ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

ظهور عادل فردوسی‌پور با کتاب جدید/من هم مثل اکثر ایرانی‌ها کتابخوان نیستم!



  ،  فردوسی پور, عادل فردوسی پور, زندگی نامه عادل فردوسی پور

 

ظهور عادل فردوسی‌پور با کتاب جدید/من هم مثل اکثر ایرانی‌ها کتابخوان نیستم!

کتاب - عادل فردوسی‌پور، گزارشگر باسابقه فوتبال ایران امروز(شنبه 16اردیبهشت) در غرفه انتشارات بهشت حضور یافت تا «کتاب فوتبال» که تازه ترین اثر اوست، با حضور خودش به مخاطب عرضه شود.

 

عادل فردوسی‌پور در گفتگو با ایبنا با بیان اینکه مردم ما زیاد کتابخوان نیستند و من نیز جزو همان مردم هستم و البته امیدوارم در سال جاری بیشتر کتاب بخوانم، گفت: هنوز از نمایشگاه بازدید نکرده‌ام اما در مجموع برگزاری نمایشگاه کتاب رویداد مهمی است و اگر به صورت مطلوب برگزار شود باعث افزایش سرانه مطالعه در کشورمان خواهد شد، متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است.

 

فردوسی‌پور که به تازگی «کتاب فوتبال» را توسط انتشارات بهشت به نمایشگاه کتاب آورده است درباره این کتاب گفت: این اثر دایره‌المعارف بسیار کوچکی درباره فوتبال است که به پیشنهاد استادان و همکارانم در دانشگاه شریف برای ترجمه انتخاب کرده‌ام. «کتاب فوتبال» اثری است که هر علاقه‌مندی به فوتبال می‌تواند آن را بخواند و از مطالب جالب و کاربردی آن استفاده کند.

 

وی شمارگان کتاب‌های ورزشی منتشر شده در ایران را بسیار کم توصیف کرد و گفت: در این میان کتاب‌های ورزشی بیشتر کتاب‌های ترجمه مشاهده می‌شود تا تالیف. «کتاب فوتبال» نخستین‌بار در سال 2008 میلادی در انگلستان به چاپ رسیده است و تهیه و تدوین آن را یک تیم حرفه‌ای از کارشناسان فوتبال و روزنامه‌نگاران مطرح انگلستان به عهده داشته‌اند. این کتاب در 380 صفحه به چهار موضوع اصلی تاریخچه پیدایش فوتبال و مقررات آن، تاکتیک‌های فوتبال، تیم‌های ملی و باشگاه‌ها، بازی‌های جهانی و رکوردها می‌پردازد.

 

ساکنان تهران و آنها که به هر دلیل فرصت حضور در نمایشگاه کتاب را ندارند، برای تهیه این کتاب (در صورت موجود بودن در بازار نشر) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند./خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
گفتگو جذاب با عادل فردوسی پور درباره کتاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارنظر همکار فردوسی پور درباره دعوای او با قلعه نویی/با عادل درباره کی‌روش موافق نیستم



اخبار,اخبارورزشی,رضا جاودانی 

مجری برنامه های ورزشی تلویزیون گفت: «اگر عادل در مورد قلعه‌نویی حرف می‌زند اصلا نکته بدی نیست و قلعه‌نویی هم نباید به این مسئله معترض باشد حتی اگر از وی انتقاد کنند.»

 رضا جاودانی مجری توانایی است. کسی که خوب برنامه را اداره می‌کند و خیلی کم سوتی می‌دهد.

ماجراهایی که اخیرا امیر میان قلعه‌نویی و عادل فردوسی پور به وجود آمده ما را بر آن داشت تا با جاودانی در خصوص این موضوع گفتگو کنیم، به خصوص اینکه او با فردوسی‌پور رابطه نزدیکی هم دارد و به خلق و خویش آشناست.

مصاحبه با او جذاب از آب درآمده، بخوانید:

* آیا واقعا در برنامه 90 علیه قلعه‌نویی و استقلال موضع‌گیری می‌شود؟
- ببینید برنامه 90 جزو برنامه‌های پرطرفدار فوتبال ایران است که حداقل بین نیمی از علاقه‌مندان فوتبال محبوبیت ویژه‌ای دارد. مردمی هم که این برنامه را نگاه می‌کنند فرق بین انتقاد و اظهارات مغرضانه را به خوبی متوجه می‌شوند. فکر نکنم عادل در برنامه 90 اظهارنظر مغرضانه‌ای در خصوص قلعه‌نویی کرده باشد که مصداق تخریب شخصیت سرمربی استقلال شود.

 * تا چه حد با اخلاق و روحیات عادل آشنا هستید؟
- آنقدر آشنا هستم که بدانم برای او این باشگاه و آن باشگاه تفاوتی ندارد و هیچ‌گاه به صورت جانبدارانه از مربی خاصی دفاع نمی‌کند و یا حاضر نیست فرد خاصی را در برنامه‌اش بکوبد و خدای ناکرده به وی توهین کند.

* تا چه حد با تصمیم قلعه‌نویی برای شکایت از برنامه 90 و عادل فردوسی‌پور موافق هستید؟
- ببینید وقتی در یک رسانه مطلبی چاپ می‌شود و یا در یک برنامه تلویزیونی آیتمی پخش می‌شود که شخص مورد اشاره در این قضیه فکر می‌کند در حقش اجحاف شده است اولین واکنشی که می‌تواند داشته باشد و یک عکس‌العمل متمدنانه به شمار می‌آید این است که در جواب همان مطلب پاسخی ارسال کند و در همان محل چاپ مطلب اولیه چاپ شود یا در همان برنامه‌ای که از وی انتقاد شده بیاید و از خودش دفاع کند اگر چنین چیزی امکان پذیر نبود آن وقت سراغ شکایت حقوقی و مسائلی از این دست می‌روند. قلعه‌نویی هم می‌تواند در یکی عکس‌العمل متمدنانه روی خط برنامه 90 بیاید و پاسخگوی حرف‌ها و تصاویری باشد که تصور می‌کند مصداق توهین و هجمه است. اگر اجازه چنین چیزی به او داده نشد آن وقت سراغ شکایت و مسائلی از این دست برود.

* روال برخورد صدا و سیما با برنامه‌هایی که شائبه اظهارنظر مغرضانه در مورد آن وجود دارد چیست؟
- ببینید صدا و سیما با انتقاد سازنده هیچ مشکلی ندارد اما تخریب از دیدگاه این رسانه و هیچ رسانه ای در دنیا پذیرفته نیست. سازمان تا زمانی‌که بر این باور باشد که مجری یک برنامه سلایق شخصی‌اش را در برنامه نمی‌گنجاند با وی برخورد نمی‌کند اما به محض اینکه این تصور به وجود می‌آید بلافاصله نسبت به اصلاح رفتار مجری تذکر می‌دهند.

* خود شما تا به حال تذکر گرفته‌اید؟
- بله. چندین بار به خاطر اظهاراتم از سازمان صدا و سیما تذکر گرفته‌ام حتی به خاطر یک بحث در برنامه دایره طلایی چند وقتی هم به صورت غیررسمی محروم شده‌ام. اینها را برای اولین بار گفتم تا کسی تصور نکند هر مجری در صدا و سیما آزادی عمل دارد تا هر اظهارنظری را روی آنتن ببرد و علیه هر شخصی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم حرف بزند. سازمان در این مورد واقعا حساب و کتاب دارد و به اصطلاح مو لای درزش نمی‌رود.

* در پشت دوربین تلویزیونی هم همین قدر با عادل کل‌کل دارید؟
- کل‌کل داریم ولی به هر روی برای جذابیت هر چه بیشتر برنامه بد نیست این کل‌کل‌ها در برنامه هم ادامه پیدا کند اما همه چیز در چهارچوب رفاقت است و با عادل دشمنی ندارم.

 * عادل در یکی دو برنامه جام ملت‌ها کارشناس برنامه شما بود. عادل مجری با عادل کارشناس چه تفاوتی دارد؟
- عادل مجری با عادل کارشناس دو شخصیت کاملا متفاوت هستند. فردوسی‌پور در کارشناسی فوق‌العاده دقیق و منصف عمل می‌کند.

 * یعنی در اجرا اینگونه نیست؟!
- چرا در اجرا هم رویکرد یکسو نگر و منصفی دارد. الحق و الانصاف ندیدم وی در اجراهایش علیه کسی مغرضانه جبهه گیری کند و سعی داشته باشد شخصیت فرد خاصی را تخریب کند.

* حداقل قبول دارید عادل در طرفداری‌هایش افراطی برخورد می‌کند؟
- چطور مگر؟!

* مثلا عادل در برنامه 90 بی چون و چرا از کارلوس کی‌روش حمایت می‌کند و هر اقدامی در راستای حمایت از سرمربی تیم‌ملی انجام می‌دهد از نظرسنجی گرفته تا...؟!
- ببینید این اعتقاد عادل است که کی‌روش می‌تواند برای تیم‌ملی ایران یک گزینه ایده‌آل باشد در ضمن نظرسنجی‌ها هم جهت‌دار نیست و مردم می‌توانند اعتقاد خود را به صورت آزادانه بیان کند.

* در مورد کی‌روش موافق نظر عادل هستید یا مخالف؟
- نگاه من به موضوع کی‌روش با عادل متفاوت است. من معتقدم اگر همین پولی که برای استخدام کی‌روش هزینه کردیم خرج حمایت از تیم‌های پایه می‌کردیم تبعات بهتری برای فوتبال ما داشت و در سال‌های آتی صاحب پشتوانه بهتری می‌شدیم.

 * پس چرا این اتفاق نمی‌افتد؟
- به هزار و یک دلیل از ذکر آنها معذورم. دوستان حاضر نیستند این پول را در فوتبال پایه هزینه کنند پس حالا که چاره‌ای نداریم استفاده از یک برند معتبر مثل کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان بد نیست و می‌تواند اعتبار ویژه ای به فوتبال ما ببخشد.

 * هیچ وقت عادل در مورد منازعه کلامی‌اش با قلعه‌نویی با شما درد دل نکرده است؟
- راستش نه اما در این مورد بد نیست یک نکته را به سرمربی استقلال گوشزد کنم...

 * بفرمایید؟
- اگر عادل در مورد قلعه‌نویی حرف می‌زند و برنامه 90 را به مسائل مربوط به این مربی اختصاص می‌دهد این اصلا نکته بدی نیست و قلعه‌نویی هم نباید به این مسئله معترض باشد حتی اگر از وی انتقاد کنند. وقتی یک مربی بزرگ است حرکاتش زیر ذره‌بین می‌رود و اشتباهاتش به چشم می‌آید. قلعه‌نویی هم مربی بزرگی است و این بزرگی تبعاتی دارد که باید قبل از هر کسی خود قلعه‌نویی این واقعیت را بپذیرد.

 * قبول دارید بعضی از کارشناسان و به خصوص کارشناسان داوری نگاهشان به نقطه نظرات تلویحی عادل و بعضی از مجریان ورزشی است؟
- نه، خیلی اوقات پیش می‌آید که کارشناس داوری حتی از دید ما هم اشتباه قضاوت می‌کند، اما به هر روی کارشناس اوست و باید مطیع نقطه نظراتش باشیم.
 
* اما ظاهرا عادل این قدر سعه صدر ندارد؟
- نه. من دیده‌ام گاهی اوقات خود عادل هم موافق نظر کارشناس برنامه نیست. مگر ندیدید وقتی کارشناس داوری برنامه 90 در مورد بعضی از صحنه‌ها حرف می‌زند عادل با لحن خاصی می‌گوید پس این صحنه از دید شما پنالتی است یا نیست یا...؟!

* چرا اکثر مجریان ورزشی حاضر نیستند حتی یک کلام علیه عادل حرف بزنند و هر اظهارنظری دارند در راستای منافع اوست؟
- نمی دانم واقعا اینگونه است؟!

* بعضی‌ها می‌گویند عادل هم مافیای گزارشگران تلویزیونی است؟
- حرف عادل در میان گزارشگران نفوذ دارد و خیلی‌ها به نقطه نظرات وی اهمیت می‌دهند اما این مسئله مطلق نیست و نقطه نظرات مخالف عادل هم داریم مثلا خود من که در مورد کی‌روش با عادل هم عقیده نیستم...

* چرا این گروهی که می‌گویید در راستای منافع عادل اظهارنظر می‌کنند؟
- من نگفتم شما گفتید من می‌گویم این مسئله عمومیت ندارد.

 * بله حق با شماست اما پاسخ سئوال ما، چرا اینگونه است؟
- طبیعتا وقتی حرفی از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

* اگر در یک جمله بخواهی از برنامه 90 انتقاد کنی چه می گویید؟
- برنامه 90 برنامه خوبی است!

* شما هم به صف طرفداران عادل ملحق شدید که؟
- از همان اول هم مخالفش نبودم. در ضمن برنامه خوب را نمی‌توان کتمان کرد.

 اخبار ورزشی  -  روزنامه نود