ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

آمارهای جالب از دربی 72



 

آمارهای جالب از دربی 72

 

از سال 1354 تاکنون هیچ بازیکن استقلالی موفق به زدن 2 گل به پرسپولیس در یک بازی نشده است!

* پنجاهمین دربی محمود خوردبین!

محمود خوردبین سرپرست باسابقه سرخپوشان که به علت عمل جراحی در دربی 71 غایب بود، در دربی 72 پنجاهمین حضور خود را تجربه کرد. خوردبین که 12 بار به عنوان بازیکن دربی را تجربه کرده است، در 38 بازی نیز به عنوان سرپرست در دربی پرسپولیس را همراهی کرده است که در بین همه سرپرستان تیم های استقلال و پرسپولیس رکوردار است. خوردبین در 50 دربی حضور داشته است و پس از او علی پروین با رکورد 44 حضور در دربی قرار دارد. خوردبین در 70 درصد دربی های پایتخت حضور داشته است که رکورد بی نظیری برای این سرپرست سرخ هاست.

* سومین قهرمانی پرسپولیس در تورنمنت های بین المللی

پرسپولیس بر خلاف رقیب دیرینه اش استقلال در سال های گذشته به حضور در تورنمنت های دوستانه کمتر تمایل داشته است و جام ولایت پانزدهمین حضور سرخپوشان در یک تورنمنت دوستانه بود. پرسپولیس به جز جام ولایت که در آن قهرمان شد، در دو جام دیگر نیز قهرمان شده است. نکته مشترک هر 3 قهرمانی پرسپولیس در این تورنمنت ها این است که علی پروین، استانکو پوکله پوویچ و حمید استیلی هر 3 در اولین ماه های مربیگری خود در این تیم موفق به قهرمان کردن پرسپولیس در این تورنمنت ها شده اند.

* آمار کارت های قرمز داربی مساوی شد

علیرضا محمد مدافع راست پرسپولیس با کارت قرمزی که در دقیقه 79 گرفت، بیست و نهمین بازیکن اخراجی تاریخ داربی شد. کارت قرمز مظفری زاده به محمد باعث شد تا داربی بعد از 3 سال اخراجی داشته باشد. آخرین باری که دربی اخراجی داشت، به سال 87 برمی گردد که کریم باقری و بیژن کوشکی از بازی اخراج شدند.

در تاریخ داربی استقلالی ها 15 کارت قرمز و پرسپولیسی ها نیز 15 کارت قرمز گرفته اند. 14 بازیکن از پرسپولیس اخراج شده و 15 بازیکن نیز از استقلال اخراج شده اند. همایون بهزادی از پرسپولیس تنها بازیکن تاریخ دربی است که دو کارت قرمز گرفته است.

* بعد از ربع قرن، یک بازیکن دو گل زد!

شاید خیلی از هوادران دو تیم و تماشاگران دربی، آخرین باری که یک بازیکن موفق به زدن دو گل در دربی شده است را به یاد نیاورند. در این سال های اخیر دربی آنقدر حساس و کم گل بوده است که کمتر بازیکنی موفق به زدن دو گل در آن شده است. در دربی 72 هادی نوروزی بازیکن پرسپولیس بعد از 25 سال رکوردشکنی کرد و موفق به زدن 2 گل در دربی شد. آخرین بار این اتفاق در دربی 27 در سال 1365 روی داده بود که شاهرخ بیانی بازیکن پرسپولیس در برد 3- صفر سرخپوشان دو بار دروازه استقلال را گشوده بود!

اما جالب تر اینکه نوروزی هم مثل شاهرخ بیانی گل اول خود را از ضربه پنالتی به ثمر رساند و جالب تر اینکه فاصله بین دو گل او 40 دقیقه بود، همانظور که فاصله دو گل شاهرخ نیز 40 دقیقه بود! نوروزی در دقایق 6 و 46 گلزنی کرد و بیانی در دقایق 12 و 52.

آخرین باری که یک بازیکن استقلال موفق به زدن دو گل در یک بازی مقابل پرسپولیس شده است، به سال 1354 برمی گردد که غلامحسین مظلومی در پیروزی 3-1 استقلال موفق به زدن دو گل شد.

* کم تماشاگرترین دربی دو دهه اخیر

آخرین باری که دربی پایتخت با حضور کمتر از حداقل 75 هزار تماشاگر برگزار شد، به بازی برگشت لیگ 73 برمی گردد که بعد از آن بازی جنجالی، بازی برگشت در بندرعباس برگزار شد و کمتر از 2 هزار نفر آن بازی را تماشا کردند که نتیجه آن نیز به تساوی بدون گل انجامید. دربی 72 نیز حدود 25 هزار تماشاگر داشت که کم تماشاگرترین بازی در 17 سال اخیر بود. اما آخرین باری که ورزشگاه آزادی سکوهای خالی زیادی در دربی به خود دیده بود، به دربی اسفند 67 برمی گردد که 40 هزار تماشاگر بازی دو تیم در جام حذفی را تماشا کردند.

* 16 پنالتی در 72 دربی

در 72 دربی پایتخت، 16 پنالتی گذشته گرفته شده است. سهم پرسپولیس 10 پنالتی و استقلال 6 پنالتی است. پرسپولیس 7 پنالتی و استقلال نیز 5 پنالتی خود را گل است. حسن روشن، صادق ورمزیار (2 گل) و محمد نوازی برای استقلال و فرشاد پیوس، مهدی هاشمی نسب، بهروز رهبری فرد، علی انصاریان، مازیار زارع و هادی نوروزی برای پرسپولیس از روی نقطه پنالتی گلزنی کرده اند. شاهرخ بیانی نیز برای هر دو تیم از نقطه پنالتی گلزنی کرده است. البته پنالتی های ورمزیار (استقلال) و پیوس (پرسپولیس) در همان بازی جنجالی سال 73 باطل شد. استقلال یک ضربه را از دست داده است: مجید نامجو مطلق از استقلال که پنالتی او توسط قلیچ مهار شد و پرسپولیس 3 پنالتی: مهرزاد معدنچی و مهدی شیری که طالبلو پنالتی های این بازیکنان را مهار کرد و محمد نوری که پنالتی خود را به بیرون زد. البته پنالتی از دست رفته شیری در ریباند توسط عادل کلاه کج تبدیل به گل شد.

* الونگ دومین خارجی سرخابی تاریخ دربی

ژاک الونگ بازیکن کامرونی سابق پرسپولیس شاید در بین همه بازیکنانی که دربی را تجربه کرده اند، ویژگی منحصر به فردی را دارد. او ناگهان شب قبل از بازی وارد اردوی استقلال شده و بدون تمرین با این تیم در دربی به میدان رفت و جالب اینکه بازی او در دربی 72 به عنوان بازیکن تستی بوده است: اتفاقی بی سابقه در تاریخ دربی!

به هر حال الونگ بیست و پنجمین بازیکن تاریخ دربی محسوب می شود که پیراهن هر دو تیم را دربی تهران به تن کرده است. او قبلاً 3 بار با پرسپولیس این دربی را تجربه کرده بود. نکته دوم اینکه او پس از هوار مولا محمد، دومین بازیکن خارجی مشترک سرخابی ها در دربی است.


ویدیو مرتبط :
چالش جذاب از آمارهای باورنکردنی دربی منچستر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دربی 72 به روایت تصویر/ گزارش تصویری


دربی 72 به روایت تصویر