ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

شش وزنه بردار، شش سردار و شش امید بزرگ المپیک



قدم به قدم با المپیكی‌های ایران - وزنه برداری

شش وزنه بردار، شش سردار و شش امید بزرگ المپیک

وزنه برداران ایران درحالی که همگی رویای رسیدن به مدال المپیک را دارند راهی لندن می شوند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

رقابتهای وزنه برداری بازیهای المپیک لندن از فردا (شنبه) در سالن وزنه برداری مجموعه اکسل آغاز می شود، اما وزنه برداران ایرانی از شش روز دیگر به روی تخته می روند. می روند تا شاید در جدول تنگ و تار مدال آوران وزنه برداری ایران در المپیک، جایی برای خود باز کنند.

سلیمی و خروارها انتظار

ستاره تیم وزنه برداری که در حقیقت ستاره کاروان نیز محسوب می شود، کسی نیست جز بهداد سلیمی. همه نه تنها از او توقع مدال طلا بلکه آرزوی رکوردشکنی را دارند. آرزویی که خودش چندان دور از دسترس نمی داند: «شرایط خوب باشد و جو مسابقه اجازه بدهد، می روم برای رکورد المپیک.»

اگرچه در این روزها و هفته ها بهداد و هم تیمی هایش نزدیک چشم رسانه و مسئولان وزنه زده‌اند، اما باز هم با آمادگی راهی المپیک می‌شوند. «خدا را شکر. خوب تمرین کردیم. البته آسیب دیدگی کمی اذیتم کرد. نگذاشت به رکوردهای دلخواه برسم، اما باز هم به رکوردهایی رسیده‌ام که بتوانم در المپیک با حریفان رقابت کنم. به هرحال سعی کردم در این مدت بیشتر از لحاظ ذهنی خودم را آماده کنم. شرایط المپیک با سایر مسابقه‌ها متفاوت است. در این رقابتها نمی‌توانم به طور حتم طلا را از خود بدانم. باید اول به فکر طلا باشم بعد اگر شرایط را مهیا دیدم به رکورد جهان و المپیک حمله کنم.»

جای طلای المپیک در ویترین رستمی خالی است

اما در تیم وزنه برداری و حتی کاروان ایران، همه راه ها به بهداد سلیمی ختم نمی شود. پس از او کیانوش رستمی هم از مدعیان مدال المپیک محسوب می شود.«افتخارات من تنها مدال طلای المپیک را کم دارد. باید آن را هم به کلکسیونم اضافه کنم.»

رستمی در سال 2010 نفر سوم جهان شد و یک سال بعد، سنگینی و درخشش مدال طلا را بر گردنش احساس کرد. اما او حالا از همیشه آمده تر و قبراق‌تر است.« تمرینها خوب بوده... من زیاد بر روی حاشیه ها تمرکز نمی کنم. فقط به تمرین و رکوردهایم توجه دارم. این مسئله هم در تمرین و هم در مسابقه همراه من است. فقط به کاری که می خواهم بکنم و هدفم می اندیشم.»

مرادی کوهی از انگیزه است

سهراب مرادی، هم وزن کیانوش رستمی و از جمله وزنه بردارانی است که همین چند روز آینده باید وزنه بزند. او که بهترین افتخارش طلای قهرمانی آسیا در سال جاری است، تنها چند روز فاصله دارد تا نامش را در کتاب افتخارهای ورزش ایران درج کند. او که در چند ماه گذشته از بهترینها بوده، با کمی مصدومیت مواجه شده و نتوانسته به رکوردهای مطلوبش برسد، اما مرادی آنقدر انگیزه دارد که اکنون به کوهی از انگیزه بدل شده است.« نه به شانس توجه دارم نه چیز دیگر. می دانم المپیک است و باید با تمام قدرتم در مسابقات حاضر شوم. بنابراین در المپیک هرچه در توان دارم می‌گذارم تا به مدال برسم.»

هم وزن بودن او با کیانوش قهرمان جهان، کمی کارش را سخت کرده است. او البته در رقابتهای قهرمانی آسیا قدرتش را به رستمی نشان داد، اما هیچ کدام از آنها نمی خواهند در لندن صحنه را به دیگری واگذار کنند.« مهم این است روز مسابقه چه وضعیتی داشته باشیم و بر اساس آن مربیان وزنه انتخاب می کنند. برای من هم خوب بوده که با رستمی در اردو بودم و با هم تمرین می کردیم.امیدوارم در لندن هر دو مدال بگیریم.»

محمدپور، در آستانه پدیده شدن

سعید محمدپور، از دست پرورده‌های عزیز علی حسینی است و زیر نظر باقری حسابی آبدیده و حرفه‌ای شده است. او که جوانترین عضو تیم است، از جمله پرامیدترین‌ها برای المپیک نیز محسوب می شود. باقری در وصف او گفته که شاید پدیده رقابتها محمدپور باشد و همین تعریف باعث شده، نگاه ها از او قطع نشود.

محمدپور در رکوردگیری های تمرینی هم رکوردهای جهان و المپیک را یکی پس از دیگری شکسته و حالا به دنبال مدال المپیک است. «در المپیک کسی مدال می گیرد که مستحقش باشد. از فرصتها خوب استفاده کند. در وزنه زدن جنگندگی داشته باشد و هیچ حرکتی را از دست ندهد. باید بتوانم اعصابم را کنترل کنم. با این اوصاف من تلاشم را می کنم. هرچه خدا بخواهد.»

محمدپور در عین جوانی می داند که رقیبان بسیار گردن کلفتی دارد. همگی از قهرمانان جهان و المپیک. «حریفانم قوی هستند. ایلین از قزاقستان از بهترینهای جهان است. سایرین هم چندان وضعیت بدی ندارند. مهم این است که وزنه های خودم را بزنم. همان ها را بزنم دیگر مشکلی نیست.»

انوشیروانی حتی به طلای سلیمی هم چشم دارد

سجاد انوشیروانی، بزرگترین وزنه بردار تیم است. او که مانند بهداد در فوق سنگین وزنه می زند، بسیار عاقل و منطقی است و می داند یک مدال المپیک می‌تواند زندگی اش را از این رو به آن رو کند. همان طور که مدال نقره جهان رنگ جدیدی به زندگی اش بخشید. «نگرانی چندانی ندارم. باید بروم و رکوردهایم را بزنم. وزنه است و تخته و من. حریفان هم چندان مهم نیستند، می روم و رکوردهایم را می زنم. من باید اول بتوانم وزنه های انتخابی را خوب مهار کنم. همانها را که بالای سر ببرم، مدالم حتمی است. باید تمرکزم فقط به کار خودم باشد.»

انوشیروانی می داند که بهداد نفر اول سنگین وزن دنیا است. با این حال خود را یک رقیب جدی برای او قلمداد می کند. « بهداد از من قوی‌تر است، اما من هم تلاشم را می کنم. حالا طلا نشد، نقره. نقره نشد برنز. حداقل باید مدال بگیرم و به کشورم برگردم. بدون مدال نمی شود. حالا جدای مدال، واقعا من می روم که با تمام وجود بجنگم. امیدوارم خدا هم کمک کند و یک مدال المپیک بگیرم.»

نصیرشلال در آرزوی رسیدن به سکوی المپیک

نواب نصیرشلال که دوبار نفر سوم جوانان جهان شده، این بار با رکوردهایی که دارد به مدال المپیک می اندیشد. مدالی که برای او هم دور از دسترس نیست. « همه آماده ها می آیند المپیک. واقعا سخت است. اما من هم آماده ام و چیزی از بقیه کم ندارم. شرایط جسمی من خوب است و به تبع آن شرایط روحی ام نیز خوب شده. بنابراین در وضعیت خوبی به لندن می روم. خیلی امیدوارم که در المپیک روز روزم باشد و کمی شانس همراهم باشد. اگر اینها باشد، مدال دور از دستم نخواهد بود. من در مسابقه ها نشان داده ام که همه توانم را می گذارم و سعی می کنم از تمرین بهتر باشم. اینجا هم همین طور است. تلاش می کنم خوب استارت بزنم، تمرکز کنم و درنهایت هرچه شد، شد.»

 

بیوگرافی ملی‌پوشان المپیكی وزنه برداری

 

1- بهداد سلیمی

متولد: 17 آذر 1368

محل تولد: قائمشهر

وضعیت تاهل: متاهل

سال حضور در تیم ملی: 6 سال

عناوین: دو بار قهرمان فوق سنگین جهان در دسته فوق سنگین در سالهای 2010 و 2011 میلادی. ركورددار حركت یك ضرب جهان . سه بار قهرمان آسیا در سالهای 2009، 2011 و 2012. یك بار قهرمان بازیهای آسیایی در سال 2010

وضعیت تحصیلی: دیپلم

 

2- سجاد انوشیروانی

متولد: 22 اردیبهشت 1363

محل تولد: اردبیل

وضعیت تاهل: متاهل

سال حضور در تیم ملی: 3 سال

عناوین: نایب قهرمان دسته فوق سنگین جهان در سال 2011. برنز بازیهای آسیایی سال 2010. برنز رقابتهای قهرمانی آسیا در سال 2012

وضعیت تحصیلی: دانشجوی کارشناسی ارشد

 

3- نواب نصیرشلال

متولد: 1368

محل تولد: اهواز

وضعیت تاهل: مجرد

سال حضور در تیم ملی: 6 سال

عناوین: دو عنوان سومی جوانان جهان در سالهای 2007 و 2008. قهرمان باشگاه های آسیا در سال 2011، نایب قهرمان بزرگسالان آسیا در سال 2009

وضعیت تحصیلی: دانشجوی تربیت بدنی

 

4- سعید محمدپور

متولد: 12 اسفند 1371

محل تولد: اردبیل

وضعیت تاهل: مجرد

سال حضور در تیم ملی: 5 سال

عناوین: دو دوره قهرمان جوانان جهان در سالهای 2011 و 2012. نفر سوم بزرگسالان جهان در سال 2011.

وضعیت تحصیلی: دیپلم

 

5- كیانوش رستمی

متولد: اول مرداد 1370

محل تولد: کرمانشاه

وضعیت تاهل: مجرد

سال حضور در تیم ملی: 6 سال

عناوین: قهرمان جوانان جهان در سالهای 2010 و 2011. قهرمان بزرگسالان جهان در سال 2011. نایب قهرمان آسیا در سال های 2011 و 2012.

وضعیت تحصیلی: دیپلم

 

6- سهراب مرادی

متولد: 31 شهریور 1367

محل تولد: لنجان اصفهان

وضعیت تاهل: مجرد

سال حضور در تیم ملی: 9 سال

عناوین: قهرمان آسیا در سال های 2009 و 2012. قهرمان باشگاه های آسیا در سال 2012

وضعیت تحصیلی: دیپلم/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
حادثه برای وزنه بردار در مسابقات وزنه برداری المپیک....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین وزنه‌بردار ایران حذف شد



 

 

 

 

اولین وزنه‌بردار ایران حذف شد

مرتضی رضاییان اولین وزنه‌بردار ایرانی بود كه روی تخته رفت. اما او بدون كه ركوردی ثبت كند، حذف شد.

اولین وزنه‌بردار ایران در مسابقات قهرمانی جهان 2010 آنتالیا بدون این كه ركوردی ثبت كند،‌ از دور مسابقات كنار رفت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون مرتضی رضاییان كه در دسته 69 كیلوگرم وزنه‌ می‌زند، طبق پیش‌بینی كادر فنی حداقل باید امتیازاتی را صاحب می‌شد. اما او در حركت دو ضرب نتوانست وزنه‌یی را بلند كند و به همین دلیل در رده‌بندی این وزن هم قرار نگرفت.

رضاییان كه برای اولین بار در مسابقات قهرمانی جهان شركت كرده بود، ضعیف ظاهر شد. دراولین حركت یك ضرب وزنه 145 کیلوگرم برای او انتخاب شده بود. اما در بلند کردن این وزنه ناموفق عمل کرد تا دست کادر فنی برای انتخاب وزنه های بهتر برای این وزنه بردار بسته باشد.

رضائیان در دومین حرکت خود وزنه 145 کیلوگرم را بالای سر برد، اما در تقابل با وزنه 150 کیلوگرمی مغلوب شد تا نتواند رکوردی را که بارها در تمرینات زده بود، تکرار کند. رضاییان با رکورد 145 کیلوگرم در مکان ششم قرار گرفت.

رضائیان که با وجود توصیه های کادر فنی مبنی بر اینکه نتایج حرکات یک ضرب را فراموش کرده و روی حرکات دوضرب تمرکز کند، باز هم شروعی ناموفق داشت و نتوانست در اولین حرکت دوضرب خود، وزنه 173 کیلوگرم را بالای سر ببرد.

او که مجبور بود با کمترین فاصله زمانی برای برای بلند کردن وزنه 173 کیلوگرم، دوباره روی تخته بیاید این بار خیلی راحت وزنه ازز دستش افتاد تا مشخص شود از تمرکز کافی برای رقابت با حریفانش در دسته 69 کیلوگرم بر برخوردار نیست.

رضائیان در سومین حرکت دوضرب خود، وزنه 175 کیلوگرم را درخواست کرد، که این بار موفق شد آن را بالای سر ببرد، اما شاید یک ثانیه زودتر رها کردن وزنه یا به تعبیر حسین رضازاده، یک ثانیه دیر زده شدن زنگ تیم داوری، سبب شد آخرین حرکت وزنه بردار ایران نیز با دو چراغ قرمز و یک چراغ سفید داوران، خطا اعلام شود.

رضائیان بدون ثبت هیچ رکوردی در حرکت دوضرب، از گردونه رقابتها خارج شد تا نتواند جایی در میان وزنه برداران دسته 69 کیلوگرم داشته باشد.

در این دسته ونسلاس دابایا از فرانسه که 7 مدال جهانی، المپیک و قهرمانی اروپا را در کارنامه دارد نیز به همراه رزوان مارتین از رومانی دیگر وزنه بردارنی بودند که از گردونه رقابتها خارج شدند.هویی لیائو از چین با مهار وزنه های 160 کیلوگرم در یکضرب و 198 کیلوگرم در دوضرب ضمن شکست رکورد دوضرب و مجموع جهان، از عنوان قهرمانی اش دفاع کرد و بالاتر از وزنه برداران رومانی و ترکیه بر سکوی نخست ایستاد.