ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

توصیه های برای ورزش کردن در هوای سرد



ورزش کردن,ورزش کردن در هوای سرد,ورزش در زمستان

سوختگی پوست در هوای سرد در نتیجه دمای پایین و رطوبت کم رخ می دهد

 

ورزش کردن در هنگام سرما
وقتی هوا سرد می شود تمایل افراد به ورزش کردن کمتر می شود و علاقه خود را برای این امر از دست می دهند و از مریض شدن در هوای بیرون از منزل می ترسند در صورتیکه این طرز فکر اشتباه است.

وقتی دمای هوا پایین می آید انگیزه دادن به خود برای ورزش کردن دشوار می شود، چون نمی خواهید به عنوان پاداش ورزش پوستتان بر اثر سرما بسوزد. سوختگی بر اثر سرما مانند آفتاب سوختگی نیست – بر اثر اشعه های مضر آفتاب اتفاق نمی افتد. این سوختگی در نتیجه دمای پایین و رطوبت کم رخ می دهد. چنین شرایطی روغن های طبیعی پوست را خالی می کند، باعث خشکی، سوزش و قرمز شدن پوست می شود.

 

در واقع در هوای سرد پوستتان قرمز می شود و شروع به پوست پوست شدن می کند، چون رگهای خونی در لایه های بیرونی پوست باز می شوند. این حالت پوست را به شدت تحریک و به محصولات پوستی حساس می کند. سوختگی بر اثر سرما بیشتر روی صورت اتفاق می افتد اما در هر جای دیگر بدن که پوست در معرض سرما قرار داشته باشد نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

 

قبل از اینکه در هوای سرد بیرون بروید و ورزش کنید این کارها را انجام دهید تا از سوختگی بر اثر سرما پیشگیری کنید:
پوست خود را پوشانده نگه دارید. دستکش بپوشید تا از دست ها محافظت شود، یک شال گردن می تواند به خوبی گرمتان کند و از پوست چانه و گردن محافظت کند. کلاه و هد بند نیز گوشها را پوشش می دهد. در روزهایی که هوا به شدت سرد بود توصیه می شود بینی و پیشانی را نیز بپوشانید و بعد ورزش کنید.

 

قبل از بیرون رفتن هواشناسی را چک کنید تا ببینید وضعیت باد و سرما چگونه است. اگر هوا به شدت سرد بود، پس طوری برنامه ریزی کنید که مدت زمان زیادی بیرون نمانید. همچنین فعالیت هایی انجام دهید که به حرکت کند نیاز داشته باشند. دویدن در هوای سرد با سرعت بالا به گونه ها آسیب وارد می کند.

 

ورزش کردن در هوای سرد,ورزش کردن,ورزش در زمستان

برای ورزش در هوای سرد، پوست خود را پوشانده نگه دارید و دستکش بپوشید

 

اگر برای مدت طولانی می خواهید در هوای سرد ورزش کنید، بهتر است مقداری مرطوب کننده حاوی ضد آفتاب استفاده کنید. این کار پوست را هم از اشعه های آفتاب محافظت می کند هم از سوختگی بر اثر سرما. فراموش نکنید که لب ها را نیز با مرطوب کننده پوشش دهید. هر دو ساعت یکبار مرطوب کننده ی حاوی ضد آفتاب را به پوست و لبها بمالید.


پوستی که بر اثر سرما سوخته نیازمند مرطوب شدن است، پس اگر دچارش شدید، سه تا چهار مرتبه در روز لوسیون بمالید ( انواع بدون عطر و اسید توصیه می شود چون کمتر پوست را تحریک می کنند ). روغن نارگیل نیز انتخاب خوبی است. دکتر جالیمن متخصص پوست می گوید: مردم بیش از حد اسید روی منطقه ای که با سرما سوخته استفاده می کنند و آن را مرطوب نمی کنند، استفاده از محصولات نادرست فقط شرایط سوختگی را بدتر می کند.


اگر پوست شروع به پوست پوست شدن کرد، این تنها قسمتی از روند التیام است. پوست بالا آمده را بردارید و پوست تازه را مرطوب کنید. برای تمیز کردن نواحی تاثیر یافته از سوختگی تمیز کننده های خفیف دارای گلیسیرین استفاده کنید، تا تمام روغن های طبیعی روی پوست شسته نشوند.

منبع: kermany.com


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزش در هوای سرد



 

 

ورزش درهوای سرد

 

با توجه به شروع فصل سرما، ورزشکاران برای ادامه فعالیت های خود باید نکات مهمی درباره ورزش کردن در هوای سرد بدانند. در این مطلب درباره ورزش در هوای سرد و لباس مناسب در این شرایط صحبت می شود.

 


کاهش دمای بدن

 

در بسیاری از ورزش های خارج سالنی که احتیاجی به لباس های محافظتی نیست هوای سرد موثر است و می تواند باعث آسیب پذیری ورزشکار شود. اغلب هنگام سرما ورزشکار می تواند با گرمای حاصل از فعالیت بدنی به طور طیبعی به به فعالیت خود ادامه دهد اما در زمان استراحت طی دوره تمرین ممکن است نتواند به اندازه کافی گرم شود بنابراین مستعد آسیب می شود.

 

هنگام انجام فعالیت های فیزیکی سنگین در هوای سرد با ایجاد خستگی عضلانی به تدریج از شدت فعالیت کاسته می شود تا جایی که از دست دادن حرارت به محیط بر تولید متبولیکی آن فزونی می گیرد که این امر خود باعث اختلال در پاسخ عصبی، عضلانی و خستگی بیشتر می شود بنابراین به مرور احتمال ایجاد آسیب های سرمایی افزایش می یابد. هنگام وزش باد، سردی هوا تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت که باید به آن توجه شود. دانستن این نتکه نیز ضروری است که هرچه ضخامت چربی در پوست بیشتر باشد مقاومت در برابر سرما افزایش می یابد.

 

 

پیشگیری از کاهش دمای بدن و آسیب های ناشی از سرما

 

پیشگیری از آسیب های سرمایی به وسیله افزایش تولید گرما در بدن یا کاهش دفع گرما انجام می شود که روش دوم از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه است.

 

 

افزایش تولید گرم

 

این افزایش با کمک تغذیه مناسب و فعالیت بدنی انجام می شود. تغذیه کافی علاوه بر تولید گرما به وسیله حرکات سیستم گوارشی، انرژی لازم برای فعالیت های گرم کننده را در اختیار فرد قرار می دهد بنابراین در ورزش هایی که در سرما انجام می شود به خصوص در ورزش های طولانی مدت، تغذیه منظم در فواصل ورزش بسیار مهم خواهد بود. فعالیت عضلانی به وسیله لرز یا فعالیت ورزشی باعث گرم شدن بدن می شود. تغذیه مناسب و آمادگی جسمانی در اینجا نقش مهمی به عهده دارند.

 


کاهش دفع گرما

 

در ورزش هایی که در هوای آزاد انجام می شود لباس مناسب بسیار مهم است زیرا باید محیطی نسبتا گرم برای بدن فراهم شود و از سرد شدن بدن جلوگیری شود. مواد تشکیل دهنده لباس باید به گونه ای باشد که عرق و گرمای بدن به راحتی از آن عبور کند زیرا در غیر این صورت عرق روی پوست و لباس جمع می شود و چون آب نسبت به هوا هادی بهتری برای گرما محسوب می شود هنگام کاهش فعالیت به عنوان عاملی برای سرد شدن بدن عمل می کند.

 

هوای سرد و مرطوب توام با باد به دلیل کاهش خاصیت عایقی لباس باعث افزایش احتمال آسیب های سرمایی می شود. پوشیدن چند لایه نازک عایق موثر تر از یک یا دو لایه کلفت است. در این مورد پارچه های پنبه ای زیاد مناسب نیستند زیرا هنگام خیس شدن خاصیت عایق بودن آن به شدت کاهش می یابد همچنین پارچه هایی که به شدت عایق هستند مانند برخی از جنس های پلاستیکی باعث ایجاد گرمای زیاد می شوند و بیشتر برای مراحل گرم کردن و سرد کردن بدن مفید هستند.

 

حفاظت در برابر باد نیز ضروری است که با روپوش های ضد باد روی لباس معمولی انجام می شود. در سرما میزان جریان خون سر کاهش می یابد. بنابراین اگر سر با کلاه پوشیده نشود گرمای زیادی به وسیله تششع دفع می شود.

 

باید از خیس شدن به وسیله باران، برف یا تعریق جلوگیری شود زیرا خیس شدن باعث دفع گرما به وسیله تبخیر و کاهش خاصیت عایق بودن لباس ها می شود. هنگام فعالیت در باران و برف باید از پوشش های ضد باران روی لباس استفاده کرد.اگر شرایط مناسب نباشد بهتر است فعالیت قطع شود. همراهی باد و باران در سرما یا برف خیس و کولاک با دمای حدود صفر درجه سانتی گراد خطرناک خواهد بود. خستگی و گرسنگی خطر را افزایش می دهد. عضلات، تاندون ها و مفاصل سرد شده به دلیل کاهش هماهنگی مستعد ایجاد پیچ خوردگی و کشیدگی می شود.

 

با گرم کردن بدن می توان احتمال آسیب دیدگی را کاهش داد بنابراین قبل از انجام ورزش در هوای آزاد بهتر است گرم کردن بدن در فضای بسته انجام شود البته با در نظر گرفتن این نکته که قبل زا گرم کردن بدن سرد نباشد.

 

 

آسیب های ناشی از سرما

 

سرما می تواند باعث آسیب های عضلانی اسکلتی، سرما زدگی، یخ زدگی، یا اختلالات دستگاه تنفس ناشی از کاهش دمای بافت شود. برای جلوگیری از بروز این آسیب ها جایگزینی مایعات در محیط سرد بسیار حائز اهمیت است زیرا کاهش حجم خون باعث می شود مایع کمتری برای گرم کردن بافت ها وجود داشته باشد بنابراین در هوای سرد نیز در 2 هفته اول شروع تمرین باید توزین قبل و پس از تمرین انجام شود که این کار برای تخمین میزان کاهش آب بدن و جبران آن است.

 

آسیب های ناشی از سرما کمتر از آسیب های ناشی از گرما است اما هنوز در ورزش های زمستانی، ورزش های طولانی در هوای سرد و شنا در آب سرد با خطراتی همراه است زیرا سرد شدن کلی بدن که در آن درجه حرارت بدن به زیر 35 درجه می رسد خود خطرناک است و امکان آسیب های سرمایی موضعی نیز بالا است.

منبع: کتاب بهداشت و ورزش (انتشارات بامداد کتاب)