ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

آیا ورزش باعث افزایش قد می شود؟



 

 

آیا ورزش باعث افزایش قد می شود

 

اغلب این طور تصور می شود که ورزش می تواند بر روی جریان رشد تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد؛ موضوعی که اثبات آن قدری پیچیده به نظر می رسد.

 

 

آیا بچه های ورزشکار بلند قدتر می شوند؟

 

بعضی مطالعات نشان می دهد که بچه های ورزشکار اندکی بلند قدتر از سایر بچه ها هستند. بر اساس این مطالعات ذهنیت اثر سودمند ورزش بر افزایش قد، حتی به میزان اندک، قوت گرفته است.

 

این موضوع را می توان این طور توضیح داد که ممکن است ساعات متمادی مصرف انرژی ، زمان خواب را افزایش دهد و در نتیجه زمینه ای مناسب برای تولید هورمون رشد به وجود آید. از سوی دیگر بچه های بلند قد گزینه های مطلوب تری برای ورزش نسبت به بچه های کوتاه تر هستند.

 

این موضوع اصلاً جای تعجب ندارد که قد امتیاز انکار ناپذیری در ضوابط بسیاری از ورزش هاست.مانند ورزش های بسکتبال یا والیبال . اما آنچه اهمیت دارد این است که به احتمال محققان این پژوهش ها به اشتباه علت و نتیجه را با هم فرض کرده باشند.

 

 

ورزش شدید در جریان رشد مفید است یا مضر؟

 

محققان، در رابطه با همین موضوع خطرات ورزش شدید بر روی جریان رشد را یادآور می شوند. گاهی والدین موضوعاتی مانند: فشار بر ماهیچه ها و کشیدگی استخوان ها که باعث افزایش چند سانتی متری قد می شود، بیان می کنند. اما این تفکری نادرست است زیرا ماهیچه ها خاصیت انعطاف پذیری قابل توجهی دارند، برعکس استخوان ها که به طور غیر ارادی رشد نمی کنند. استخوان ها طبق نیازشان و به میزان مطلوب رشد می کنند و بزرگ می شوند.

 

مسلماً، گاهی فشارهای بیش از حد جسمی اختلالات جسمی و هورمونی را به دنبال خواهد داشت؛ این اختلال ها نیز ممکن است موجب تأخیر یا توقف در جریان رشد شود.

 

 

استخوان هایی نه چندان بلندتر ولی محکم تر

 

با توجه به نکات گفته شده ، محدود کردن ورزش تنها بر جریان رشد دشوار است. اما ورزش نقش مهمی در ایجاد محکم شدن تودۀ استخوانی دارد. ورزش با افزایش فشاری کاملاً طبیعی بر استخوان بندی بدن ، کمک می کند که بدن کلسیم مورد نیازش تا ده سال آینده را تأمین کند. بنابراین، مطمئناً اگر ورزش همراه با افزایش قد نباشد ولی تراکم اسخوان ها را به ارمغان می آورد.

منبع:shadi.funha.com


ویدیو مرتبط :
کفش پاشنه مخفی ، کفش افزایش قد مردانه ،کفش افزایش قد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قد جوانان ایرانی



رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علت کوتاه قدی در اکثر موارد، تغذیه نامناسب و مسایل ژنتیکی است، اما در موارد محدودی ممکن است از هر ۴۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در یک مورد، علت کوتاهی قد کمبود هورمون رشد باشد.

 

دکتر فریدون عزیزی، فوق تخصص غدد در گفت‌وگو در مورد قد متوسط ایرانی‌ها افزود: کوتاه قدی در ایران بیش از دیگر کشورهای در حال توسعه نیست و علت آن هم احتمالاً مربوط به مسایل تغذیه‌ای و اندکی نیز ژنتیکی است.

 

افزایش قد

 

وی ادامه داد: از حدود ۴۰ سال پیش تا کنون قد جوان‌های ایرانی چندین سانتیمتر افزایش پیدا کرده است اما مشخص نیست که این افزایش همچنان ادامه پیدا می‌کند یا خیر، زیرا به دنبال از بین بردن سوء تغذیه، افراد در سطحی از قد که بیشتر مربوط به علل ژنتیک است، باقی می مانند.

 

دکتر عزیزی گفت: حتی در کشورهای توسعه یافته نیز که از تغذیه مناسب برخوردارند، قد طبیعی دارای یک دامنه است.

 

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه قد افراد بر حسب مسایل ژنتیکی و بسیاری عوامل دیگر متفاوت است نتیجه گیری کرد: اگر افراد از نظر هورمونی مشکلی نداشته باشند، باید خود را متقاعد کنند که با قد طبیعی خود زندگی سالم داشته باشند.