ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

تحلیل BBC Sport از مذاکرات ایران و کی‌روش


به نوشته سایت BBC سرمربی تیم ملی فوتبال ایران برای خداحافظی چاره‌ای جز توافق دوجانبه ندارد.

خبرگزاری ایسنا: بخش ورزشی سایت بی‌بی‌سی به تحلیل اتفاق‌های اخیر در مورد سرمربیگری کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است.

این سایت در این زمینه نوشت: «کارلوس کی‌روش می‌گوید به خاطر عدم حمایت فدراسیون فوتبال ایران نمی‌تواند به کارش در تیم ملی ادامه دهد. این مربی پرتغالی 62 ساله که در منچستریونایتد به مدت پنج سال دستیار سر آلکس فرگوسن بود موفق شد ایران را به جام جهانی 2014 برزیل برساند.

هیچ خبر رسمی در مورد جدایی کی‌روش از تیم ملی فوتبال ایران منتشر نشده اما او پس از رویارویی تیم ملی فوتبال ایران با سوئد در دیداری دوستانه اعلام کرد دوست دارد از تیم ملی جدا شود. کی‌روش در این زمینه گفته بود: بر اساس گفته‌های رییس فدراسیون فوتبال ایران، هیچ گزینه دیگری برای من نمانده است. همه ما فکر می‌کنیم که تیم و بازیکنان، عملکرد خوبی دارند و همه وقتی ایران به میدان می‌رود، با غرور به بازی‌ها نگاه می‌کنند اما متاسفانه فدراسیون فوتبال این مسایل را آن طوری که سایرین به آن می‌نگرند در نظر نمی‌گیرد. ما برای حضور در دیدارهایمان هیچ حمایتی نداشتیم، دیدار دوستانه برگزار نکردیم، پولی نداشتیم و حقوق هم دریافت نکردیم. برای سران فدراسیون، همه این اتفاق‌ها کافی نیست.

کی‌روش که پیشتر هدایت رئال مادرید و تیم ملی فوتبال پرتغال را نیز به دست داشته است، پس از برگزاری جام ملت‌های آسیا در سال 2011 به تیم ملی ایران ملحق شد. او موفق شد ایران را به جام جهانی 2014 برساند اما پس از آن قصد داشت به خاطر عدم حمایت مالی دولت از این تیم کناره‌گیری کند.

تیم ملی ایران در جام جهانی به رتبه چهارم دست یافت و پس از آن بود که کی‌روش تصمیم گرفت در تیم ملی بماند و با این تیم به جام ملت‌های آسیا در سال 2015 برود. این مربی پرتغالی ایران را به مرحله یک چهارم نهایی این تورنمنت رساند.

اکنون یک بار دیگر آینده کی‌روش روی هواست. این اتفاق در حالی رخ داده که علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال در تلویزیون حاضر شد و گفت که می‌خواهد کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران باقی بماند. در جلسه‌ای که کی‌روش با کفاشیان برگزار کرد، سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال ایران تاکید کرده بود: «کفاشیان به او گفته که هیچ راهی به جز جدایی بر اساس توافق دوجانبه وجود ندارد. ما مجبور هستیم بر سر این مساله توافق کنیم اما اکنون به نظر می‌رسد آدم بد داستان، من هستم. برای رسیدن به این توافق، برایم اهمیت ندارد که آدم بد داستان باشم زیرا همه هواداران حقیقت را می‌دانند.»


ویدیو مرتبط :
تحلیل BBC از سیلو های موشک ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحلیل روزنامه ژاپنی از روند مذاکرات هسته ای ایران



مذاکرات هسته ای ایران

تحلیل روزنامه ژاپنی از روند مذاکرات هسته ای ایران

در پی تأکید ایران و گروه 1+5 بر فاصله زیاد دیدگاه ها در مذاکرات اخیر آلماتی و نامشخص ماندن زمان و مکان دور بعدی مذاکرات، برخی از تحلیلگران در صدد آسیب شناسی روند گفت و گوها و شرایط لازم برای موفقیت آن برآمده اند. این بار، یک روزنامه ژاپنی در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته است.

در پی تأکید ایران و گروه 1+5 بر فاصله زیاد دیدگاه ها در مذاکرات اخیر آلماتی و نامشخص ماندن زمان و مکان دور بعدی مذاکرات، برخی از تحلیلگران در صدد آسیب شناسی روند گفت و گوها و شرایط لازم برای موفقیت آن برآمده اند. این بار، یک روزنامه ژاپنی در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «ژاپن تایمز» در مطلبی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 می نویسد دور اخیر این مذاکرات در آلماتی نشان داد تا زمانی رویکرد جدیدی از سوی غرب اتخاذ نشود، گفت و گوهای بیشتر بی فایده است و تنها به افزایش خصومت میان طرفین می انجامد.

در عین حال، این روزنامه اشاره می کند که «یووال استینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم اسرائیل مدعی شده «زمان آن رسیده که جهان موضع شدیدتری را در مقابل ایران اتخاذ کرده و برای ایران روشن کند که این بازی مذاکرات در حال به پایان رسیدن است».

استینیتز که از متحدان نزدیک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل است، در گفت و گو با رادیو ارتش اسرائیل اظهار داشت طی چند هفته و یا یک ماه آتی، باید اقدام شدیدتری انجام گیرد تا ایران به توقف برنامه غنی سازی اورانیوم خود متقاعد شود.

این روزنامه ژاپنی در ادامه خاطرنشان می سازد یکی از اظهاراتی که در موضوع پیشرفت های هسته ای ایران مطرح می شود، این است که این برنامه هسته ای می تواند سبب به راه افتادن مسابقه ای تسلیحاتی در خاورمیانه شود. اما تنها یک نگاه واقع گرایانه به منطقه، برای رد این موضوع کافی است: به جز رژیم اسرائیل، که زرادخانه هسته ای آن برای همه آشکار است، هیچ کشوری در منطقه در موقعیتی نیست یک برنامه تسلیجاتی هسته ای جدی به راه بیندازد.

علاوه بر این، ادعای دیگری که درباره ایران مطرح می شود این است که حکومت این کشور با اتخاذ موضعی تهاجمی علیه آمریکا و منطقه، برای آن ها ایجاد تهدید می کند. اما این گزاره دقیقاً برعکس است. در واقع، این ایرانی ها هستند که در طول تاریخ خود شاهد شمار زیادی از اقدامات مداخله جویانه علیه کشورشان بوده اند.

سپتامبر سال گذشته، «یفراییم هالوی»، که در فاصله سال های 1998 تا 2000 رئیس سازمان اطلاعاتی رژیم اسرائیل (موساد) بوده، در مصاحبه ای با روزنامه «هاآرتص» گفت: «آنچه ما باید انجام دهیم، تلاش برای درک ایرانی هاست. حس اساسی که این ملت تاریخی ]نسبت به غرب[، احساس تحقیرشدگی است».

وی افزود: «ایرانیان، چه اقشار مذهبی و چه اقشار غیرمذهبی آن ها، احساس می کنند که به مدت 200 سال، قدرت های غربی از آن ها به عنوان بازیچه استفاده کرده اند... در نتیجه، انگیزه عمیقی که پشت سر برنامه هسته ای آن ها وجود دارد، تقابل با اسرائیل نیست؛ بلکه تمایل به احیای عظمتی است که ایران سال ها از آن محروم شده است».

ژاپن تایمز در ادامه مطلب خود اشاره می کند که ایالات متحده و رژیم اسرائیل، به طور مکرر ایران را تهدید به انجام اقدام نظامی کرده اند؛ که این امر در تناقض با ماده 2 منشور سازمان ملل متحد قرار دارد که تصریح می کند: «همه اعضا باید در روابط بین المللی خود از تهدید به استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر دولت دیگر و یا هر حالت دیگری که در تناقض با مقاصد ملل متحد باشد، خودداری کنند».

علاوه بر این، به اعتقاد این روزنامه، تحریم ها نه تنها در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران موفق نخواهد بود، بلکه بر عکس، سبب می شود موضع تندروها در این کشور تقویت شود. بر این اساس، رویکردی که دربردارنده بیشترین منافع است، عبارت است از ارتقای تلاش های دیپلماتیک و بهبود روابط میان آمریکا و ایران.

به اعتقاد این روزنامه، اقدام دیگری که می توان در کنار فرایند دیپلماتیک از آن استفاده کرد، تبادل هنرمندان، ورزشکاران، دانشمندان، نویسندگان و چهره های مذهبی میان ایران و آمریکاست. فضای پویای تبادل، می تواند به هر دو کشور سود رسانده و فضای تقابل و سوءظن را کاهش دهد./تابناک