ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

آشنایی با جودو و قوانین و تکنیکهای هنر رزمی جودو



جودو,آموزش جودو,مسابقات جودو

منشا جودو از هنر رزمی جوجیتسو است

 

آشنایی با ورزش رزمی جودو

جودو، ورزش رزمی است که از کشور ژاپن نشأت گرفته‌است. جودو اولین رشته رزمی شرقی است که در المپیک ۱۹۶۴ توکیو وارد المپیک شد. رشته رزمی جودو دارای سبک های مختلفی است. جودوی المپیکی، معروف ترین سبک کودوکان جودو می باشد که امروزه در ایران و تمام دنیا بطور گسترده آموزش داده می شود.

تاریخچه رشته رزمی جودو

ورزش «جودو» یکی از ورزشهای قدیمی در کشور ژاپن و بنیانگذار آن استاد "جیگارو کانو" است. واژه "جودو" از ترکیب دو کلمه "جو" به معنای ملایمت، و واژه "دو" به معنی اصل و یا روش است. لغت"جو" از ورزش «جوجیتسو» مشتق شده که توسط سامورائی ها مورد استفاده قرار می گرفت . پس جودو را تحت عنوان "روش ملایمت" ترجمه کرده اند.

 

منشا جودو از هنر رزمی جوجیتسو است و در سال ۱۹۳۲ توسط فردی ژاپنی به نام دکتر جیگارو کانو پایه گذاری شد. وی که ۲۲ سال سن داشت تصمیم گرفت سبک جدیدی بسازد که بتواند در سازندگی نسل جوان جامعه نقش به سزایی داشته باشد.

 

پس در بین فهرست حرکات و تکنیک های جوجیوتسو آنهایی را که به نظرش می رسید برای جوانان موثر است جدا کرد و بقیه را که به نظر خطرناک می آمدند از فهرست کاری هنرجویان رزمی حذف کرد و با گذشت زمان جودو به صورت سبکی مستقل درآمد و روز به روز به موفقیتش افزوده شد.

 

سبک های جودو

جودو,سبک های جودو,مسابقه جودو

 جودو در سال ۱۹۳۲ توسط فردی ژاپنی به نام دکتر جیگارو کانو پایه گذاری شد

 

جودوی المپیکی: معروف ترین سبک کودوکان جودو می باشد که امروزه در ایران و تمام دنیا بطور گسترده آموزش داده می شود.

 

جودوی آمریکایی: ترکیبی از جودو، کشتی، بوکس، جوجیتسو و ساواته است.

 

جوجیتسوی برزیلی: میتسویو مائدا در سال 1914 جودو را به برزیل برد. او ورزش جودو را به کارلوس گراسی و دیگران آموزش داد. گراسی باتوجه به اینکه در آن زمان جودو با نام "جوجیتسوی کانو" هم شناخته می شد، آن را جوجیتسوی برزیلی نامید. جوجیتسوی برزیلی بعدها راهی متفاوت از جودو را دنبال کرده و امروزه کاملا از آن متمایز است ولی میتوان آن را یکی از سبک های جودو دانست.

 

•  جودو-دو: در استرالیا، آقای ژولیوس فلک و چند تن دیگر سیستمی بر اساس تکنیک های پرتاب ابداع کردند که آن را جودودو نامیدند. آنها هدفشان را از ابداع این سبک، توسعه جودو اعلام کرده اند.

 

کاوایشی ریو جوجیتسو: میکونوسوکه کاوایشی سبک کاوایشی ریو جوجیتسو را با استفاده از برخی تکنیک های جودو مسابقات مدرن جودو ممنوع می باشند، ابداع کرد. این سبک از جودو هم اکنون در فرانسه آموزش داده می شود.


کوسن جودو: این سبک از جودو هم که در قرن 20 محبوبیت پیدا کرد، همانند جوجیتسوی برزیلی خیلی بیشتر از جودوی المپیکی، شبیه به ورزشی است که کانو ابداع کرد.

جودوی روسی: نکته ای جالب که در مورد این سبک از جودو میتواند گفت این است که بعضی از تکنیک های این سبک، توسط فدراسیون جهانی جودو قبول شده و وارد جودوی المپیکی شده اند. این سبک در مسابقات آزاد MMA مبارزینی نظیر ایگور زینوفیف، فدور امیلیاننکو و کارو پاریسیان را دارا می باشد.

 

• سامبو: واسیلی اوشپکف، اولین شاگرد اروپایی کانو بود که موفق به اخد کمربند مشکی شد. او با تکنیک های رزمی دیگری که با جودو ترکیب کرد، سامبو را ابداع نمود. اوشپکف در سال 1937 بخاطر رد دستور شاگردی نکردن زیر نظر کانو، توسط مامورین سیاسی کشته شد.

 

آشنایی با قوانین و مقررات جودو

جودو,قوانین و مقررات جودو,فنون جودو

جودو اولین رشته رزمی شرقی است که در المپیک ۱۹۶۴ توکیو وارد المپیک شد

 

قانون اول جودو (ماده 1) :

محوطه مسابقه جودو مجموع محوطه میانی مسابقه و منطقه ایمنی حداقل بابعاد 14×14 و حداكثر 16×16 متر از جنس تاتامی و یا جنسی قابل قبول و شبیه به آن پوشیده شده است. محوطه مسابقه جودو به دو منطقه تقسیم می شود.

 

1- محوطه میانی مسابقه جودو بابعاد حد اقل 8×8 و حداكثر 10×10 متر می باشد.

 

2- منطقه خارج از محوطه میانی مسابقه جودو را محوطه ایمنی می گویند كه عرض آن سه متر است. ‌2 تكه نوار چسب یكی برنگ آبی و دیگری برنگ سفید بابعاد تقریبی(10×50 ) CM در فاصله 4 متر از یكدیگر در مركز محوطه مسابقه نصب خواهد شد تا مكان استقرار دو جودوكار در آغاز و پایان هر مسابقه را مشخص نمایدكه نوار چسب آبی سمت راست داور وسط و نوار چسب سفید در سمت چپ وی قرار خواهدگرفت.

 

محوطه مسابقه جودو باید به یك كف پوش و یا سكوی ارتجائی تثبیت شود. زمانی كه از چند محوطه مسابقه همجوار استفاده می شود داشتن حداقل یك محوطه ایمنی مشترك بین 3 الی 4 متر الزامیست. یك منطقه آزاد حداقل به اندازه 50CM پیرامون كل محوطه مسابقه جودو منظور می گردد. در بازی های المپیك، قهرمانی جهان، قاره ای وI J F محوطه میانی مسابقه عموماً 8*8 متر میباشد.

 

تاتامی ( تشك ): بطور معمول بابعاد 1×2 متر ساخته شده از جنس كاه فشرده و اغلب از فوم فشرده می باشد تا بتواند در زیر پا محكم بوده و در جریان شوك وارده بر اثر( اوكمی ) به خوبی ضربه را تحمل نماید، جنس روكش تاتامی جودو نباید لغزنده و یا خیلی زبر باشد. سطوح تشك ها باید برای مسابقه جودو چسبیده به هم و بدون فاصله از یكدیگر بطریقی در محل نصب شوند كه به هیچ وجه جابجا نشوند.

 

پلات فرم(سكو): نصب سكو برای مسابقات جودو اختیاری بوده و باید از چوب محكم ساخته شده و دارای قابلیت ارتجاعی باشد ابعاد آن حداقل 18 * 18 و ارتفاع آن بیشتر از1 متر نرسد (عموماً 50 سانتیمتر یا كمتر) در زمان استفاده از سكو منطقه ایمنی با عرض حداقل 4 متر مورد استفاده قرار گیرد.

 

قانون دوم جودو (ماده 2):

بازی جودو,جودو,عکس جودو

به تکنیکهای گلاویزی در جودو، نه وازا یا کاتامه وازا می گویند

وسایل برگزاری مسابقات جودو:

1- صندلی: دو عدد صندلی سبك وزن در محوطه ایمنی پشت منطقه خطر در دو زاویه مورب مقابل یكدیگر برای نشستن دو داور كنار بنحوی قرار داده شوند كه در دید هیئت داوران مسابقه جودو و متصدیان تابلوی امتیازات ممانعتی ایجاد ننماید.

 

2- پرچم های داوران مسابقه جودو : یك عدد پرچم آبی و یكعدد پرچم سفید می بایستی در داخل جلدی كه به هر صندلی الصاق شده قرار داده شود همچنین یك عدد پرچم آبی و یك عدد پرچم سفید خارج از محوطه مسابقه و قابل دسترس برای داور وسط ( زمان اعلام هانته ) می باید پیش بینی گردد.

 

3- تابلوی امتیازات مسابقات جودو : دو تابلوی امتیاز جهت نشان دادن امتیازات بصورت افقی حداكثر به ارتفاع 90 سانتیمتـــر و بطول 2 متر برای هر مسابقه جودو در خارج از محوطه مسابقه به نحوی قرار خواهد گرفت كه به آسانی توسط داور، مسئولین و حتی الامكان تماشاچیان مسابقات جودو دیده شود.

ساعتهای اندازه گیری زمان و تابلوی امتیازات باید قابل دسترس اشخاص مسئول تایم و تابلو باشد و دقت آن در ابتدا و همچنین بطور منظم در خلال مسابقات كنترل شود.

 

- بخشهای مختلف تابلوی امتیازات مسابقات جودو:

الف - مكانهای ثبت امتیاز مسابقه جودو

ب - مكان ثبت جرائم

پ - مكان ثـبت آزمایشـهای پزشـكی ت- مكان ثبت وزن

ت - مكان ثبت نام كشور شرکت کننده در مسابقه جودو

 

4-ساعتهای اندازه گیری زمان: ساعت های اندازه گیری وقت بشرح ذیل می باشد: 

ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ / ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ  جودو = ﻳﻜﻌﺪﺩ ﺍﻭﺳﺎﻱ ﻛﻮﻣﻲ ( ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺧﺎﻙ ) = ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺫﺧﻴﺮﻩ = ﻳﻜﻌﺪﺩ
لازم بذكر است ساعت و تابلوی امتیاز دستی می بایستی بطور همزمان با وسایل الكترونیكی مورد استفاده قرار گیرند.

 

5-پرچم های وقت نگهداران مسابقه جودو: یك پرچم زرد برای زمان مسابقه جودو و یك پرچم سبز برای زمان اوسای كومی.

 

6-علامت پایان وقت: وسیله ای قابل شنود مانند زنگ، سوت و ….. برای اعلام پایان وقت مسابقه جودو باید در دسترس باشد.

 

7-بازیكن ها از هر دو رنگ آبی و یا سفید در مسابقه جودو استفاده می كنند. لازم بذكر است نفر اول كه نامش برای مبارزه در جودو خوانده می شود از لباس آبی یكدست و نفر دوم از لباس سفید یكدست استفاده می نماید. موقعیت نشستن افراد پشت تابلو، منشی و وقت نگهداران باید حتی الامكان روبروی داور باشد.

 

8-فاصله تماشاچیان تا زمین جودو: عموماً تماشاچیان نباید فاصله ای كمتر از 3 متر با محوطه مسابقه جودو داشته باشند.

 

قانون سوم جودو (ماده 3) :

جودو,لباس جودو,بازی جودو

لباس جودو کاران باید حتماً از جنس كتان و یا ماده مشابه باشد

 

لباس جودو ( جودوگی )؛ جودوكاران باید در مسابقه از لباس جودو با رعایت شرایط مشروحه ذیل استفاده نمایند.

الف: لباس جودو حتماً از جنس كتان و یا ماده مشابه و در شرایط خوب بدون پارگی و پوسیدگی باشد، لباس جودو در عین استحكام نباید خیلی كلفت، زبر و یا لیز باشد كه مانع در دست گرفتن حریف شود.

ب: رنگ آبی یكدست و رنگ سفید یكدست

 

ج: علائم قابل قبول برروی لباس جودو :

1- علامت اختصاری كمیـته ملی الـمپیك (پشت لباس جودو) به عرض 11 سانتیمتر

 

2- آرم ملی (سمت چپ سینه) حداكثر به اندازه 100 سانتیمتر مربع (10×10 سانتیمتر)

 

3- علامت تجاری تولید كننده لبه پایین جلو ژاكت سمت چپ، قسمت پائین شلوار سمت چپ و یك سركمربند حداكثر (20 سانتیمتر مربع ). همچنین به تولید كننده لباس جودو اجازه داده می شود علامت تجاری خود را به جای پایین جودوگی برروی یك آستین به ابعاد 5* 25 سانتیمتر زده شود.

 

4- علایم روی شانه لباس جودو: آرم روی شانه از یقه تا روی بازو در هر دو طرف شانه حد اكثر 5* 25 سانتیمتر.

 

5- آگهی روی آستین ها: در هر آستین به اندازه 10*10 سانتیمتر ( آگهی متفاوت اجازه داده می شود) این 100 سانتیمتر مربع باید در تماس با قسمت پایین نوارهای شانه نصب شود.

 

6- نوشتن مقام های كسب شده در مسابقات جودو. مقام های ( اول– دوم– سوم ) در بازیهای المپیك یا قهرمانی جهان به ابعاد6 * 10 سانتیمتر در انتهای طرف جلوی سمت چپ لباس جودو می تواند قرار بگیرد.

 

7- نام ورزشكار می تواند روی كمربند جودو و پایین لبه ژاكت و بالای شلوار (كنارچاك) حداكثر به اندازه 3×10 سانتیمتر نوشته شود. نام ورزشكار در بالای علامت اختصاری كمیته ملی المپیك پشت جودوگی به صورت چاپی یا دوخته شده حروف می تواند 7 سانتی متر ارتفاع و طول اسم حداكثر 30 سانتیمتر باشد، این مستطیل 7*30 سانتیمتر باید 3 سانتیمتر زیر یقه ژاكت و 4 سانتیمتر با آرم كمیته ملی المپیك فاصله داشته باشد.

 

فنون جودو

جودو,آموزش جودو,جودوکاران

به تکنیکهای پرتابی در جودو  ناگه وازا می گویند

 

فنون جودو در دو بخش فنون پرتابی و فنون کانست وازا و شیمه وازا قرار می‌گیرد:

ناگه‌وازا (فنون پرتابی جودو)

این فنون جودو که به فنون پرتابی شهرت دارد در سه بخش ته وازا (فنون دست)، کوشی وازا (فنون کمر) و آشی وازا (فنون پا) انجام می‌شود، مانند:

- اوچی ماتا

- اوچی گاری (فنون پا)

- کوچی گاری (فنون پا)

- اوسوتو گاری (فنون پا)

 

کاتامه‌وازا (کانسه، شیمه)

- کان ستسو وازا (کانسه): فنی در جودو است که به صورت برگرداندن و فشردن مفصل‌ها به سوی مخالف و بیش از دامنه حرکت طبیعی‌شان، اجرا می شود.

 

- شیمه‌وازا: انسداد شریان‌های خون‌رسان به مغز

 

- ناگه وازا(nage waza) تکنیکهای پرتابی در جودو

 

- تاچی وازا (tachi - waza): تکنیکهای ایستادن جودو

 

- ته وازا (te-waza): تکنیکهای دست جودو

 

- کوشی وازا (koshi-waza):تکنیکهای مفصل رانی یا کمر در جودو

 

- اشی وازا (ashi-waza):تکنیکهای پا یا ساق پا در جودو

 

- سوتمی وازا (sutemi-waza): تکنیکهای فداکارانه

 

- ماسوتمی وازا (ma-sutemi-waza): تکنیکهای خوابیده از پشت در جودو

 

- یوکو سوتمی وازا (yoko-sutemi-waza):تکینکهای خوابیده از پهلو

 

- نه وازا یا کاتامه وازا (ne-waza): تکنیکهای گلاویزی در جودو

 

- اوسای کومی وازا (osaekomi-waza):کنترل کردن و نگه داشتن حریف در مسابقه جودو

 

- شیمه وازا (shime-waza): خفه کردن

 

- کانستسو وازا (kansetsu-waza): قفل کردن و شکستن مفاصل

 

- آتمی وازا (atemi - waza): تکنیکهای ضربه زدن به نقاط حساس در مسابقه جودو

 

امتیازات در مسابقه جودو

 جودو,قوانین مسابقه جودو,عکس مسابقات جودو

فنون جودو در دو بخش فنون پرتابی و فنون کانست وازا و شیمه وازا قرار می‌گیرد

 

در این ورزش جودو چهار نوع امتیاز وجود دارد که به ترتیب زیر می‌باشد:

*یوکو: امتیاز متوسط معادل ۱ امتیاز در جودو را گویند.

*وازاری: امتیاز بزرگ در مسابقه جودو را گویند که معادل ۱۰ امتیاز است.

*ایپون: این امتیاز در مسابقه جودو، امتیاز کامل یا ضربه فنی محسوب شده که معادل ۱۰۰ امتیاز است و کسب این امتیاز باعث برد و پایان مسابقه جودو می‌شود.

کسب دو امتیاز وازاری در طول مسابقه نیز معادل امتیاز ایپون و پایان مسابقه‌ جودو است. در مسابقات جودو، پیش‌تر امتیازی به نام کوکا نیز وجود داشت که در سال 19۸۸ حذف شد.

 

اصطلاحات جودو

جودوکا جودوکار
 اوکِمی تکنیک افت بی خطر (نحوهٔ صحیح زمین خوردن)
کوزوشی کشش و بر هم زدن تعادل
مای‌ماواری غلت به جلو
دوجو محل تمرین جودو
سِن‌سِی استاد
میگی راست
هیداری چپ
جودوگی لباس جودو
ریتسو بلند شو
سزا بشین
رِی دستور ادای احترام در جودو
هاجیمه دستور شروع مسابقه جودو
مَتِی دستور توقف مسابقه جودو
جونای داخل
جوگای خارج
تاتامی تشک جودو
نه‌وازا کار در خاک
توری مبارزی که در مسابقه جودو اجرای فن می‌کند
اوکی مبارزی که فن بر روی او اجرا می‌شود
آنزا چهار زانو نشستن
آشی وازا تکنیکهای پا در جودو
آیومی آشی راه رفتن معمولی
گوشین هو روش‌های دفاع از خود
گوشین جوتسو هنر دفاع از خود
هانسوکوماکی شکستن مقررات در مسابقه جودو
جی گوهان تای وضعیت اصلی دفاع در جودو
جوسی کی نشتن در مکان بالا برای جودکاران سطح بالا
کاکی اجرای واقعی پرتاپ
کی کو تمرین
کی گا صدمه
کی آی فریاد روحیه بخش
کوشی وازا تکنیکهای کمر
مودان شا کسی که کمربند سیاه  جودو ندارد
ناگه وازا تکنیکهای پرتاپ کردن
اوه بی کمربندی که روی لباس می‌پوشند
ری گی شاهو تشریفات وآیین رسوم تشک
رنراکووازا تکنیکهای ترکیبی جودو
رنزوکووازا تکنیکهای ادامه دار
ریسوری: تعظیم کردن در حالت ایستاده
شی آی مسابقه جودو
سوتای رنشو حریف تمرینی
تای ساباکی راه رفتن به صورت استاندارد
جودو توکویی وازا تکنیکهای مورد علاقه
تسوکوری وضعیت گرفتن برای پرتاپ
تسوری کومی بال کشیدن
وازا تکنیک
یودان شا کسی کمربند سیاه جودو دارد
زاری تعظیم کردن در حلت زانو زده
نوگاره کاتا روشهای فرار در جودو


گردآوری: بخش ورزش صبح بخیر

منابع:

yjc.ir

judo.blogfa.com

 


ویدیو مرتبط :
جودو ، سنگین ترین هنر رزمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاریخچه ورزش رزمی جودو



هنر رزمي جودو که بر خاسته از ژاپن است جزء هنر هاي رزمي مثل کاراته ، تکواندو و کونگ فو مي باشد با اين وجود بسيار متفاوت از ساير هنرهاي رزمي مي باشد چرا که در آن مشت زدن و لگد زدن در مسابقات ممنوع است .

 

جودو هنري رزمي است که اساسا گلاويز شدن در آن زياد بوده و هدف آن زمين زدن ، گير انداختن ، مهار کردن و حتي از کار انداختن بازوان حريف مي باشد به گونه اي که منتهي به تسليم شدن وي شود . تاکيد اصلي جودو روي توانايي به کار بردن نيروي حريف مي باشد به گونه اي که منتهي به تسليم شدن وي شود . جودو تنها يک مبارزه فيزيکي نمي باشد بلکه يک مبارزه فکري نيز هست بدين گونه که يک جودو کار موفق بايد قادر باشد حرکات حريف را از قبل پيش بيني کرده و با عکس العمل خود پاسخ مناسبي به آن بدهد .

 

بسياري از افراد جودو را از سنين خردسالي و در سنين 5 يا 6 سالگي شروع مي کنند و برخي اين هنر را تا سنين بالا و در حدود سنين 60 يا 70 سالگي ادامه مي دهند . جودو باعث بهبود سطح آمادگي عمومي بدن همراه با افزايش قدرت بدني مي شود . در برخي افراد جودو باعث به وجود آمدن حس اعتماد به نفس ، نظمي دروني و خويشتن داري مي شود که همگي آنها مهارت هاي لازم در زندگي مي باشند . پدر و مادر ها اغلب اين ورزش را دوست دارند چرا که اين ورزش به کودکان آنها انضباط و احترام مي آموزد . اين ورزش علاوه بر اينکه باعث حفظ آمادگي و آراستگي هنر آموزش مي شود مهارت هاي دفاع انفرادي خارق العاده اي را نيز به همراه دارد .

 

مسابقات جودو براي کسانيکه مايل به مبارزه هستند هر هفته در سطح محلي ، منطقه اي ، کشوري و بين المللي برگزار مي شود . جودو ، ورزشي است که تغييرات در آن وجود ندارد يعني اينکه تمرينات و مبارزه به اين ورزش در همه به نقاط دنيا يک طريق صورت مي گيرد .

 

جودو اولين هنر رزمي بود که به دليل شهرت جهاني آن براي اولين بار در المپيک توکيو در سال 1964 وارد بازيهاي المپيک شد . در حال حاضر در حدود 175 کشور در اين رقابت ورزشي حضور دارند و اين امر باعث شده تا اين ورزش در بازيهاي المپيک تبديل به دومين ورزش جنجال بر انگيز شود .

 

ورزش جودو

 

تاريخچه جودو

 

منشا جودو از هنر رزمي جوجيتسو مي باشد . لغت جوجيتسو در قرن 16 ميلادي در ژاپن به وجود آمد . اين کلمه به همه هنرهاي رزمي که با دست خالي انجام مي گرفت اطلاق مي شد . جودو قبل از آنکه در المپيک سال 1964 به عنوان يک رشته ورزشي پذيرفته شود سيستمي از دفاع شخصي بود که توسط جيگوروکانو بنيانگذاري شده بود .جودو ريشه در هنرهاي رزمي سامورايي دارد که با دست خالي مبارزه مي کردند و بر اساس دست به يقه شدن مي باشد .

 

در ژاپن اسم هاي زيادي براي هنرهاي رزمي که بدون وسيله و با دست خالي انجام مي گيرد وجود دارد . از ميان آنها مي توان به توريتي ، واتسو ، ياوارا ، گوگوسوگو ، تايوتسو و کمپو اشاره کرد .

 

در سال 1882 استاد جواني به نام جيگوروکانو باشگاهي را براي آموزش هنر رزمي خود به وجود آورد . وي نام اين باشگاه ( يا مدرسه ) را باشگاه کودوکان و نام هنر رزمي خود را جودو ناميد . همانگونه که جوجيتسو به معناي هنر ملايمت است جودو نيز به معناي روش ملايمت مي باشد . آقاي کانو مي خواست با انتخاب اين کلمه نه تنها به شاگردانش هنرهاي رزمي عالي را نيز بياموزد .

 

هدف ورزش جودو پرتاب کردن ، گير انداختن ، خفه کردن و قفل مفصل حريف به منظور تسليم کردن وي مي باشد . در اين ورزش ضربه مشت و لگد وجود ندارد و همين باعث تمايز اين ورزش با بسياري ديگر از هنرهاي رزمي شده است . حتي زماني که فرد جودو را به عنوان دفاع شخصي فرا مي گيرد چگونگي دفع مشت ها ، لگد ها و سلاح ها را با پرتاب کردن ، خفه کردن و قفل هاي مفاصل مي آموزد . اين ورزش اگر به درستي تعليم داده شود يکي از بهترين روش هاي دفاع شخصي مي باشد .

 

بزرگترين ارزش جودو در تاکيد آن روي ملايمت و اعتدال به عنوان يک روش است .جودو به شخص مي آموزد که از درگيري پرهيز کند و به دنبال معتدل ترين راه حل براي همه درگيري ها باشد .

 

اولين مزيت جودو ايجاد آمادگي جسماني فوق العاده در فرد است . از اين طريق فرد مي تواند هم انعطاف پذيري و هم قدرت بدني خود را بالا ببرد . تمرين فنون مربوط به جودو باعث مي شود بدن قوي تر شده و مقاومت دستگاه هاي قلبي _ عروقي بيشتر گردد .

 

هنر آموزان جودو مي توانند قدرت تمرکز خود را بالا برده و داراي حافظه قوي شوند . اين قابليت ها نه تنها در تمرين جودو تاثير دارند بلکه در تحصيل و در شغل افراد نيز تاثير مثبت دارند . هنر آموزان از طريق تعليم ذهني جودو ياد مي گيرند چگونه در زير فشار هاي زندگي آرامش خود را حفظ کنند . اين توانايي در همه چيز از رانندگي گرفته تا امتحان و از کسب درآمد گرفته تا ارتقاء سطح زندگي و غيره تاثير مثبت دارند .

 

ضروري ترين وسيله براي آموزش جودو تشک جودو مي باشد . تشک جودو بايد به اندازه کافي ضخيم باشد تا در موقع پرت شدن حريف صدمه اي به وي نرسد . همه فنون جودو را مي توان روي تشک انجام داد توجه داشته باشيد که هرگز با کفش روي تشک جودو نرويد زيرا ممکن است نوک کفش شما بلوک هاي کوچک تشک را از جا بکند و يا چيزهاي ديگر از کف کفش شما به تشک بچسبد در نتيجه پا يا بدن افرادي که روي تشک تمرين مي کنند را مجروح سازد

 

ورزش جودو

 

وسيله ديگري که براي آموزش جودو لازم است جودوگي يا همان لباس جودو است . انواع مختلفي از اين لباس ها مورد استفاده قرار مي گيرند لباس جودو بايد به اندازه کافي ضخيم باشد تا در موقع کشيده شدن پاره نشود . نام ژاکت جودو اوواگي و نام شلوار جودو زوبون است .

 

جودو کار بايد طرف چپ لباس را روي طرف راست آن گذاشته و با کمربند ( ابي ) آن ار محکم کند همان گونه که قبلا گفته شد رنگ کمربند نشان دهنده رتبه جودو کار است . کمربند بايد محکم باشد و به آساني پاره نشود .

 

همچنين يک ترازوي ماشيني (يا يک باسکول ) در باشگاه جودو مدرن لازم است . هر چند در برابر يک حريف ماهر مهارت بالا ضروري است ولي قدرت بدني بالا و توسعه يافته حرف اول را در برد و باخت مي زند

 

يه باور غلط در مورد جودو هست که مي خوام در موردش حرف بزنم...خيلي ها فکر مي کنند توي جودو ضربات مشت و لگد وجود نداره.در صورتي که اين حرف 100%اشتباهه....توي جودو ضربات مشت و لگد به تمام نقاط بدن وجود داره اما استفاده از اونها توي مسابقات ممنوعه.چون استفاده ازش خطرناکه.حتي يک سري تکنيک ها مثا کاني باسامي يا قيچي با اينکه مشت و لگد هم نيست اما زدنش توي مسابقه ممنوعه.چون باعث شکستن هر دو زانوي حريف ميشه.يکي ديگه از اين تکنيک ها جوجي کاتامه پرنده هست .چون قالبا زننده تکنيکي نمي تونه اين حرکت رو کنترلي انجام بده و باعث شکستن گردن حريف مي شه

 

سين سي: استاد جودو

دوجو: زمين جودو

يوکه: کسي که فن روي او اجرا مي شود

توري:اجرا کننده فت

شيدو:اخطار

کوکا...يوکو....وازاري...ايپون:امتياز هاي جودو