ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

دومین حضور «شیرین»



اخبار ,اخبار ورزشی ,مسابقات جهانی سه‌گانه

 

اخبار ورزشی -  «سه‌گانه» کار زن ایرانی در مسابقات جهانی رقابت کرد
دومین حضور «شیرین»

شیرین گرامی، ورزشکار سه‌گانه‌کار برای دومین‌بار تنها شرکت‌کننده زن ایرانی بود که به نمایندگی از کشورمان در مسابقات بین‌المللی (سه‌گانه) دو، دوچرخه‌سواری و شنا شرکت کرد.

این ورزشکار 25ساله که سال‌هاست در لندن اقامت دارد، سال گذشته برای اولین‌بار با شرکت در مسابقات سه‌گانه لندن تاریخ‌ساز شد و مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی و مجامع ورزشی قرار گرفت. 

 

شیرین گرامی طی دوسال گذشته با تلاش زایدالوصفی موفق شده نظر مثبت مسوولان ورزشی برای شرکت در این مسابقات را جلب کند. تا پیش از این بانوان کشورمان تنها در مسابقات دوومیدانی شرکت می‌کردند، اما سال گذشته شیرین توانست این سد را از پیش‌پای ورزشکاران کشورمان بردارد و با حضور خود فصل تازه‌ای در ورزش بانوان را رقم بزند.

 

هرچند سال گذشته شیرین در مسابقات به مقامی نرسید، اما صرف حضورش او را به ستاره مسابقات تبدیل کرده بود. امسال نیز شیرین باز از همان شهریورماه سال گذشته درصدد بر آمد تا به نمایندگی از ایران، در این مسابقه نقشی داشته باشد. طراحی لباس را از ماه‌ها پیش به‌دست متخصصان سپرد تا بتوانند بر اساس موازین و مقررات ورزش بانوان و نظر فدراسیون ورزش‌های سه‌گانه لباس وی را طراحی کنند و به انتظار نشست تا ببیند ثمره تلاشش چه خواهد شد. 

 

او امید داشت که امسال را در کنار دیگر دختران ایرانی در قالب یک‌تیم کامل در این مسابقات شرکت کند و امیدوار بود که حضورش در این رقابت‌ها باعث شود مشکل بانوان کشور هم حل شود و تیم‌ملی سه‌گانه زنان ایران حضور در عرصه‌های بین‌المللی این رشته را تجربه کند. اما امسال هم آرزوی شیرین برآورده نشد. او به تنهایی عازم کانادا شد تا باز تنها نماینده ایران در این مسابقات باشد. 

 

برخلاف سال گذشته که فدراسیون ورزش‌های سه‌گانه تنها ساعاتی مانده به برگزاری مسابقات لندن مجوز حضور او را صادر کردند، این‌بار امور اداری به سرعت انجام شده بود. مجوز کتبی به فدراسیون بین‌المللی فرستاده شد و از سوی فدراسیون از شیرین دعوت کردند که در برنامه افتتاحیه ورزش‌های سه‌گانه که در «ادمینتون» کانادا برگزار می‌شد پرچمدار باشد. هرچند که باز هم بخت با شیرین یار نشد و مهر ویزای سفر به کانادا آنقدر دیر در پاسپورت او خورد که نتوانست در افتتاحیه حضور داشته باشد. گرامی یک‌روز مانده به مسابقه به کانادا رسید.

 

خستگی سفر و اضطراب تایید لباس تا آخرین لحظه با این ورزشکار جوان همراه بود. اما این‌بار شیرین با 14رتبه برتری نسبت به سال قبل توانست به مقام 52 دست یابد. مقامی که در میان سه‌هزار شرکت‌کننده از 73کشور جهان به آسانی قابل‌دسترسی نیست.

 

زمان دوساعت‌و42دقیقه‌‌و12ثانیه سال گذشته شیرین امسال کمتر شده بود؛ هرچند او دوبرابر پارسال شنا کرد. گرامی هزارو500متر را شنا کرد و توانست در دوساعت‌و33دقیقه‌و 37ثانیه مسابقه را به اتمام برساند. برای شیرین رفتن روی سکوی قهرمانی هدف نیست.

 

آنطور که او به «شرق» می‌گوید: «هدف اول من این است که بتوانم مجوز حضورم را در این رقابت‌ها بگیرم و به نمایندگی از ایران در این مسابقات شرکت کنم تا جای خالی زنان ورزشکار ما تا حدی در میدان‌های بین‌المللی خصوصا در ورزش‌های سه‌گانه پر شود.»هر چند صدور مجوز لباس و حضور در مسابقات مثل هر کار دیگری در ایران به‌سختی صورت می‌گیرد، اما شیرین از کسی گلایه نمی‌کند. می‌گوید مشکلات و مسایل و محدودیت‌های قانونی را درک می‌کند و به آن احترام می‌گذارد. از همکاری مسوولان ورزشی تقدیر می‌کند و خوشحال است که باز هم توانسته نمایندگی زنانی را داشته باشد که به‌علت محدودیت‌های پوشش، موفق به شرکت در مسابقات بین‌المللی نشده‌اند.

 

برای شیرین فرقی نمی‌کند چه کسی مقام داشته باشد، او فقط می‌گوید می‌خواهم که راه را برای دیگران باز کنم.  او می‌تواند هم به نمایندگی از کشوری که در آن زندگی می‌کند در مسابقات بین‌المللی آنطور که راحت‌تر است شرکت کند هم زیر نظر فدراسیون بین‌المللی سه‌گانه، اما تصمیم گرفت با مسوولان ورزش ایران وارد مذاکره شود و تا آنجا که می‌توانست تلاش کرد تا به هدف خود برسد.

 

شیرین به مقررات و قوانین ایران احترام می‌گذارد و برای همین در تمام طول مسابقات نگران بود نکند کاری خلاف آنچه مسوولان ورزشی خواسته‌اند صورت بگیرد. او حتی می‌گفت که حاضر است هر شرطی که وزارت ورزش می‌گذارد قبول کند تا بتواند نماینده زنان ایران در این مسابقات باشد. ‌در این دوسال مسوولان فدراسیون بین‌المللی خیلی با شیرین همکاری کرده‌اند و تسهیلات لازم را برای او در میادین ورزشی فراهم کرده‌اند که مشکلی برای شرکت شیرین بر اساس موازین و قوانین ایران ایجاد نشود.

 

شیرین از این همه همکاری و تشویق از سوی دیگران خوشحال و قدرشناس است و می‌گوید: «اگر فدراسیون جهانی سه‌گانه و میزبان مسابقات با من همکاری نمی‌کردند بی‌شک نمی‌توانستم به این راحتی‌ها مسابقه بدهم.»او بر خلاف سال گذشته امسال در شهری مسابقه داد که خیلی مهاجر ایرانی ندارد، اما می‌گوید که ایرانیان از شهرهای مختلف خود را به ادمینتون رسانده بودند و در کنار تماشاچیان خارجی او را تشویق می‌کردند.

 

این ورزشکار جوان در پاسخ به خبرنگار «شرق» درباره واکنش خارجی‌ها به پوشش او، گفت: «عالی بود. باورم نمی‌شد. تماشاچیان به‌شدت مرا تشویق می‌کردند و به من انگیزه و انرژی می‌دادند.» گرامی در ادامه راهی که دارد مصمم است؛ وقتی می‌بیند ورزشکاران خارجی، تماشاچیان از کشورهای مختلف، برگزارکنندگان مسابقه، همه‌و‌همه از او حمایت می‌کنند و مورد تشویق قرار می‌گیرد. شیرین به خبرنگار «شرق» گفت: «بعد از مسابقه مردم از نقاط مختلف جهان از آمریکا، استرالیا گرفته تا کویت، مصر و عربستان‌سعودی برایم پیام‌های تبریک و دلگرم‌کننده فرستادند. پیام‌هایی که واقعا به من روحیه و نشاط می‌داد.»


او خشنود است که توانسته ضمن حفظ پوشش اسلامی، نماینده زنان ورزشکار ایرانی در رقابت‌های جهانی باشد و همپای زنان سایر کشورها، برای رسیدن به موفقیت تلاش کند. بازتاب حضور گرامی و امثال او در مسابقات، می‌تواند برخی سوءتفاهم‌ها و بدبینی‌های منتقدان را تلطیف کند و مسیر شرکت زنان دارای پوشش اسلامی را در مسابقات بین‌المللی هموار سازد.
اخبار ورزشی - شرق

 


ویدیو مرتبط :
دومین برد شیرین از آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حضور " شیرین گرامی" به نمایندگی از ایران در مسابقات سه گانه لندن (+عکس)



 حضورنخستین زن ایرانی در مسابقات ورزش سه گانه در عرصه

حضور " شیرین گرامی" به نمایندگی از ایران در مسابقات سه گانه لندن (+عکس)

حضور گرامی در حالی است که طبق اعلام مسئولان فدراسیون ورزش سه گانه، دولت بریتانیا به مسئولان فدراسیون سه گانه کشورمان ویزای حضور در این دور از مسابقات در لندن را صادر نکرده است.

شیرین گرامی  ورزشکار 24 ساله ایرانی مقیم بریتانیا روز گذشته در نهایت موفق شد به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ورزش سه گانه (شنا، دوچرخه سواری، دو) در هاید پارک لندن شرکت کند.

حضور گرامی در حالی است که طبق اعلام مسئولان فدراسیون ورزش سه گانه، دولت بریتانیا به مسئولان فدراسیون  سه گانه کشورمان ویزای حضور در این دور از مسابقات در لندن را صادر نکرده است.

تصویر زیر شیرین گرامی را در مسابقات روز گذشته در لندن نشان می دهد . گرامی در نهایت موفق شد به نمایندگی از ایران در این دور از مسابقات شرکت کند. وی بدین منظور هفته های پیش به کشورمان سفر کرده بود و با مسئولان فدراسیون ورزش سه گانه رایزنی کرده بود.

مسئولان فدراسیون بین المللی ورزش سه گانه پیشتر با استقبال از حضور گرامی به نمایندگی از ایران اعلام کرده بودند تمهیدات لازم را برای حضور او با حجاب اسلامی خواهند اندیشید. مسئولان فدراسیون بین المللی برای لباس مخصوص گرامی با او همکاری کرده بودند و نیز برای رختکن این ورزشکار زن ایرانی تمهیداتی اندیشیده بودند.

این نخستین بار است که یک زن به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ورزش سه گانه در عرصه بین المللی حضور می یابد.

ورزش سه گانه یک ورزش ترکیبی از شنا، دو چرخه سواری و دو است که در دهه 1920 در فرانسه پایه گذاری شده است./ایران