ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

آشنایی با وسایل مورد نیاز اسکی



اسكی,وسایل اسکی,اسکی روی برف

توصیه های طلایی به اسكی بازان
 روزهای برفی تنها چیزی كه مزه دارد، برف بازی و سرخوردن از روی تپه ها است. اسكی را هم كه دیگر نگو.
 واقعاً می چسبد، یك روز كامل اسكی بعدش هم یك كاسه سوپ داغ كنار شومینه. برخی اسكی را تنها یك ورزش مفرح می دانند و برخی یك فرصت طلایی برای خوش فرم ساختن بدنشان.از آنجا كه اغلب برای تفریح و بدون هیچ گونه زمینه قبلی شروع به اسكی می كنند، بروز حوادث در آنها بالا می رود.

روبرتو مانزونی رئیس مركز فیزیوتراپی تورین می گوید:
بیش از نیمی از حوادث كه در ارتفاعات اتفاق می افتد مربوط به اسكی بازان است كه آماده نبودن بدن از مهمترین دلایل بروز آن به شمار می رود.انجام ورزش هایی كه در آن پا حرف اول را می زند نظیر اسكی، بدون تمرینات قبلی باعث تجمع اسیدلاكتیك و اسپاسم عضلات ناحیه ساق پا پس از نیم ساعت می شود.

 

یكی از شایع ترین آسیب های وارده به اسكی بازان در ناحیه شست بوده كه اتفاقاً به شست اسكی بازان نیز معروف است. این آسیب زمانی رخ می دهد كه باتوم اسكی باز به دنبال زمین خوردن بر مفصل شست فشار آورده، سبب كشیدگی یا پارگی رباط های مفصل شست می شود.
 در چنین شرایطی شست متورم و دردناك شده و اسكی باز قادر به نگهداری اشیا بین دو انگشت نشانه و شست خود نخواهد بود. كه در این حالت استفاده از كمپرس یخ برای جلوگیری از تورم و درد بسیار مفید است.


مانزونی به تمامی اسكی بازان برای اینكه در طول مدت بازی از سلامت كافی برخوردار باشند و از حوادث دور بمانند، توصیه می كند:

حتماً ۳ روز قبل از رفتن به ارتفاعات سیگار را قطع كرده، به میزان كافی بخوابند، از غذاهای پروتئین دار استفاده كنند و حتماً شكلات گرم را با خود داشته باشند تا انرژی از دست رفته را به بدن بازگردانند.
 ضمن اینكه انجام ایروبیك برای تقویت عضلات ران و ساق پا بسیار موثر است.
 اگرچه این موارد بیشتر برای اسكی در سطح قهرمانی انجام می گیرد ولی قبل از اسكی تفریحی نیز بسیار توصیه می شود.

 

همه تجهیزاتی که در اسکی مورد نیاز است

اسکی همچون بسیاری از رشته های ورزشی نیست که با هر لباس و وسایلی بتوان آن را انجام داد، بلکه به علت محیطی که باید اسکی در آن انجام شود، نیاز به پوشاک مناسب و گرم و تجهیزات ایمنی و خاص دارد.به صورت مثال جوراب های اسکی، دستکش یا کلاه محافظ از جمله مواردی است که شاید در هیچ رشته دیگری نیاز نباشد.


وسایل اسکی به طور کلی به 2 بخش مهم تقسیم می شود؛ بخش پوشاک اسکی و بخش وسایل جانبی یا همان ست اسکی.

در بخش پوشاک اسکی، ورزشکار باید در انتخاب لباس، شلوار، دستکش، جوراب و عینک اسکی دقت لازم را بکار ببندد تا با در نظرگرفتن سطح خود اعم از مبتدی تا پیشرفته موارد مورد نظر را تعیین کنند.
ست اسکی و وسایل جانبی نظیر چوب اسکی، باتوم، کفش و کلاه ایمنی و کلاه بافت دیگر مواردی هستند که اسکی باز باید در انتخاب آنها دقت لازم را کند.

 

اسكی,وسایل اسکی,اسکی روی برف

 
 *** تجهیزات پوشاک اسکی
تجهیزات در بخش پوشاک اسکی به کاپشن اسکی، شلوار اسکی، جوراب اسکی، دستکش و عینک اسکی تقسیم می شوند.
کاپشن اسکی :یکی از مهمترین تجهیزات اسکی آن هم در فضای سرد و برخی محیط است که دمای بدن را در حالت مطلوبی قرار می دهد و دیگر نیازی به پوشیدن لباس فراوان برای گرم کردن نیست. کاپشن های اسکی اغلب برای اینکه در محیط سفید رنگ برفی به خوبی دیده شوند با رنگ هایی به غیر از سفید انتخاب می شوند.


شلوار اسکی :نیز که اغلب به صورت ست با کاپشن خریداری می شود، در رشته های مختلف اسکی (آلپاین، اسنوبرد، صحرانوردی) انواع متفاوتی دارد.به عنوان مثال، در ورزش اسنوبرد فاق شلوار پایین تر است.


دست ها در ورزش اسکی از حساس ترین بخش های بدن هستند که اغلب بیشتر در معرض خطر یخ زدن و سرما قرار می گیرند. دستکش های اسکی 25 هزار تومان به بالا قیمت دارند.
جوراب های اسکی : از جمله تجهیزات اختصاصی ورزش اسکی است که از نظر پزشکی نیز برای جریان سریع و مطلوب خون در پا بکار می روند و پاها را از نظر یخ زدگی ایمن می دارند ولی اغلب توسط اسکی بازان استفاده نمی شوند.
عینک اسکی: وسیله ای برای محافظت از چشم در فضای پرانعکاس پوشیده از برف در مقایسه با اشعه های مضر و خطرناک خورشید است.
در برخی موارد اسکی بازانی که سرمای بیشتری احساس می کنند، در کنار پوشش خود از کلاه بافتنی نیز استفاده می کنند تا گرمای بیشتری را به سر خود هدیه دهند.


*** وسایل جانبی و ست اسکی
ست اسکی یا وسایل جانبی اسکی آن دسته از وسایلی است که مختص ورزش اسکی است که شامل چوب اسکی، فیکس، باتوم، کفش اسکی و کلاه ایمنی می شود.
چوب اسکی :مهمترین وسیله مورد استفاده در اسکی است. چوب های اسکی در گذشته بسیار بلند بودند، ولی کم کم قوس وسط چوب بیشتر و انتهای آن پهن تر و به طور کلی چوب اسکی ها کوتاه تر شدند.اغلب توصیه می شود در حالت مبتدی اندازه چوب اسکی کمی بالاتر از بینی اسکی سوار در حالت ایستاده باشد.در انتخاب چوب اسکی عواملی از جمله قد و وزن اسکی سوار حائز اهمیت است.


فیکس: وسیله ای است که به چوب اسکی پیچ شده و کفش ها در آن قفل می شود و در صورت لزوم باز می شود تا از پیچ خوردگی، شکستن و یا دررفتگی جلوگیری کند.
باتوم :وسیله ای است که اغلب با هدف حفظ تعادل خریداری می شود و در انتخاب آن عواملی از جمله قد اسکی باز دخالت دارد و قیمت آن حداقل 40 هزار تومان است.

کفش اسکی :از جمله مهمترین تجهیزات اسکی می باشد که اسکی باز باید در آن احساس راحتی کند و به تعداد بندهای آن نیز توجه ویژه شود و حتی طریقه بستن بندها اهمیت زیادی دارد.کفش های با سه بند اغلب برای مبتدی ها و با 4 بند برای حرفه ای ها است.


کلاه ایمنی :نیز از جمله دیگر وسایلی است که برای حفظ ایمنی سر و در کنار آن گرم نگهداشتن این ناحیه بکار می رود.
با این حساب، ورزش اسکی از جمله مهمترین ورزش هایی بوده که لازم است وسایل و تجهیزات و پوشاک مورد نظر آن با دقت و توجه به مسائل مختلف تهیه شود.بسیاری از لوازم اسکی در میان مبتدیان و حرفه ای ها متفاوت است و در اغلب موارد امکان ارتقاء دادن آنها وجود دارد.اسکی از جمله ورزش های پرطرفدار فصل سرماست که با تهیه وسایل و تجهیزات مناسب می توان لذت انجام آن را دوچندان کرد.

منبع:aftabir.com، yjc.ir


ویدیو مرتبط :
وسایل مورد نیاز سفر های نوروزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وسایل مورد نیاز برای ساختن گیوه



 

 

 

مواد لازم برای تهیه یه جفت گیوه

 

مناطق كوهستانی كردستان و باختران و فارس و گذرگاههای صعب العبور آن‌ها، كم بوده راههای ارتباطی ماشین رو، نوع معیشت مبتنی بردامداری و كشاورزی و ضرورت تحرك فراوان در فصول سه گانه بهار و تابستان و پائیز (‌كه فصل كار هستند) پا افزاری را می‌طلبد كه سبك- راحت - مقاوم- خنك و در عین حال ارزان باشد و خود عشایر، روستاییان و جوامع نیمه شهری با امكانات موجود در منطقه قادر به تولید آن باشند. گیوه نوعی پای افزار است كه رویه آن را از ریسمان و نخ پرگ یعنی ریسمانهای پنبه‌ای بافته و زیه یا ته آن را گاه از چرم و غالباً‌ از لته‌های بهم فشرده و در هم كشیده می‌سازند.

گیوه را باید یكی از جالبترین و ارزنده ترین صنایع دستی روستایی ایران دانست. این پای پوش قدیمی كه روزگاری، بخصوص در فصل تابستان مورد استفاده فراوان قرار می‌گرفت در سالهای اخیر به سبب رواج كفش ماشینی و جایگزین شدن آن بجای پای افزارهای قدیمی در اكثر مناطق ایران رونق و اعتبار دیرین را از دست داده و صنعتگران شاغل نیز بعلت كمی درآمد و كاهش تقاضا در این رشته به مشاغل دیگر روی آورده اند ولی زیبائی و تنوع و طرحهای متعدد گیوه آنچنان است كه هنوز هم دارای متقاضیان فراوانی بوده و از استقبال قابل توجهی در فصول بهار و تابستان برخوردار می‌باشد. گیوه كشی یكی از صنایع دستی رایج و بومی استان کرمانشاه است و به ویژه در بخش اورامانات از جمله صنایع دستی مسلط می‌باشد. این صنعت بومی را میتوان بر مبنای نوع تولید و محل تولید به دو بخش اصلی روستایی و شهری تقسیم كرد. دو روستای حجیج و نودشه از بخش اورامانات جزو مراكز قریمی و مهم تولید نوع خاصی از گیوه می‌باشد كه تخت آن كهنه ای است و به نام گیوه زیره ای شهرت دارد.
علاوه بر دو روستای یاد شده روستاهای دیگری كه در آنها قبلاً گیوه كشی چینی معمول یوده و هنوز هم این كار ادامه دارد عبارت است از: روستای ورادر- خانه دره - شركان - میریه نروی - وزلی - تنگ مردان - پیله گر بره سیمین علیا- طلسم - ژامرگ - تومك - زمگه حیدر- حسین آباد - دوآب - قشلاق علیا و داربید.

 

مواد اولیه:
بخشی از مواد مورد مصرف گیوه‌بافان در محل و بخشی دیگر از نقاط دیگر تهیه می‌شود.
موادی كه در محل تهیه می‌شود.
پوست گاو - پیه - نری گاو و نخ تابیده است.
و موادی كه از خارج محل تهیه می‌شود عبارت است از:
1 - برای گیوه های تخت زیره ای
رنگ - پارچه نازك نخی - كتیرا - نخ تابیده ( قرقره)
2 - برای گیوه های طرح جدید (‌تخت چرمی و پلاستیكی) میخ پوست دباغی شده - پاشنه های لاستیكی - كف لاستیكی - چسب - پوست - نری گاو - پارچه نخی - موی بز.


- كار گیوه كشی معمولاً در دو مرحله كارگاهی و خانگی انجام می‌شود. كارهای مربوط به تخت گیوه كه كاری مردانه است معمولاً در كارگاه و یا مغازه ها با ابزار گوناگون انجام می‌شود.
در مناطق شهری كارهای مربوط به رویه گیوه توسط زنان و در خانه ها صورت می‌گیرد. این كار در روستا‌ها هم به دست زنان و هم به دست مردان در خانه و قهره خانه و اماكن عمومی در ایام فراغت انجام می‌شود.


- در كارگاه های گیوه كشی معمولاً‌ سه نفر با هم كار می‌كنند، این سه نفر كه در یك مقطع مثلثی شكل به صورت زنجیره‌ای و یا تقسیم كار معین كار را شروع می‌كنند و به مرحله انجام می‌رسانند عبارتند از:


1 - پرونیParuni كه از پارچه های رنگ شده فیتیله درست می‌كنند و نسبت به دو نفر دیگر از مهارت و تخصص كمتری برخوردار است و در واقع پرونی در مرحله شاگردی گیوه كشی قرار دارد.


2 - پی كینه گیرPeykanegir كسی كه دارای تخصص و مهارت است و به مرحله استادی نزدیك می‌باشد . او بخش میانی كار و به عبارت دیگر بخش اتصال فتیله ها را انجام می‌دهد و تخت گیوه را برای انجام كار نهایی كه به دست استاد كار انجام می‌گیرد آماده می‌كند.


3 - كلاشگرKelash-ger كه استاد و معمولاً صاحب كارگاه است برش و پرداخت و تكمیل تخت گیوه و بطور كلی موارد - حساس و دقیق كار را انجام می‌دهد.
مرحله دیگر اتصال رویه گیوه به تخت گیوه است و محل آن آنرا استاد كار با سوراخهائی كه با درفش بوجود می‌آورد تعیین می كند و یك نفر دیگر كه معمولاً در خارج از كارگاه است این محدوده را با ریسمانی كه از موی بز تابیده شده می‌دوزد این كار را پرگامارونی Pergama-runi و عامل این كار را پركاماگیرPergama-gir می‌نامند.

 

مواد لازم برای تهیه یه جفت گیوه


ابزار كار
در كار گیوه كشی بطور كلی از سه نیروی فشاری - كششی و ضربه ای استفاده می‌شود و ابزارهائی كه در این صنعت دستی به كار می‌رود در جهت استفاده از این سه نیرو است و در پاره‌ای موارد به منظور نگهداری و مقاومت پا هم به كار گرفته می‌شود و كلیه این نیروها از طریق دست وارد می‌شود. پا به لحاظ انعطاف پذیری جایگزین سندان می‌شود و بطور كلی ابزار كار عبارت است از: سندان چوبی - مشته - درفش - كوره درفش درفش ناوكش - درفش پرگاماسم - كوره درفش پی كنه - چسنی - پرگاما- گزن - چوب ساو چوكله - روغندان - وز- دوارگیر- گوره گیر - قوتله- چاقو - پواز- گیره كنه.

 


مراحل مختلف ساخت:
1 - آماده كردن پوست كه مراحل زیر را شامل می‌شود و همه كارهای آن توسط استادكار انجام می‌گیرد.
1 - خیس كردن.
2 - گستردن آن روی زمین.
3 - خاك یا خاكستر پاشیدن روی آن كه به تدریج آب پوست را می‌كشد و خشكش می‌كند كه این كار گاهی از یكماه هم بیشتر به طول می‌انجامد.
4 - نرم كردن پوست.
5 - رشته كردن پوست و درست كردن نسخه‌های باریك.
6 - زدودن مو از تسمه‌ها.
7 - نرم كردن تسمه ها با پیه.
8 - رنگ آمیزی پارچه.
9 - تهیه فیتیله توسط شاگرد.
10 - پی كنه گیر.

 

 

رنگ در گیوه
رنگ هایی كه در تهیه گیوه بكار می‌رود عبارتند از رنگ های آبی - قرمز- سفید- استخوانی- سیاه رنگ‌های آبی و قرمز كه در تخت گیوه بكار برده می‌شود. قبلاً تخت گیوه ها فقط به رنگ سفید بود رویه گیوه مردانه معمولاً سفید بوده و برای بافت گیوه های زنانه از نخ های رنگین و گاه از انواع منجوق نیز استفاده به عمل می‌آید.
رنگ استخوانی - رنگ پاشنه و نوك تخت گیوه به دلیل استفاده از نری گاو كه بعد از خشك شده حالت استخوانی می‌گیرد به رنگ استخوانی است.
رنگ سیاه - رنگ موی بز كه در پرگاما به كار می‌رود. سیاه است این رنگ در زیر رویه قرار می‌گیرد و هرگز دیده نمی‌شود.
در باختران 4 نوع گیوه معمول است:
1 - گیوه تخت آجیده
2 - گیوه تخت چرمی
3 - گیوه تخت لاستیكی
4 - گیوه رویه ابریشمی
مراكز تولید گیوه در ایران پراكنده بود و تقریبا در بیشتر نقاط كشور نشانه‌هایی از تولید این محصول می‌توان دید اما عمدتاً مناطق مختلف باختران، استان مركزی، فارس و .... مركز تولید انواع گیوه محسوب می‌شود.