ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

خواندنی‌های تکواندو در المپیک



رقابت‌های تکواندو, تکواندو در المپیک

خواندنی‌های تکواندو در المپیک

تکواندو از سال 2000 به صورت رسمی وارد المپیک شد که سهم تکواندوی کشورمان از ادوار مختلف المپیک چهار مدال بوده است.

 

رقابت‌های تکواندو در سی‌امین دوره بازی‌های المپیک 2012 لندن در حالی از امروز چهارشنبه آغاز می‌شود که 128 تکواندوکار از 63 کشور جهان برای کسب 32 مدال به رقابت خواهند پرداخت. در زیر اشاره‌ای گذرا به مسابقات تکواندو در ادوار مختلف المپیک و پیکارهای المپیک 2012 لندن خواهیم داشت:

* تکواندو از بازی‌های المپیک 2000 سیدنی وارد المپیک شده و تاکنون 24 مدال طلا، 24 مدال نقره و 32 مدال برنز؛ در مجموع 80 مدال رنگارنگ در سه المپیک متوالی توزیع شده که کره جنوبی با 12 مدال (9 طلا، یک نقره و دو برنز) پیشتاز است، چین با پنج مدال (چهار طلا و یک برنز) بعد از کره جنوبی صاحب بیشترین مدال در مسابقات تکواندوی المپیک شده و چین تایپه نیز هفت مدال (دو طلا، یک نقره و چهار برنز) در این پیکارها بدست آورده است.

براساس این گزارش، در رده بندی عملکرد کشورها در مسابقات تکواندوی المپیک آمریکا، کوبا، یونان و استرالیا چهارم تا هفتم هستند و تکواندوکاران کشورمان با دو مدال طلا و یک برنز هادی ساعی و تک مدال برنز یوسف کرمی در مکان هشتم جدول مدال‌آوران این رقابت‌ها ایستاده‌اند. گفتنی است در مجموع 29 کشور موفق به کسب مدال در مسابقات تکواندوی المپیک شده‌اند.

* در میان 128 تکواندوکاری که در این دوره از بازی‌های المپیک حضور دارند، سه ورزشکار چهارمین المپیک خود را تجربه می‌کنند. "استیون لوپز" از آمریکا، "سارا استیونس" از انگلستان و "الکساندر نیکولادیس" از یونان ورزشکارانی هستند که برای چهارمین بار راهی المپیک شده‌اند.

* جوان‌ترین تکواندکار حاضر در لندن کسی نیست جز یک بانوی پانامایی به نام "کارولین کارستنس" با 16 سال سن که در وزن 49- کیلوگرم بانوان به رقابت خواهد پرداخت. استیون لوپز آمریکایی هم که برای چهارمین دوره راهی المپیک شده با 33 سال سن مسن‌ترین ورزشکار این دوره از مسابقات تکواندوی المپیک محسوب می‌شود.

* 11 کشور اولین حضور خود در تکواندوی المپیک را تجربه می‌کنند. صربستان، ارمنستان، کامبوج، لبنان، تاجیکستان، گرانادا، جامائیکا، پاناما، ساموا، الجزایر و آفریقای مرکزی؛ کشورهای هستند که برای اولین بار در مبارزات تکواندو حضور خواهند داشت.

* چهار تکواندوکار از المپیک نوجوانان سنگاپور راهی این مسابقات شده‌اند. "جیده جونز" از انگلستان، "نورسلطان مامیف" از قزاقستان، "ماریه گباگی" از ساحل عاج و "دانا توران" از لبنان تکواندوکارانی هستند که فرصت حضور در بازی‌های المپیک نوجوانان در سنگاپور را پیدا کرده‌اند. در این بین نماینده انگلستان مدال طلا و دو تکواندوکار قزاقستانی و لبنانی مدال نقره آن رقابت‌ها را کسب کرده بودند.

* برای اولین بار است که در رقابت‌های تکواندوی بازی‌های المپیک یک دوقلو حضور دارند. "آنا" و "لوکیجا ژانویچ" از کرواسی که موفق به کسب سهمیه شده‌اند در این دوره از مسابقات تکواندوی المپیک به مصاف رقبای خود می‌روند.

* در میان تکواندوکاران برتر دنیا نماینده وزن نخست اسپانیا بیشترین امتیاز را در جدول بهترین‌های جهان دارد. "خوئل گونزالس"، دارنده دو مدال طلای جهان با 263 امتیاز در صدر رده بندی بهترین تکواندوکاران وزن اول ایستاده است.

* یک زوج اسپانیایی در رقابت‌های تکواندوی المپیک لندن حضور دارند. "صفان خلیل" به همراه همسرش "کارمن مارتون" در میان تکواندوکاران این دوره به روی "شی هاپ چانگ" می‌روند. خلیل در وزن 67- کیلوگرم و همسرش 67- کیلوگرم به رقابت خواهند پرداخت.

* روح الله نیک‌پا از افغانستان برای دومین دوره راهی المپیک شده است. وی که در پکن 2008 اولین مدال تاریخ ورزش کشورش در المپیک را کسب کرد امیدوار است برای دومین بار به این مهم دست پیدا کند. نیک‌پا در المپیک قبل به نشان برنز دست پیدا کرد و در این دوره به احتمال فراوان در دور دوم به مصاف نماینده کشورمان محمد باقری معتمد خواهد رفت.

* در رقابت‌های تکواندوی المپیک لندن 128 تکواندوکار حضور دارند که اروپا با 39 ورزشکار بیشترین نماینده را دارد. قاره‌های آسیا با 37 تکواندوکار، آمریکا با 27 ورزشکار، آفریقا با 17 تکواندوکار و اقیانوسیه با هشت ورزشکار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.  از میان این 128 ورزشکار، 40 تکواندوکار در ادوار گذشته سابقه حضور حداقل در یک دوره از المپیک را در کارنامه خود دارند.

* قضاوت این دوره از مسابقات تکواندوی بازیهای المپیک 2012 لندن برعهده 30 داور بین المللی است که با طی مراحل مختلف موفق به احراز شرایط حضور در این پیکارها شده‌اند. از کشورمان هم شهرام اربابی فرصت حضور در پیکارهای تکواندوی المپیک سی‌ام را پیدا کرده است. وی تنها داور تکواندو است که در دو المپیک متوالی قضاوت خواهد کرد.

رقابت‌های تکواندوی بازی‌های المپیک 2012 لندن از روز 18 مردادماه با برگزاری رقابت‌های اوزان 58- کیلوگرم مردان و 49- کیلوگرم بانوان آغاز می‌شود. محمد باقری معتمد روز پنجشنبه 19 آبان‌ماه، یوسف کرمی به همراه سوسن حاجی‌پور هم جمعه 20 آبان‌ماه به مصاف رقبای خود خواهند رفت.../varzesh3


ویدیو مرتبط :
تکواندو المپیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دختر 17 ساله تکواندو ایران سهمیه المپیک گرفت



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,تکواندو

کیمیا علیزاده با شکست نماینده نپال به فینال مسابقات کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا رسید و سهمیه خود را قطعی کرد تا تنها دختر تکواندوکار ایرانی باشد که در المپیک 2016 ریو حضور دارد.

به گزارش خبرآنلاین؛ در ادامه رقابت های تکواندوی کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا، مبارزات تکواندوکاران اوزان 57- و 67- کیلوگرم زنان و 58- و 68- کیلوگرم مردان در حال برگزاری است که کیمیا علیزاده نماینده وزن 57- کیلوگرم برای رسیدن به فینال این رقابتها و کسب سهمیه المپیک ریو به مصاف نیاما گارانگ از نپال رفت و توانست این رقیب را 15 بر 2 شکست داده و با رسیدن به فینال سهمیه بانوان را قطعی کند. در این دیدار به علت خرابی ساعت، سه بار مسابقه متوقف شد.

نماینده وزن دوم ایران در دور قبل بعد از یک دور استراحت به مصاف حریف از اندونزی رفته بود و مقابل این حریف در یک مبارزه یک طرفه با نتیجه ۱۹ بر صفر به برتری رسیده بود.

نماینده نپال هم در دور قبل با نتیجه ۴ بر یک عمان را شکست داده و به نیمه نهایی رسیده بود اما مقابل علیزاده متحمل شکست شد.

کیمیا علیزاده با تنها ۱۷ سال سن دارنده اولین مدال بانوان ایران در مسابقات جهانی و گرند پری تکواندو است و حال با کسب سهمیه المپیک شانس خود را برای کسب مدال در المپیک ریو امتحان خواهد کرد. او هشتمین بانوی ایرانی است که جواز حضور در بازیهای المپیک ریو 2016 را بدست می‌آورد.

پیش از این تکواندوکاران ایران در بخش مردان به سه سهمیه توسط فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی دست یافتند.

با سهمیه کیمیا علیزاده تعداد المپیکی‌های تکواندوی ایران به عدد چهار رسید و پرونده کسب سهمیه ایران بسته شد.

بانوان ایران که کسب سهمیه المپیک از طریق رنکینگ را از دست داده بودند با دو نماینده (خدابنده و علیزاده) راهی مسابقات قاره ای شدند که روز گذشته اکرم خدابنده در این رقابت ها با یک باخت از کسب سهمیه بازماند.

مسابقات کسب سهمیه قاره آسیا آخرین مرحله رقابت کسب سهمیه در جهان است و امروز با برگزاری آخرین دیدار قاره آسیا تمامی نفرات راه یافته به المپیک مشخص می شوند.

مسابقات کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا از صبح دیروز (شنبه) به میزبانی شهر «مانیل» فیلیپین و در سالن «گرندبالروم» با حضور 97 تکواندوکار از 38 کشور آغاز شده است، تا تکلیف 16 تکواندوکاری که در این رقابت ها، سهمیه المپیک ریو 2016 را برای کشورشان بدست می آورند، مشخص شود.

 

اخبار ورزشی - خبرآنلاین