ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

تحلیل روز: پرسپولیس 91؛ كهكشان در میدان، ظلمات در نیمكت



تحلیل روز: پرسپولیس 91؛ كهكشان در میدان، ظلمات در نیمكت

با عدم حضور پرسپولیس در آسیا و لغو جام‌حذفی، سرخپوشان فقط 34 بازی در پیش دارند. بنابراین شاید بتوانند با تكیه بر همین تركیب اصلی به مقصودشان برسند

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

محمد رویانیان به محض ورود به پرسپولیس بنا را بر تبلیغ کردن بر روی تیم فصل بعد گذاشت. او به هواداران پرسپولیس قول داد تیم‌شان را «فوق‌کهکشانی» ببندد.

کمی پس از سفر دنیزلی به ترکیه، باشگاه پرسپولیس لیستی را با عنوان بازیکنان مورد نیاز دنیزلی منتشر کرد و البته در نهایت 2 بازیکن مازاد را به آن لیست اضافه کرد. لیستی که در نهایت مشخص نشد آیا واقعا از سوی خود آقامصطفی به باشگاه رسیده بود یا خیر. با وجود انتشار این لیست دنیزلی دیگر به ایران بازنگشت و رویانیان به تنهایی مشغول بستن تیم شد. این اتفاق شاید در همه دنیا عجیب جلوه کند اما در ایران و با توجه به مناسبات حاکم بر فوتبالفارسی کاملا طبیعی است. رویانیان در پروسه بستن پرسپولیس 91، تا حدودی موفق عمل کرد اما شاید بهتر بود کمی چراغ خاموش‌تر به خرید بازیکن می‌پرداخت و تیم را با حاشیه کمتری به مسابقات لیگ برتر روانه می‌کرد.

 

صد شکر که این آمد و ...

خبر قطع همکاری دنیزلی با پرسپولیس تا مدت زیادی هواداران را تحت تاثیر خود قرار داد. مشکلات شخصی و خانوادگی دنیزلی سد راه اصلی او برای ادامه کار مربیگری بودند اما سوال اینجاست که آیا عزم کافی از سوی مدیران پرسپولیس برای بازگشت او به تهران وجود داشت؟ پس از قطعی شدن جدایی دنیزلی، نام‌های مختلفی چون برونو متسو، کالدرون، علی دایی و حتی محمد مایلی‌کهن و علی پروین در مقاطعی به عنوان سرمربی قطعی پرسپولیس مطرح شدند اما در نهایت سکان هدایت این تیم به مانوئل ژوزه سرمربی پرتغالی رسید که علاوه بر کارنامه موفق فنی‌اش، به لحاظ شخصیتی نیز از محبوبیت زیادی در میان هواداران تیم‌های سابقش برخوردار است. آیا او خواهد توانست خلا دنیزلی را برای دوستداران پرسپولیس پر کند؟ منتظر می‌مانیم...

 

آنها که مانده‌اند

بی‌تردید بقای علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا قوت قلبی است برای هواداران پرسپولیس. آنها همچنین از تمدید قرارداد مهاجم محبوب‌شان ایمون زاید بسیار خوشحال‌اند. با این وجود باقی ماندن بازیکنانی مانند سامان آقازمانی، جواد کاظمیان و هادی نوروزی با توجه به عملکرد ضعیف‌شان در فصل گذشته کمی عجیب به نظر می‌رسد.

 

آنها که رفته‌اند

بهترین خبر برای پرسپولیس در ابتدای راه نقل و انتقالات جدایی توامان میثاق معمارزاده و حسین هوشیار از این تیم بود. پرسپولیسی‌ها خیلی سریع «خالقان کابوس» را بدرقه کردند تا نگرانی کمتری درون دروازه تیم‌شان داشته باشند. جدایی مازیار زارع که هواداران پرسپولیس در تمام بازی‌های فصل گذشته از عملكردش به ستوه آمده بودند و همچنین جدایی علیرضا محمد که در تمام دوران حضورش در پرسپولیس جز فوت کردن(!) چیز دیگری نشان نداد حامیان پرسپولیس را بسیار خوشحال کرد.

در کنار این‌ها، زوج جنجال‌ساز شیث و نصرتی، مهرداد اولادی و وحید هاشمیان نیز به لحاظ فنی در فرم ایده‌آل نبودند و جدایی‌شان هیچکس را ناراحت نکرد. کنار گذاشتن حسین بادامکی و ابراهیم شکوری اما شاید چندان منطقی نبود. بازیکنانی که هیچ‌وقت «ستاره» نبودند اما در لباس پرسپولیس عملکرد بدی نیز از خود به جا نگذاشتند. برخلاف «بعضی‌ها» شکوری بلافاصله بعد از کنار گذاشته شدن از ترکیب سرخپوشان پایتخت گفت: «در لیست پرسپولیس نیستم اما نامم در بین 40 میلیون هوادار پرسپولیس خواهد ماند.»  و با این جمله نشان داد واقعا به پرسپولیس علاقه‌مند است.

 

فرود شهاب روی خط!

شهاب گردان یکی از اولین خریدهای پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات بود. او البته با دوران اوج فوتبالش کمی فاصله دارد و عملکرد چندان خوبی در دیدار تدارکاتی مقابل آلومینیوم هرمزگان نداشته است اما هنوز هم دروازه‌بان قابل اتکایی است و پس از سیدمهدی رحمتی دومین گلر فوتبال ایران محسوب می‌شود. پرسپولیسی‌ها پس از پایان پروسه عجیب و غریب جدایی آسمیر آودوکیچ و منتفی شدن بازگشت میثاق معمارزاده سراغ یک دروازه‌بان 36 ساله برزیلی رفته‌اند و احتمالا نلسون را برای فصل بعد روی نیمکت تیم‌شان خواهند نشاند. با حضور گردان و احتمالا نلسون، قرمزهای پایتخت در فصل پیش رو دغدغه چندانی درون دروازه تیم‌شان نخواهند داشت.

 

دفاع ایده‌آل

ترکیب 4 نفره حسین ماهینی، سیدجلال حسینی، محسن بنگر و مهرداد پولادی در فصل آتی خط دفاع ایده‌آلی را برای پرسپولیس تشکیل خواهند داد. دفاع  وسط‌های فیکس پرسپولیس بازیکنان هماهنگی هستند که چند سال در سپاهان همبازی بوده‌اند و مدافعان کناری پس از اطمینان کارلوس کی‌روش و دعوت شدن به تیم ملی حالا این فرصت را دارند تا در پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران حضور پیدا کنند. علیرضا نورمحمدی در دفاع میانی، مهدی مهدوی‌کیا در دفاع راست، فشنگچی در دفاع چپ و حمید علی‌عسگری در هر دو سمت، می‌توانند جایگزین‌های قابل اطمینانی برای مدافعان اصلی تیم باشند. بدین ترتیب سرخ‌های پایتخت در خط دفاعی نیز با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند.

 

هافبک- مصدوم نشوید لطفا!

گمان می‌رفت با توجه به بحران هافبک دفاعی که در فصل گذشته گریبان پرسپولیس را گرفته بود، سرخپوشان در فصل نقل و انتقالات خیلی سریع اقدام به جذب هافبک دفاعی کنند. این اتفاق اما رخ نداد و پس از مطرح شدن نام‌هایی چون رضا حقیقی و جواد نکونام، پرسپولیس در روزهای پایانی نقل و انتقالات با یک هافبک دفاعی برزیلی به نام سوسا قرارداد بست كه از باشگاه‌های پرتغال می‌آید. بازیکنی که در اولین روزهای حضورش در تمرینات توانست رضایت کادر فنی را جلب کند. تا لحظه نگارش این مطلب جانشینان سوسا در پست هافبک دفاعی مهرداد پولادی و سامان آقازمانی هستند و  شاید در روزهای آتی یک بازیکن خارجی در این پست به تیم اضافه شود.

علی کریمی و محمد نوری هافبک‌های دیگر پرسپولیس هستند که باید به شدت از مصدومیت و محرومیت فرار کنند. زیرا در صورت بروز این اتفاقات تیم‌شان را با بحران جدی در خط هافبک مواجه خواهند کرد. کریمی و نوری تنها مهره‌های بدون جانشین تیم ژوزه هستند و این مربی در صورت در اختیار نداشتن این دو بازیکن ناچار است از مهره‌هایی نظیر محمد قاضی و یا امیرحسین فشنگچی در پستی کاملا غیرتخصصی استفاده کند.

 

خط حمله– نوک عالی، کنار خالی!

انتخاب اول کی‌روش در خط حمله تیم ملی، اولین بازیکنی بود که به پرسپولیس91 اضافه شد. خرید محمد قاضی توسط پرسپولیس در ابتدا با انتقادهایی همراه بود. منتقدان کم‌حافظه‌ی خرید او، شاید نمایش درخشانش در لباس تیم ملی مقابل بحرین در منامه را که منجر به کسب به یک امتیاز ارزشمند برای تیم ملی شده بود و البته گل زیباش در ثانیه‌های پایانی به تیم ملی اردن را از یاد برده بودند. قاضی در دیدار تدارکاتی پرسپولیس مقابل فولاد خوزستان نیز گل زیبایی به ثمر رساند و با شادی پس از گل جالبش خود را در دل تماشاگران حاضر در درفشی‌فر جا کرد.

پرسپولیس علاوه بر این بازیکن، ایمون زاید حماسه‌ساز داربی و کریم انصاری‌فرد آقای گل فصل گذشته لیگ برتر را نیز در پست مهاجم نوک در اختیار دارد. اگر قرار به سه‌مهاجمه بودن قرمزها در لیگ دوازدهم باشد باید دید آیا قاضی خواهد توانست در پست مهاجم کنار نیز به میدان برود یا خیر. در غیر این صورت 2 نفر از میان غلامرضا رضایی، جواد کاظمیان، هادی نوروزی، حمید علی‌عسگری و شاید مهرزاد معدنچی فیکس خواهند بود و با توجه به کارنامه این بازیکنان در فصل گذشته این موضوع می‌تواند تهدیدی برای خط حمله سرخپوشان باشد.

 

پول مهم‌تر است یا سلیقه؟!

پرسپولیس فصل گذشته آن‌قدر بد بسته شده بود که هیچکس توقع معجزه از مدیریت تیم و بستن تیمی کاملا متفاوت در فصل جدید را نداشت. رویانیان به سهم خود تلاش کرد تیم به‌مراتب بهتری از فصل گذشته ببندد اما این تیم هم برای بهبود کامل حداقل به یک فصل دیگر زمان نیاز دارد. مدیرعامل پرسپولیس موفق به جذب تعدادی از بهترین فوتبالیست‌های ایران در چند پست شد. این موفقیت با توجه به منابع مالی در اختیار او چندان دشوار نبود اما تزریق این منابع به باشگاه نیز می‌تواند به نوبه خود موفقیت تلقی شود. رویانیان به اعتراف خودش هنوز آشنایی کاملی با فوتبال ایران ندارد و نمی‌توان از او انتظار داشت خریدهایی سرشار از خوش‌سلیقگی فوتبالی انجام دهد. اما او در همین شرایط هم چند بازیکن از تیم ملی جوانان جذب کرده که پرسپولیسی‌ها به آینده آنان بسیار امیدوارند.

در روند جذب این چند بازیکن جوان البته هیچکس نفهمید چرا بازیکن بااستعدادی مثل علیرضا جهانبخش که فصل گذشته عملکرد خوبی داشت ناگهان از لیست خرید پرسپولیس کنار گذاشته شد. پرسپولیس تهران حالا صاحب تیمی بسیار قدرتمند است اما این تیم 11نفره پشتوانه قدرتمندی روی نیمکت ذخیره ندارد. با این وجود عدم حضور این تیم در آسیا و حذف احتمالی جام حذفی از برنامه امسال فوتبال ایران، تعداد مسابقات این تیم در فصل پیش رو را به 34 مسابقه تبدیل می‌کند و این تعداد مسابقه هواداران این تیم را به حضور بیشتر بازیکنان اصلی امیدوار می‌کند./سایت گل


ویدیو مرتبط :
كهكشان ما، كهكشان راه شیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

11 ستاره از میان یك كهكشان/ بیایید پرسپولیس مدل 91 را ارنج كنیم



11 ستاره از میان یك كهكشان/ بیایید پرسپولیس مدل 91 را ارنج كنیم

این تركیب بر اساس حدسیات ماست.شما پرسپولیس91را چگونه ارنج می‌كنید؟

در فاصله‌ی تنها 15 روز تا آغاز لیگ برتر دوازدهم، تیم‌ها در حال سپری كردن روزهای پایانی فصل نقل و انتقالات هستند. پرسپولیسی‌ها که قرار بود در لیگ آتی «فوق‌کهکشانی» باشند ستاره‌های زیادی را به خدمت گرفته‌اند و به تازگی مانوئل خوزه را به عنوان سرمربی تیمشان معرفی کرده اند. آنها از مدت‌ها پیش به دنبال جذب خلعتبری بوده‌اند اما به نظر نمی‌رسد در حال حاضر به او نزدیک باشند.

در این مطلب نگاهی به ترکیب 11نفره احتمالی سرخپوشان در هفته‌های ابتدایی لیگ پیش رو خواهیم انداخت. ترکیبی که البته صرفا پیش‌بینی است و ممکن است با نظر مربیان و یا تحت‌تاثیر اتفاقات پیش‌بینی نشده تغییر کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

یك گردان درون دروازه

به جز خط حمله، بازیکنان فیکس پرسپولیس در سایر خطوط کاملا متمایز از بازیکنان نیمکت‌نشین این تیم هستند. در درون دروازه با حضور شهاب گردان، هواداران پرسپولیس پس از یک فصل از کابوس میثاق و هوشیار رهایی یافته‌اند. دروازه‌بان سابق ذوب‌آهن که گلر دوم تیم ملی هم هست اگرچه در بازی تداركاتی مقابل صبا نمایش مطمئنی نداشت اما گزینه مناسبی برای سرخپوشان به نظر می‌رسد. البته پرسپولیس هنوز هم دروازه‌بان ذخیره ندارد و مدیران این تیم در صدد اضافه کردن یک گلر خارجی به تیم در روزهای آتی هستند.

 

خط دفاع؛ فقط 5 نفر برای 4 پست

اگر جناب علیفر بابت چیدن خط دفاعی 4نفره ناراحت نشوند(!) محسن بنگر، جلال حسینی، مهرداد پولادی و حسین ماهینی دفاع 4 نفره پرسپولیس در ابتدای لیگ دوازدهم خواهند بود. در پست دفاع میانی تنها ذخیره موجود برای بنگر و سیدجلال، علیرضا نورمحمدی است كه تنها بازمانده خط دفاعی پرسپولیس از سال گذشته محسوب می‌شود. برای ماهینی و پولادی هم ذخیره چندان مطمئنی وجود ندارد. صرفا حمید علی‌عسگر در دفاع راست و امیرحسین فشنگچی در دفاع چپ، دو بازیكنی هستند كه می‌توانند در مواقع لزوم با تغییر پست به مدافعان كناری پرسپولیس تبدیل شوند. اگر حفره موجود در هافبك دفاعی با روبرتو سوسا پر نشود و اجبارا پولادی به میانه زمین منتقل شود نیاز به یك دفاع چپ مطمئن خیلی زودتر به سراغ پرسپولیس خواهد آمد.

 

نوری- كریمی؛ قلب دست‌نخورده پرسپولیس

از دارایی پرسپولیس در خط میانی این‌طور به نظر می‌رسد كه مثلث میانه میدان به روبرتو سوسا، محمد نوری و علی کریمی سپرده خواهد شد. سوسای برزیلی در اولین بازی تداركاتی پرسپولیس فروغ چندانی نداشت اما او فعلا (در فاصله 8روز تا پایان نقل‌وانتقالات) تنها گزینه موجود در این پست به شمار می‌رود. برای پر كردن جای دو هافبك هجومی هم پرسپولیسی‌ها غیر از كریمی و نوری گزینه دیگری ندارند. با شرایط موجود در این خط، مهرداد پولادی، علی‌عسگر، فشنگچی و شاید جواد كاظمیان می‌توانند آلترناتیوهای بعدی باشند.

 

حمله... حمله... حمله

مدیرعامل دست‌به‌جیب پرسپولیس آنقدر مهاجم خریده كه حالا دست سرخپوشان در خط حمله بازتر از تمام خطوط دیگر است. بنابراین تنها علامت سوال در مورد ترکیب فیکس پرسپولیس در لیگ پیش رو خط حمله است. اگر از بین محمد قاضی و كریم انصاری‌فر، یك نفر بتواند در پست مهاجم کنار حضور پیدا کند آن وقت هر دوی این مهاجمان می‌توانند در تركیب اصلی قرار بگیرند. البته كی‌روش در تیم‌ملی طی یك مقطع كوتاه انصاری‌فرد را در پست مهاجم كناری امتحان كرد اما ظاهرا نتیجه راضی‌كننده‌ای نگرفت.

 

در واقع تنها نقطه مبهم در تركیب پرسپولیسی‌ها همین پست مهاجم كناری است. جایی كه از بین جواد کاظمیان، هادی نوروزی، غلامرضا رضایی و امیرحسین فشنگچی یک یا دو نفر به ترکیب ثابت تیم راه پیدا می‌کند (یك یا دو نفرش بستگی به جواب آزمون كریم و قاضی در این پست دارد.) البته علیرغم اصرار فراوان هواداران برای باقی ماندن زاید در پرسپولیس، وضعیت این بازیکن هنوز روشن نیست. زاید در صورت ماندگاری در جمع سرخپوشان می‌تواند رقیب جدی قاضی و انصاری‌فرد برای بازی در پست مهاجم نوک باشد.

 

حرف آخر؛ یازده میهمان آبادان

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت 11 مردی كه در اولین بازی پرسپولیس با پیراهن سرخ‌رنگ در آبادان وارد میدان می‌شوند این نفرات خواهند بود. البته اگر تا آن روز اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، كسی مصدوم نشود، و البته نقطه مبهم خط حمله با اسم محمدرضا خلعتبری پر نشود.

ترکیب احتمالی: شهاب گردان، حسین ماهینی، جلال حسینی، محسن بنگر، مهرداد پولادی، روبرتو سوسا، محمد نوری، علی کریمی، محمد قاضی، کریم انصاری‌فرد، غلامرضا رضایی

سایت گل