ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

آقای قطبی فارسی حرف بزن لطفا، به زبان مادری!



 

 

آقای قطبی فارسی حرف بزن لطفا، به زبان مادری!

 

در شرایطی که همه آماده شادی و تقسیم یک شادی بزرگ در روز پیروزی بودند ، کنفرانس خبری بعد از بازی با عراق عرصه را بر خبرنگاران حاضر در نشست مطبوعاتی تنگ کرد چون قطبی به عکس همیشه این بار وقتی در سالن نشست و با سئوال همیشه تکراری خسته نباشید ، می خواستم نظرتان را دربار ه بازی بدانم روبرو شد چون همیشه نگفت:« سلام جان...» به جایش از « MY DEAR...»  در آغاز سخن استفاده کرد و تا پایان هم انگلیسی سخن گفت تا خبرنگاران پر تعداد ایرانی حاضر در نشست را به مرز انفجار پیش برد.

اگرچه این عرفی ست معمول که در کنفرانس های بین المللی مربیان با زبان بین المللی سخن بگویند اما در بسیاری از موارد رسمی مربیان ملی برای پاسداشت زبان مادری شان به زبان بومی سخن می گویند و سئوال های خبرنگاران خارجی را با زبان بین المللی پاسخ می دهند اما قطبی این بار تمام مدت انگلیسی سخن گفت و حتی در مقابل خبرنگارانی که از او می خواستند تا با زبان مادری سخن بگوید واکنشی نشان نمی داد. این بازی تا پایان کنفرانس ادامه داشت و حسابی باعث خشم خبرنگاران شد. خیلی زود این دلخوری به گوش مسئولان فدراسیون رسید. غر غر ها شروع شده بود و به طعنه خیلی ها سر مربی تیم ملی را وطنی نمی نامیدند و غیر ایرانی اش می خواندند که دوست ندارد فارسی حرف بزند. اگرچه قطبی معتقد بود در این کنفرانس خبرنگاران بین المللی بسیاری حضور دارند و همه باید به این مهمانان احترام بگذاریم .

در مقابل هم خبرنگاران اعتقاد داشتند هر بار قطبی انگلیسی صحبت کرده بین آنچه انگلیسی می گوید و آنچه منظورش در فارسی ست اختلاف وجود دارد و جنجالی به پا می کند و برای نمونه هم بازی با سنگاپور سال قبل را مثال می زدند که کار به جاهای باریک بر سر تعبیر غلط از حرف های قطبی کشیده شده بود.

حال باید دید با توصیه علی کفاشیان آیا قطبی در بازی با کره شمالی تغییری در رویه خود ایجاد می کند یا همچنان با زبان بین المللی به حضور در کنفرانس ادامه می دهد؟


ویدیو مرتبط :
حرف زدن کتاب با عمو پورنگ به زبان مادری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخشان: قطبی زبان فارسی را از سایتش پاک کرد چون اسم ایران برای او صرف نداشت!



اخبار,اخبارورزشی, حمید درخشان

سرمربی پرسپولیس گفت: «خیلی حرف‌ها در سینه دارم و بدانید که حضور بعضی‌ها در ایران برای عده‌ای خاص صرف می‌کند.»

این روزها اسامی متفاوتی به عنوان گزینه‌های احتمالی جانشینی حمید درخشان مطرح می‌شود. یکی از این مربیان، افشین قطبی است که دیروز سرمربی پرسپولیس اشاره کوچکی به عملکرد این مربی در شیمیزو اس‌پالس ژاپن کرد.

به همین بهانه با حمید درخشان مجدداً گپ زدیم.

* شما با افشین قطبی مشکل دارید؟
- نه، چه مشکلی؟ مگر ما همدوره بودیم یا اینکه زمان بازی من او هم در ایران فوتبال بازی می‌کرد؟ چرا باید با او به مشکل بخورم؟

* به هر حال او هم یکی از گزینه‌های جانشینی شماست و ...
- قبلاً هم عرض کردم باشگاه این اختیار را دارد که با مربیان مد نظر خود مذاکره کند و بارها گفتم من یکی مشکلی با این موضوع ندارم.

 * اما شما پیش از این به عملکرد افشین قطبی در ژاپن ایراد گرفتید!
- واقعاً سر در نمی‌آورم. یکسری دوستان طوری درباره قطبی حرف می‌زنند که انگار او منجی پرسپولیس است و قرار است بیاید کن‌فیکون کند، در حالی که کسی نمی‌رود ببیند در 4 سال گذشته این مربی چه کارنامه‌ای در شیمیزو اس‌پالس داشته است. از آن گذشته نکته‌ای را می‌خواهم بگویم، باز واهمه دارم شما همان بحث را پیش بکشید!

* بفرمایید. ما چه بحثی را می‌خواهیم پیش بکشیم؟
- شما می‌دانید افشین قطبی بلافاصله پس از خروج از ایران، زبان فارسی را از سایت رسمی‌اش پاک کرد؟!

* بله، به هر حال ...
- به هر حال ندارد. طرف تا زمانی که در ایران بود، بحث دل شیر و ایرانی بودن را وسط می‌کشید و مثل بلبل فارسی حرف می‌زد اما همین که پایش را از کشورمان بیرون گذاشت، همه چیز را فراموش کرد. می‌دانید چرا؟

* شما که خودتان این بحث را آغاز کردید، خودتان هم ادامه بدهید.
- چون دیگر اسم ایران برای او صرف نداشت! او قرار بود جای دیگری پول دربیاورد و دیگر لزومی نداشت سایت رسمی‌اش به زبان فارسی باشد و ...

* مثل اینکه دل پری دارید؟!
- نه، بحث این حرف مطرح نیست، تا اسم یک نفر مثل افشین قطبی وسط می‌آید، برخی‌ها سینه چاک می‌دهند که فلان است و بهمان! چرا کسی به این نکته که من گفتم، اشاره نمی‌کند؟

* منظورتان را متوجه نمی‌شویم؟
- منظورم را بعداً می‌گویم. خیلی حرف‌ها در سینه دارم اما اجازه بدهید فعلاً سکوت کنم. همین ‌قدر بدانید که حضور بعضی‌ها در ایران برای عده‌ای خاص صرف می‌کند و ... بگذریم!

* می‌شود نگذریم و شما واضح‌تر بگویید؟
- اجازه بدهید به موقع حرف‌هایم را خواهم زد. لطفاً روی این حرف‌های من هم فکر کنید!

 اخبار ورزشی  - خبر ورزشی