ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

بازگشت علی آبادی به فوتبال!



اخبار,اخبار ورزشی , سازمان تربیت بدنی

 

اخبار ورزشی - بازگشت علی آبادی به فوتبال!

صدا از علی كفاشیان درنمی‌آمد. ابروهایش را گره كرده و سرش را پایین انداخته بود. كنار وزیر ورزش نشسته بود اما احتمالا حواسش جای دیگر بود. او بارها اعلام كرده بود كه رییس «مستقل» فدراسیون فوتبال ایران است. اما حالا اوضاع كمی فرق كرده. مدل نشستنش مثل روزهایی ست كه كنار محمد علی آبادی، رییس وقت سازمان تربیت بدنی می‌نشست، آرام و سربه‌زیر. 

 او كاملا از رییس ورزش حرف‌شنوی داشت و حتی بسیاری از نیروهای معرفی‌شده را به‌عنوان كارمند در فدراسیون مشغول به‌كار كرد. حالا او در جلسه‌ وزیر با مدیران عامل باشگاه‌های فوتبال حضور دارد و حرفی هم نمی‌زند! مطمئنا تقصیر خودش هست. او بارها از استقلال فدراسیون فوتبال گفت ولی به‌همان میزان مصاحبه كرد و از دولت و وزارت‌خانه «پول» خواست.

حالا همان «پول»ها كار دست «استقلال» فدراسیون فوتبال داده تا وزیر موضع بگیرد كه وقتی پول فوتبال را می‌دهد، پس برای فوتبال هم باید تصمیم بگیرد و اولین فاز هم انتخاب «سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران» است! محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در جلسه‌ای بدون حضور خبرنگاران سئوالی از مدیران عامل باشگاه‌ها پرسید كه سال‌ها قبل محمد علی‌آبادی هم چنین رفتاری را با زیرمجوعه‌اش داشت.

 

او پیش از این درباره كی‌روش گفته بود:« کی‌روش در کارش موفق بود و ما از ماندنش در تیم ملی ایران استقبال می‌کنیم، اما باید شرایط دو طرف در توافق مدنظر قرار بگیرد؛ برای همین نیاز است تا مذاکرات لازم انجام شود.» حالا سئوال مشخص آقای وزیر این بود:«نظرتان درباره كارلوس كی‌روش و تمدید قراردادش با فدراسیون فوتبال چیست؟» او از همه 16 مدیرعامل باشگاه‌های لیگ برتر این سئوال را پرسید و پاسخ‌هایشان را یادداشت كرد. البته پیگیری‌های وزیر به همین‌جا هم ختم نشد و او در فاز دوم، مشخصا از یك ایرانی برای نیمكت تیم‌ملی فوتبال ایران نام برد تا نظر مدیران دولتی را بداند:«نظرتان درباره حسین فركی برای سرمربیگری تیم‌ملی فوتبال ایران چیست؟» در تمام مدت جلسه، علی كفاشیان سكوت كرده بود. آیا او هنوز هم اعتقاد دارد رییس «مستقل» فدراسیون فوتبال ایران است؟

آیا وزیر حق دارد؟
طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، دولت‌ها حق دخالت در «تصمیمات» فدراسیون را ندارند. بندی كه البته یك‌بار فوتبال ایران به‌خاطرش تعلیق شد. آن سال‌ها محمد علی‌آبادی و دوستانش به این نتیجه رسیدند كه محمد دادكان را بركنار كنند و همان دستاویزی برای تعلیق فوتبال ایران شد.

 حالا احتمالا علی كفاشیان «دخالت»هایی از این دست را تایید نخواهد كرد چراكه نمی‌خواهد وارد جنگ با وزارت ورزش شود. اما پرسش اینجاست كه آیا وزیر ورزش حق دارد كه اینگونه در فوتبال دخالت كند؟ پاسخ ایده‌آل قطعا «خیر» است اما روندی كه در فوتبال وجود دارد، نشان می‌دهد وزیر ورزش بی‌دلیل این حق را به‌خود نمی‌دهد كه در فوتبال دخالت كند. او به این نتیجه رسیده كه وقتی پول هنگفت سرمربی تیم‌ملی فوتبال را از دولت می‌خواهند، قطعا وزیر هم می‌تواند در امور فوتبال دخالت كند. مدل مدیریتی علی كفاشیان هم البته همین را می‌خواهد، مدلی كه به «مدل كارمندی» معروف است و رییس فدرایسون فوتبال خود را كارمند دولت می‌داند و دولت باید هزینه كند و تصمیمات لازم را بگیرد.

 او برخلاف محسن صفایی فراهانی و حتی محمد دادكان «توان» درآمدزایی ندارد و حتی تلاش‌هایش نشان می‌دهد كه «ابهامات» فراوانی در فعالیت‌های اقتصادی فدراسیون وجود دارد. مثالش قراداد بی‌سرانجام با سایپا، آئل خودرو، آل‌اشپورت و همین اواخر تور مسافرتی برزیل...

مربیان ایرانی علیه كی‌روش
«اولا در فوتبال ما متاسفانه هنوز جایگاهی برای برنامه و طرح‌های توسعه و پیشرفت وجود ندارد. بر همین اساس فکر می‌کنیم برای دستیابی به موفقیت، متوسل شدن به برخی نام‌ها راه‌حل بهتری است. با نگاه اجمالی به کارنامه بازی‌های تیم ملی از دوسال گذشته در می‌یابیم که از طرف سرمربی محترم تیم ملی دیدگاه مدیریتی بهتری به فوتبال ارایه شده اما در خصوص سبک بازی و ایجاد نسل جدیدی برای فوتبال کشور تاثیر اثربخشی برای آینده دیده نمی‌شود.

روش بازی تیم ملی در سه بازی آخر دور مقدماتی و سه بازی در طول جام جهانی بیانگر نوعی شیوه بازی تخریبی که اساساً برای گرفتن نتایج و خوشی‌های زودگذر بوده است که هیچ توشه‌ای برای آینده فوتبال کشور نخواهد داشت  و در این خصوص نمونه‌های بسیاری در فوتبال ایران و جهان موجود است. ثانیا سبک بازی ارایه شده یک کپی قدیمی از بازی 24 سال پیش ایران در بازی‌های آسیایی پکن که منجر به قهرمانی ما در آسیا و همچنین بازی سه سال پیش ما در جام ملت‌های آسیا در مقابل کره جنوبی است. بنابراین راه انداختن جنجال‌های تبلیغاتی روی این موضوع که مربی تیم ملی به هر شکل و قیمتی به واسطه نتایج باید حفظ شود، تنها می‌تواند  برآمده از منافع شخصی در بدنه نه چندان مطلوب فوتبال کشور باشد.»

 این كلمات بخشی از بیانیه کانون مربیان فوتبال ایران است كه گویا از تمدید قرارداد كارلوس كی‌روش نگران هستند. این بیانیه کانون مربیان ایران علیه کروش است که در بخشی از آن، خبرنگارانی که اقدام به تهیه و امضای بیانیه در جهت حمایت از سرمربی تیم ملی کرده اند را به نوعی دلال معرفی می کند. اما آنها توضیحی ندادند كه این مسئله خواست ملی شده است و تقریبا فوتبال‌دوستان ایرانی خواهان تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هستند. به‌نظر می‌رسد كانون مربیان فوتبال ایران خطی را دنبال می‌كنند كه انتهایش به دوست عزیزشان «حسین‌آقا» می‌رسد. البته كه «حسین‌آقا» پشتوانه‌ای در وزارت ورزش به‌نام «نصرالله سجادی» دارد.

كی‌روش می‌ماند؟
خبری قطعی را یكی از نزدیكان علی كفاشیان به "اعتماد" داد:«به‌نظر من كی‌روش نمی‌ماند چون علی كفاشیان اصلا نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد و دلیلش را هم بعدا خواهم گفت» گویا ابهام در همه ابعاد فدراسیون فوتبال وجود دارد. دلیل هرچه هست، جو رسانه‌ای نشان می‌دهد این حرف درست است. رییس فدراسیون فوتبال حتی مصوبه‌ای از اعضای هیات‌رییسه فدراسیون گرفته تا خودش مسئول مذاكره باشد و اینگونه مسیر توافق یا عدم‌توافق را خودش مدیریت كند. كمی باید منتظر ماند. خبرها زود منتشر می‌شود...
اخبار ورزشی -روزنامه اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
اجرای زنده هادی علی آبادی و ویالون استاد محمد علی آبادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازگشت فوتبال به بحران دوران علی آبادی


«اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران به تایید هیات دولت نرسیده است» این خبری است که سایت ایسنا روی خروجی اش قرارداد خبری که اگر صحت داشته باشد بازگشت فوتبال ایران به 8 سال قبل را نشان می دهد

عصرایران: «اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران به تایید هیات دولت نرسیده است» این خبری است که سایت ایسنا روی خروجی اش قرارداد خبری که اگر صحت داشته باشد بازگشت فوتبال ایران به 8 سال قبل را نشان می دهد. سال هایی که فوتبال ایران به خاطر عدم اصلاح اساسنامه و البته دخالت های دولتی در برکناری محمد دادکان تعلیق شد.

هرچند آنچه این روزها از تعلیق فدراسیون فوتبال ایران در سال 85 به خاطر مانده فقط دخالت دولت در برکناری رییس فدراسیون فوتبال است اما آنچه کمتر کسی به خاطر دارد ماجرای اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران است. اساسنامه ای که فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در همان سال ها بارها درخواست اصلاحش را داده بود و البته سازمان تربیت بدنی وقت زیربار اصلاحات آن نمی رفت.

محمد دادکان در سال های منتهی به جام جهانی فوتبال در پاسخ به آخرین نامه پی گیری تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال و مستقل شدن این نهاد روزهای پس از جام جهانی را وعده داد. زمانی که خوب می دانست از فوتبال خارج می شود و محمدعلی آبادی و فیفا را با درخواست هایی برای تغییر قانون تنها خواهد گذاشت. هرچند در مورد متن این نامه ها نقل های فراوانی وجود دارد . اما هر چه که بود فدراسیون جهانی فوتبال به فدراسیون فوتبال ایران زمان لازم را برای اصلاح اساسنامه داده و البته ایران به هر دلیلی ان را تغییر نداده بود.

فدراسیون فوتبال در آن زمان مدعی بود که اصلاح اساسنامه توسط سازمان تربیت بدنی پذیرفته نشده است. اساسنامه ای که فیفا روی اصلاح چند بند آن و البته مستقل شدن فدراسیون فوتبال اصرارزیادی داشت.

فدراسیون فوتبال پس از آن چالش با برکناری دادکان وارد تعلیق و ماجرای کمیته انتقالی شد . دورانی که در نهایت با تصویب اساسنامه جدید و البته برگزاری انتخابات به پایان رسید. حالا خبر منتشر شده اگر صحت داشته باشد نشان می دهد که همه اتفاقات رخ داده در 8 سال گذشته یک بازی بوده است. بازی خطرناکی که می تواند به راحتی دوباره بحران را آغاز کند.

طبق گزارش منتشرشده سازمان بازرسی به اجرای اساسنامه فعلی ایراد گرفته است و قاعدتا طبق قانون باید اساسنامه قبلی فدراسیون فوتبال مورد استفاده قرار بگیرد . اساسنامه ای که ایران به فیفا اطلاع داده که تغییر کرده است. در اصل و براساس ادعای این گزارش اساسنامه تغییر نکرده است و همین مساله می تواند فوتبال ایران را وارد بحرانی عجیب و غریب کند.

رییس فدراسیون فوتبال ، کفاشیان باشد یا هرشخص دیگری اساسنامه این فدراسیون نیاز به هماهنگی با فیفا دارد و مسوولان هیات دولت باید به فکر مسیری باشند که این مشکل را زودتر مرتفع کنند. هرچند شاید دولت اعتقادی به تغییرات مورد نظر در اساسنامه نداشته باشد اما اساسنامه فعلی فدراسیون های ورزشی مغایرت اساسی با قوانین بین المللی دارد و بهتر است هرچه زودتر و با کمترین سروصدا این مشکل حل شود.

اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال 8 سال قبل به تایید هیات دولت نرسیده و این بدترین بحران ممکن برای فوتبال ایران است . یک میراث ناخواسته از دولت قبل با توانایی ایجاد بحرانی جبران ناپذیر برای فوتبال . بحرانی شبیه به آنچه در دوران مدیریت علی آبادی در سازمان تربیت بدنی و ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد رخ داد و فوتبال ایران به نابودی کشاند.