ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

بیان رنجنامه فوتبال توسط رئیس كمیته انضباطی



 

بیان رنجنامه فوتبال توسط رئیس كمیته انضباطی

 

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با بیان رنجنامه‌اش آسیب‌های این رشته ورزشی را مطرح کرد.فوتبال ایران در سال  89 و 2010 میلادی که رو به پایان است، هیچ توفیق مهمی در عرصه بین‌المللی به دست نیاورد. تمام اخبار و اتفاقات فوتبال ایران حتی از 300 کیلومتری پایتخت نیز فراتر نرفت چرا که در تمام اتفاقات هیج نکته مثبت فنی دیده نمی‌شد. هر چه بود حاشیه و جنجال و مسائل غیر اخلاقی و مصاحبه‌های تند و آتشین اهالی فوتبال علیه یکدیگر بود.

 

این مسائل باعث شد گفت‌وگویی با رئیس کمیته انضباطی داشته باشیم و بدانیم نظر قاضی مجتبی شریفی که مامور نظم و انضباط در فوتبال ایران است، در مورد این نکات منفی و آسیب‌ها چیست.

گفت‌وگوی فارس با شریفی را در زیر می‌خوانید.

* این رنجنامه من در فوتبال است

با توجه به انواع مشکلاتی که در فوتبال وجود دارد و از نظر بار فنی نتیجه نمی‌گیریم و شاهد انواع معضلات اخلاقی در فوتبال هستیم، آن هم در حالی که مبلغ قرارداد بازیکنان بی‌رویه در حال افزایش است و عملکرد فنی آنها رو به کاهش، باید آسیب‌شناسی جدی در فوتبال انجام گیرد. حرف‌هایی که می‌زنم در واقع نوعی رنجنامه من در حوزه فوتبال است.

* مهمترین آسیب‌ها در فوتبال ناشی از تفکر غلط است

بیشترین آسیب‌ها در حوزه فوتبال از تفکر و اندیشه غلط ناشی می‌شود، تفکر و اندیشه‌ای که نه ساختار دینی را در ورزش حاکم می‌کنیم و نه اخلاق حرفه‌ای و مبانی آن را مستقر می‌کنیم. به همین دلیل است که می‌بینیم اکثریت قریب به اتفاق آسیب‌های موجود در فوتبال ناشی از این مطلب است که در ذهن و خاطره ما اندیشه دینی که موجب رفتار و گفتار دینی است یا لااقل تفکر حرفه‌ای که موجب رعایت تکالیف حرفه‌ای است، جاری و ساری نیست. این اندیشه‌های غلط مولد رفتارهای غلط و نیز خلق ادبیات نادرست و در کنار آن دوری از تلاش فنی و پرداختن به متن و بطن فوتبال است.

* راه فائق شدن بر آسیب‌های فوتبال

همیشه به منظور رفع آسیب‌های موجود باید آنها را به طور دقیق شناسایی و با یافتن راهکارهای مناسب اجرایی که مبتنی بر آموزه‌های دینی است، این آسیب‌ها را برطرف کرد. در این حوزه به طور خلاصه این آسیب‌ها برجسته و نمایان است که ما به باورهای آخرت‌گرا و معامله با خداوند و امید به جبران از سوی او به هیچ وجه در زندگی خود عمل نمی‌کنیم. از این رو تمام اندیشه‌های ما معطوف به این امر شده که اگر جفایی می‌بینیم به سرعت آن را با جفایی بدتر پاسخ داده و اگر سخن ناپسندی می‌شنویم آن را با سخنی ناپسندتر جبران کنیم.

اگر به عملی در حوزه فوتبال اشتغال داریم تمام تفکر خود را معطوف به منافع و عواید مالی و مادی آن می‌کنیم که توقعات و انتظارات دیگران و تکالیفی که به عنوان وظیفه دینی و یا لااقل تکلیف وجدانی و حرفه‌ای بر عهده داریم،‌عمل نمی‌کنیم.

* نبود مالکیت خصوصی، داشتن ادبیات نامناسب و پرداختن به حواشی

در کنار مشکلات ناشی از عدم مالکیت بخش خصوصی که می‌تواند بسیاری از مسائل فنی را حل کند، نداشتن ادبیات مناسب و پرداختن به حواشی به جای متن مهمترین معضلات فوتبال است. این در حالی است که در فوتبال مدرن کلیه بازیکنان و مربیان مکلفند که پس از اتمام بازی همه سخنان خود را معطوف به علل برد و باخت کرده و در حوزه فنی خود را مکلف به پاسخگویی بدانند تا تدریجا مسائل فنی پیشرفت کرده و شاهد رفع کاستی‌ها در حوزه فنی باشیم.

اگر بخواهیم آسیب‌های موجود در فوتبال را در جمله‌ای خلاصه کنم، چنین می‌گویم که خلاء بینش در ورزش منشاء‌ همه کاستی‌ها است و چرا که بینش روش‌ساز است و اشتباه بودن بینش و داشتن اندیشه غلط مولد رفتار و روش ناپسند خواهد بود. به همین دلیل تا هنگامی که فکر غلط از ذهن خارج نشود، پرداختن به متن و کمک به ارتقای سطح فنی فوتبال جای خود را به حواشی، اهانت به همنوعان، تحقیر اطرافیان و فرافکنی در خصوص نتایج تیم می‌دهد و با این شرایط، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

* زبان 75 درصد از مشکلات فوتبال ایران است

مشکلی که در مورد ادبیات نادرست موجود در فوتبال می‌توان ذکر کرد این است که در آموزه‌های دینی به گناهان زبانی بیشتر از سایر گناهان سایر اعضا اهمیت داده می‌شود تا جایی که در روایتی آمده کسانی که در آتش می‌افتند هنگامی که دلیل جهنمی شدن آنها را می‌پرسند، دو سوم آنها بدعاقبتی خود را ناشی از زبان معرفی می‌کنند که آنچه بر سرم آمده و من را به آتش جهنم افکنده، زبانم است.

در حدیث دیگر آمده در قیامت همه اعضا و جوارح از زبان می‌نالند و می‌گویند آنچه بر سر ما آمده از این عضو ناشی شده و همه ما جور همراهی با این عضو را متحمل می‌شویم. عجیب است که بزرگترین گناهان کبیره‌ مانند غیبت، تهمت،‌ نمامی، استهزا، تحقیر مومن و ده‌ها گناه دیگر بیشترین پیامد منفی را که بر زندگی بر جا می‌گذارد ناشی از زبان است و در فوتبال نیز از این مشکل رنج می‌بریم به طوری که زبان 75 درصد از مشکلات فوتبال ایران است.../فارس


ویدیو مرتبط :
جلسه كمیته انضباطی لی مین هو-بلندشو پارت16

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

6 تیم فوتبال با حكم كمیته انضباطی سه بر صفر باختند



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

6 تیم فوتبال با حكم كمیته انضباطی سه بر صفر باختند

كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال احكام جدیدی را صادر كرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، پیرو رای کمیته انضباطی دیدارهای هفته اول تیم‌های الوند همدان، نیروی زمینی و فولاد یزد از سری مسابقات لیگ دسته اول سه بر صفر به نفع این تیم‌ها و دیدار تیم‌های ماشین سازی تبریز، برق شیراز و یادآوران شلمچه (صنعتی کاوه) به دلیل عدم تکمیل مدارک در فرجه قانونی سه بر صفر به ضررشان صادر و هر کدام به مبلغ ده میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

همچنین دیدارهفته دوم تیم های برق شیراز و مس رفسنجان پیرو رأی کمیته انضباطی به صورت معوقه برگزار خواهد شد./ایسنا