه بوده است. حجازی کاری نداشت که چه کسی سرمربی استقلال است، برای وی مهم آن بود که استقلال به موفقیت برسد نه مانند دیگران که وقتی در تیم های خود نیستند، از هر فرصتی برای ضربه زدن به تیم استفاده می کنند. حتی در دوره اخیر در حالی که خارج از کشور بودم، حجازی تماس می گرفت و مشکلات فنی را بیان می کرد یا در بازی هایی که به دلیل سرما نمی توانست به ورزشگاه بیاید در حین بازی با رفیعی تماس می گرفت و مواردی که به ذهنش می رسید را می گفت تا به من منتقل کند و این فقط به دلیل تعصب و عشق زیادش به استقلال بود و برای همین هرگز برای سرمربی های وقت استقلال نمی زد. من نیز هر بار که از استقلال رفتم، از صحبت راجع به نفرات جدید یا تماس با بازیکنان دوری کرده ام حتی بسیاری از آنها که جهت مصاحبه به دفتر روزنامه استقلال جوان می آمدند و قصد دیدار با من را داشتند، سفارش می کردم تا به آنها بگویند فتح الهد زاده نیست. من نیز مانند حجازی، استقلال را برای استقلال دوست دارم و این یکی از دلایلی است که با حجازی برای کار کردن راحت تر بودم.

* رفیعی در مصاحبه ای گفته بود که بعد از استعفای واعظ و هیات مدیره وقت، در جلسه ای بین حجازی و سعید لو به رغم آنکه با هم به قول شما قهر بودید اما حجازی شما را بعنوان مدیر عامل به سعید لو معرفی کرده و این مساله از طریق رفیعی به شما منتقل شده بود و حتی قرار بر سرمربیگری استقلال توسط حجازی بود.

- حجازی بارها گفته بود که بهترین مدیر برای استقلال، فتح الهو زاده است و این حرف را در آرشیو دارم. سعیدلو با تعجب به من می گفت که شما قهر هستید اما حجازی شما را به عنوان مدیر پیشنهاد داده است و حتی تصمیم داشتم که حجازی را سرمربی کنم اما بیماری و پرونده پزشکی حجازی مانع این کار شد و رفیعی کاملا در جریان بود و قرار بود که به جای سرمربی حکم ریاست سازمان فوتبال استقلال را به حجازی بدهم که بعد از دریافت حکم مدیر عاملی بلافاصله راهی باکو شدم و می بایست قبل از سفر با حجازی یا رفیعی تماس می گرفتم اما شرایط خاص استقلال باعث شد تا این اتفاق نیفتد و همین باعث یک سری سوء تفاهم ها شد.

* و سرانجام بعد از برطرف شدن این سوء تفاهم ها و آشتی دوباره، حجازی حکم رئیس کمیته فنی استقلال و مشاور عالی شما را دریافت کرد.

- قرار بود که عنوان حجازی ریاست سازمان فوتبال استقلال باشد که بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد و وی با سمت رئیس کمیته فنی به استقلال بازگشت. حجازی قبل از آمدن و به دلیل دوری از فوتبال شرایط روحی مناسبی نداشت. مثل عقابی که اجازه پرواز نداشته باشد اما با آمدن به استقلال انرژی و شور و هیجان دوباره ای گرفت، هر چند در بعضی موارد به خصوص اوایل از یک سری برخوردها ناراحت میشد اما زودگذر بود و عشق به فوتبال و استقلال باعث شده بود تا با شور و هیجان خاصی مسایل را پیگیر باشد. به رغم بیماری طوری رفتار می کرد که من باورم شده بود حجازی سلامتی اش را بدست آورده و برای حضور پر رنگ تر وی در فصل جدید در تیم بزرگسال و حتی آکادمی برنامه ریزی می کردیم. حجازی در شرایط سخت بیماری نیز مسئولیت پذیر بود اما افسوس که رفت.

* و روابط صمیمانه ای بین شما حاکم شده بود، حتی از پیگیری شما در ساخت کمپ ناصر حجازی بارها صحبت کرده بود.

- تصمیم داشتیم با هم به بنگلادش برویم حتی به اتفاق هم و با ایرج نوذری به اتریش برویم. این اواخر یک بار نیز برای دیدن بازی چند بازیکن به اتریش و اسلواکی رفتیم. به یاد دارم اولین بار که کمپ آمده بود، اشک در چشمانش حلقه زد و به من گفت که خوشحالم کار خودت را انجام دادید.

* در آخرین روزهای حیات ناصر حجازی، کمپ باشگاه استقلال را به نام وی کردید اما نامی از ناصر حجازی در ابتدای ورود به کمپ نیست.

- به احتمال بسیار تا 20 روز دیگر نام ناصر حجازی را خواهید دید. شیک و زیبا جهت نصب در ورودی کمپ در حال ساخته شدن است.

* و تندیس حجازی.

- در برنامه کاری ام می باشد اما به دلیل مشکلات مالی و کاری ساخت آن کمی به تعویق افتاده است. به زودی باید با خانواده وی و تنی چند از دوستانش نشستی داشته باشم تا در ارتباط با ساخت تمام قد یا نیم تنه بودن به نتیجه برسیم. به احتمال بسیار از جنس برنز خواهد بود و فکر می کنم ساخت تندیس بعد از عید نوروز باشد.

* بعد از درگذشت ناصر حجازی، حضور چشمگیری در برگزاری مراسم وی داشتید، ساده و راحت بگویم انگیزه شخصی باعث چنین حضوری بود یا ماموریت داشتید.

- زمانی که حجازی درگذشت، احساس کردم که باید برگزاری مراسم رسمی و معمول وی را به بهترین شکل انجام دهم. از زمان درگذشت وی تا روز خاکسپاری فرصت استراحت نداشتم در حالی که اطرافیان برای ساعاتی کم این امکان برایشان به وجود آمد. بنا به دلایلی امکان آخرین دیدار خانواده حجازی با وی در منزل نبود و من از آنجایی که به حجازی و خانواده ارادت خاصی داشتم و احساس دین می کردم، تمام مسئولیت ها را به گردن گرفتم و حجازی در منزل ساعت 2.30 شب جهت آخرین دیدار خانواده با وی آورده شد و برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و... ساعت 4 صبح در بهشت زهرا شستشوی وی انجام گردید. اولین بار در ایران برای یک نفر مارش نظامی زدند و طابوت با دژبان آورده شد و اگر جمعیت به زمین چمن نمی آمد، مراسم دیگری چون شمشیر بازی دژبان و... داشتیم که اتفاق نیفتاد. در جلسه با استاندار و سردار ساجدی نیا تمام اختیارات و مسئولیت ها را بر گردن گرفتم تا مراسم به بهترین شکل انجام شود. خوشحالم که مراسم شایسته نام حجازی برگزار گردید و این ها بدهی من به ناصر حجازی بود. من حجازی را به خاطر حجازی دوست داشتم و دارم و اگر غیر از این بود، آتیلا را به استقلال نمی آوردم. هر چند که حضور آتیلا در استقلال فقط به دلیل علاقه من به حجازی نبوده است. آتیلا توان فنی بالایی دارد به خصوص که در کنار حجازی زندگی کرده است. حتی از آنجا که حجازی به حضور رفیعی و توانایی وی اعتقاد داشت، با جدایی اش بعد از درگذشت حجازی مخالفت کردم. اخیرا نیز پیشنهاد حضور آتوسا جهت کمک به تیم فوتسال بانوان را داده ام که منتظر پاسخ وی هستم.

* آتیلا به خواست شما به کادر فنی اضافه شد.

- تا روزی که زنده ام و در صحنه فوتبال حضور داشته باشم از آتیلا که دانش فنی بالایی دارد، حمایت خواهم کرد و تا رسیدن به سرمربیگری استقلال و حتی تیم ملی وی را همراهی خواهم نمود. نیمکت تیم ملی که حجازی هیچگاه فرصت نشستن بر روی آن را پیدا نکرد و امیدوارم آتیلا به این مهم دست یابد.

* امروز تا چقدر جای خالی حجازی را احساس میکنید.

- هر چه زمان به جلو میرود احساس میکنم که حجازی از من دورتر میشود و این احساس خوبی نیست. دلتنگ حجازی هستم هر چند که با دیدن آتیلا بر روی نیمکت ،حضور ناصر حجازی را کمی احساس میکنم.

* دلیل محبوبیت حجازی از دید شما چیست .

- بنویسید صداقت.

* خاطره خاصی از حجازی دارید که بیان کنید.

- خاطره بسیار است اما آنچه که از تمام خاطره ها برایم شیرین تر است، زمانی که به کربلا رفته بودیم عده ای می گفتند که حجازی به سمت ضریح نمی رود و حتی وارد حرم نمی شود. ساعت 2.30 شب تصمیم گرفتم به داخل حرم بروم که دیدم حجازی در تنهایی خودش در کنار ضریح مشغول راز و نیاز است. از پشت دست بر شانه هایش گذاشتم و گریه ام گرفت. حجازی انتظار نداشت من را در آن ساعت آنجا ببیند. او نیز در حالی که اشک در چشمانش جاری بود از جا بلند شد و با هم به کناری رفتیم و صحبت نمودیم. حجازی اهل ریا و تظاهر نبود و اعتقادات خودش را برای خودش و در خفا نگاه می داشت.

* و در پایان حجازی را در یک جمله بگویید.

- حجازی را در یک کلمه می گویم "عشق"