ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

از قلعه نویی مبل فروش تا مجیدی شهرك ساز در دبی



خیلی ها می گویند با این رقم هایی كه بازیكنان فوتبال طی چند سال اخیر گرفته اند آینده خود و چند نسل بعدشان را تامین كرده اند و اگر از همین امروز در خانه بنشینند و كاری نكنند دیگر نگران مسائل مالی نخواهند بود اما اگر با خود بازیكنان صحبت كنید، می گویند كه این پول كفاف همه عمرشان را نمی دهد و نمی توان تنها به درآمد فوتبال دل خوش كرد.

فوتبالیست ها عموما از درآمد مناسبی برخوردار هستند. حداقل ۴۵۰ بازیكن در لیگ بر تر فوتبال ایران مشغول هستند كه قراردادهای سالیانه بین ۶۰ میلیون تا ۵/۱ میلیارد تومان را منعقد كرده اند. یك بازیكن ۲۰ ساله تیم راه آهن تهران كه امسال به پرسپولیس پیوسته ۱۲۰ میلیون تومان قرارداد سالیانه بسته است.

این جدا از حقوق ماهیانه حدود یك میلیون تومان است. در همین تیم مبلغ قرارداد كریم انصاری فر ۵/۱ میلیون میلیارد تومان برآورد شده است. بازیكنان معمول تیم های شهرستانی مبالغی بین ۲۰۰ میلیون تا یك میلیارد تومان (در مورد تیم های متمولی مثل سپاهان و تراكتورسازی) در سال دریافتی دارند. خوبی این شغل این است كه جوانان مستعد بلافاصله از بهره وری خوبی به لحاظ مالی برخوردار می شوند كه برای جوانان مشابه با مدرك دیپلم به یك آرزو شبیه است.

آن ها حتی اگر با تیم های لیگ یك و دو شروع كنند می توانند به درآمد سالی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان دلخوش باشند كه با پیوستن به تیم های لیگ بر تر این رقم به سادگی به ۱۰۰ میلیون تومان در سال می رسد اما از آن سو مشكل دیگر محدود بودن سن بهره وری این بازیكنان است.

فوتبالیست ها معمولا حداكثر تا ۳۵ سالگی می توانند به عنوان بازیكن بدرخشند در حالی كه مثلا یك بازیگر، پزشك، وكیل و یك مهندس بهره وری مالی اصلیشان تازه از این سن آغاز خواهد شد. این همان پاشنه آشیل این حرفه است.

همان نكته ای كه موجب شده فوتبالیست ها همیشه با تكیه بر درآمد هنگفت دوران فوتبالشان در پی یك كسب و كار دیگر هم هستند. شاید این یكی از دلایلی باشد كه بازیكنان فوتبال ترجیح می دهند بخشی از درآمدشان را در حوزه های دیگر سرمایه گذاری كنند تا با سود آن، موجودی حساب بانكیشان به مراتب بیشتر از قبل شود.

از سال ها قبل فوتبالیست ها وارد دنیای بیزینس شده اند كه شاید موفق ترینشان علی دایی باشد، مردی كه درآمد خود از فوتبال را در تولیدی پوشاكش هزینه كرد و آنقدر در كارش خوب بوده كه او را نماد یك بیزینس من موفق می دانند.

دایی یك بار اعلام كرد در دوران دانشجویی دستفروشی می كرده و با كارگری به اینجا رسیده است ولی دوستان نزدیك دایی كه سال هاست با او ارتباط نزدیكی دارند می گویند این businessman معروف هیچگاه دستفروشی نكرده چون وضع مالی خانواده اش بد نبوده است. به جز او خیلی از فوتبالیست های جدید و قدیم دیگر هم شانسشان را در بیرون زمین فوتبال امتحان كرده اند. گزارش زیر نگاهی است به فعالیت اقتصادی یا به عبارت بهتر شغل دوم فوتبالیست ها.

امیر قلعه نویی

ژنرال استقلالی ها آنقدر درگیر مربیگری در لیگ بر تر است كه وقت سر خاراندن ندارد با این همه گفته می شود او بعد از تجربه رستوران داری در اكباتان درآمد قابل قبولش از مربیگری را در یك مبل فروشی در خیابان ولی عصر سرمایه گذاری كرد.

قلعه نویی جزو فوتبالی هایی است كه ساخت و ساز را هم حوزه خوبی برای كارش می داند و دوستان او ناظر پروژه هایش هستند. خبر دیگری كه در مورد بیزینس امیرخان آبی ها وجود دارد استخر و سونای ژنرال است.

علی كریمی

علی كریمی شماره هشت تاریخی فوتبال ایران سال ها قبل پیش از آنكه ردای جادوگری بر تن كند در كرج مسافركشی می كرد. او یك پیكان گوجه ای داشت. دورانی كه به عنوان یك پدیده در فتح تهران بازی می كرد. او وقتی به پرسپولیس هم پیوست قبل و بعد از تمرین با ماشین خود كار می كرد تا خرج خود را دربیاورد.

نقل است زمانی كه او به دفتر یكی از روزنامه های ورزشی رفته بود، برای آنكه نشان دهد وضع مالی بسیار بدی دارد تمام دارایی اش را رو كرد كه یك اسكناس هزار تومانی بود. اوضاع جادوگر البته از سال ها قبل تغییر كرده. او سال ها در دبی در تیم الاهلی بازی كرد و درآمدی میلیاردی كسب كرد.

سپس به بایرن مونیخ رفت و دو سال هم آنجا پول پارو كرد و بعد هم در قطر بازی كرد. این بنیه قوی مالی دست او را برای انواع بیزینس باز گذاشته است. تجارت اصلی او ساخت و ساز است كه اگر خودش وقت سر زدن به پروژه هایش را پیدا نكند قطعا فرشید كریمی هوای برادرش را خواهد داشت.

در مقطعی این شایعه به وجود آمده بود كه كریمی قصد دارد قید فوتبال بازی كردن را بزند و به تجارتش بپردازد. شایعه ای كه هیچ وقت تبدیل به واقعیت نشد. كریمی زمانی با حامد كاویانپور در ساخت و ساز شراكت می كرد اما اتفاقاتی كه در این قضیه افتاد راه دو دوست قدیمی را از هم جدا كرد.

كریمی جدا از ساخت و ساز در كار لوازم ورزشی هم دستی بر آتش دارد و از سال ها قبل به همراه خداداد عزیزی یكی از سهامداران پوشاك ورزشی مجید – كه متعلق به دكتر مجید ساعدی فر پزشك سابق تیم ملی است – محسوب می شود. این موضوع یكی از دلایلی است كه كریمی در بعضی اوقات به كیفیت لباس های تیم ملی گیر می دهد!

كریم باقری

كریم باقری هم جدا از ساخت و ساز، بخش دیگری از درآمدش را صرف خرید كامیون و تریلی كرده تا در حوزه ترانزیت هم حرف هایی برای گفتن داشته باشد. از چندی قبل هم آقا كریم وارد دنیای رستوران داری شده و گفته می شود یكی از رستوران های جدیدالتاسیس روبروی پارك ملت كه نام معروفی دارد متعلق به كاپیتان سابق پرسپولیس است كه نزدیكانش آنجا را اداره می كنند.

مجتبی جباری

هافبك كلیدی، جنجالی و اكثرا مصدوم استقلالی ها از سال ها قبل به لطف علی انصاری صاحب مغازه ای در بازار موبایل ایران شده. هنوز معلوم نیست كه این مغازه كادوی استقلالی ها به او بوده یا اینكه خود مجتبی به واسطه هوش بالایش تصمیم به سرمایه گذاری در خرید و فروش گوشی كرده.

مهدی مهدوی كیا

مهدوی كیا اما یكی از بازیكنانی است كه در آلمان هم منزل مسكونی دارد و كلا به داشتن ملك علاقه زیادی نشان داده است. گفته می شود او در تهران هم چندین باب منزل دارد و پول هایش را هم در كار واردات و صادرات تزریق كرده است.

مهدی پیش از تبدیل شدن به یك فوتبالیست معروف در مزرعه پدرش در روستای چشمه اراك كار می كرد. دوستان نزدیك كیا می گویند او حتی زمانی كه در آلمان بازی می كرد، در زمان تعطیلات به مزرعه پدرش سر می زد تا در امورات به او كمك كند.

مهرداد می ناوند

بازیكن سابق پرسپولیس و تیم ملی از سال ها قبل در پاساژ میلاد نور مغازه عطرفروشی به نام خودش دارد. به جز او پژمان جمشیدی، هافبك سابق تیم های پرسپولیس و پاس هم بخشی از وقتش را در گالری عطر و ادكلن فروشی اش كه در كرج واقع است، می گذراند.

غلام پیروانی

شاغلام برخلاف چهره و خلق و خوی سنتی اش، یكی از پولدار ترین ورزشی های ایرانی به شمار می رود. ارث به جا مانده از خانواده پدری برای برادران پیروانی خوش یمن بود و در این بین فقط شاغلام بود كه علاوه بر حضوری فعال در كار خرید و فروش زمین، شغل پدر را ادامه داد و گاوداری مدرنی كه یادگار پدرش بود را حفظ كرد و سرپا نگه داشت. البته به دلیل مشغله شدید كاری، مدیریت این گاوداری را به عهده یكی از نزدیكانش گذاشته و خود فقط گاهگداری به آنجا سر می زند تا خیالش از بابت تنها یادگار پدرش، راحت باشد.

علیرضا منصوریان

جدا از رستورانی كه در خیابان گلبرگ دارد زمانی علاوه بر حضور فعال در بازار بورس، یك مغازه بزرگ موبایل و لوازم كامپیوتری داشت كه بازیكنان استقبال جزو مشتریان پر و پا قرص مغازه اش بودند و عده زیادی از هواداران استقلال هم فقط به عشق خود علی منصور، خرید هایشان را از مغازه او انجام می دادند.

جواد نكونام

هافبك ایرانی اوساسونای اسپانیا هم یكی از بازیكنانی است كه پول هایش را در كارهای تجاری هزینه كرده است تا پس از دوران فوتبالش بتواند با خیالی آسوده روزگار را سپری كند. جواد نكونام به اتفاق چند تن از دوستانش یك شركت تولید پوشاك و لوازم ورزشی تاسیس كرده بود اما تنها به آن اكتفا نكرده و طبق شنیده ها در شمال كشور یكی از كسانی است كه مشغول شهرك سازی است.

شیث رضایی

كاپیتان سابق پرسپولیس كه سال وحشتناكی را پشت سر گذاشت به غیر از فوتبال در تجارت هم فعال است و خانه های پیش فروش را خریداری كرده و به مردم می فروشد. گفته می شود شیث قبل از ورود به فوتبال در یكی از شهرك های ساری كشاورزی می كرده.

مازیار زارع

هافبك شمالی سابق پرسپولیس هم دستی در زمین و املاك دارد. او در انزلی كه زادگاهش به حساب می آید، زمین خرید و فروش می كند.

فرهاد مجیدی

كاپیتان سابق استقلال سرمایه گذاری های زیادی انجام داده كه می توان به طور نمونه به مشاركت در شهرك سازی در دبی و همچنین در شمال كشور اشاره كرد.

یحیی گل محمدی

رستوران داری و كافی شاپ یكی از محبوب ترین شغل های جنبی فوتبالیست هاست و خیلی از آن ها حضور فعالی در این حوزه دارند. یحیی گل محمدی قهوه خانه سنتی دارد – گفته می شود آرایشگاهی به نام هنر پرشیا هم متعلق به سرمربی صبا است – رستوران افشین پیروانی در فرحزاد را تقریبا همه فوتبالیست ها می شناسند. هادی شكوری هم تا دو ماه قبل در اكباتان كافی شاپ داشت كه گویا آن را فروخته. گفته می شود نیما نكیسا هم در خیابان قائم مقام فراهانی رستوران دارد.

حسین كعبی

بازیكن راه آهن را باید یكی از ملاك های جوان و خوش آتیه در بین فوتبالیست ها به حساب آورد. او معمولا با پول هایی كه به دست آورده و می آورد، منزل مسكونی تهیه می كند و آن ها را به مردم اجاره می دهد و از این راه به غیر از فوتبال، كسب درآمد می كند..../کسب و کار


ویدیو مرتبط :
حمله شدیداللحن فرهاد مجیدی به امیر قلعه نویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از قلعه نویی مبل فروش تا مجیدی شهرک ساز در دبی


فوتبالیست ها عموما از درآمد مناسبی برخوردار هستند. حداقل 450 بازیکن در لیگ برتر فوتبال ایران مشغول هستند که قراردادهای سالیانه بین 60 میلیون تا 5/1 میلیارد تومان را منعقد کرده اند.