ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

از قهرمانی در المپیک تا حذف از المپیک/ هت‌تریک محمد بنا در طلا و قهر!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

عملکرد ورزش ایران در سال 91 - کشتی

از قهرمانی در المپیک تا حذف از المپیک/ هت‌تریک محمد بنا در طلا و قهر!

سال 91 سالی پر فراز و نشیب برای گوش‌شکسته‌ها بود؛ سالی پر از شادی و البته غم.

به گزارش فارس، در سال 91 کشتی ایران خوشی ها و ناخوشی های زیادی را تجربه کرد؛‌ از قهرمانی در جام‌های جهانی کشتی آزاد و فرنگی در این سال گرفته تا اوج افتخار کشتی، با قهرمانی کشتی فرنگی در المپیک 2012 لندن.

این خوشی چندی به طول نکشید که هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در اقدامی ناباورانه رأی به حذف کشتی از بازی‌های المپیک 2020 گرفت تا آب سردی بر پیکره کشتی‌دوستان باشد، تصمیمی که با واکنش‌های متفاوت اهالی کشتی در سراسر جهان رو به رو شد.

استعفای مارتینتی بعد از حدود 10 سال از ریاست فیلا نیز از مهم‌ترین اتفاقات سال 91 بود، استعفایی که با واکنش‌های متفاوتی در این برهه حساس زمانی همراه بود، عده‌ای از جمله روس‌ها این کناره‌گیری را در مجموع به نفع کشتی دانستند و برخی نیز با آن مخالف بودند.

قهر و آشتی‌ها و رفت و برگشت‌های محمد بنا هم در سال 91 حکایتی دیگر داشت؛ به طوری ‌که امسال بیش از سال‌های گذشته بود و بنا به نوعی رکوردی جدید بنام خود ثبت کرد تا اینکه سرانجام تصمیم به خداحافظی و کناره‌گیری از کشتی گرفت.

* شروع سال 91 با کسب سهمیه‌های باقیمانده المپیک

کشتی‌گیران کشورمان بعد از نتایج درخشان در مسابقات جهانی 2011 استانبول ترکیه و کسب 7 سهمیه المپیک، سال جدید را برای کسب سهمیه‌های باقیمانده به منظور حضور در المپیک لندن آغاز کردند.

کشتی‌گیران ایران که در مسابقات جهانی استانبول که نخستین مرحله گزینشی المپیک بود موفق به کسب 4 سهمیه در آزاد و 3 سهمیه در فرنگی شده بودند، به دنبال کامل کردن سهمیه‌ها در قزاقستان بودند. در این مرحله که به صورت قاره‌ای برگزار می‌شد تنها نمایندگان قاره آسیا حضور داشتند که از اهمیت بالایی به خصوص در کشتی فرنگی برخوردار بود.

اسماعیل‌پور و لشگری در این میدان 2 سهمیه دیگر برای کشتی آزاد به ارمغان آوردند، اما پرویز هادی با وجود کشتی‌های خوبی که در این میدان به خصوص مقابل تایمازوف گرفت، از کسب سهمیه بازماند. در کشتی فرنگی هم حمید سوریان و قاسم رضایی موفق به کسب سهمیه شدند، اما نعمت‌پور و علیزاده عملکرد خوبی نداشتند و دستشان خالی ماند تا کار به مرحله بعدی رقابت‌های گزینشی که در چین برگزار می‌شد، کشیده شود.

کشتی‌گیران و مربیانشان بلافاصله از قزاقستان عازم چین شدند تا برای یک سهمیه باقیمانده در آزاد و 2 سهمیه فرنگی به رقابت با حریفان بپردازند.

همزمان که ملی‌پوشان خود را برای کسب سهمیه‌های باقیمانده در المپیک آماده می‌کردند، تیم‌های ملی نیز مهیای  حضور در جام جهانی کشتی آزاد فرنگی تهران می‌شدند. رسول خادم که در همان بدو ورودش نشان داد، به کمتر از قهرمانی راضی نیست؛ با حداکثر قدرت شاگردانش را برای حضور در این میدان آماده می‌کرد.

* خیال خادم راحت شد؛ کار بنا به فنلاند کشید

نهم اردیبهشت پرویز هادی در سنگین‌وزن آزاد و حبیب‌الله اخلاقی در 84 کیلوگرم کشتی فرنگی در رقابت‌های گزینشی چین موفق به کسب سهمیه المپیک شدند، اما هادی علیزاده نیز بعد از فرشاد علیزاده در این مرحله موفق به کسب سهمیه 74 کیلوگرم فرنگی نشد تا کار شاگردان بنا به آخرین مرحله رقابت‌های گزینشی المپیک در فنلاند کشیده شود، اما خیال خادم بابت کامل شدن سهمیه‌های کشتی آزاد راحت شد.

* تیم فرنگی کامل نشد

به هر صورت فرشاد علیزاده در آخرین مرحله گزینشی المپیک در فنلاند هم عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت تا در نهایت تیم کشتی فرنگی با 6 سهمیه عازم لندن شود؛ هر چند کسب این تعداد سهمیه نیز برای نخستین بار در طول تاریخ کشتی فرنگی رخ می‌داد، اما بدون شک حضور با تیمی کامل در لندن می‌توانست افتخار دیگری برای بنا و شاگردانش باشد.

* آغاز سریال قهر و آشتی‌های بنا

پرونده سهمیه‌های المپیک با پایان رقابت‌های گزینشی فنلاند بسته شد و تیم‌های آزاد و فرنگی کشورمان، داشته‌های خود را شناختند. بعد از بازگشت از فنلاند، محمد بنا در اعتراض به شرایط موجود در خانه کشتی و عدم توجه به فرنگی‌کاران قهر کرد و چند روزی خانه نشین شد، اما سرانجام با وساطت پیشکسوتان کشتی، فرنگی‌کاران و رسول خادم، بعد از چند روز غیبت در خانه کشتی آفتابی شد و تمرینات فرنگی‌کاران را زیرنظر گرفت.

وی که ید طولایی در قهر ور آشتی دارد به همین یک مورد بسنده نکرد و چندین بار دیگر نیز در طول سال 91 رفت و برگشت تا رکوردی جدید را بنام خودش ثبت کرده باشد.

* قهرمانی آزاد و فرنگی در جام جهانی

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان پس از 3 پیروزی متوالی و در نهایت پیروزی مقابل آمریکا به فینال جام جهانی 2012 باکو راه یافت و با غلبه بر آذربایجان میزبان رقابت‌ها، عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد.

بعد از شاگردان خادم، نوبت به شاگردان بنا رسید تا با اقتدار روی سکوی قهرمانی جام جهانی کشتی فرنگی بایستند. فرنگی‌کاران در حالی عازم روسیه شدند که پیش از این 2 عنوان قهرمانی در سال‌های 2010 و 2011 را به خود اختصاص داده بودند و این بار روس‌ها که میزبانی مسابقات را برعهده داشتند، برای جلوگیری از هت‌تریک شاگردان بنا، تمام تلاش خود را برای ناقص کردن تیم ایران انجام دادند و با ممانعت از صدور روادید برای نوروزی و نعمت‌پور، 2 کشتی اصلی ایران، سنگ‌اندازی کردند، اما با وجود تمام مشکلات، تیم کشورمان با ترکیبی کامل عازم روسیه شد و با غلبه بر روسیه به دیدار نهایی راه پیدا کرد.

فرنگی‌کاران کشورمان در فینال نیز با پیروزی مقتدرانه مقابل ترکیه برای سومین سال متوالی، جام قهرمانی را بالای سر بردند تا آخرین روز اردیبهشت ماه برای شاگردان بنا خاطره‌ساز شود.

* آغاز تمرینات المپیکی برای درخشش در لندن

کشتی‌گیران کشورمان بعد از قهرمانی در جام‌های جهانی آزاد و فرنگی، اردوهای خود را جدی‌تر از گذشته برای حضور در المپیک لندن از سر گرفتند، هر چند که حواشی دست‌بردار نبود و هر روز با مشکلات تازه‌ای دست به گریبان بودند.

خطیب نیز که چند ماهی از دوران سرپرستی‌اش در فدراسیون کشتی می‌گذشت همچنان مشغول صدور حکم برای دوستانش بود تا مبادا کسی از دستش ناراحت شود.

* اعلام ترکیب تیم و بروز حواشی جدید

در حالی که ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در المپیک تقریباً مشخص شده بود، مسابقه انتخابی سنگین وزن بین پرویز هادی و کمیل قاسمی انجام شد که قاسمی با غلبه بر حریفش مسافر لندن شد. با وجود اینکه هادی موفق به کسب سهمیه المپیک در این وزن شده بود، از تصمیم کادر فنی برای برگزاری انتخابی راضی به نظر نمی‌رسد، اما خادم با همکارانش تصمیم خود را گرفته بودند و مهر تأییدی بر بلیت قاسمی زدند تا وی نماینده سنگین‌وزن ایران در المپیک لندن باشد.

خادم و همکارانش در 84 کیلو هم بر سر دوراهی بودند که در نهایت دوبنده این وزن را به لشگری که رقابت نزدیکی با احسان امینی داشت، دادند تا حرف و حدیث‌ها با عدم برگزاری دیدار انتخابی بالا بگیرد، اما لشگری پاسخ خوبی به اعتماد خادم در لندن داد و با کشتی‌های خوب و کسب مدال برنز به نوعی استادش را سرافراز کرد.

بنا که از مدت‌ها پیش ترکیب تیمش را بری حضور در المپیک شناخته بود، تنها نکته مبهم موجود را در وزن 84 کیلوگرم می‌دید که باید از بین اخلاقی و نعمت‌پور به یکی اعتماد می‌کرد که در نهایت دوبنده المپیک به اخلاقی رسید که موفقیت خوبی هم در لندن به دست نیاورد و با شکستش در همان دور نخست بنا را ناامید کرد. این تصمیم بنا با حواشی‌ای هم همراه بود به طوری‌که نعمت‌پور در فاصله کمتر از 2 ماه مانده به آغاز المپیک، اقدام به ترک اردو کرد.

* قهرمانی جوانان آزاد و فرنگی در آسیا

دوازدهم خردادماه تیم کشتی فرنگی جوانان با کسب 4 مدال طلا، 2 نقره و 2 برنز عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کرد. بعد از آن نیز نوبت به آزادکاران رسید تا با 4 طلا، 3 نقره و یک برنز بر سکوی قهرمانی آسیا در قزاقستان قرار بگیرند.

* قهرمانی که قاتل شد!

اواسط تیرماه بود که یکی از فرنگی‌کاران عنوان‌دار کشورمان که سابقه قهرمانی در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو را نیز در کارنامه داشت و پش از ارتکاب به دوپینگ در سال 90 از شانس‌های کسب مدال در المپیک لندن برای ایران محسوب می‌شد، در نزاعی در شهرش، مرتکب قتل عمد با سلاح گرم شد که این قضیه تأثیری منفی در روحیه کشتی‌گیرانی که خود را برای حضور در المپیک آماده می‌کردند گذاشت و همه را شگفت‌زده کرد. بدون شک این حادثه ناگوار یکی از تلخ‌ترین حوادثی بود که در سال 91 در کشتی رخ داد.

* قهرمانی آزادکاران نوجوان و نایب قهرمانی فرنگی‌کاران در آسیا

تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان کشورمان که برای حضور در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا به قرقیزستان سفر کرده بود با 4 طلا، یک نقره و یک برنز نایب قهرمان شد، اما آزادکاران نوجوان با یک طلا، 4 نقره و 3 برنز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دادند.

* غزل خداحافظی بنا

روزها از پی هم می‌گذشت و در نهایت روز سرنوشت فرا رسید. بنا در آخرین تمرین فرنگی‌کاران در خانه کشتی که در ایران و پیش از پرواز به لندن انجام شد غزل خداحافظی‌اش را خواند و گفت بعد از المپیک دست هیچکس به او نخواهد رسید.

* طلای تاریخی سوریان در روز تولد بنا

15 مرداد را هیچ کشتی دوستی تا سال‌ها فراموش نخواهد کرد، چون در این روز تاریخی‌ترین روز کشتی به خصوص فرنگی رقم خورد. حمید سوریان نماینده وزن 55 کیلوگرم کشورمان که 5 مدال طلای جهان را در کارنامه می‌دید بعد از ناکامی در المپیک پکن، به دنبال کامل کردن کلکسیون افتخاراتش بود. سوریان به عنوان اولین نماینده کشتی فرنگی به روی تشک سالن اکسل شهر لندن رفت که پس از استراحت در دور نخست، با 3 پیروزی به فینال رسید و با قطعی شدن مدال نقره‌اش، طلسم 40 ساله مدال نگرفتن کشتی فرنگی در المپیک‌ها را شکست.

نابغه کشتی فرنگی قانع نشد و با پیروزی مقابل روشن بایراموف آذربایجانی کارنامه درخشانش را کامل و کشتی فرنگی را صاحب نخستین طلای تاریخش در المپیک کرد. خودش نیز با کسب 6 مدال طلای جهان و المپیک در کنار عبدالله موحد به عنوان پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران جای گرفت.

*پایان قحطی مدال

نوروزی، اخلاقی و باباجان‌زاده نمایندگان ایران در روز دوم رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های لندن بودند که مقابل حریفان صف‌آرایی کردند. امید نوروزی با غلبه بر تمام حریفان دومین طلای تاریخی کشتی فرنگی را برای کاروان ایران به ارمغان آورد؛ هر چند که اخلاقی و باباجان‌زاده ناکام بودند و دستشان از مدال کوتاه ماند.

روز سوم رقابت‌های کشتی فرنگی در المپیک لندن، با درخشش و پیروزی قاسم رضایی آغاز شد. رضایی که عزمش را جزم کرده بود تا ناکامی المپیک پکن را جبران کند، در گام‌های بعد هم از سد حریفان گذشت تا با غلبه بر نماینده روسیه در فینال، نه تنها مدال طلا را از روس‌ها گرفته و بر گردن خود بیاویزد، بلکه قهرمانی تیم کشتی فرنگی را نیز بالاتر از روسیه ثبت کند تا محمد بنا بعد از سال‌ها زحمت به آرزوی دیرینه‌اش دست یابد. البته شاید با تمام شیرینی‌های این روز برای ایرانیان، شکست ناعادلانه عبدولی مقابل حریف فرانسوی، کام مردم و ورزش‌دوستان تلخ شد، موضوعی که با اعتراض جامعه کشتی و مسئولان بلندپایه ورزش کشورمان که در لندن حضور داشتند، به مارتینتی همراه بود. اما طلای رضایی به نوعی مرهمی بر شکست ناجوانمردانه عبدولی بود، هر چند که کارشناسان داخلی هم درباره این شکست نظرات متفاوتی داشتند.

شاگردان بنا با 3 طلای سوریان، نوروزی و رضایی در تاریخ ایران جاودانه شدند تا با این نتیجه درخشان‌ترین نتیجه تاریخ کاروان ورزشی ایران در المپیک‌ها رقم بخورد. رسانه‌های خارجی در آن زمان تیتر زدند که ایران به دوران قحطی مدال در کشتی فرنگی پایان داد.

* آزادکاران زیر سایه فرنگی

رقابت‌های کشتی فرنگی تمام شد و نوبت به آزادکاران رسید. شاگردان خادم که با درخشش فرنگی‌کاران هم به نوعی روحیه گرفته بودند، اما از طرفی استرس و ترس از عدم نتیجه‌گیری، فشار بالایی روی آنها وارد کرده بود و این مسئولیت روی شانه‌هایشان سنگینی می‌کرد.

کار برای شاگردان خادم با نقره صادق گودرزی آغاز شد. در روز اول مسابقات کشتی آزاد رحیمی و گودرزی روی تشک رفتند که پس از حذف رحیمی، گودرزی با غلبه بر حریفان با اقتدار به فینال راه یافت، اما در دیدار پایانی به سدی نفوذناپذیر بنام باروس آمریکایی برخورد، کشتی‌گیری که در فینال مسابقات جهانی 2011 هم به او باخته بود. گودرزی در این میدان هم شکست خورد تا مدال نقره المپیک را بر گردن بیاوزد.

روز دوم کشتی آزاد هم با کسب 2 مدال برنز برای آزادکاران کشورمان همراه بود، لشگری و قاسمی که سابقه مدال جهانی را هم نداشتند، حتی قاسمی تجربه حضور در میدان جهانی را در کارنامه نداشت، به مدال‌های برنز 84 و 120 کیلوگرم المپیک لندن رسیدند تا درس خوبی پیش استدشان پس داده باشند. مسعود اسماعیل‌پور هم باوجود نمایش خوبی که داشت از کسب مدال المپیک بازماند.

روز سوم رقابت‌های کشتی آزاد بازی‌های المپیک، خوش‌یمن نبود. ابتدا تقوی در همان کشتی نخست، مقابل حریف کوبایی باخت تا شروعی ناامیدکننده داشته باشد. در ادامه نیز یزدانی با شروع فوق‌العاده با پیروزی مقابل کشتی‌گیر قدرتمند روسیه، در حالی‌که یک گام دیگر تا فینال بیشتر راه نداشت، با مصدومیت شدیدی روبه‌رو شد تا وی ناکام بزرگ لندن لقب بگیرد. کشتی آزاد نیز که حساب ویژه‌ای روی کسب مدال طلا در این 2 وزن باز کرده بود با شکست هر دو نماینده‌اش وداعی تلخ با المپیک لندن داشت.

به هر حال، المپیک لندن با تمام فراز و فرودها و تلخی و شیرین‌هایش تمام شد و کشتی‌گیران کشورمان با کوله‌باری از افتخار بازگشتند؛ هر چند به عقیده کارشناسان اگر آزادکاران هم کمی شانس داشتند، توانایی کسب نتایج درخشان‌تری هم داشتند، اما عملکرد آزادکاران در لندن و کشتی‌های هجومی آنها نویدبخش روزهای درخشان را می‌داد.

به هر حال، کشتی فرنگی بعد از سال‌ها با نتایج درخشانی که از المپیک لندن کسب کرد به قحطی کسب مدال پایان داد تا علاوه بر کسب 3 نشان طلایی در المپیک و کسب عنوان قهرمانی، از زیر سایه آزاد بیرون آمده و برای خود آقایی کند.

* نایب قهرمانی آزادکاران نوجوان در جهان

تیم‌ کشتی آزاد نوجوانان با کسب یک مدال طلا و 6 برنز با هدایت مراد محمدی بر سکوی سوم جهان ایستاد، اما فرنگی‌کاران با عمکردی ضعیف و با کسب 2 نقره و یک برنز به عنوان بهتری از هشتمی نرسیدند.

* بازگشت بنا با درخواست رئیس جمهور

محمد بنا با وجود اعلام کناره‌گیری‌اش از کشتی بعد از المپیک، در مراسم تقدیر از المپیکی‌ها به درخواست رئیس‌جمهور پاسخ مثبت داد و از ادامه حضورش در رأس کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی خبر داد. البته این پایان کار نبود و بنا بعدها اعلام کرد که به صورت مشروط حاضر به ادامه همکاری با فدراسیون کشتی شده است.

در حالی‌که رسول خادم بعد از المپیک اردوهای تیمش را آغاز کرده بود، کشتی فرنگی در خواب خرگوشی فرو رفت. مربیان کشتی فرنگی که حسابی به جوایزشان اعتراض داشتند، ساز ناکوکشان را کوک کردند و بر طبل جدایی کوفتند. خیرآبادی و نوربخش بعد از چند ماه به آذربایجان رفتند و هدایت تیم کشتی فرنگی این کشور را به عهده گرفتند و بنا هم راه خانه را در پیش گرفت.

در این بین نیز اختلافات داخلی در فدراسیون کشتی همچنان ادامه داشته و ریخت و پاش‌های خطیب تمامی نداشت به طوری که هر روز عده‌ای به طلب‌کاران فدراسیون کشتی اضافه می‌شدند.

* هت‌تریک بنا در قهر کردن

محمد بنا در کمتر از یک ماه پس از پاسخ مثبت به درخواست رئیس‌جمهور نظرش تغییر کرد و در مراسم دریافت نشان لیاقت از رئیس‌جمهور در حمله‌ای بی‌سابقه‌ای به خطیب، مدیریت فدراسیون کشتی را ناتوان خواند و عنوان کرد دیگر حاضر به همکاری با این فدراسیون نیست. البته باز هم این پایان قهر و آشتی‌های آقای خاص نبود و بعد از 2 هفته، دوباره سر میز مذاکره نشست و با پذیرش مدیریت تیم‌های ملی کشتی فرنگی سلامی دوباره به خانه کشتی داد. این هم پایان کار نبود و بنا بعد از شروع مجدد اردوهای تیم ملی کشتی فرنگی که برای حضور در جام جهانی تهران آغاز شده بود، طاقت نیاورد و سنت‌شکنی نکرد؛ باز هم قهر و باز هم خانه‌نشینی!

فرنگی‌کاران المپیکی هم به غیر از باباجان‌زاده به تبعیت از استادشان خانه‌نشین شدند، البته در این بین تلاش سرپرست فدراسیون کشتی برای عادی نشان دادن اوضاع! قابل تقدیر بود، هر چند که کار از کار گذشته و بنا رفته بود.

سرمربی موفق تیم ملی کشتی فرنگی در سکوت خبری، سفری یک ماهه برای دیدار با خانواده‌اش به اسپانیا داشت و بعد از بازگشت هم دیگر به خانه کشتی برنگشت.

* دستیاران بنا سرمربی آذربایجان شدند

اواخر آذرماه بود که جمشید خیرآبادی به همراه ناصر نوربخش رسماً هدایت تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان را برعهده گرفتند آن هم با دستمزدی که با زعم خودشان در حد مربیان مطرح فوتبال جهان و حتی سرمربی تیم فوتبال ایران بود.

* بنا پایش به ایران نرسیده فرنگی را تعطیل کرد

بلافاصله بعد از بازگشت محمد بنا از اسپانیا و سفر یک ماهه‌اش به فرنگ، در حالی که قرار بود سومین اردوی فرنگی‌کاران با حضور سرمربی و مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی آغاز شود، وی نرسیده به ایران، دستور تعطیلی اردو را داد. بنا این بار مشکلات مالی فدراسیون کشتی و فراهم نبودن امکانات را علت اصلی این تصمیم عنوان کرد و باز هم راه خانه را در پیش گرفت تا فرنگی‌کاران بیش از پیش در بلاتکلیفی فرو روند. البته بنا بعد از چند روز و با مذاکرات نمایندگانش با مسئولان فدراسیون به از سرگیری مجدد اردوی فرنگی‌کاران رضایت داد، اما خبری از خودش نشد و هجدهم دی‌ماه با انتشار نامه‌ای کناره‌گیری‌اش را رسماً اعلام کرد. در این بین سرپرست فدراسیون کشتی بازهم مانند گذشته تمام تلاشش را کرد تا با اعلام مخالفت با استعفای بنا، اوضاع را تحت کنترل جلوه دهد، اما از همه جا بی‌خبر، نمی‌دانست کار از کار گذشته است و فرنگی‌کاران باید بدون استادشان در جام جهانی روی تشک بروند.

*‌دستیارانی که زیرقولشان زدند

بعد از کناره‌گیری چندباره محمد بنا از تیم ملی کشتی فرنگی دستیاران او هم اعلام کردند تحت هیچ شرایطی حاضر به ادامه همکاری با فدراسیون کشتی نیستند، موضوعی که آنها بعد از چند روز با چرخشی عجیب، از همکاری خود با فدراسیون خبر دادند، هر چند که اعلام کردند این تصمیم با نظر بنا گرفته شده است. رسول جزینی دستیار بنا در تیم ملی جایگزین او شد تا تمرینات ادامه یابد.

به هر ترتیبی بود فرنگی‌کاران بدون طلایی‌های المپیک و در غیاب عبدولی و اخلاقی گام به جام جهانی تهران گذاشتند و نتایج قابل قبولی هم کسب کردند هر چند که در جریان این دوره هم مشکلات ادامه داشت و مربیان و فرنگی‌کاران چندین بار تهدید به کناره‌گیری از جام جهانی کردند.

* حذف جام تختی از جوایز بزرگ فیلا

از اتفاقات بهمن ماه می‌توان به حذف جام جهان پهلوان تختی از جام‌های جایزه بزرگ فیلا اشاره کرد که حکایت از دیپلماسی ضعیف فدراسیون کشتی داشت. در حالی‌که این جام تنهاترین و معتبرترین تورنمنت داخلی کشتی آزاد بود، در کمال ناباوری از گردونه رقابت‌های جایزه بزرگ فیلا حذف شد تا جام ساساری جایگزین آن شود.

* روز غم کشتی

در حالی که همه چیز بعد از المپیک به خوبی و خوشی پیش می‌رفت و در کشورمان هم تیم‌های مختلف خود برای حضور در جام‌های جهانی تهران آماده می‌کردند، یک هفته پیش از آغاز این مسابقات خبری تکان دهنده جامعه کشتی را عزادار کرد! اعضای هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در جلسه‌ای مخفیانه، رأی به حذف کشتی از بازی‌های المپیک 2020 دادند، خبری ناخوشایند که شوکی عظیم را به جامعه کشتی جهان و ورزش ایران وارد کرد. این اتفاق که واکنش‌های تُندی را از اهالی کشتی در سراسر جهان به همراه داشت در حالی رخ داد که قرار بود فدراسیون جهانی کشتی در تایلند مجمع هیت‌رئیسه‌اش را برگزار کند.

بلافاصله بعد از این خبر کمیته ملی المپیک به منظور جلوگیری برای حذف کشتی اقدام به تشکیل کارگروهی با حضور کارشناسان و پیشکسوتان این رشته و اعلام اعتراض به مجامع جهانی کرد.

* خداحافظ پدرخوانده!

تنها 4 روز بعد از خبر حذف کشتی از المپیک لندن جلسه هیئت رئیسه فیلا در تایلند برگزار شد. این جلسه پرحاشیه که با درگیری 2 نفر از اعضای روسی هیئت رئیسه فدراسیون جهانی کشتی با مارتینتی همراه بود در نهایت منجر به کناره‌گیری رافی مارتینتی بعد از 10 سال از فیلا شد.

در این جلسه مارتینتی از اعضای هیئت رئیسه تقاضای رأی اعتماد مجدد برای رسیدگی به مسأله حذف کشتی از المپیک کرد که اعضای فیلا آب سردی بر پیکره رئیس 10 ساله فیلا ریختند و وی که به هیچ عنوان احتمال چنین قضیه‌ای را نمی‌داد تصمیم به قهر و ترک جلسه گرفت. این در حالی بود که آرای مخالفین و موافقین در این رأی‌گیری مساوی بود، اما مارتینتی از حق رأی خودش استفاده نکرد و ترجیح داد استعفا کند.

این استعفا نیز با واکنش‌های مثبت و منفی در سطح جهان مواجه شد، برخی از متحدان قدیمی مارتینتی مانند آمریکایی‌ها این استعفا را فرصتی جدید برای کشتی دانستند و روس‌ها هم که به هیچ عنوان نتوانستند خوشحالی بی‌حد خود را از این موضوع پنهان کنند بلافاصله از جایگزینی آلکساندر کارلین، قهرمان افسانه‌ای کشتی روسیه در فیلا خبر دادند، خبری که خیلی زود تکذیب شد و اعضای هیئت رئیسه فیلا رأی به ریاست موقت لالوویچ صربستانی دادند.

به هر حال با عدم رأی اعتماد اعضای هیئت رئیسه فیلا و استعفای مارتینتی به قول برخی‌ها پدرخوانده و مافیای فیلا راه خانه در پیش گرفت، اما با مطرح شدن ریاست روس‌ها بر فیلا بار دیگر احتمال حضور باندهای مافیایی روس‌ها بر فیلا مطرح شد. موضوعی که گذشت زمان درستی آن را مشخص خواهد کرد.

البته این موضوع در حالی صورت گرفت که مارتینتی به همراه مسئولان ارشد فیلا قرار بود برای تماشای رقابت‌های جام جهانی کشتی تهران به ایران بیایند که این سفر هشم لغو شد.

* مأموریت ویژه مردم ایران برای نجات کشتی

بعد از خبر حذف کشتی از المپیک یکی از دلایل این موضوع از سوی IOC عدم استقبال تماشاگران عنوان شده بود که با توجه به میزبانی کشورمان از رقابت‌های جام جهانی فرصت مناسبی بود تا ایرانیان خودی نشان دهند.

به نظر می‌رسید شیشه عمر کشتی به دست ایرانیان افتاده است و این مأموریت ویژه برای نجات کشتی به مردم ایران محول شده است. مردم کشورمان هم کم نگذاشتند و با حضور پرشور خود در سالن 12 هزار نری مجموعه ورزشی آزادی تهران بار دیگر علاقه خود را به ورزش اول نشان دادند و به جهانیان ثابت کردند که ایران مهد کشتی است و قلب ایرانیان برای کشتی می‌تپد.

حضور پرشور تماشاگران ایرانی هم در این رقابت‌ها بازتاب خوبی در سطح جهان داشت به طوری که حاضران در این مسابقات از حضور این همه تماشاگر شگفت زده شده بودند و در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی از استقبال ایرانی‌ها این موضوع را مطرح می‌کردند. سایت فدراسیون جهانی کشتی هم با انتشار گوشه‌هایی از این حضور برای IOC  خط و نشان کشید.

* نایب قهرمانی فرنگی بدون «بنا» در جام جهانی

تیم ملی کشورمان با تیم‌های ترکیه، قزاقستان، آذربایجان و مجارستان هم گروه شد و بعد از پیروزی مقابل تمام رقبا به فینال راه پیدا کرد، اما فرنگی‌کاران حریف روس‌ها در دیدار نهایی نشدند و بعد از کسب 3 عنوان قهرمانی پی در پی به نایب قهرمانی در خاک وطن بسنده کردند.

* استعفای دسته جمعی اعضای کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی

در پایان رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی تهران که با نایب قهرمانی تیم ملی کشورمان همراه بود اعضای کادر فنی تیم ایران به صورت دسته جمعی و به طور شفاهی از سمت خود استعفا کردند.

* قهرمانی شاگردان خادم با شیش‌تایی کردن آمریکا و روسیه

تیم ایران با تیم‌های ژاپن، آمریکا، گرجستان و بلغارستان در جام جهانی همگروه شد. آزادکاران کشورمان بعد از 3 پیروزی مقتدرانه مقابل تیم‌های ایران، ژاپن، گرجستان و بلغارستان برای حضور دیدار پایانی نیاز به یک پیروزی دیگر مقابل آمریکا داشت که با نتیجه 6 بر یک از سد این تیم نیز گذشت و فینالیست شد.

شاگردان خادم با اقتدار از س دروس‌ها نیز گذشتند تا انتقام کشتی فرنگی را نیز از روس‌ها گرفته باشند و جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

* پیام تبریک رهبر معظم انقلاب به مناسبت قهرمانی کشتی

پس از قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد و نایب قهرمانی فرنگی‌کاران در جام جهانی تهران رهبر معظم انقلاب کسب این عناوین را تبریک گفتند.

* ملاقات ایران - آمریکا در نیویورک

در جریان رقابت‌های جام جهانی 2013 کشتی که به میزبانی تهران برگزار شد، مسئولان فدراسیون کشتی آمریکا به صورت شفاهی درخواستی را مبنی بر برگزاری دیداری دوستانه و نمادین با تیم ملی کشورمان در میدان تایمز نیویورک به مسئولان ورزش ایران ارائه دادند.

پس از پایان این مسابقات آمریکایی‌ها دعوتنامه رسمی خود را به ایران فرستادند تا دیداری در میدان تایمز با ایران داشته باشند. این مسابقه نمادین که به صورت تیم به تیم برگزار می‌شود، طی 2 سال گذشته به میزبانی میدان تایمز نیویورک و با حضور تیم روسیه در فضایی باز برگزار می‌شد که آمریکایی‌ها امسال از ایران دعوت کردند. طبق برنامه قرار است این رقابت اردیبهشت سال آینده برگزار شود.

* چوب حراج به آبروی کشتی!

در روز‌های پایانی سال فدراسیون کشتی همچنان با مشکلات مالی دست به گریبان است و طلب‌کاران هر روز برای دریافت مطالباتشان پشت در فدراسیون حضور پیدا می‌کنند تا اینکه سرانجام تحمل آنها به پایان رسید و با حضور در خانه کشتی وسایلی را که پیش از المپیک برای آماده‌سازی در المپیک لندن توسط فدراسیون کشتی خریداری شده بود به جای مطالباتشان پس گرفتند تا چوب حراج به خانه کشتی و آبروی این رشته زده شود.

خطیب، سرپرست فدراسیون کشتی نیز فارغ از تمام جریانات موجود و در کمال خونسردی به دنبال ابقا و تداوم حضورش روی صندلی ریاست فدراسیون کشتی بود و با حضور در برنامه‌های سفارشی و تبلیغاتی سعی می‌کرد مدیریتش را در طول تاریخ کشتی بی‌نظیر جلوه دهد.

سال 91 بدون شک یکی از خاطره‌انگیزترین سا‌ل‌ها برای کشتی بود، از قهرمانی کشتی فرنگی در بازی‌های المپیک لندن گرفته تا استقبال بی‌نظیر مردم از رقابت‌های جام جهانی کشتی در تهران، اما بدون شک تلخ‌ترین اتفاق تاریخ کشتی نیز در این سال با تصمیم نابخردانه اعضای هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک درباره حذف کشتی از المپیک گرفته شد.

در هر صورت سال 91 سالی پر فراز و نشیب برای کشتی بود و کشتی در داخل و خارج از کشور حال و روز خوشی را ندارد.

در خارج که نیاز به یک دیپلماسی قوی سراسری برای ادامه حیات این رشته وجود دارد، اما در حوزه داخلی این انتظار از مسئولان ورزش کشور است که با یک برنامه‌ریزی دقیق هر چه زودتر کشتی را از این بلاتکلیفی خارج کنند و با برگزاری انتخابات یا حداقل سپردن سکان هدایت کشتی به دست مدیری با تجربه‌تر حواشی را که تا کنار تشک کشتی آمده‌اند و حتی داخل تشک شده‌اند را از این رشته پرطرفدار دور کنند./فارس

 


ویدیو مرتبط :
‫تماشاگر // محمد خاکپور: هدف ما قهرمانی در این تورنمنت است نه سهمیه المپیک‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمد بنا: قول قهرمانی المپیک نمی‌دهم


سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: به خاطر گریه‌های مادرم و عشقی که به مردم دارم دوباره به تیم ملی کشتی فرنگی برگشتم.