ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

عادل فردوسی پور ؛ پله پله تا اوج محبوبیت



اورزش 3,عادل فردوسی پور,بیوگرافی عادل فردوسی پور,برنامه نود,عادل فردوسی پور و همسرش,اخبار ورزشی

 

متولد شهر رفسنجان، علاقه مند سمج رشته فوتبال، مترجم سابق روزنامه های ورزشی ، گزارشگر فوتبال ودر نهایت تهیه کننده و مجری برنامه نود خلاصه ترین وشاید جامع ترین تعریفی است که می توان از عادل فردوسی پور ارائه کرد.

 

عادل فردوسی پور متولد ۱۱ مهر ۱۳۵۳می باشد. پدر و مادرش رفسنجانی هستند اما خودش فرزند ارشد یک خانواده پنج نفره و بزرگ شده تهران است. فردوسی پور را بیشتر با گزارشگری و اجرای برنامه نود می شناسند، جماعت روزنامه خوان هم او را به واسطه ترجمه هایش در روزنامه ابراز ورزشی که با نام ع. فردوسی پور امضا می شد به یاد می آوردند اما ممکن است افراد کمتری بدانند که وی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و زمانی هم دانشکده ای علی دایی بوده است.

از دوران پیش از مدرسه علاقه خاصی به فوتبال داشت و اخبار مربوط به آن را دنبال می کرده است. زمانی که وارد مدرسه شد با اینکه در خانواده اش فردی علاقه مند به فوتبال وجود نداشت اما علاقه وی روز به روز به این رشته مفرح بیشتر شد. علاقه مندی به فوتبال در وی وجود داشت تا اینکه همزمان با ورود به دانشگاه تصمیم گرفت به تلویزیون راه پیدا کند.

 

افرادی که آن زمان در گروه ورزش شبکه سه حضور داشتند، مطمئنا به یاد می آورند که سال ۷۳ زمانی که فردوسی پور برای گزارشگری فوتبال تست داد، نحوه صحبت کردن وی مورد تمسخر سایر افرادی قرار گرفت که برای تست دادن به تلویزیون رفته بودند.

وارد شدن به صدا و سیما در آن زمان دشواری های زیادی نسبت به زمان حال داشت و فردوسی پور با توجه به اینکه کسی را نداشت که سفارشش را بکند، ناچار شد بارها و بارها تست بدهد. فردوسی پور آن زمان مترجم روزنامه ابرار ورزشی بود و اردشیر لارودی با آقای امیرحسینی که مدیر گروه ورزش بود، تعاملی برقرار کرد تا زمینه تست دادن فردوسی پور فراهم شود.

عادل فردوسی پور اوایل ورود به صدا وسیما مسابقات تنیس را گزارش می کرد زیرا در ان زمان ذهنیت مثبتی راجع به جوانان علاقه مندی که خواستار ورود به عرصه گزارشگری فوتبال بودند، وجود نداشت.

 

اطلاعات خوبی که فردوسی پور راجع به ورزش داشت، باعث شد تا با جلب اعتماد به مرور گزارش چند دقیقه ای مسابقات فوتبال خارجی را به وی محول کنند اما برنامه گزارش ورزشی که بیشتر مسابقات فوتبال انگلیس را پخش میکرد، در زمان خود نقطه اوجی برای وی محسوب می شد زیرا اطلاعات جامعی از فوتبال جزیره در اختیار داشت. در جام ملت های ۱۹۹۶ امارات که با درخشش نسل جدید فوتبال ایران همراه بود، فردوسی پور به عنوان اطلاعات دهنده در کنار سایر گزارشگران مشغول شد و در ادامه نیز از گزارش ۵ و ۱۰ دقیقه ای آغاز شده تا اینکه به گزارش کامل یک مسابقه فوتبال رسید.

سال ۱۳۷۸ طرح اولیه برنامه نود را با الگو برداری از برنامه Match of the day انگلیس به مدیریت گروه ورزش شکبه سه ارائه کرد زیرا همشه برای وی جای سوال بود که در بازی هایی که در شهرستان ها برگزار می شود، چه اتفاقی می افتد. از شکل گرفتن ایده تا شروع برنامه شاید ۲۰ روز هم به طول نینجامید و این گونه برنامه نود متولد شد. اولین برنامه های نود با شیوه آزمون و خطا به سمت جلو حرکت میکرد تا زمان فعلی که به به یک برنامه مرجع تبدیل شده و مخاطبان زیادی دارد.

 

بسیاری از اهل فن پر مخاطب شدن برنامه نود را به نزدیک شدن این برنامه به خط قرمزهای تلویزیون و اصولا فوتبال ایران نسبت می دهند، به طور نمونه زمانی تابوهایی شکل گرفته بود که نمی شود از چهره هایی مانند علی پروین و ناصر حجازی انتقاد کرد. برنامه نود در دوران فعالیت خود تا حدی تابوشکنی کرد. این تابوشکنی تا حدی بود که سعی کرده از خط قرمزها رد نشود. جذابیت های این برنامه موجب شده که در بحث انتخاب برنامه های ورزشی همواره شانس نخست کسب برترین برنامه باشد.

فردوسی پور پنج شش سالی است که ازدواج کرده و ضمن اینکه به کار ترجمه اشتغال دارد، در دانشگاه نیز تدریس می کند./پارس فوتبال


ویدیو مرتبط :
عادل پله (فردوسی پور)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی عادل فردوسی پورشبیه «پله» بود!


عادل فردوسی پور در برنامه اش و در بخش دوربین نود آیتمی را روی آنتن برد که هم برای خودش و هم برای مردم جالب بود.

عادل فردوسی پور در برنامه اش و در بخش دوربین نود آیتمی را روی آنتن برد که هم برای خودش و هم برای مردم جالب بود.

او در حالی قسمت هایی از برنامه معروف «مسابقه هفته» با اجرای مرحوم منوچهر نوذری را پخش کرد که برای همه پخش این برنامه در دوربین نود عجیب بود.اما وقتی مرحوم نوذری نام شرکت کنندگان در این برنامه را اعلام می کرد نام یک نفر خیلی آشنا بود:«عادل فردوسی پور»

مجری برنامه نود در آن زمان با 19 سال سن در برنامه مسابقه هفته شرکت کرده بود که اتفاقا سوالی فوتبالی به او افتاد و نوذری از فردوسی پور پرسید:«بازیکن سرشناس تیم ملی برزیل که بیش از هزار گل به ثمر رسانده است؟»

این در حالی بود که فردوسی پور که همان زمان هم اطلاعاتش در مورد فوتبال زیاد بود بلافاصله گفت:«ادسون آرانتس دونا سیمنتو ملقب به پله»

در این زمان مرحوم نوذری که از اطلاعات فردوسی پور به وجد آمده بود یک بار دیگر سوال را از او پرسید و گفت:«اطلاعات دیگری هم از این بازیکن داری؟»که فردوسی پور گفت:«بله؛او همین چند وقت پیش یک بار دیگر ازدواج کرد!»

نوذری با شوخی به فردوسی پور گفت که خودت هم شبیه پله هستی که عادل در جوابش گفت:«اما من اینقدر سیاه نیستم.»

فردوسی پور ضمن یاد کردن از مرحوم نوذری در برنامه دیشب گفت:«خدا ایشان را بیامرزد،من در آن زمان 19 ساله بودم و کلا در بیشتر برنامه های تلویزیونی شرکت می کردم.»

منبع: خبرآنلاین