ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

صربستان؛ همیشه مدعی، اما در حسرت قهرمانی/ ضعف در دریافت و دفاع‌های کناری



حریفان ایران در لیگ جهانی والیبال,ایران در لیگ جهانی والیبال

آشنایی با حریفان ایران در لیگ جهانی والیبال

صربستان؛ همیشه مدعی، اما در حسرت قهرمانی/ ضعف در دریافت و دفاع‌های کناری

دومین حریف ایران در رقابت‌های لیگ جهانی والیبال همیشه در این مسابقات مدعی بوده، اما هنوز قهرمان نشده است.

به گزارش فارس، تیم ملی والیبال ایران در دومین گام خود در رقابت‌های لیگ جهانی باید دو بار به مصاف صربستان برود؛ مسابقه‌ای که در تاریخ 31 خرداد و دوم تیر ماه به میزبانی سالن 12 هزار نفری آزادی به انجام خواهد رسید؛ این دو مسابقه از ساعت 17 آغاز می‌شود.

صربستان تیمی است قدرتمند که ملی‌پوشان ایران بارها با این تیم روبرو شده‌اند؛ آخرین رویارویی این دو تیم به مسابقات جام‌ جهانی و انتخابی المپیک برمی‌گردد، جام‌ جهانی جایی بود که تیم ایران توانست همه را شوکه کند و با نتیجه 3 بر 2 از سد حریف اروپایی خود عبور کند و نگاه‌ها را متوجه خود کند، اما در انتخابی المپیک تیم ایران 3 بر صفر نتیجه را به حریف واگذار کرد، اما مصاف دو تیم در لیگ جهانی به خصوص برای ایران که نخستین تجربه خود را پشت سر می‌گذارد از اهمیتی به ‌مراتب بیشتر از بازی‌های قبلی برخوردار است،خصوصاً اینکه در آخرین بازی میان دو تیم در ژاپن اگر ایران موفق به گرفتن دو ست از صربستان صعود کرده به المپیک می‌شد، می‌توانست طلسم نرفتن به المپیک را بشکند!

* همیشه مدعی، اما در حسرت قهرمانی

تیم ملی والیبال صربستان در 15 دوره لیگ جهانی حضور داشته و در این 15 دوره 139 پیروزی و 85 باخت در کارنامه خود ثبت کرده است. صرب‌ها در ادواری که در لیگ جهانی حضور داشتند 4 مدال نقره در سال‌های 2003، 2005، 2008 و 2009 و 3 مدال برنز در سال‌های 2002، 2004، 2010 کسب کرده‌اند و همچنان در حسرت قهرمانی این رقابت‌ها به سر می‌برند. 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

هرچند که این تیم در حسرت قهرمانی است، اما بازیکنان صربستان هم بارها موفق شده‌اند عناوین مختلف بهترین‌ها را به خود اختصاص دهند؛ برای مثال ایوان میلکوویچ 4 بار عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات را در سال‌های 2001، 2002، 2003 و 2005 را از آن خود کرده است. همچنین این بازیکن دو بار در سال‌های 2008 و 2009 عنوان امتیازآورترین بازیکن را به خود اختصاص داد و در سال 2005 هم بهترین زننده سرویس شد. بازیکنان مختلف صربستان در سال‌های 2000، 2003، 2005 و 2008 هم عناوینی مانند بهترین زننده سرویس، دریافت کننده، بهترین دفاع و بهترین اسپکر را به خود اختصاص دادند تا این تیم یکی از بهترین تیم‌های لیگ جهانی معرفی شود.

پس از اینکه صرب‌ها در سال 2010 سوم شدند، حالا در شانزدهمین دوره حضور با نسل جدیدی از بازیکنان خود می‌خواهند طلسم‌شکنی کنند و با کنار زدن تیم‌های بزرگ به سکوی قهرمانی برسند.

* شکست صرب‌ها پیش از سفر به ایران

صرب‌ها با میانگین قدی 199 در کنار روسیه یکی از تیم‌های بلند قامت این دوره از مسابقات به شمار می‌روند؛ میانگین سنی این تیم هم در این دوره 24 سال است.

صربستان در گام نخست خود و در دو بازی با نتیجه 3 بر یک کوبا را شکست داد. صرب‌ها در هفته دوم هم و در حالی که تیم ایران استراحت می‌کرد به مصاف روسیه رفتند که در بازی نخست با نتیجه 3 بر صفر و در بازی دوم با حساب 3 بر 2 نتیجه را به حریف واگذار کردند تا صرب‌ها پیش از سفر به ایران متحمل شکستی سنگین شوند.

ایران هم در هفته اول، در دو بازی نتیجه با حساب 3 بر صفر و 3 بر یک به حریف قدرتمند خود واگذار کرد.

در مجموع 4 نقره و 3 برنز لیگ جهانی والیبال، 2 طلا، 6 نقره و یک برنز رقابت‌های قهرمانی اروپا و یک طلا و یک برنز رقابت‌های المپیک از جمله بهترین دستاوردهای صرب‌ها در والیبال جهان است.

* تیمی جوان و با اعتماد به نفس با هدایت کلاکوویچ

ایگور کلاکوویچ پیش از مسابقات قهرمانی جهان 2006 و پس از اینکه 3 سال به عنوان مربی در تیم ملی صربستان فعالیت کرد، جایگزین تراویستا، سرمربی صرب‌ها شد.

کلاکوویچ، مربیگری خود را از باشگاه پودگوریتسا در سال 1997 شروع کرد و توانست در سال 2009 برای تیم ملی صربستان یک مدال نقره در لیگ جهانی کسب کند. وی همچنین در سال 2010 توانست با تیم جوانش عنوان سومی مسابقات قهرمانی جهان و لیگ جهانی را به خود اختصاص دهد. وی به خوبی توانست اعتماد به نفس بازیکنانش را بالا ببرد و با موفقیتی که در مسابقات قهرمانی اروپا در سال گذشته کسب کرد این موضوع را به اثبات رساند. 

*تراویستا: بعید می‌دانم صربستان بتواند ایران را شکست دهد

جوبومیر تراویستا، مربی شناخته شده والیبال جهان در خصوص تیم صربستان و جدالش با ایران در لیگ جهانی می‌گوید که صربستان در این مقطع زمانی به جوانگرایی روی آورده است. آنها با تیم جوانی در لیگ جهانی شرکت می‌کنند. شانس پیروزی را برای هر یک از دو تیم ایران و صربستان 50 درصد می‌دانم.

وی افزود: هر دو تیم از ترکیب سنی جوانی بهره می‌برند و هر دو تیم برای کسب تجربه و پیروزی مسابقه می‌دهند. البته در سالن والیبال تهران و هواداران 20 هزار نفری، صربستان کار بسیار سختی خواهد داشت و بعید می‌دانم بتوانند در این میدان پیروز شوند. ایران سال به سال بهتر می‌شود. بازی به بازی بهتر کار می‌کند. سرمربی ایران روحیه جنگنده‌ای دارد و این روحیه را به بازیکنانش منتقل می‌کند. در چند سال آینده تیم ملی ایران در بین بهترین‌های جهان قرار خواهد داشت.

* بازنشستگی باتجربه‌ها و ورود ستاره‌های جوان

صرب‌ها در این دوره از لیگ جهانی هم درست شرایطی شبیه به ایتالیا دارند؛ آنها هم با بازنشسته شدن ستارگان بزرگی چون برادران گربیگ، میلوکوویچ، جانیک با نسل جدیدی از بازیکنان جوان مثل آتاناسوویچ، برادران کواکوویچ، پتکوویچ، دراگان استانکوویچ، ساسا استاروویچ به دنبال دستیابی به نتایج بزرگی در والیبال دنیا هستند.

در سال 2000 که صربستان هنوز یوگسلاوی بود تیم ملی والیبال مردان این کشور به عنوان بهترین تیم ملی ورزشی سال انتخاب شد.

* سرویس‌های خطرناک نقطه قوت و دریافت اول و دفاع‌های کناری نقطه ضعف صرب‌ها

ترکیب این تیم نسبت به سال‌های اخیر تغییر چندانی نداشته و تقریبا تمام بازیکنان سرعتی و قدرتی و پاسور و دریافت کننده همان بازیکنانی هستند که در رقابت‌های انتخابی المپیک با ایران بازی کردند. چون صرب‌ها چندین سال است که با این ترکیب بازی می‌کنند تیم بسیار هماهنگی هستند و قطعا شاگردان ولاسکو کار راحتی برابر آنها در پیش نخواهند داشت.

صرب‌ها که از قدرت بدنی بالایی هم برخوردار هستند سرویس‌های خطرناکی می‌زنند و این موضوع یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آنها به شمار می‌رود. در راس تمام بازیکنان نیکولا کواچوویچ، آتناکوویچ و پدراسکانین حضور دارد که سرویس‌هایشان در بین اهالی والیبال زبانزد عام و خاص است.

به گفته نوید مشجری، آنالیزور تیم ملی مهم‌ترین نقطه ضعف صرب‌ها دفاع کنارهای آنهاست. این تیم در چند بازی اخیرش در لیگ جهانی نشان داد که همچنان از مشکل دفاع کنار رنج می‌برد و این موضوع می‌تواند راه خوبی برای امتیازگیری ایرانی‌ها باشد. دفاع کنارهای صربستان نسبت به دفاع وسط‌های این تیم کوتاه قدتر و ضعیف‌تر هستند.

میانگین دریافت اول صرب‌ها در هر بازی حدود 35 درصد است که این امر هم از دیگر مشکلات صربستان به شمار می‌رود. اگر ملی‌پوشان ایران بتوانند سرویس‌های هدفدار و خوبی را در این بازی بزنند قطعا صرب‌ها با مشکل روبرو خواهند شد که این راه هم از دیگر روش‌های کسب امتیاز برای غلبه بر یکی از قدرت‌های والیبال دنیاست.

ملی‌پوشان ایران در نخستین گام لیگ جهانی دو بار مغلوب روسیه شده بودند. تیم ملی والیبال ایران که در رقابت‌های لیگ جهانی حاضر است روز جمعه و یکشنبه در دو بازی میزبان صربستان خواهد بود./فارس 

 


ویدیو مرتبط :
برنامه 90- آنالیز تیم های مدعی قهرمانی (94/2/7)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسابقات كاراته قهرمانی جهان /روحانی مقابل صربستان تن به شكست داد



 

برنامه هفته دوم لیگ دسته اول فوتبال اعلام شد

 

 

قهرمان وزن 60- كیلوگرم جهان از ایران در دور اول مسابقات صربستان تن به شكست داد.به گزارش خبرگزاری فارس، حسین روحانی كه 4 مدال جهانی را در كارنامه خود دارد در همان دور اول درحالی‌كه شروعی بسیار خوبی داشت و توانست یك امتیاز از حریف خود بگیرد با نتیجه 3 بر 2 مقابل نماینده كشور میزبان تن به شكست داد.

 

حالا روحانی باید منتظر راهیابی صربستان به فینال باشد تا بتواند به كارش در جدول بازنده ها برای كسب مدال برنز ادامه دهد.../فارس