یک روش ساده و ارزان برای تشخیص بیماری های ژنتیکی در جنین

محققان با استفاده از نمونه خون مادر و بزاق پدر، توالی ژنوم جنین در رحم مادر را تعیین کردند که با این یافته می توان جنین ها را برای هزاران اختلال ژنتیکی در یک آزمایش واحد و بی خطر بررسی و غربالگری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این پروژه دانش پژوهان دانشگاه واشنگتن از تکه هایی از DNA جنین که به طور طبیعی در خون مادر باردار جریان دارد استفاده کردند.

این قطعات با استفاده از DNA والدین به عنوان راهنما کنار هم قرار داده شدند تا نقشه کاملی از ژنوم جنین ارائه شود.

آنها سپس نقشه ژنتیکی تهیه شده از جنین درهفته هجدهم  را با DNA واقعی جنین که پس از تولد از بندناف او گرفته شد، مقایسه کرده و به دقت 98 درصدی رسیدند.

به گزارش بی بی سی، محققان امیدوارند این یافته ها بتواند روزی به ارائه آزمایش بی خطر در بیماری های ژنتیکی جنین منجر شود.

در حال حاضر فقط غربالگری سندروم داون در دوران بارداری انجام می شود. برای آزمایش این بیماری پزشکان از کیسه اطراف جنین درحال رشد نمونه برداری می کنند که این آزمایش خطر سقط را در پی دارد.

دانشمندان همچنین می گویند در صورت بهبود این شیوه نوین، می توان نقص های ژنتیکی جدیدی که در والدین وجود ندارد را نیز مشخص کرد، چنین جهش هایی در تخمک، اسپرم یا در مرحله لقاح ایجاد می شوند.

44 جهش جدید در جنین ها وجود دارد و این غربالگری در هفته هجدهم، 39 مورد از آنها را مشخص کرد. با این حال این شیوه غربالگری همچنین 25 میلیون جهش احتمالی جدید یا تشخیص های نادرست را مشخص می کند.

یکی از مجریان این طرح می گوید این تحقیق راه را برای اسکن کل ژنوم جنین برای بیش از سه هزار اختلال ژنی از طریق یک آزمایش غیر تهاجمی و واحد هموار می کند.

نتایج این مطالعه در نشریه Science TranslationalMedicine منتشر شده است..... / خبرگزاری مهر

جهش ژنتیکی عامل بیماری پروانه ای

یك تست ساده برای پیش‌بینی‌ بیماری قلبی

بیماری قلبی

پزشكان از این پس می‌توانند سال‌ها پیش از بروز علائم بیماری قلبی، تنها با كمك یك تست ادرار ساده احتمال بروز این بیماری را در افراد پیش‌بینی‌ كنند.

به گزارش ایسنا، متخصصان علوم پزشكی دانشگاه گلاسگو با استفاده از نمونه‌های ادرار، میزان پروتئینی را اندازه‌گیری كردند كه می‌تواند مشكلات قلبی را نشان دهد و دیگر نیازی به استفاده از سوزن و تست خون نخواهد بود.

به گزارش روزنامه‌ دیلی میل چاپ انگلیس، پزشكان می‌گویند: با كمك تست جدید امكان تشخیص زودهنگام آسیب‌های وارد شده به سرخرگ‌ها كه اغلب منجر به سكته قلبی، نارسایی قلبی و سایر مشكلات عروق كرونری می‌شوند، فراهم خواهد شد و جان صدها نفر از مرگ نجات خواهد یافت. همچنین با این پیش‌بینی‌ سریع می‌توان بسیاری از بیماران را در مراحل اولیه بیماری شناسایی كرد و با درمان به موقع از حمله قلبی در آن‌ها پیشگیری نمود.

طبق مقاله منتشر شده در مجله «فشار خون» این آزمایش ظرف كمتر از دو سال آینده در دسترس پزشكان و درمانگرها قرار خواهد گرفت.

این یافته حاصل همكاری گروهی از متخصصان انگلیسی، آمریكایی، استرالیایی، آلمانی و دانماركی است..../تحلیل:عصرایران