ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

بازهم فایده ای از دوچرخه سواری



 

 

بازهم فایده ای از دوچرخه سواری

 

تمرین دوچرخه سواری اجازۀ فعالیتی طولانی مدت و شدید را به شما می‌دهد و اگر بخواهیم دقیق بگوییم ، باعث بیشترین حد اکسیداسیون چربی های می‌شود.

 

وزن کم کردن:

 

دربارۀ رابطۀ دوچرخه سواری و کاهش وزن مطالعات اندکی انجام شده است

 

از گذشته تا کنون، در زمینۀ اضافه وزن و کاهش وزن، دوچرخه سواری نسبت به پیاده روی کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است. باید گفت که محاسبۀ مصرف انرژی که برای پیاده روی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبتاً آسان است: برای هر کیلومتر مسافت طی شده، یک کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن مصرف می‌شود. این طور که به نظر می‌رسد ظاهراً بسیاری از محققان راه پیماهای سخت کوشی نیز هستند !

 

برای کمر کردن وزن و کوچک کردن شکم، دوچرخه سواری را امتحان کنید

 

سال گذشته، یک گروه از محققان تونسی از این عادت (مطالعه بر روی تأثیر پیاده روی در کم شدن وزن) فاصله گرفتند و تحقیقی بر روی سه گروه از بزرگسالان که اضافه وزن داشتند (42% تودۀ چربی)، انجام دادند. سن مهم است ! در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که هر چه چاقی مفرط زودتر ایجاد شود، خطر گسترش بیماری های مرتبط به اضافه وزن از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی، آرتروز، سرطان و... بیشتر خواهد شد.

 

تحقیق، در اولین گروه جوانان 18 ساله ای را مورد مطالعه قرار داد و ساعت های ِ دوچرخه سواری را برای آنها تجویز کرد و کاهش وزن آنها را با گروه دوم (باز هم 18 ساله ها) که تحت درمان با یک رژیم کم کالری و شدید قرار داشتند، مورد مقایسه قرار داد. در سومین گروه، آنچه که اهیمت ویژه داشت همراه کردن رژیم غذایی و دوچرخه سواری با هم بود. شایان ذکر است که تمرین دوچرخه سواری 4 بار در هفته و هر بار به مدت یک و نیم ساعت و با شدت معمولی انجام شده است. این مطالعه دو ماه طول کشید.

 

گروهی که وزن کم کرده، دقیقاً همانی نیست که شما فکر می‌کنید !

 

نتیجۀ اقدامات: جوانان اولین گروه (همان هایی که فقط دوچرخه سواری می‌کردند) طی این دو ماه، فقط دو کیلوگرم وزن کم کردند. واضح است که کاهش وزن گروه اول کمتر از کاهش وزن گروه دوم (افرادی که فقط رژیم داشتند) بوده است، افراد گروه دوم به طور میانگین 5 کیلوگرم کم کردند. بدون هیچ تعجبی، بهترین امتیازها متعلق به گروهی است که دوچرخه سواری و رژیم غذایی را با هم همراه کردند و توانستند به طور میانگین در 6.2 کیلو گرم وزن کم کنند. اگر فقط به اعداد توجه کنیم، نتیجه می‌گیریم که ورزش تأثیر اندکی بر لاغر شدن می‌گذارد. اما مؤلفان این پژوهش فقط به منحنی تغییر وزن اکتفا نکردند، آنها توجه ویژه ای نیز به تغییرات ترکیب بدن داشتند.

 

آنها متوجه شدند که تمام جوانانی که برنامۀ ورزشی را نیز پیگیری می‌کردند، عضلات ران ها و ساق هایشان قوی شده است. به طور میانگین، 46.4 تا 47.1 کیلو گرم از توده های بدنی شان بدون چربی شده بود. وزن ِ روی ترازو معیار چندانی مناسبی برای ارزشیابی ترکیبات بدنی نیست. در واقع، جوانان اولین گروه سه کیلو چربی کم کرده بودند و یک کیلو عضلۀ قوی به بدن شان اضافه شده بود. و این درحالی است که عضله، بافت بسیار گران بهایی در طراحی [مصرف] انرژی است. کسانی که این تودۀ ماهیچه ای را به واسطۀ استفاده از دوچرخه به عنوان وسیلۀ حمل و نقل به دست می‌آورند، برای خودشان سوخت و ساز پایۀ بیشتری نسبت به کسانی که پیاده روی را به عنوان راهی برای لاغری انتخاب می‌کنند، تضمین کرده اند.

منبع:seemorgh.com



ویدیو مرتبط :
بازهم دوچرخه سواری در کوهستان این بار سریع و خشن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دوچرخه سواری و این همه فایده؟


اگر کالری سوزی دوچرخه‌سواری برای‌تان کافی نیست، تحقیقات جدید نشان داده دوچرخه سواری برای مغز هم فوایدی دارد که این موضوع این پرسش را به ذهن می‌آورد : برای سلامت روانی هم می‌توان دوچرخه زد؟

وب سایت علم ورزش - هدی بانکی: اگر کالری سوزی دوچرخه‌سواری برای‌تان کافی نیست، تحقیقات جدید نشان داده دوچرخه سواری برای مغز هم فوایدی دارد که این موضوع این پرسش را به ذهن می‌آورد: برای سلامت روانی هم می‌توان دوچرخه زد؟ خیلی ها عاشق دوچرخه سواری هستند، چه بیرون از منزل و چه با دوچرخه ثابت، چون ضربان قلب‌ را بالا می‌برد، کالری می‌سوزاند، و پاهای‌ را به فعالیت وا می‌دارد.

فواید شگفت انگیز دوچرخه سواری بر مغز و بدن اما معلوم شده این رکاب زدن، تمرینی عالی برای ذهن و روان‌تان نیز هست. مطالعات جدید گوناگونی نشان داده‌اند، دوچرخه سواری، ساختارهای مهم مغز را گسترش می‌دهد و بنابراین شما می‌توانید سریع‌تر فکر کنید، بیشتر به‌خاطر بسپارید و احساس شادابی بیشتری کنید.

فواید شگفت انگیز دوچرخه سواری بر مغز و بدن

افزایش سلول های سفید مغز

مغز از دو نوع بافت تشکیل شده : بخش خاکستری که تمام سیناپس‌ها درآن قرار دارد و مرکز فرماندهی بدن است و بخش سفید که با استفاده از آکسون‌ها، بخش‌های متفاوت سلول‌های خاکستری را به‌هم وصل می‌کند و کانون ارتباطات است.

هرچه‌ قدر سلول‌های سفید مغزتان بیشتر باشد، سریع‌تر می‌توانید ارتباطات مهم مغز را برقرار کنید، بنابراین هر چیزی که تعداد این سلول‌ها را افزایش دهد خوب است. تحقیقی جدید در هلند نشان داده دوچرخه سواری دقیقا" همین‌کار را می‌کند؛ یعنی فشردگی و استحکام سلول‌های سفید مغز را در برداشته و ارتباطات مغز را سرعت می‌دهد.

دوچرخه سواری و این همه فایده؟

البته دوچرخه سواری تنها روی سلول‌های سفید مغز تأثیر ندارد، مطالعات نشان داده بعد از ۱۲ هفته رکاب زدن، تنها این پاها نیستند که قوی می‌شوند، بلکه عامل نوروتروفیک که مربوط به مغز است نیز تقویت می‌شود. نوروتروفیک، پروتئینی است که مسئول کنترل استرس، خلق و خو و حافظه است. تحقیقات پیشین هم احتمالا" به همین دلیل دریافته بودند که دوچرخه سواری باعث کاهش استرس می‌شود.

شما نه تنها بعد از یک دور دوچرخه سواری از نظر ذهنی و روانی احساس بهتری خواهید داشت، بلکه  زیرک‌تر هم می‌شوید. دوچرخه سواری و رکاب زدن در کنار سایر تمرینات آیروبیک موجب رشد هیپوکامپوس که یکی از ساختارهای مغزی مرتبط با حافظه و یادگیری است، می‌گردد.

فواید شگفت انگیز دوچرخه سواری بر مغز و بدن

پژوهشی که در دانشگاه ایلینویز صورت گرفته نشان داده بود بعد از ۶ ماه دوچرخه سواری روزانه، هیپوکامپوس مغز شرکت کننده‌ها ۲ درصد رشد داشته و حافظه و مهارت‌های حل مسئله‌شان هم ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت کرده است.

به‌علاوه این افراد اعلام کردند که نیروی تمرکز و توجه شان بیشتر شده است. خلاصه این‌که تمام این فواید با کاهش عملکرد مغز که معمولا" به بالا رفتن سن مربوط می‌شود، مقابله می‌کند، دانشمندان هم به این نکته اشاره کرده‌اند که مغز افراد تحت آزمایش نسبت به همسالان خود که دوچرخه سواری نکرده بودند، ۲ سال جوان‌تر مانده بود.

از همین امروز شروع کنید

سبک زندگی یک‌جا نشینی رو به افزایش است و یافته‌ها هم نشان داده که دوچرخه سواری و رکاب زدن، تاثیرات مثبت روی بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت دارد و می‌تواند باعث تقویت و پیشرفت قوه ادراک، شناخت، عملکرد و ساختار مغز شود. لازم نیست دوچرخه سواری حتما" بیرون از خانه و یا با سرعت و طولانی باشد، بیشتر مطالعات نشان داده‌اند ۳۰ دقیقه یا کمتر دوچرخه زدن با سرعت و شدت متوسط هم می‌تواند تغییرات چشمگیری روی ذهن و روان داشته باشد و مهم نیست بیرون از خانه باشد یا داخل خانه.

ارتباطات عصبی قوی‌تر، خلق و خوی بهتر و حافظه دقیق‌تر به‌علاوه سلامت بهتر قلب، ریسک کم‌تر دیابت و کاهش ابتلا به سرطان از فواید دوچرخه سواری است و تنها سوالی که الان باید پرسید این است که : " از کی دوچرخه سواری رو دوباره شروع کنم؟!"