یادگیری بیش از حد، باعث صدمات مغزی می‌شود!

یادگیری بیش از حد,صدمات مغزی,فعالیت مغزی

یادگیری بیش از حد، باعث صدمات مغزی می‌شود!

محققان آمریکایی دریافتند، فعالیت مغزی باعث بروز آسیب DNA‌ درون سلول های مغز می‌شود و اگرچه این آسیب‌ها بسرعت ترمیم می‌شوند، اما این فرآیند می‌تواند توضیحی برای عملکرد برخی بیماری‌های عصبی ارائه کند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) در تحقیقات خود رابطه بین یادگیری و بروز صدمات مغزی را نشان دادند.

مصرف الکل یا مواد مخدر باعث نابودی سلول‌های مغزی می‌شود، اما آسیب DNA‌ در اثر یادگیری ناچیز بوده و بسرعت ترمیم می‌شود؛ با این حال این فرضیه وجود دارد که فعالیت بیش از حد مغز می‌تواند منجر به صدمات مغزی در سلول های عصبی مغز شود.

پژوهشگران در این تحقیق از موش های اصلاح ژنتیکی شده با برخی جهش های مرتبط با شروع زودرس بیماری آلزایمر استفاده کرده و نشانه هایی از آسیب مغزی را در زمان فعالیت مغز موش در مواجهه با محیط جدید کشف کردند؛ موش های گروه کنترل نیز دارای نشانه هایی از صدمات DNA‌ در سطوح پایین‌تر بودند.

برای دریافتن علت آسیب های مغزی در اثر فعالیت عصبی، موش ها در حالت بیهوشی تحت تابش نور قرار داده شدند که نشان می‌دهد، آسیب DNA‌ در ارتباط مستقیم با فعالیت‌های مغز است و این آسیب ظرف یک روز بطور کامل ترمیم می‌شود./ایسنا

بازی کردن با Note5 باعث گرم شدن بیش از حد آن می شود؟

قهوه باعث کاهش خطر سکته مغزی در زنان می شود

طبق نتایج یک بررسی جدید که در مجله «سکته» به چاپ رسیده است، خطر بروز سکته مغزی در زنانی که روزانه یک فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند 25 درصد کاهش پیدا می‌کند. پزشکان تاکید کردند که نوشیدن قهوه خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی در زنان کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، طبق نتایج یک بررسی جدید که در مجله «سکته» به چاپ رسیده است، خطر بروز سکته مغزی در زنانی که روزانه یک فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند 25 درصد کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این یافته حاصل تلاش سوزانا لارسون محقق سوئدی در انستیتو کارولینسکا در استکهلم است. در این بررسی ها بیش از 34 هزار زن سوئدی در گروه سنی 49 تا 83 سال که هیچ سابقه ابتلا به بیماری قلبی نداشتند تحت آزمایش و معاینه قرار گرفتند.

پس از 10 سال 1680 نفر از این زنان سکته مغزی را تجربه کردند. این مطالعات تایید کرد زنانی که در روز حداقل یک فنجان قهوه می‌نوشیدند 22 تا 25 درصد کمتر به سکته مغزی دچار شدند.

از سوی دیگر دکتر کلادیت بروکز سخنگوی انجمن سکته در امریکا در این باره متذکر شد: ما پیشتر نگران بودیم که قهوه موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب شود اما این مطالعات بلند مدت نشان داد که این نوشیدنی‌ تا این اندازه خطرناک نیست.

به گزارش ایسنا، متخصصان تغذیه می‌گویند مصرف یک فنجان قهوه همراه با شکر می‌تواند حافظه را فعال کند و میزان دقت و توجه فرد را افزایش دهد.

از خواص دیگر قهوه این است که این نوشیدنی محرک بوده و به هضم آسان غذا کمک می‌کند، تب بر است و می‌تواند سردرد را نیز تسکین دهد.

علاوه بر این، قهوه برای برطرف کردن یرقان مفید است و در درمان سرفه‌ای که با بلغم همراه باشد، موثر است.

این نوشیدنی در عین حال ادرار آور است، دردهای عصبی را بهبود می‌بخشد، در درمان سیاه سرفه تاثیر دارد و هم چنین ضد عفونی کننده بوده و خاصیت ضد افسردگی هم دارد.

منبع : همشهری آنلاین