ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

جزئیات جلسه دیروز کمیسیون اصل نود با قلعه‌نوعی



 کمیسیون اصل نود , فساد در فوتبال

جزئیات جلسه دیروز کمیسیون اصل نود با قلعه‌نوعی

عضو کمیسیون اصل نود در واکنش به این گفته قلعه نوعی گفت: مشکلات ورزشی نیز جزئی از مشکلات جامعه به حساب می آید و مجلس در هر کجای کشور که مسئله به وجود بیاید حق ورود دارد، البته درست است که در کشور بسیاری از مسائل به صورت جزیره ای حل می شود اما کمیسیون اصل نود این گونه نیست و هر کاری که درست باشد را انجام می دهد.

رئیس صندوق توسعه ملی انتخاب شدفساد در فوتبال موضوعی است که سالهاست در بین فوتبالیستها و ورزشکاران مطرح است اما در چند روز گذشته و بعد از اظهارات علی دایی این بحث وارد فاز جدیدی شد، به طوری که کمیسیون اصل نود را وادار کرد تا در این خصوص وارد شود، و برای اولین بار مجلس شورای اسلامی در یک مسئله ورزشی ورود کند.

 بعد از بالا گرفتن مناقشات تبانی و فساد در ورزش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند تا موضوع را مورد بررسی دقیق قرار دهند به همین منظور دیروز جلسه ای در کمیسیون اصل نود با شرکت برخی از مربیان و بازیکنان فوتبال تشکیل شد. همچنین در جلسه روز گذشته کمیسیون اصل ۹۰ از وجود ۶۸۶ پرونده فساد در فوتبال خبر داده شد.

 نکته جالب این است که تعداد ۵۰۰ پرونده به دلیل نبود مدارک کافی و عدم وجود مدارک مستند، غیرقابل طرح اعلام شد و از بین۱۸۶ پرونده باقیمانده ۱۶۰ پرونده به قوه‌قضاییه ارسال شده که ۱۰۸ حکم نیز صادر شده است. سایر پرونده‌ها نیز در حال بررسی است.

در این جلسه که از امیر قلعه‌نویی، سیاوش اکبرپور و مهدی رحمتی دعوت شده بود نماینگان و اعضای کمیسیون سوالاتی از این افراد در خصوص مسائل پیش آمده کردند که حاضرین به سوالات پاسخ دادند .

جالب اینجاست هنگامی که نمایندگان مجلس در خصوص مشکلات از سرمربی استقلال سؤالاتی را پرسیدند وی چندین بار پیاپی با کنایه به نمایندگان مجلس گفت که بهتر است شما امور اداره مملکت را برعهده بگیرید و در فوتبال و ورزش ورود نکنید.این صحبت‌ها چندین بار تکرار شد  که در نهایت نمایندگان مجلس واکنش تندی به این موضوع نشان دادند.

در این جلسه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به سرمربی استقلال گفت: چطور هنگامی که ما حرف از فوتبال و ورزش می‌زنیم تخصصی نیستیم و نباید این کار را انجام دهیم اما شما حق دارید در مورد همه چیز مملکت صحبت کنید و مدام به افراد سیاسی متلک می‌اندازید، اگر کار ما اشتباه است شما هم اشتباه می‌کنید و بهتر است هر کس حد و حدود خود را بداند.

میر محمدی عضو کمیسیون اصل نود به اظهارات قلعه نوعی در خصوص ورود نمایندگان به حوزه ورزش گفت: این مربی نمی تواند برای نمایندگان تعیین تکلیف کند نمایندگان به وظایف خود آگاهی کامل دارند، از این گذشته مشکلات ورزشی نیز جزئی از مشکلات جامعه به حساب می آید و مجلس در هر کجای کشور که مسئله به وجود بیاید حق ورود دارد، البته درست است که در کشور بسیاری از مسائل به صورت جزیره ای حل می شود اما کمیسیون اصل نود این گونه نیست و هر کاری که درست باشد را انجام می دهد.

همچنین افضلی فرد نائب رئیس کمیسیون اصل نود در خصوص دلایل دعوت قلعه نوعی به کمیسیون گفت: تمامی داوران، مربیان و بازیکنانی که به کمیسیون اصل نود دعوت شدند به خاطر دو موضوع بود، اول اینکه آیا در فوتبال فساد وجود دارد و آیا اساسا نظر جمع نیز بر وجود فساد در فوتبال است؟ و دوم اینکه دلیل این فساد چه چیز است؟

این نماینده افزود: بعد از حضور این ورزشکاران نمایندگان سوالات خود را از آنها پرسیدند و تقریبا همه آنها به وجو فساد در فوتبال اذعان داشتند، که از مهم ترین آنها می توان به تبانی و قرارداهای صوری، و رشوه اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در خصوص دلایل وجود فساد در فوتبال نیز بحث هایی شد که هر کدام از افراد نظرات متفاوتی در این باره ارائه کردند.

این گفته ها نشان می دهد که موضوع فساد در فوتبال که سالها از آن صحبت می شد دیگر ثابت شده است و ضمن برخورد با عاملین این کار باید راهکاری اندیشیده شود که دیگر شاهد این قبیل اتفاقات نباشیم، اما مساله ای که در این بین وجود دارد این است که یک نگرانی در بین ورزشکاران دیگر رشته ها به وجود آمده است.

درست است که فوتبال یک ورزش پر طرفدار است و جابجایی مبالغ در آن قابل مقایسه با رشته های ورزشی دیگری نیست اما به هر حال این موضوع جامعه ورزشی را دچار نگرانی کرده است. و جای دارد اکنون که مجلس شورای اسلامی در این قضیه ورود کرده است با تدوین قوانین و مقرارات جدید امکان چنین سو استفاده ها را به حداقل برساند./تابناك

 


ویدیو مرتبط :
بررسی بنگاه داری بانک ها در کمیسیون اصل نود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با اهالی فوتبال



جلسه کمیسیون اصل۹۰ , پرونده رشوه در فوتبال

جزئیات جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با اهالی فوتبال

جلسه کمیسیون اصل۹۰ با مربیان، بازیکنان و داوران برای بررسی پرونده رشوه در فوتبال برگزار شد.

 مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی این کمیسیون درباره جزئیات این جلسه گفت: جلسه امروز دومین جلسه کمیسیون در رابطه با بحث بررسی پرونده رشوه در فوتبال بود که با حضور بازیکنان، داوران و مربیان برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان جزئیات زیادی از این پرونده را تا حصول نتیجه اعلام کرد اظهار داشت: در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر اغلب بر این نکته تأکید داشتند که فساد در فوتبال قلیل است و کلیت فوتبال سالم است.

افضلی‌فرد افزود: البته اهالی فوتبال بر این نکته تأکید داشتند که باید با این اقلیت برخورد شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی عدم اجرای قوانین موجود، عدم شفافیت در بخشی از قراردادها، تفاوت‌ها در توزیع حقوق و دستمزدها، بزرگ کردن برخی عیوب و بد اخلاقی‌ها توسط برخی از رسانه‌ها از جمله مشکلات موجود در فوتبال است که در جلسه امروز کمیسیون به آن اشاره شد.

وی همچنین دولتی بودن ورزش، عدم تشکیل کمیسیون فرهنگی-ورزشی در وزارت ورزش و جوانان و ضعف‌های نظارتی را از جمله مشکلات امروز فوتبال برشمرد.

افضلی‌فرد با بیان اینکه برخی از متهمان مربوط به پرونده رشوه در فوتبال شناسایی شدند، تصریح کرد: جزئیات بیشتر این پرونده تا زمان کامل شدن تحقیقات و اسناد و همچنین تکمیل گزارش اعلام نخواهد شد.

وی درباره زمان جلسه بعدی کمیسیون اصل ۹۰ برای بررسی رشوه در فوتبال گفت: زمان دقیق جلسه بعدی مشخص نیست اما به سرعت جلسات بعدی را برگزار خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ همچنین با بیان اینکه هدف کمیسیون اصل۹۰ از پیگیری این پرونده دفاع از فوتبال سالم است، گفت: کسانی که در این خصوص با کمیسیون همکاری نکنند طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد./فارس