ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

بیانیه شدید‌اللحن پرسپولیس درباره "دایه‌های مهربان‌تر از مادر"



باشگاه پرسپولیس , بیانیه‌ باشگاه پرسپولیس

بیانیه شدید‌اللحن پرسپولیس درباره "دایه‌های مهربان‌تر از مادر"

باشگاه پرسپولیس با صدور بیانیه‌ای شدید‌اللحن به باشگاه‌ها و افرادی که در قضیه محسن قهرمانی، "دایه‌های مهربان‌تر از مادر" شده‌اند اعتراض کرد.

 در اطلاعیه باشگاه پرسپولیس آمده است: 1- پس از بازی پرسپولیس و سپاهان که با اتفاقات عجیب داوری همراه بود موضوعاتی از سوی مدیرعامل باشگاه و سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس مطرح شد که بازتاب بسیار گسترده‌ای در جامعه ورزش کشور داشت و جریانات زیادی را به راه انداخت.

 

در این راستا مدیرعامل و سرمربی پرسپولیس نه تنها از اظهارات خود عقب نشینی نکردند بلکه مصرانه نسبت به مسائل مطرح شده پافشاری کرده و خواستار پیگیری آن شدند و برای اثبات ادعاهای خود علاوه بر افشای برخی مسائل درخواست‌هایی که قبل از این بازی از سوی داور با یکی از اعضای کادر فنی تیم در میان گذاشته شده است را رسانه‌ای کرده و مدارک دیگری نیز که مرتبط با سایر بازی‌های قضاوت‌های این داور بوده را به ستاد تخلفات حرفه‌ای فوتبال ارائه کردند.

 

در این مسیر، رئیس، دبیر کل و حراست فدراسیون فوتبال، ریاست سازمان لیگ و دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال، سرپرست وزارت ورزش و معاونان وی، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی برای پیگیری موضوعات مطرح شده از سوی مدیریت و سرمربی پرسپولیس واکنش مثبت داشته و به رسیدگی این اتفاقات پرداختند. رسانه‌های ورزشی نیز به عنوان وجدان بیدار جامعه ورزش این اتفاقات را پیگیری کرده و حتی زوایای پنهان جدیدی را در این باره به نمایش گذاشتند.

 

در نهایت جریانی بوجود آمد که نه تنها به شکایت و ادعاهای مورد نظر مدیرعامل و سرمربی پرسپولیس درباره یک داور خاص رسیدگی شود بلکه موضوع فساد و رشوه در فوتبال به شکلی عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد.

 

در پی همین گزارشات و بررسی ها وزارت اطلاعات ، وزارت ورزش و سایر نهادهای مرتبط نیز وارد عمل شدند تا معلوم شود که عزم و اراده جدیدی برای ریشه کن کردن فساد در فوتبال بوجود آمده و قرار است اتفاقات مثبتی در سطح زمین رخ دهد اما... در کنار این جریانات، جریان دیگری هم بوجود آمد و آن چیزی نبود جز این که برخی باشگاه‌ها با صدور اطلاعیه و برخی عناصر فوتبالی از مربی و مدیرعامل گرفته تا کارشناسان سعی کردند برای جلب توجه داوران در مقام دفاع از جامعه داوری بر آمده و طوری اظهارنظر کند که انگار مشکل پرسپولیس با کل جامعه داوری بوده، در حالی که باشگاه پرسپولیس در تاریخ 30 شهریور و یک روز پس از بازی با سپاهان ضمن صدور اطلاعیه‌ای اعلام و تاکید کرد که باشگاه پرسپولیس به جامعه داوری تمام احترام گذاشته و اشتباه داوری را جزئی از فوتبال می‌داند و مشکل ما «یک داور خاص» و قضاوت او در این بازی خاص است و بس.

 

حتی محمد رویانیان و علی دایی نیز در مصاحبه های خود به کرات به این موضوع اشاره کردند اما اخیرا باز می‌شنویم و می‌خوانیم که برخی باشگاه‌ها با صدور اطلاعیه و برخی عناصر فوتبالی با مصاحبه‌های خود سعی در رو در رو قرار دادن جامعه داوری با تیم و باشگاه پرسپولیس داشته و به نظر می‌رسد که می‌خواهند با جریان‌سازی علاوه بر مشکل تراشی برای پرسپولیس به نوعی خود و تیمشان را «دایه‌های مهربان تر از مادر» برای جامعه داوری جلوه دهند.

 

به همین دلیل خاص بار دیگر تاکید می‌کنیم باشگاه پرسپولیس که به گواه اظهارنظر کارشناسان محترم داوری بیشترین آسیب را در سال‌های اخیر از اشتباهات داوری متحمل شده هیچ گاه بحث تعمدی بودن اشتباهات را مطرح نکرده است. آیا سابقه داشته که پرسپولیس که این همه در بازی‌های بزرگ و حتی دیدارهای معمولی از ناحیه اشتباهات داوری متضرر شده بیاید و بحث تعمدی بودن اشتباهات را مطرح کند؟!

 

آیا غیر از این بوده که پرسپولیس پس از این همه نادیده گرفتن حق خود و هوادارانش جز اعتراضی معمولی برای خالی نبودن عریضه ، اعتراض و ادعای دیگری داشته است؟! آیا باشگاه پرسپولیس که در دو داربی رفت و برگشت فصل گذشته و به گواه کارشناسان داوری چهار پنالتی‌اش نادیده گرفته شد حرفی از تعمدی بودن اشتباهات زد؟!

 

آیا علی دایی که در داربی 69 گل سالم تیمش(محمد نوری) به اشتباه مردود اعلام شد و در داربی بعدی پنالتی تیمش(روی غلامرضا رضایی) نادیده گرفته شد حرفی از تعمدی بودن اشتباهات داوران زد؟! آیا حرف از فساد، رشوه، اشتباه آگاهانه، غش کردن و... به میان آمد؟! حال چرا برخی در قبال ادعای مدیریت و سرمربی پرسپولیس مبنی بر تخلف یک داور این گونه علیه آنها موضع گیری می کنند؟! چرا طوری برخورد می شود که دیگر کسی به خودش اجازه ندهد و این جرات را پیدا نکند که درباره تخلف ، فساد ، تبانی ، رشوه یا لجبازی عوامل فوتبال از مدیر ، مربی ، بازیکن گرفته تا داور کلامی حرف بزند؟!

پس فریب افکار عمومی، منحرف کردن اذهان و رو در رو قراردادن باشگاه پرسپولیس با جامعه داوری موضوعی نیست که در قبال آن سکوت کنیم. باز هم تاکید می کنیم که جامعه داوری برایمان عزیز است و قابل احترام. ما معتقدیم حق الزحمه داوران باید افزایش چشمگیری یافته و می دانیم داور هم انسان است و انسان هم ممکن الخطا. یک داور هم اشتباه می‌کند همانطور که مدیران، مربیان و بازیکنان مرتکب اشتباه می شوند.

 

اما بحث اشتباه داوری با تخلف کاملا متفاوت است و باشگاه پرسپولیس ضمن پاک و سالم دانستن جامعه داوری کشور اعتراض خود را نسبت به تخلفات یک داور خاص مطرح کرده است ؛ پس فرافکنی، منحرف کردن اذهان عمومی ممنوع! این وصله‌ها و تلاش برای رو در رو قرار دادن پرسپولیس با جامعه داوری به پرسپولیس نمی چسبد.

 

آن هم به پرطرفدارترین تیم آسیا که هوادارانش چه در سال های گذشته و چه در همین فصل جاری بارها و بارها بنابه تاکید کانون هواداران بر خلاف برخی تیم ها به جای توهین و فحاشی به داوران عزیز صبورانه شعار می دهند؛ «داور عزیزم، دقت کن». همچنین بهتر است آنهایی که پس از اشتباهات داوری با مصاحبه های شدیدالحن و اقدامات زننده در کنار زمین عرصه را به داوری تنگ کرده و بازیکنان و هواداران خود را با این اقدامات علیه داور تحریک می کنند به جای مصاحبه های هدفمند امروزی دست از رفتارهای قبلی خود بردارند نه اینکه بیایند و پرسپولیس را مقابل جامعه داوری قرار داده و خود را وکیل و قیم داوران جلوه دهند! باشگاه محترمی که اطلاعیه صادر می‌کنی، مربی و کارشناس محترمی که علیه پرسپولیس و به نفع جامعه داوری مصاحبه می کنی ، این ترفندها نخ نما شده و جامعه داوری خود بهتر می داند که روی سخن باشگاه پرسپولیس با یک داور خاص است و بس.

فراموش نکنید مدیرعامل باشگاه پرسپولیس 20 دقیقه پس از بازی با سپاهان در مصاحبه با سایت رسمی باشگاه صراحتا اعلام کرد: « من به داوران شریف کشورمان که سالم کار می کنند و همه فشارها را تحمل می نمایند تعظیم می کنم و احترام می گذارم اما برخی مسائلی وجود دارد که خیلی ها از آن آگاه هستند و می خواهند چشم خود را به روی واقعیت ها ببندند تا فوتبال با همین حالت پیش برود. چرا؟! تا کی باید این اتفاقات رخ دهد؟! »

2- می دانیم و آگاه هستیم که برخی افراد نیز آگاهانه و با برنامه قبلی سعی در دامن زدن به این جریان سازی ها را دارند و تلاش کرده اند جامعه داوری را نقطه مقابل باشگاه و تیم پرسپولیس قرار دهند. اگر لازم باشد مدرک و صدای ضبط شده این افراد را به همراه مستندات به ستاد تخلفات حرفه ای فوتبال ارائه خواهیم کرد.

3- در پی اظهارات آقای مایلی کهن سرمربی تیم فوتبال صبای قم باید بگوئیم آقای مایلی کهن! شما پیشکسوت تیم پرسپولیس هستید و می توانید مثل خیلی ها به تیم خود کمک کنید، حال اگر اختلاف نظری با مدیرعامل یا مشکلی با سرمربی تیم دارید دلیل نمی شود که مدام علیه پرسپولیس، مدیریت و سرمربی تیم مصاحبه کنید. تا به امروز هم در قبال اظهارات مکرر شما سکوت کرده و پاسخی نداده بودیم.

 

حالا نیز قصد پاسخ گویی نداریم. شما اگر با علی دایی مشکل دیرینه دارید بحث آن با پرسپولیس فرق می کند. لطفا در مصاحبه های خود نسبت به باشگاه پرسپولیس و واقعیت های آن منصفانه و صادقانه رفتار کنید. برخلاف اظهار نظر شما باید بگوئیم که مبلغ قرارداد علی دایی و دستیارانش برای سه سال هم، پنج میلیارد تومان نمی شود چه رسد به یکسال که مورد اشاره شما بوده است.

 

همچنین برخلاف اظهار نظر شما باید صراحتا بگوییم کل هزینه تیم پرسپولیس در فصل جاری با رقم 50 میلیارد تومانی که شما عنوان کرده اید فاصله فاحش و بسیار زیادی دارد. لطفا با آمار غیر واقع اطلاعات غلط به جامعه فوتبال نداده و برای پرسپولیس در حالی که امسال چندین باشگاه به مراتب بیشتر از پرسپولیس هزینه کرده اند مشکل تراشی نفرمائید. محض اطلاع جامعه فوتبال باید بگوئیم که هزینه های کلی تیم فوتبال پرسپولیس نسبت به فصل گذشته براساس سیاست‌های مدیریت باشگاه و سرمربی تیم کاهش قابل توجهی داشته و پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات با سیاست کاهش هزینه‌ها، پرهیز از توجه به نام‌ها و اسم‌ها، جذب و فروش بازیکنان بر مبنای نقاط ضعف و قوت و جوان گرایی فعالیت کرده و در همین راستا هزینه‌های تیم با کمک علی دایی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

 

ما حتی بار دیگر اعلام می کنیم که تنها یک بازیکن پرسپولیس در صورتی که موفق به دریافت تمامی بندهای قراردادش در پایان فصل شود قراردادی بالای یک میلیارد تومان با پرسپولیس امضا کرده در حالی که در برخی باشگاه‌ها در فصل جاری چند بازیکن یک میلیارد و 300 میلیون تومانی ، یک میلیارد و 500 میلیون تومانی و حتی دو میلیارد تومانی دارند. در همین راستا حاضریم کل هزینه های تیم پرسپولیس را به طور شفاف و رسمی اعلام کنیم در صورتی که برخی باشگاه های دیگر نیز بیایند و صادقانه کل هزینه های واقعی تیم خود را اعلام کنند.

4- پرسپولیس در دیدار مقابل سپاهان و با اشتباه داور مسابقه که البته نمی‌توان آن را اشتباه تلقی کرد بازنده شد. یک کارت قرمز بی مورد و تحمیل شدن یک گل زود هنگام به پرسپولیس در حالی که داور می توانست در دقیقه 4 بازی تیم حریف را 10 نفره نماید. پس از بازی هم ادعاهایی از سوی مدیران پرسپولیس مطرح شد که برای اثبات این ادعاها اقدامات لازم صورت گرفته است.

در این میان بوده‌اند مدیران باشگاه‌های دیگری که اخیرا ادعاهایی را در مورد این داور خاص مطرح کرده اند و همچنین روانشانس سابق تیم استیل آذین موضوع تلاش برای رد و بدل شدن مبلغ 15 میلیون تومانی را مطرح کرده است.

 

پس به اندازه کافی مستند و مدرک داده شده و دلیلی نیز نداشته که داور دیدار پرسپولیس و سپاهان درخواستی نامتعارف از مربی بدنساز تیم پرسپولیس داشته باشد. با این وجود باشگاه پرسپولیس پیش داوری نکرده و منتظر رای ستاد پیگیری ستاد تخلفات حرفه ای فوتبال می ماند. با ذکر این تاکید که باشگاه پرسپولیس ، مدیر عامل ، سرمربی و بازیکنانش مخلص قشر شریف ، پاک ، زحمتکش و مظلوم داوری هم هستند و فقط درباره تخلف یک داور خاص ادعاهایی را مطرح کرده اند و لاغیر. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دایه مهربان تر از مادر به این می گن!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کدام شعبده‌بازی استقلال و پرسپولیس را احیا می‌کند؟!/ دایه‌های مهربان‌تر از مادر نوحه‌سرایی نکنند



اخبار,اخبار ورزشی,وزارت ورزش و جوانان

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت دو تیم استقلال و پرسپولیس گفت: از یک تیم با بیش از 100 میلیارد بدهی و یکی هم با بیش از 70 میلیارد بدهی، چگونه انتظار داریم در وضعیت عادی باشند، کدام شعبده‌بازی می‌تواند این دو تیم را در بالاترین سطح ممکن نگاه دارد.

به گزارش فارس از کرمان، کارها در مجموعه وزارت ورزش و ادارات کل ورزش و جوانان مطابق با برنامه‌ها و خواسته‌های مد نظر وزیر ورزش و جوانان پیشرفت دارد اما یکی از نیازهای اساسی و اولویت‌های وزارت توسعه ورزش همگانی است و این وزارتخانه باید موضوع ورزش همگانی را آن گونه که شایسته مردم کشور و مدنظر آنهاست را پیاده‌سازی کند، هر چند که این موضوع کار بزرگ و ستُرگی است و نیازمند همیاری و همکاری همه دستگاه‌هاست که مطمئنا برای تحقق این امر وزارت ورزش و جوانان باید به لحاظ بودجه‌ای و اعتباری خیلی بیشتر از وضعیت کنونی حمایت و از نظر اعتباری تقویت شود.

عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان در حاشیه سفر به کرمان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس موارد متعددی در مورد سیاست‌ها و اولویت‌های کاری وزارت ورزش و جوانان، واکنش به انتقاد برخی رسانه‌ها به وزیر ورزش در زمینه تصمیم‌گیری‌های اشتباه در مورد وضعیت تیم‌های پرطرفدار استقلال و پرسپولیس، وضعیت ورزش کرمان و ... را تشریح کرد که در ادامه می‌آید.

 سیاست‌ها و اهدافی که وزارت ورزش و جوانان به منظور سر و سامان بخشیدن به وضعیت ورزش کشور در دستور کار خود قرار داده است چیست؟
احمدی: یکی از اولویت‌ها ما در وزارت ورزش، همان گونه که بارها عنوان کرده‌ایم، توجه به توسعه ورزش همگانی است، ما باید از طریق توسعه ورزش همگانی شاخصه‌های سلامت را در کشور رونق بخشیم، همه ما می‌دانیم فقر حرکتی عمده علت کاهش سن بیماری‌ها و افزایش تعداد بیماران است.

کمبود فعالیت بدنی، عدم قرار گرفتن ورزش در سبد و یا سبک زندگی مردم ما به وضوح دیده می‌شود و به دلیل غفلتی که همه عوامل دخیل در زمینه فرهنگ‌سازی و توسعه زیر ساخت‌ها و توجه متوازن به ورزش داشته‌اند، مردم ما از ورزش فاصله گرفته‌اند و ورزش در بین برنامه‌های سبک زندگی آنها جایگاهی ندارد.

بخشی از این غفلت مربوط به آموزش و پرورش است، یکی از کارکردهای آموزش و پرورش آموزش، آموزش نسلی است که باید پرورش کند و ورزش می‌توانست یکی از مه‌ترین نکات سبک زندگی فرزندان این مرز و بوم باشد.

 رسانه‌ها نیز توجه لازم را به توسعه ورزش همگانی نداشته‌اند و هیچ‌گاه رسانه‌ها مطالبه جدی از مسئولان در این زمینه نداشتند که چرا برای ورزش  همگانی کاری نمی‌کنید، لذا به نظر من بحث توسعه ورزش همگانی به عنوان موضوع و مطالبه بسیار مهم همواره باید در ورزش مطرح باشد.

عزم مدیران در این دوره از وزارت این هست که بتوانند در کنار سایر موضوعات، توجه بیشتری به موضوع ورزش همگانی داشته باشند و معاونت توسعه ورزش همگانی برای این بخش برنامه‌ریزی خوبی انجام داده است و شورای ورزش همگانی کشور نیز در همین راستا فعال شده است.

باید از همه ظرفیت‌هایی که در دستگاه‌ها و نهادهای عمومی وجود دارد در زمینه بهبود وضعیت ورزش همگانی استفاده کرد، امیدوارم در یک افق زمانی کوتاه مدت وضعیت ورزش همگانی را به نحو مناسبی تغییر دهیم. 

برای تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام چه برنامه‌ای دارید.
احمدی: یکی دیگر از دغدغه‌های وزارت ورزش تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام است و در حال حاضر 4 هزار پروژه ورزشی نیمه تمام در سراسر کشور وجود دارد و وزارت ورزش در نظر دارد با تعیین تکلیف این پروژه‌ها در گام نخست اقدام به اولویت‌بندی پروژه‌های مهم این حوزه کند.

در استان کرمان 170 پروژه ورزشی نیمه‌تمام وجود دارد که با کارشناسی انجام گرفته، 80 پروژه در اولویت برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان قرار گرفته است و البته تکمیل این پروژه‌ها نیازمند حضور خیران، حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و یا حمایت سایر نهادها و تخصیص اعتبارات بخش دولتی است.

این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده است، اما تا هنگامی که این پروژه به بهره‌برداری نرسند، سرمایه‌های ما راکد هستند و این هم یکی از دغدغه‌ها است و امیدواریم با یک حمایت جدی‌تری به واسطه بودجه‌ای و اعتباری که به وزارت ورزش اختصاص داده می‌شود، بتوان در راستای تکمیل این پروژه‌ها گام برداشت.

ما اگر بتوانیم این ظرفیت‌های ورزشی را تکمیل کنیم، گام بلندی را در راستای تکمیل اهداف ورزشی چه در بعد ورزش همگانی و چه در بعد ورزش قهرمانی برداشتیم.

 دیدگاه شما در مورد ورزش قهرمانی چیست.
احمدی: یکی دیگر از اولویت‌های مهم وزارت، ارتقا جایگاه ورزش قهرمانی است، ورزش قهرمانی هم ظرفیت‌های خیلی خوبی دارد و حتی  بیشتر از آن  چیزی است که اکنون از آن برخوردار هستیم، کسب نتایج خوب در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی اینچئون نباید ملاک و معیار ارزیابی قرار گیرد.

ما اگر بتوانیم حمایت جامع‌تری از رشته‌های پایه و مدال‌آوری همچون شنا، قایقرانی تیراندازی، دوومیدانی، ژیمناستیک، داشته باشیم، قطعاً این‌ها رشته‌هایی هستند که در بخش ورزش قهرمانی می‌توانند برای ما ارزش افزوده بیشتری در رقابت‌های مختلف بین‌المللی داشته باشند.

ما نباید در المپیک فقط به نتیجه‌گیری در سه رشته کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری بسنده کنیم، ما اگر حمایت خوبی از سایر رشته‌های مدال‌آور انجام دهیم، قطعاً در رشته‌های دیگر هم مدال‌آور می‌شویم، منتهی باید به لحاظ برنامه‌ای و بودجه‌ای حمایت لازم از فدراسیون‌های ورزشی انجام شود.

بیش از 90 درصد فدراسیون‌های ما به بودجه‌ای که از وزارت ورزش و جوانان می‌گیرند، متکی هستند و این یعنی به دلیل نبود آن حمایت‌های مالی، امکان تأمین منابع برای عمده رشته‌های ورزشی نیست و برخی رشته‌های ورزشی ما از آن فضای لازم رسانه‌ای برخوردار نیستند که بخواهند تبلیغ داشته باشند و مثلاً بهره‌برداری مالی از این بین داشته باشند به ویژه رشته‌های پایه و مدال‌آور حمایت‌های جدی‌تری می‌طلبد.

فارس: چندی قبل بنا بود، طرحی در مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته شد تا دستگاه‌های دولتی یک درصد از محل اعتبارات خود را به ورزش کشور اختصاص دهند، اما این طرح تصویب نشد و دستگاه‌های دولتی به جای مکلف شدن به هزینه کردن در ورزش تنها مجاز شدند تا به ورزش کمک کنند در این مورد چه صحبتی دارید.

احمدی: مجلس موافق این موضوع نبود، اما خیلی از نمایندگان تلاش کردند تا این طرح به تصویب برسد، اما با یک تعداد اندک رأی به تصویب نرسید، تصویب این طرح می‌توانست برای ورزش کشور و حل مشکلات مالی گره‌گشا باشد.

همان مصوبه‌ای که اختصاص بودجه دستگاه‌ها به ورزش را مجاز دانست، هنوز آیین‌نامه‌اش ابلاغ نشده است، منتظر ابلاغ آیین‌نامه این مصوبه هستیم  تا شاید بتوانیم با دستگاه‌های اجرایی مذاکره کنیم و آنها را قانع کنیم به صرف این هزینه و اختصاص این اعتبار به ورزش که کمک خیلی خوبی است.


 ارزیابی شما از عملکرد ورزش استان کرمان چیست.
احمدی: ارزیابی وزارت ورزش و جوانان از عملکرد مدیریتی اداره کل کرمان مثبت است، نگاه منطقی و کارشناسی در برنامه‌های اداره کل کرمان دیده می‌شود، دستگاه ورزش استان کرمان برنامه توسعه ورزش را طراحی کرد و این برنامه با برنامه‌های مدیریت استان کاملاً هماهنگ است، امیدوارم حمایت‌های استاندار کرمان همچون گذشته راه‌گشا و گره‌گشا توسعه ورزش استان باشد.

این طرح نگاه خیلی ارزشمندی به ظرفیت‌های بومی استان کرمان دارد، نگاه خوبی در این طرح به ورزش شده است، کشف و پرورش استعدادها در قالب تأسیس آکادمی‌ها استعدادیابی در نقاط مختلف استان نگاه خوبی به توسعه ورزش در کرمان دارد.

من با اجرای این طرح چشم‌انداز خوبی را برای ورزش استان کرمان در بعد همگانی و قهرمانی پیش‌بینی می‌کنم و امیدوارم نگاه حمایتی از سوی استاندار و مسئولان ارشد استان کرمان استمرار داشته باشد.

بحث ورزش یک موضوع فرابخشی است که دستگاه‌های مختلفی می‌توانند به توسعه ورزش کمک کنند، شهرداری در توسعه ورزش همگانی نقش بسیار مهمی دارد و سایر دستگاه‌ها در حوزه ظرفیت‌سازی و حمایت از برنامه‌های ورزش قهرمانی و همگانی نقش دارند.

 با توجه به نقدی که بر عملکرد رسانه‌ها در حوزه مطالبه‌گری در زمینه ورزش همگانی دارید ،آیا برنامه‌ای برای تغییر این رویه داشته‌اید و آیا از رسانه‌ها خواسته‌اید در این حوزه رویکرد جدیدی را اتخاذ کنند.
احمدی: در این بخش هم سعی کرده‌ایم، تعامل خوبی را با رسانه‌ها و  افراد مؤثر و تأثیرگذار در رسانه‌ها در مورد نگاه دقیق و متوازن به ورزش برقرار کنیم، ما هرگاه نگاه یک‌سویه و تک‌بعدی داشتیم، متضرر شدیم.

در ورزش هم ماجرا به همین شکل است در واقع ورزش به رشد لازم نرسیده است، زمانی ورزش رشد می‌کند که نگاه متوازنی وجود داشته باشد و نگاه ما یک‌بعدی به یک ورزش خاص و یکی دو باشگاه خاص و فقط به ورزش قهرمانی و مدال‌آوری نباشد به نظر وجود اینگونه دیدگاه‌ها کمکی به توسعه ورزش نمی‌کند.

زمانی ورزش توسعه پیدا می‌کند که نگاه متوازنی به بخش‌های آن وجود داشته باشد، ورزش همگانی ما باید در تمام بخش‌ها پاسخگوی نیاز مردم باشد، اگر ما مردم ورزشکاری داشته باشیم، مردمی که فقط تماشاگر و هوادار ورزش نباشند در واقع در بحث ورزش قهرمانی و ورزش حرفه‌ای هم می‌توانیم رشد کنیم.

ما اگر به بحث ورزش همگانی توجه خوبی کنیم، می‌توانیم در همه بخش‌های کشور جامعه‌ای سالم و پیش رو داشته باشیم، جامعه‌ای که مردم آن سالم نباشند، نمی‌تواند جامعه پیشرویی باشد.

برخی رسانه‌ها وزارت ورزش و جوانان را مقصر ناکامی‌های باشگاه‌های پرطرفدار استقلال و پرسپولیس می‌دانند و سیاست‌های غلط وزارت ورزش را در موقعیت فعلی این دو باشگاه دخیل می‌دانند در این مورد چه صحبتی دارید.
احمدی: اینکه توسط عده‌ و رسانه‌ای خاص تبلیغات می‌شود که وزارت ورزش دو تیم استقلال و پرسپولیس را نابود می‌کند، بزرگ‌ترین کم‌لطفی به ورزش به فوتبال و این دو تا تیم است، کدام عقل سلیم حکم می‌کند که متولی ورزش دلسوز این دو تا باشگاه پرطرفدار فوتبال نیست.

در این سال‌ها عده‌ای آدم خاص از قبل این دو تیم منافعی داشته‌اند، این افراد از قبل این دو باشگاه به شهرت و ثروت کلانی رسیده‌اند، اکنون همان افراد و اشخاص می‌خواهند وضعیت این دو تیم به همان شکلی باشد که آنها می‌خواهند.

اما این دو تیم در این سال‌ها هر روز ضعیف‌تر از روز قبل شدند، فقیرتر و بدهکارتر شدند، چرا آقایان نمی‌گویند این دو تیم الان چرا جزو بدهکارترین تیم‌های ایران هستند، مدعی مدیریت این دو تا تیم برای ایجاد این زیان انباشته چه پاسخی دارند، این دو تیم در بدترین شرایط و ضعیف‌ترین شرایط به وزارت ورزش و جوانان رسیده‌اند.

یک تیم با بیش از 100 میلیارد بدهی و یک تیم هم با بیش از 70 میلیارد بدهی، چگونه انتظار داریم، این تیم‌ها در وضعیت عادی هم باشند، کدوم شعبده‌بازی می‌تواند در واقع این دو تا تیم را با این وضعیت در بالاترین و تاپ‌ترین سطح ممکن نگاه دارد.

وزارت ورزش و جوانان از یک سو با محدودیت قانونی مواجه است، چراکه ما نمی‌توانیم یک ریال مستقیم برای این دو تیم هزینه کنیم، ضمن اینکه قرار بود این دو تیم از طریق مزایده واگذار شوند، اما این موضوع هم منتفی شد و مقرر شد هر دو تیم بار دیگر تحت مدیریت وزارت ورزش قرار گیرند.

از طرفی کارشکنی‌های متعدد توسط همین عوامل دور شده از دو تیم موجب شد تا آرامش هم از این دو تیم رخت بربندد، این اشخاص که در واقع همان دایه‌های مهربان‌تر از مادر هستند، برای این تیم‌ها از مدیریت حرف زدند و نوحه‌سرایی کردند، این افراد برای یک‌بار هم نخواستند با واقعیت کنار بیایند و پای خودشان را از این تیم‌ها کنار بکشند تا کمی وضعیت این دو تیم بهتر شود.

با توجه به اینکه بحث تأمین اعتبار این دو باشگاه همچنان پا برجا است، وزارت نمی‌تواند از محل بودجه جاری خودش برای این دو تا تیم هزینه کند، باید دولت کمک ویژه‌ای به این دو تیم کند و یا اینکه اسپانسر ویژه‌ای برای حمایت از این دو تیم فراهم شود.

البته مشکلات تیم استقلال به واسطه حامی مالی کمتر از مشکلات پرسپولیس است، چون پیش از این این حامی مالی برای آبی‌های پایتخت پیش‌بینی شده بود، برای پرسپولیس هم من اطمینان می‌دهم.

اگر دایه‌های مهربان‌تر از مادر فرصت دهند و با جوسازی رسانه‌ای تشویش ایجاد نکنند، وضع تیم پرسپولیس هم ساماندهی و مشکلات مالی این تیم هم برطرف می‌شود، مطمئن باشید، این دو تیم به لحاظ مدیریتی فنی و نتیجه‌ای وضع بهتری خواهند داشت و نگرانی‌های هواداران هم رفع می‌شود.

 در حوزه معاونت فرهنگی وزارت ورزش چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید.
احمدی: در وزارت ورزش و جوانان در همه بخش‌ها نگاه فرهنگی حاکم است، بزرگ‌ترین مطالبه رهبری از ورزش بحث فرهنگی است و اینکه در فضای ورزش از ظرفیت‌های فرهنگی برای فرهنگ‌سازی در جامعه استفاده کنیم و اینکه بتوانیم جوان‌های پاکی را تربیت کنیم. 

فضای فرهنگی ورزش، باید فضای پاک معنوی و ارزشی باشد، ما در حوزه معاونت فرهنگی وزارت به دنبال این هستیم که برخی ناهنجاری‌های معمول که در این سال‌ها در حوزه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای نما کرده را  کاهش دهیم و ما شاهد دوپینگ، تقلب، تبانی، ناداوری و مسائلی از این دست همچون خشونت‌های رفتاری و کلامی نباشیم و ارزش‌های معنوی را از طریق ورزش به جامعه نشان دهیم.

همه این موارد نیاز عزم جمعی است، همه دست‌اندرکاران ورزش از منظر وزارتخانه مسئول فرهنگی هستند، نظام‌نامه جامع فرهنگی را در وزارتخانه و در کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی تصویب کردیم و به شورای انقلاب فرهنگی فرستاده‌ایم، امیدواریم این طرح در آن جا هم تصویب شود و با پیاده‌سازی نظام‌نامه جامع فضای فرهنگی مطلوب مورد نظر مردم و مقام معظم رهبری در ورزش محقق شود.


اخبار ورزشی  -  فارس