ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

بهترین و بدترین مربیان لیگ برتر فوتبال



 

 

بهترین و بدترین مربیان لیگ برتر فوتبال

 

هرچند در یک نگاه باید لیگ یازدهم را لیگی فشرده و فرسایشی دانست که روند اتفاقات در آن پردامنه خواهد بود؛ اما به هر حال گذشت ۱۰ هفته از لیگ ۳۴ هفته ای، می تواند ارزیابی های تازه ای از عملکرد مربیانی ارائه دهد که هریک می خواهند در کانون رقابت و توجه از یکدیگر پیشی بگیرند. «جام جم» با نگاهی به عملکرد مربیان تا پایان هفته دهم، آنان را در ۳ دسته موفق، ناکام و متوسط مورد توجه قرار داده است.

 

● مربیان موفق

 

۱) حسین فرکی: تیمی را تحویل گرفت که فصل قبل از نامزدهای سقوط به لیگ دسته یک محسوب می شد؛ اما فرکی که از مربیان باسابقه فوتبال ایران به حساب می آید، پس از آن که باشگاه نفت از بحران ایجاد شده برای انتقال به اراک عبور کرد و در تهران ماندگار شد، با وجود آن که مثل دیگر تیم ها فصل بدنسازی و آماده سازی را سر وقت آغاز نکرد، تیم را با هدایت خوب در جاده موفقیت قرار داد. نفت تهران با انسجام تیمی، وحدت و همدلی ایجاد شده در بین بازیکنانی که بدون ادعا فعل خواستن را خوب صرف می کنند تا اینجای کار که ۱۰ هفته از لیگ سپری می شود با ۶ برد، ۳ مساوی و یک باخت، ۱۶ گل زده در مقابل ۹ گل خورده، با ۲۱ امتیاز به تنهایی در صدر جدول جای دارد. در حقیقت حسین فرکی تا اینجا نشان داده است که موفقیت تیمی تنها در استفاده و در اختیار داشتن ستاره ها و پول خرج کردن های زیاد خلاصه نمی شود. در فوتبال، عامل موفقیت در کار تیمی حساب شده، استفاده از تاکتیک های روز و همدلی و تعصب تیمی خلاصه می شود که نفتی ها این ویژگی را تا امروز بخوبی نشان داده و سرمربی تیمشان را سرآمد مربیان موفق قرار داده اند.

 

۲) عبدالله ویسی: مربی جوانی که وقتی از نیمه های فصل نهم تیم صبای قم را تحویل گرفت، هیچ کس روی او و تیمش چندان حساب بازنمی کرد؛ اما ویسی که به دلیل شباهت های ظاهری و نوع رفتارش به پپ گواردیولای فوتبال ایران معروف شده، نه تنها جایگاه صبا را در لیگ حفظ کرد؛ بلکه برای حضور در لیگ دهم نیز بدون اتکا به نام ها تلاش کرد با تشکیل تیمی جوان در کنار تنها چند بازیکن باتجربه که تعداشان از ۴، ۵ نفر تجاوز نمی کند، هسته تیمی قابل احترام و غیرقابل پیش بینی را تشکیل دهد. شاید وقتی در هفته اول تیم صبا در ورزشگاه یادگار امام تبریز، تراکتورسازی مدعی را شکست داد، خیلی ها این را به حساب حادثه گذاشتند؛ اما صبا با ویسی روند موفقیت های خود را ادامه داد تا امروز با ۱۹ امتیاز حاصل از ۶ برد، یک مساوی و ۳ باخت رده چهارم جدول را به خود اختصاص دهد. آنچه باعث می شود در این مرحله وی را بالاتر از پرویز مظلومی و امیر قلعه نویی قرار دهیم، این است که او با تیمی متوسط، جوان و خالی از ستاره به این نتایج ارزشمند دست یافته است.

 

۳) امیر قلعه نویی: استاد جمع و جور کردن تیم ها و قرار دادن آنها در سریع ترین زمان ممکن در ردیف تیم های مدعی است. قلعه نویی که برای دو فصل متوالی سپاهان را قهرمان لیگ نهم و دهم کرد، برای فصل یازدهم به تراکتورسازی آمد تا هواداران پرشور تبریزی با قلعه نویی، سودای قهرمانی داشته باشند؛ هرچند تراکتورسازی به لحاظ در اختیار داشتن مهره های خوب به پای استقلال و پرسپولیس نمی رسد؛ اما تا اینجا که ۱۰ هفته از لیگ سپری می شود، ریتم و آهنگ خوبی را از خود نشان داده است تا با ۱۹ امتیاز، رتبه سوم جدول را به خود اختصاص دهد؛ هرچند تراکتورسازی تا اینجا ۳ شکست را نیز در پرونده خود می بیند؛ اما باید یقین دانست که قلعه نویی برای برآورده کردن آرزوی آذری ها، از هیچ فرصت و کوششی دریغ نخواهد کرد.

 

۴) پرویز مظلومی: با این که استقلال در حال حاضر با ۲۰ امتیاز رده دوم جدول را به خود اختصاص داده است؛ اما بی تردید انتظارها از تیمی که علی فتح الله زاده کلی برای آن دست به جیب شده تا بازیکنان خوب و مورد نیاز را جذب کند، آن چیزی نیست که بر تابلوی لیگ نقش بسته است. جذب مهدی رحمتی، آندرانیک تیموریان، علی حمودی، جاسم کرار، ولید علی، فریدون زندی و خسرو حیدری در کنار حفظ ستاره ها و بازیکنان اثرگذار تیم و همین طور همکاری با مربی شناخته شده ای چون میشاییل هنکه آلمانی، از استقلال تیمی ساخت که خیلی ها از آن با عبارت کهکشانی یاد کردند؛ اما آبی ها با وجود این سرمایه گذاری، نتیجه کهکشانی نگرفته اند تا خیلی ها مسوولیت این مساله را متوجه پرویز مظلومی سرمربی تیم بدانند؛ کسی که از فصل پیش تا امروز مورد حمایت مدیرعامل باشگاه قرار داشته است تا بلکه استقلال در فصل دهم، شرایط قهرمانی را برای خود احراز کند. از این منظر پرویز مظلومی پایین تر از فرکی، ویسی و قلعه نویی قرار می گیرد.

 

● مربیان ناکام

 

۱) حمید استیلی: بی هیچ شک و تردیدی، حمید استیلی در سرلیست مربیان ناکام قرار می گیرد؛ کسی که ادعا دارد پرسپولیس را خوب می شناسد و می خواهد با این تیم ارائه گر بازی هایی زیبا در کنار گرفتن نتایج لازم باشد، در حال حاضر تیم را با ۱۲ امتیاز در رده نازل دهم قرار داده است. این نتایج ضعیف در حالی جلوی نام پرسپولیس نوشته شده که به طور طبیعی پرسپولیس این فصل از تیم سال گذشته قوی تر است. حضور علی کریمی، محمد نصرتی، جواد کاظمیان، مهرداد اولادی و میثاق معمازاده در کنار مهره هایی چون محمد نوری، غلامرضا رضایی، حسین بادامکی، مازیار زارع، امیرحسین فشنگچی، شیث رضایی و وحید هاشمیان، نه تنها حلال مشکلات پرسپولیس نبوده است؛ بلکه سرخ پوشان با تن دادن به ۴ شکست و ۳ مساوی، هواداران را نیز از خود ناامید کرده اند تا انگشت اتهام همگان به سوی سرمربی تیم باشد. استیلی که می گفت ۵ هفته برای جمع و جور کردن پرسپولیس زمان می خواهد، نه تنها به این وعده خود عمل نکرده؛ بلکه به لحاظ کارهای گروهی و تاکتیکی نیز نتوانسته است کار خاصی انجام دهد تا دامنه انتقادها به عملکرد او بالا باشد.

 

۲) مجید جلالی: تئوریسین فوتبال ایران که امسال می خواست با فولاد خوزستان حرف های زیادی را در لیگ برای گفتن داشته باشد، تا اینجا ناموفق عمل کرده است. ایستادن در رتبه یازدهم با ۱۲ امتیاز ناشی از ۳ برد، ۳ تساوی و ۴ باخت، آن چیزی نبوده که از آقا معلم فوتبال ایران انتظار می رفته است.

 

۳) مجید صالح: سایپا امسال لیگ را در شرایطی آغاز کرد که می خواست با یار دیرین خود و دستیار مربی شناخته شده ای چون منصور ابراهیم زاده، رویکرد به مربیان جوان را مورد توجه قرار دهد، بویژه که مجید صالح نیز طی این چندساله نشان داده بود مربی بادانشی است و ارزش این را خواهد داشت که مورد اعتماد و وثوق مسوولان باشگاه سایپا قرار گیرد؛ سایپایی که محمد مایلی کهن را جواب کرده بود تا با توجه به امکانات خوبی که در اختیار دارد، با قدرت در لیگ حاضر شود؛ اما تا امروز این جابه جایی جواب نداده و سایپا با ۳ برد، ۲ تساوی و ۵ باخت با ۱۱ امتیاز در رده سیزدهم جدول ایستاده است که به طور طبیعی برای این تیم جایگاه خوبی نیست.

 

۴) علی دایی: راه آهن با توجه به حضور محمدحسن انصاری فرد در راس هرم مدیریتی خود و با وجود پروژه خصوصی شدن باشگاه، بهترین گزینه را برای هدایت تیم، علی دایی دید تا ضمن آن که شرایط تازه ای را پیش روی مربی جدا شده سرخ ها قرار می دهد، از انگیزه های کاری دایی و شهرت و محبوبیتش در جهت دستیابی به نتایج تیمی بهره برداری کند؛ اما دایی با وجود اضافه کردن نفرات شناخته شده ای چون حسین کاظمی، حسین کعبی و علیرضا عباسفرد، هنوز نتوانسته است به ثبات تیمی رسیده و انتظارها را برآورده کند. یک پیروزی، ۶ تساوی و ۳ باخت، ذخیره ۹ امتیازی نامطمئنی را پیش روی راه آهنی قرار داده است که از پتانسیل خوبی برخوردار است و یقینا نباید اکنون در رده شانزدهم جدول باشد.

 

● مربیان متوسط

 

هرچند که تا امروز ۶ تیم مس سرچشمه، مس کرمان، شاهین بوشهر، داماش گیلان و سپاهان مربیان اولیه خود را توافقی و قهری کنار گذاشته اند تا با اصغر شرفی، بلاژویچ، فیروز کریمی، ابراهیم قاسمپور و کریم قنبری (موقت) ادامه دهند؛ اما باید تا پایان هفته دهم از منصور ابراهیم زاده (ذوب آهن، ششم جدول) غلامحسین پیروانی (صنعت نفت، هفتم جدول) و میودراگ یسیچ (شهرداری تبریز، هشتم جدول) به عنوان مربیان متوسطی نام برد که قطعا ادامه بازی ها و نتایجی که کسب خواهند کرد، می تواند در ارتقا یا نزولشان در جایگاه مربیان لیگ برتر فوتبال ایران نقشی تعیین کننده را ایفا کند.

منبع: jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
پایان هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال و صحبت های مربیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مربیان لیگ برتر در جوانی چه شکلی بودند؟


در لیگ برتر انگلیس که به تازگی به پایان رسیده است، ۲۰ مربی فعالیت کردند.