ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

آن مرد آمد ؛ مانوئل ژوزه از اسپورتینگ تا پرسپولیس



باشگاه پرسپولیس , مسئولان پرسپولیس

 

پس از کش و قوس‌های فراوان بین دو گزینه‌ی نهایی پرسپولیس برای بر عهده‌ گرفتن نیمکت داغ و پرحاشیه‌ی این تیم ، به نظر می‌رسد مسئولان پرسپولیس با گزینه‌ی پرتغالی و البته خوش‌نام‌تر خود به توافق رسیده‌اند و این مربی صاحب کارنامه در صورت امضا کردن قرارداد خود با سرخ‌پوشان ، تا چند روز آینده بر سر تمرینات این تیم حضور خواهد یافت. اما در این میان که احتمال حضور گزینه‌ی پرتغالی بیش از گزینه‌ی آرژانتینی است ، قصد داریم مروری کوتاه بر کارنامه‌‌ی این مربی داشته باشیم ، تا هواداران مشتاق پرسپولیس با این مربی بیش از پیش آشنا شوند. مانوئل خوزه دخسوس سیلوا ،

نام این مربی 66 ساله و اهل پرتغال است ، مردی که برخلاف سابقه‌ی درخشان مربیگری خود ، سابقه‌ی خوبی و قابل توجهی در دوران بازیگری خود ندارد.

 

دوران بازیگری :

سرمربی خوش‌نام احتمالی سرخ‌پوشان دارای پست تخصصی هافبک بوده است و محصول باشگاه بنفیکای پرتغال محسوب می‌شده است. مانوئل گرچه دوران بازیگری خود را در تیم دوم بنفیکا آغاز کرد و پس از یک سال به تیم اصلی نیز راه یافت ، اما پس از انجام فقط یک بازی با پیراهن تیم بنفیکا ، بطور قرضی راهی تیم‌هایی همچون اسپورتینگ دا کویلا ، فارزیم و بلننسس شد. هرچند که در این سه تیم نیز حضور موفقی نداشت. او در موفق‌ترین حضور خود در دوران حرفه‌ای بازیگری ، در تیم تومار حضور یافت و در طول چهار فصل حضور خود در این باشگاه 111 بازی انجام داد و 12 گل نیز به ثمر رساند. پس از آن در تیم‌هایی همچون فارنسه ، بیرا مار و اسپورتینگ دی اسپینو حضور یافت. بزرگ‌ترین افتخار مانوئل خوزه در دوران بازیگری کسب یک عنوان قهرمانی در لیگ برتر پرتغال بود که با تیم بنفیکا و در فصل 69-1968 بدست آمد ، قهرمانی که مانوئل کم‌ترین نقش را در بدست آوردنش داشت.

 

دوران مربیگری :

اسپورتینگ دی اسپینو :

در دومین فصل حضور مانوئل خوزه در تیم اسپورتینگ دی اسپینو به عنوان بازیکن ، او سمت مربیگری این تیم دست دومی را نیز متقبل شد و به عنوان بازیکن-مربی کار خود را در فصل 79-1978 در این تیم آغاز کرد. او پس از پایان این فصل کفش‌های خود را آویخت و تصمیم گرفت حرفه‌ی مربیگری را بطور تخصصی در پیش بگیرد. او در فصل 80-1979 توانست تیم اسپورتینگ دی اسپینو را به قهرمانی لیگ دست دوم پرتغال برساند و راهی لیگ برتر نماید. مانوئل در پایان فصل 82-1981 از تیم اسپورتینگ دی اسپینو جدا شد و راهی تیم ویتوریا دی گیمارش پرتغال در لیگ برتر شد و توانست در این تیم نیز کارنامه‌ی موفقی را داشته باشد.

 

ویتوریا دی گیمارش :

او در اولین و تنها فصل حضور خود در این تیم توانست این تیم را به رتبه‌ی چهارم در لیگ برتر پرتغال برساند و این تیم را راهی جام یوفا کند.

 

پورتیموننزه :

مقصد بعدی این مربی تحول‌گرا باشگاه پورتیموننزه بود. او در اولین فصل حضور خود در این باشگاه توفیق خاصی را نداشت ، اما در دومین فصل ، پورتیموننزه توانست به رتبه‌ی پنجم در لیگ برتر پرتغال دست یابد و راهی جام یوفا گردد. تیم پورتیموننزه در فصل 85-1984 با هدایت مانوئل خوزه پرتغالی به بهترین مقام خود یعنی مقام پنجمی در لیگ برتر پرتغال دست یافت.

 

اسپورتینگ لیسبون :

او در سال 1985 در حالی با تیم اسپورتینگ لیسبون قرارداد بست ، که رویاهای بسیاری را در سر داشت ، اما هیچ کدام از این رویاها میسر نشد. خوزه در اولین فصل حضور خود قهرمانی در لیگ پرتغال را با اختلاف دو امتیاز از دست داد. او در دومین فصل حضورش در این تیم ، پس از انجام شش بازی بدون پیروزی ، از این باشگاه اخراج شد و آن فصل را بدون باشگاه سپری کرد. یکی از نکات قابل توجهی که به کار او بیش از پیش اعتبار بخشید ، کشف استعداد فیگوی مشهور بود. با این وجود مانوئل این امر را به شدت انکار می‌کند. پیروزی 7-1 برابر رقیب سنتی اسپورتینگ یعنی بنفیکا در دربی شهر لیسبون از جمله افتخارات او در تیم اسپورتینگ بود. جالب آن است بدانیم سرمربی احتمالی پرسپولیس تهران در جام یوفا نیز یک رکورد جاودانه در اختیار دارد ، رکورد او کسب یک پیروزی 9-0 برابر یک باشگاه ایسلندی است.

 

اسپورتینگ دی براگا و اسپورتینگ لیسبون :

پس از آن‌که مانوئل خوزه نتوانست افتخارات مد نظرش را با باشگاه‌های پیشین خود کسب کند ، راهی تیم اسپورتینگ دی براگای پرتغال شد تا چالشی جدید را کسب نماید. او در بین سال‌های 1987 تا 1989 در تیم براگا حضور داشت و افتخار خاصی را کسب نکرد تا بار دیگر در سال 1990 به تیم اسپورتینگ لیسبون بازگردد ، اما این بازگشت عمر کوتاه و البته ناموفقی را در پی داشت و مانوئل بار دیگر از این تیم اخراج شد ، اما این‌بار به علت حذف تیم از جام حذفی این اتفاق روی داد. تیم اسپورتینگ لیسبون در حالی‌که در ورزشگاه‌ خانگی خود میزبان تیم مارتیمو بود ، با نتیجه‌ی 2-1 شکست خورد و حذف شد.

 

اسپورتینگ دی اسپینو :

در فصل 91-1990 بار دیگر هدایت تیم سابق خود ، یعنی تیم اسپورتینگ دی اسپینو را در لیگ دسته دوم پرتغال برعهده گرفت ، تا با قهرمانی این تیم بار دیگر ارزش‌های خود را به اثبات رساند ، اما این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد و این دوران نیز برای مانوئل ناکام سپری شد.

 

بوآویستا :

او پس از ناکام ماندن در رساندن تیم اسپورتینگ دی اسپینو به لیگ برتر ، راهی تیم بوآویستا در لیگ برتر پرتغال شد. مانوئل خوزه دوران مربیگری خود در این تیم دسته دومی را با قهرمانی در جام حذفی پرتغال آغاز کرد. او در دومین فصل حضور خود در این تیم ، سوپر جام پرتغال را نیز فتح کرد و در رقابت‌های جام حذفی نیز فینالیست شد. او پس از پنج فصل حضور در تیم بوآویستا و کسب یک مقام سومی در لیگ برتر پرتغال این تیم را ترک کرد.

 

مارتیمو و بنفیکا :

خوزه در سال 1996 با تیم مارتیمو قرارداد بست و در میانه‌های فصل جایگزین پائولو اتوری در تیم بنفیکای پرتغال شد و در نهایت با این تیم به رتبه‌ی سوم در لیگ برتر پرتغال دست یافت. با وجود نتایج نه چندان امیدوارکننده او در تیم بنفیکا برای فصل بعد ماندگار شد ، اما قبول شکست تحقیرآمیز برابر تیم ریو آوه باعث اخراج او از سمت خود شد.

 

لییرا :

او در سال 1999 با تیم لییرا به توافق رسید ، اما به توافق رسیدن با تیم الاهلی مصر باعث شد تا او در هفت هفته مانده به پایان فصل از این تیم جدا شود و مسئولیت خود را به خوزه مورینیو ، سرمربی فعلی رئال مادرید بسپارد. این درحالی است که لییرا در حال رسیدن به بهترین جایگاه خود در تاریخ لیگ برتر پرتغال بود.

 

اولین دوره‌ی مربیگری در الاهلی مصر :

خوزه با هدف کسب قهرمانی لیگ برتر مصر راهی این تیم شد و در اولین تجربه‌ی خود به عنوان سرمربی تیم الاهلی توانست تیم رئال مادرید را در یک بازی دوستانه با نتیجه‌ی 1-0 شکست دهد. اولین دوره‌ی مربیگری مانوئل خوزه در الاهلی مصر گرچه با فتح لیگ برتر مصر همراه نشد ، اما کسب پیروزی 6-1 برابر تیم الزمالک ، از جمله نتایج درخشان این مربی در لیگ برتر مصر بود. او در لیگ قهرمانان آفریقا بسیار درخشان ظاهر شد و توانست با تیم الاهلی این جام را کسب نماید. او در اولین فصل حضور خود در الاهلی مصر (02-2001) توانست سوپر کاپ آفریقا را نیز کسب کند. با این وجود مانوئل که متهد به کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر مصر شده بود ، از سمت خود اخراج شد و راهی تیم اسبق خود بلننسس شد و فصل 03-2002 در این تیم و البته در لیگ برتر پرتغال سپری کرد و توفیق خاصی را نیز بدست نیاورد.

 

دومین دوره‌ی مربیگری در الاهلی مصر:

بدون تردید موفق‌ترین دوره‌ی مربیگری مانوئل خوزه در تیم الاهلی مصر بوده است و این مربی پرتغالی با کسب افتخارات متعدد به همراه این تیم مصری توانست کارنامه‌ی مربیگری خود را بیش از پیش پر اعتبار سازد. در ادامه قصد خواهیم داشت به افتخارات این مربی در تیم الاهلی مصر بپردازیم. پس از یک وقفه‌ی یک‌ساله ، مانوئل خوزه در سال 2003 بار دیگر به تیم الاهلی مصر بازگشت تا تمام افتخارات ممکن با این باشگاه را کسب کند. او در بازگشت به تیم الاهلی اقدام به یک رکوردشکنی تاریخی نمود و توانست 55 بازی بدون شکست را در کارنامه ثبت کند. او همچنین در سال‌های 2005 ، 2006 ، 2007 و 2008 توانست چهار بار متوالی تیم الاهلی را به فینال لیگ قهرمانان آفریقا برساند و به جز سال 2007 در بقیه‌ی موارد عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان را از آن خود کند. کسب چهار عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا او را به موفق‌ترین مربی تاریخ این رقابت‌ها مبدل کرد. علاوه بر کسب عناوین متعدد قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا ، مانوئل خوزه توانست الاهلی را در سال‌های 2006 ، 2007 و 2009 به مقام قهرمانی در سوپر کاپ آفریقا نیز برساند. مانوئل خوزه گرچه در اولین دوره‌ی حضور خود نتوانست قهرمانی در لیگ برتر مصر را برای تیم الاهلی به ارمغان بیاورد ، اما در دومین دوره‌ی حضور خود توانست پنج بار متوالی و در فصل‌های 05-2004 ، 06-2005 ، 07-2006 ، 08-2007 ، 09-2008 ، عنوان قهرمانی در لیگ مصر را از آن خود نماید. جام حذفی مصر در فصل‌های 06-2005 و 07-2006 قهرمانی جز الاهلی نداشت ، تیمی که هدایت آن بر عهده‌ی مانوئل خوزه بود. در پایان شایان ذکر است که مانوئل خوزه در سال‌های 2005 ، 2006 ، 2007 و 2008 توانست عنوان قهرمانی در سوپر کاپ مصر را نیز از آن خود نماید. موفق‌ترین فصل خوزه در تیم الاهلی ، بدون تردید فصل 06-2005 بوده‌ است ، فصلی که در آن قهرمانی در لیگ برتر ، جام حذفی و لیگ قهرمانان آفریقا بدست آمد و یک سه‌گانه‌ی ارزشمند برای این مربی پرتغالی به ثبت رسید. لازم به ذکر است که این مربی در سال 2006 با الاهلی به مقام سومی در رقابت‌های جام جهانی باشگاه‌ها نیز رسید ، مقامی که برای اولین بار توسط یک تیم آفریقایی کسب شد. در ضمن الاهلی فصل 06-2005 را بدون شکست به پایان رساند. در فصل بعد نیز فقط در نیم فصل دوم سه شکست را پذیرفت (دو شکست در لیگ قهرمانان آفریقا و یک شکست در جام جهانی باشگاه‌ها). کلیه‌ی این مسائل باعث شد تا مانوئل خوزه به عنوان برترین مربی قاره‌ی آفریقا در سال 2006 انتخاب گردد. این افتخار برای اولین بار بود که نصیب یک مربی غیر آفریقایی می‌شد.

 

گزینه‌‌ی سرمربیگری تیم ملی پرتغال :

پس از آن‌که لوئیز فیلیپه اسکولاری از تیم ملی پرتغال جدا شد ، شایعات بسیاری مبنی بر حضور مانوئل خوزه بر روی نیمکت تیم ملی پرتغال به گوش می‌رسید ، اما فدراسیون فوتبال پرتغال کارلوس کیروش را به عنوان سرمربی این تیم معرفی کرد.

 

سرمربیگری در تیم ملی آنگولا :

در تاریخ 13 می سال 2009 ، مانوئل خوزه پس از شش سال هدایت تیم الاهلی مصر به تیم ملی آنگولا پیوست. تیم ملی آنگولا به امید موفقیت در جام ملت‌های آفریقا که میزبان آن نیز بود ، اقدام به استخدام مانوئل موفق نمود ، اما این مربی پس از آن‌که در رقابت‌های یک چهارم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا شکست را برابر تیم ملی غنا پذیرفت ، از تیم ملی آنگولا جدا شد.

 

الاتحاد عربستان و سومین دوره‌ی مربیگری در الاهلی مصر :

در 31 می سال 2010 مانوئل خوزه هدایت تیم الاتحاد عربستان را بر عهده گرفت و در دسامبر سال 2010 نیز پس از کسب 8 تساوی متوالی از ادامه‌ی کار در این تیم عربستانی استعفا داد و با یک قرارداد یک ساله و نیم راهی تیم الاهلی مصر شد تا سومین دوره‌ی حضور خود و البته ناموفق‌ترین دوره‌ی مربیگری خود در این تیم را آغاز نماید. او در این دوره به دلایل متعدد از جمله نا آرامی‌های سیاسی موجود در مصر نتوانست نتایج دلخواه را کسب نماید. او در ادامه نیز علی رغم تمایل درونی خود برای ادامه‌ی کار با تیم الاهلی ، نتوانست در جو ناآرام مصر دوام بیاورد و در نهایت نیز این تیم را ترک کرد. افتخارات بزرگی که مانوئل با تیم الاهلی کسب کرد ، سبب شد او به عنوان یکی از اسطوره‌های فراموش نشدنی تاریخ فوتبال باشگاه الاهلی تبدیل شود. او در میان طرفداران تیم الزمالک نیز هواداران بسیار داشت و همه و همه قبول داشتند که او افسانه‌ی فراموش نشدنی فوتبال مصر است.

 

حضور افسانه‌ی مصر در پرسپولیس :

حال افسانه‌ی پرتغالی فوتبال مصر در راه پرسپولیس است. پرسپولیس گرچه شرایطی کاملا متفاوت با تمامی تیم‌های تحت هدایت مانوئل خوزه دارد ، اما به هر ترتیب چالشی جدید و پرحاشیه برای این مرد پرتغالی محسوب می‌گردد و البته اگر این مربی خوش‌نام که روزگاری وصف‌ناپذیر را در فوتبال آفریقا پشت سرگذاشته است ، بتواند با تیم پرسپولیس به موفقیت دست یابد و حداقل قهرمانی لیگ برتر ایران را بدست آورد ، در نزد هواداران پرسپولیس به فرشته‌ی نجات سرخ‌پوشان تبدیل خواهد شد و در کنار مربیان محبوبی همچون علی پروین و افشین قطبی قرار خواهد گرفت..../سایت گل


ویدیو مرتبط :
مانوئل ژوزه دردسر تازه پرسپولیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مانوئل ژوزه : قول می‌دهم پرسپولیس این فصل دوازدهم نشود!



قول می‌دهم پرسپولیس این فصل دوازدهم نشود/ آمده‌ام تیم را متحول کنم

سرمربی پرتغالی تیم فوتبال پرسپولیس که حاضر نیست برای قهرمان کردن این تیم در دوازدهمین دوره لیگ برتر قولی بدهد، در نخستین نشست خبری اش با طعنه به عملکرد دنیزلی گفت: کسی که قول قهرمانی بدهد فوتبال را نمی شناسد اما قول می‌دهم پرسپولیس دوازدهم نشود!

 

مهر: مانوئل ژوزه ظهر امروز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اهالی رسانه، ضمن بیان مطلب فوق گفت: امیدوارم بتوانم ارتباط خوبی با شما خبرنگاران برقرار کنم. یک ارتباط حرفه ای همراه با احترام دو طرفه. من همیشه رابطه خوبی با روزنامه ها و رسانه ها داشته ام و در اینجا نیز ارتباطم با رسانه ها از طریق باشگاه پرسپولیس است.

وی پس از معرفی همکارانش در کادر فنی پرسپولیس اظهار داشت: قرار بود محسن عاشوری نیز به عنوان یکی از همکاران من در این نشست خبری حضور پیدا کند. اما نیامدنش مرا سورپرایز کرد چون صبح در تمرین تیم حاضر شده بود.

 

مانوئل با تاکید بر اینکه در حال حاضر در تیم پرسپولیس با چالشی بزرگ روبرو هستم، تصریح کرد: چون وقت خیلی کمی داریم و فقط 13 روز دیگر تا آغاز رقابت های لیگ برتر زمان داریم محدودیت زمان یکی از مهمترین چالش های دوران کاری من است. من آمده ام در پرسپولیس تحول ایجاد کنم اما همانطور که گفتم مهمترین مشکل ما در حال حاضر زمان است.

 

وی در همین خصوص افزود: ما باید یک ماه یا 45 روز پیش برای شروع کارمان اینجا بودیم. اما در حالیکه 15 روز تا آغاز لیگ مانده کار خود را شروع کردیم. باید تیمی را بسازیم و موفق باشیم. ما با اعتقاد قلبی آمده ایم که می توانیم مثر ثمر باشیم و تیمی را آماده کنیم که می تواند فوتبال خوبی را ارائه داده و باعث خوشحالی هوادران پرسپولیس شود. برای رسیدن به این هدف قبل از هر چیز باید برنده شویم.

 

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس تصریح کرد: با توجه به وقت کمی که داریم آغاز کار ما در رقابت های لیگ برتر سخت خواهد بود. اما به هر حال ما این شرایط را برای کار در پرسپولیس پذیرفته ایم بنابراین از حداکثر توان خود استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر مهمترین چیز این است که ذهن بازیکنان برای اینکه تیمی جنگنده و توانمند داشته باشیم با با ما یار باشد.

 

ژوزه در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی کنید شناخت نداشتن شما از بازیکنان پرسپولیس و در مجموعه فوتبال ایران چالش بزرگ دیگری پیش رو دارید، گفت: همانطور که در یک کشور جدید کار می کنیم ما خیلی خوب وضعیت فوتبال آن کشور را نمی شناسیم اما وضعیت فوتبال جهان را به خوبی می شناسیم و باید بگوییم که زبان فوتبال جهانی و یکسان است.

 

وی گفت: ما با توجه به محدودیت زمانی که داریم سعی می کنیم بیشترین اطلاعات را به دست آورده و با فوتبال ایران آشنا شویم. اما باید بدانیم فوتبال در لحظه جاری است و آنچه در گذشته اتفاق افتاده و یا در آینده اتفاق می افتد مهم نیست. من 36 سال به عنوان مربی در کشورها و تیم های جهان کار کردم و بازیکنان زیادی را زیر نظر داشته ام و تجربیات زیادی در این خصوص به دست آورده ام. بازیکنان پرسپولیس باید هرچه سریعتر در خصوص آنچه ما از آنها می خواهیم آموزش ببینند ضمن اینکه تاکید می کنم ما از کار کردن ترسی نداریم.

 

سرمربی پرسپولیس ادامه داد: کسی که از کار می ترسد مانند کسی است که برای حفاظت از خود سگی بخرد. اما من برای اینکه کارم را انجام دهم نیاز ندارم که کسی از من محاظفت کرده و کسی را دستاویز کنم بلکه به خودم و کار اعتقاد دارم و آماده ایم که با هر گونه چالشی مواجه شویم.

 

ژوزه مانوئل تاکید کرد: با آرامش و اعتماد به نفس و با این اعتقاد که می توانیم کارها را جلو ببریم کارمان را آغاز می کنیم. به هر حال باشگاه پرسپولیس به من اعتماد کرده و من به دنبال این هستم که به اعتماد آنها پاسخ مثبت بدهم.

 

وی گفت: بگذارید برای شما در این خصوص مثالی بزنم. در سال 2001 وقتی به مصر رفتم فقط می دانستم که این کشور تاریخی غنی داشته و فقط اهرام ثلاثه را در این کشور می شناختم اما موفق شدم در طی 8 سال کارم در مصر 20 عنوان قهرمانی را کسب کنم که 8 عنوان آن قاره ای بوده و 3 بار هم باتیم الاهلی در جام باشگاه های جهان شرکت کردم. امیدوارم همان خوشحالی و اعتباری را که در مصر به دست آورده ام در ایران نیز تکرار کنم.

 

مانوئل با اشاره به اینکه با حضور مربی دوازه بان ها (آرمان نگرو) ترکیب کادر فنی تکمیل می شود، گفت: من با این مربی دوازه بان ها 8 سال در الاهلی کار کرده ام و با اضافه شدن ایشان دیگر کسی به کادر فنی اضافه نخواهد شد و عاشوری تنها مربی ایرانی تیم است.

وی با تشریح رزومه کاری دستیارانش اظهار داشت: 3 سال است با "پدرو" کار می کنم و او در باشگاه‌های معتبری حضور داشته و حتی بازیکن خودم نیز بوده است. "فیدال گو" هم در الاهلی با من کار کرده و در اسپورتینگ هم نتایج خوبی را بدست آورده است. "اسکار" آنالیزور تیم نیز آرژانتینی است و در سه سال گذشته همکارم بوده. خودش می گوید دوست مارادونا بوده است، اما من نمی دانم(با خنده).

 

خبرنگاری در خصوص مشکلاتی که با کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران در سال های گذشته داشته است، سوالی را مطرح کرد، اما ژوزه با بیان این جمله که «اجازه بدهید در مورد تیم ملی صحبتی نکنم» از خبرنگاران خواست در این نشست فقط در خصوص پرسپولیس از وی سوال بپرسند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وی در پاسخ به این پرسش که عمر مربیان در ایران کم است، ولی یکی از دلایل موفقیت شما در مصر اعتماد مدیران و داشتن فرصت بوده، آیا فکر می کنید این اتفاق در ایران هم برای شما رخ می دهد؟ وی اظهار داشت: هیچ موقع در مصر قول قهرمانی نداده بودم تنها قول داده بودم هرچه در توان دارم برای موفقیت تیم به کار ببندم. من در آفریقا و خاورمیانه مربیگری کردم و می دانم مسئولیت سنگینی در چنین کشورهایی دارم. کارم این است که تیم را بسازم.

 

ژوزه صحبت هایش را اینگونه ادامه داد: در سال نخست حضورم در مصر عنوانی کسب نکردم اما سال بعد تا قهرمانی در جام باشگاه های آفریقا پیش رفتم اتفاقی که پس از 14 سال رقم خورد آنجا فرصت داشتم و مدیران جواب صبر و حوصله خود را گرفتند. من در 8 سال نیز قهرمانی کسب کردم.

 

وی با تاکید بر این موضوع که قطعا بارها حوصله رؤسای باشگاه ها را سر برده و صبرشان ضعیف می شود، تصریح کرد: فوتبال همین است الان باید مدیران باشگاه به من اعتماد داشته و صبر و حوصله داشته باشند زیرا جرأت کردم و در این فرصت کوتاه تا آغاز لیگ به پیشنهادشان پاسخ مثبت دادم. فکر می کنم حق داشته باشم در این زمان کم از مدیران درخواست صبر بیشتری داشته باشم. قول می دهم تیم دوازدهم نشود ولی بیشتر از این فعلا قولی نمی دهم.

 

خبرنگاری در خصوص تلفظ نام این مربی پرتغالی از وی سوال کرد که او با لبخند گفت: خیلی ساده من را مانوئل صدا کنید، اما وقتی با اصرار بیشتری از خبرنگاران مواجه شد تلفظ صحیح نامش را مانوئل ژوزه عنوان کرد.

 

این مربی پرتغالی در مورد شناختش از فوتبال ایران و اینکه همیشه در دربی های کشورهای دیگر موفق بوده و هواداران پرسپولیس منتظر موفقیت برابر استقلال هستند، اظهار داشت: در خیلی کشورها بردن دربی وزن دیگری دارد و حتی برای هواداران از قهرمانی در لیگ مهمتر است، اما اصل کار ما پیروزی در لیگ است. درست است در پرتغال، عربستان و مصر توانستم چند دربی را ببرم، اما هدف اصلی من موفقیت در لیگ است.

 

وی اضافه کرد: در پرتغال هفت بر یک دربی را بردم که رکوردی تاریخی است. در الزمالک مصر شش بر یک فاتح دربی شدم که آن هم رکوردی بود. در عربستان از سه دربی دو دربی را مساوی کردم و یکی را بردم. امیدوارم در ایران هم این سنت ادامه داشته و تکرار شود، البته ما در لیگ سی و چهار بازی داریم دو دربی را باید کم کنیم و در سی و دو بازی حتما باید پیروز شویم. ما باید در آخرین روز لیگ بتوانیم شرایط را برای قهرمان تیم ایجاد کرده باشیم.

ژوزه همچنین افزود: دربی ها توجه همه را جلب می کنند شادی و هیجانش با دیگر دیدارها قابل قیاس نیست من می دانم این بازی در هفته ششم انجام خواهد شد و امیدوارم در آن زمان پرسپولیس در بهترین شرایط خود قرار داشته، فوتبال خوبی را ارائه کند و در نهایت آن بازی را ببرد.

 

خبرنگاری دیگر در مورد اینکه تیم ملی اردوهای مختلفی را در لیگ خواهد داشت و حضور 11 بازیکن پرسپولیس در تیم ملی، به این تیم ضربه نخواهد زد که سرمربی پرتغالی پرسپولیس اظهار داشت: استراتژی تیم ها ممکن است نسبت به شرایط مختلف متفاوت باشد ما تلاش می کنیم هر چه سریعتر سازماندهی خوبی را پیدا کنیم و بتوانیم چه در دفاع، چه در حمله با بازی گروهی خوب عملکرد قابل قبولی داشته باشیم. باید در مسابقات قوی باشیم و آنها را مجبورشان کنیم با ما سازگار شوند، نه ما با آنها.

 

ژوزه همچنین گفت: تیم های بزرگ مانند بارسا و رئال خودشان را سازگار نمی کنند آنها تیم های قدرتمندی هستند و دیگران سعی می کنند خودشان را با این تیم ها هماهنگ کنند. ما سعی می کنیم با توجه به زمان کوتاهی که در اختیار داریم شرایطمان را طوری پیش ببریم که تیم قدرتمندی داشته باشیم تا آنها از ما تبعیت کنند.

 

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه فصل قبل از همان هفته اول لیگ علیه سرمربی تیم شعار داده می‌شد و هواداران در این خصوص صبور نبوده‌اند، چطور شما قول قهرمانی پرسپولیس را نمی‌دهید؟ چون این سوال در طول فصل ممکن است مدام تکرار شود، گفت:‌ در فوتبال هیچگاه قول قهرمانی نمی‌توان داد چون کسی که قول قهرمانی می‌دهد فوتبال را نمی‌شناسد. من خودم که از ابتدا نمی‌خواستم بیایم اما به من پیشنهاد کار در باشگاه پرسپولیس داده شد و آ‌ن را پذیرفتم.

 

وی افزود: من قبول کردم تا از راندمانی که بازیکنان پرسپولیس دارند حداکثر توان و بهره را ببریم. من خودم می‌دانم اگر یک تیم بزرگ طی چند سال قهرمان نشود در هر سال حوصله هواداران آن کمتر می‌شود. به هر حال نتیجه گیری یک تیم بزرگ یک موضوع تعیین کننده است. بگذارید در این خصوص برای شما مثالی بزنم. ما وقتی به رستوران می‌رویم ابتدا باید غذا بخوریم و بعد پول آن را بدهیم و قبض بگیریم.

 

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس تاکید کرد: ما به این جا آمده‌ایم تا برای قهرمانی بجنگیم و در این راستا سعی می‌کنیم در نتایجی که می‌گیریم نوسان زیادی نداشته باشیم.

مانوئل گفت: ما می دانیم هواداران پرسپولیس مانند هواداران سایر تیم‌های بزرگ دنیا هستند و بازی در ورزشگاهی که 100 هزار هوادار برای دیدن تیم محبوب شان به آن می‌آیند بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. ما سعی خود را می کنیم تا تیم خوبی را بسازیم چون در نوارهای بازی‌های مختلفی که از لیگ ایران و تیم پرسپولیس دیده‌ام به این موضوع پی برده‌ام که تیم‌هایی که موفق به کسب مقام شده‌اند بهتر از بازیکنان ما نبودند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که اگر شما قول قهرمانی نمی‌دهید پس چه قولی می‌دهید،‌ گفت:‌آیا در فوتبال حرفه‌ای قول دادن کاری را از پیش می‌برد؟ با من قرارداد بسته شده که پرسپولیس را قهرمان کنم و تمام توان خود را در این خصوص به کار خواهم برد اما قول قهرمانی نمی دهم. سعی ما بر این است که تیم سازماندهی شده داشته باشیم و به همین دلیل نیاز به کار زیاد و سخت داریم و این موضوع نیز نیاز به زمان دارد. اما مطمئن باشید در این خصوص هیچگاه ترس به خود راه نمی‌دهیم و هواداران نیز شاهد فوتبالی خوب و به روز از تیم پرسپولیس خواهند بود.

 

سرمربی تیم پرسپولیس با تاکید بر اینکه دوست ندارد اتفاقات فصل قبل برای این تیم تکرار شود، گفت: بازیکنان ما از شخصیت بالایی برخوردارند که حاضرند هر کاری انجام دهند تا این تیم به جایگاه واقعی خود برسد. ما شرایط بردن و قهرمان شدن را داریم و در این خصوص تمام سعی خود را خواهیم کرد. من برای رسیدن به این هدف سراغ اسم و واژه نمی‌روم و در تیم من همواره بهترین‌ها بازی خواهند کرد. ممکن است از نظر رسانه‌ها بهترین ‌ها در یک تیم بازیکنان دیگری باشند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مانند فصل قبل شاهد جلوگیری و محدودیت از ورود خبرنگاران و به ویژه تماشاگران بر سر تمرینات تیم پرسپولیس خواهید شد، گفت: ما نمی‌توانیم هر کاری را که در تمرینات خود انجام می‌دهیم بلافاصله از طریق تلویزیون و روزنامه‌ها شاهد آن باشیم. اگر به این شکل باشد نتیجه کارهای ما دیگر سورپرایزی برای هواداران و رسانه‌ها نخواهد داشت. البته تاکید می‌ کنم که باید حریم تیم حفظ شود و اگر تیم نیاز داشته باشد که پشت درهای بسته تمرین کند و ما تفکرات و کارهای خود را پشت درهای بسته مرور کنیم با همه احترامی که برای همه قائل هستم مجبوریم این کار را انجام دهیم.

 

مانوئل در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که آیا شما با چالش جدی همچون مربیانی در کمیته فنی باشگاه پرسپولیس و یا حتی خارج از باشگاه بوده و درصدد گرفتن جای شما در صورت کسب نتایج ضعیف در هفته‌های ابتدایی لیگ هستند مواجه نیستید، گفت: من و همکارانم هنوز قرارداد خود را امضا نکرده‌ایم اما به واسطه اعتمادی که به حرف‌های سردار رویانیان و قول‌های او داریم در اینجا حاضر شده‌ایم. افرادی که نمی‌خواهند کادر فنی تیم نتیجه بگیرد ممکن است در هر جایی باشند اما باز هم تاکید می‌کنم بعد از 36 سال کار حرفه‌ای که در فوتبال انجام داده‌ام اولین بار است که قبل از امضای قرارداد در کنفرانس خبری این تیم حاضر شده‌ام. چون حرف و قول سردار رویانیان در حمایت از کادر فنی برای من محترم و معتبر است.

 

مانوئل ژوزه در ادامه نشست خبری امروزش در مورد فیلم هایی که از وی در اینترنت پخش شده و به بحث مشکلاتش با دوران به نمایش درآمده است، اظهار داشت: کدام مربی است که در یک برهه با تصمیمات داوران مشکل نداشته باشد. به هر جهت فشار بازی روی مربی تاثیرمی گذارد. هر مربی دوست دارد برنده باشد و ممکن است داور با یک تصمیم اشتباه شرایط را به ضرر تیم کند. البته با تجربه ای که دارم سعی می کنم بر هیجاناتم غلبه کنم اما وظیفه دارم در هر شرایطی از تیمم دفاع کنم.

 

وی اضافه کرد: بازیکنانم جزء بهترین ها هستند و همیشه از آنها دفاع می کنم اما اگر ببازیم من مقصرم و اگر ببریم حاصل زحمات آنها است. آنها بدانند من همیشه کنارشانم و سعی می کنم مشکلی برایشان پیش نیاید.

 

خبرنگاری در مورد مطلبی که امروز از قول این مربی در روزنامه ها چاپ شده بود و به این موضوع اشاره داشت که پس از انتصاب کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران اعلام کرده بود این مربی لیاقت حضور در فوتبال فرسوده ایران را دارد، تصریح کرد: من در مورد حضور ایشان در تیم ایران صحبتی نکردم روی سایت ها می توان همه چیز را نوشت. من یادم نمی آید که چنین صحبتی کرده باشم و واقعیت ندارد بعضی وقت ها دوستان از خودشان مطالبی را ابداع می کنند.

وی با بیان اینکه یک تیم بزرگ را برای پیروزی در مسابقات آماده می کند که استیل و هویت مخصوص به خودش را داشته باشد، ادامه داد: ما کار خودمان را به بهترین شکل انجام می دهیم پس دیگران باید خودشان را با ما هماهنگ کنند ما برای رسیدن به موفقیت از تمام ابزارهای خود استفاده می کنیم.

خبرنگار دیگری پرسید، که آیا برای حضورتان در ایران با کی‌روش مشورت کردید، که وی اینگونه پاسخ داد: من با هیچ کس مشورت نکردم، سعی کردم با وینگادا صحبت کنم که قبلا در این تیم بود، اما ایشان در چین به سر می برند و متاسفانه نتوانستم ارتباط برقرار کنم. بعد از آن با هیچ کسی صحبت نکردم. من 66 ساله هستم که 50 سال آن در فوتبال سپری شد. بعضی وقت ها به فکر و ذهن خودم اعتماد می کنم در ضمن باشگاه اطلاعات و فیلم های تیم را در اختیارم قرار داده و من به زودی شناخت کاملی از وضعیت تیم کسب خواهم کرد.

 

ژوزه مانوئل صحبت هایش را اینگونه ادامه داد: در حال حاضر من تلاش می کنم به بازیکنان دیگر پرسپولیس که به اردوی تیم ملی دعوت نشده اند کمک کنم تا به شرایط دعوت شدن نزدیک شوند. من به این شکل به فوتبال ایران کمک خواهم کرد. هیچ وقت هم برای تیم ملی مشکل ساز نبودم زیرا تیم ملی جلوه و نماد هر کشور است. به خودم هم اجازه نمی دهم به هیچ وجه جلوی تیم ملی صف بکشند.

 

خبرنگار دیگری پرسید، آیا از مشکلات پرسپولیس خبر دارید و اینکه این تیم در فصل نقل و انتقالات مانند بازی پلی استیشن فقط مهاجم جذب کرد، که وی در این خصوص تصریح کرد: من شناخت خاصی از تیم نداشتم و به همین خاطر می دانم چالش های کاری بسیاری پیش رویم قرار دارد. یکی از آنها این بوده که در انتخاب بازیکنان دخیل نبودم اما برای ساختن تیم اینجا هستم و انگیزه لازم را در این خصوص دارم. به هر جهت در این مدت کوتاه هم اطلاعاتم از تیم بیشتر شده و حواسم کاملا جمع است که با تمام جزئیات و مشکلاتی که پیش رو داریم به بهترین شکل روبرو شویم.

 

سرمربی پرتغالی پرسپولیس ادامه داد: در گام نخست باید ذهنیت بازیکنان را عوض کنیم این خیلی مهم است من در این چند روز این نکات را گوشزد کردم اگر شما اجازه بدهید و به من اعتماد کنید و ذهنتان را به افکار من جذب کنید مطمئن هستم کارها را به خوبی انجام خواهید داد.

وی با بیان اینکه باشگاه پرسپولیس به داشتن این بازیکنان افتخار می کند زیرا آنها نفرات محبوبی هستند، اضافه کرد: برای من این بازیکنان بهترین ها هستند اما اسمشان برایم مهم نیست. من می خواهم تیمی درست کنم که تنها ستاره ای که خواهد داشت، ستاره پرسپولیس است. آنها بازیکنان باهوشی هستند و باید به حرمت لباسی که می پوشند واقف بوده و برای آن ارزش قائل باشند.

 

وی با اشاره به اینکه فیلم های سال گذشته تیم را دیده است اما آنها اصلا خوب نبوده اند، تصریح کرد: من اجازه نمی دهم این اتفاق دوباره رخ دهد برایم مهم نیست بازیکن 17 سال و یا بالای 30 سال سن داشته باشد مهم این است تاوقتی در زمین بازی می کند با تمام توان در اختیار تیم باشد. من می خواهم با نفراتی که دارم تیمی را بسازم که برای برنده شدن به میدان بروند.

 

ژوزه در پایان گفت: من اینجا هستم تا تماشاگران را خوشحال کنم. اینکه در 11 سال تیمی دو جام کسب کند، مطلوب نیست و روال جالبی نبوده است ما دنبال آن هستیم این عادت را عوض کنیم و به موفقیت نزدیک شویم./مهر