دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

گرایش های رشته فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد



رشته فیزیک, گرایش های رشته فیزیک, کارشناسی ارشد رشته فیزیک

فیزیک‌ اتمی‌ به‌ بررسی‌ نقل‌ و انتقال‌ الکترون‌های‌ اطراف‌ هسته‌ می‌پردازد

 

گرایش های رشته فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد

رشته‌ فیزیک در دوره‌ کارشناسی‌ دارای‌ 5 گرایش‌ اتمی‌ ـ مولکولی‌، هسته‌ای‌، حالت‌ جامد، هواشناسی‌ و اختر فیزیک است‌ که‌ تعداد واحدهای‌ تخصصی‌ هریک‌ از این‌ گرایش‌ها در دوره‌ کارشناسی‌ بسیار محدود است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ گرایش‌های‌ فوق‌ در این‌ دوره‌ تفاوت‌ محسوسی‌ با یکدیگر ندارند.

هدف فیزیکدان تحقیق و بررسی قوانین فیزیک است و شاید بتوان گفت که به گونه­ ای سعی در شناخت ماهیّت پدیده ­ها و پیش ­بینی رویدادها در شرایط و موارد مشابه را دارد. کسانی که دوره­ ی کارشناسی را با موفقیّت پشت­ سر گذاشته ­اند (با گرایشهای اتمی مولکولی (لیزر) حالت جامد، هسته ­ای، ذرات  بنیادی و هواشناسی)، این رشته را خوب شناخته و با توجه به علاقمندی و توانایی که در خود احساس می ­کنند - اگر به ادامه تحصیل در این رشته می اندیشند-  می توانند ادامه ­ی راه را با یکی از گرایش ­های فیزیک پی بگیرند و در سیر دانشمندان این مرز و بوم در تحوّل دانش و آگاهی انسان­ها سهیم باشند.

 

این‌ رشته‌ در دوره‌ کارشناسی‌ دارای‌ 5 گرایش‌ اتمی‌ ـ مولکولی‌، هسته‌ای‌، حالت‌ جامد، هواشناسی‌ و اختر فیزیک است‌ که‌ تعداد واحدهای‌ تخصصی‌ هریک‌ از این‌ گرایش‌ها در دوره‌ کارشناسی‌ بسیار محدود است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ گرایش‌های‌ فوق‌ در این‌ دوره‌ تفاوت‌ محسوسی‌ با یکدیگر ندارند.(این رشته در دو مقطع دکترای پیوسته و کارشناسی در آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد.)

 

• گرایش‌ اتمی‌ ـ مولکولی:
فیزیک‌ اتمی‌ به‌ بررسی‌ نقل‌ و انتقال‌ الکترون‌های‌ اطراف‌ هسته‌ می‌پردازد و خواص‌ آنها را مورد بررسی‌ قرار می‌دهد؛ یعنی‌ ما در فیزیک‌ اتمی‌ کاری‌ به‌ این‌ نداریم‌ که‌ هسته‌ از چه‌ تشکیل‌ شده‌ است‌ بلکه‌ هسته‌ برای ‌ما‌ مرکزی‌ با بار مثبت‌ است‌ و بیشتر توجه‌ ما جلب‌ الکترون‌های‌ اطراف‌ هسته‌ می‌شود.


درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ مشترک‌ بین‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ فیزیک‌:
ریاضی‌ عمومی‌ ، معادلات‌ دیفرانسیل‌، فیزیک‌ پایه‌ ، شیمی‌ عمومی‌، مبانی‌ کامپیوتر و برنامه‌سازی‌ ، فیزیک‌ جدید ، مکانیک‌ تحلیلی‌ ، ترمودینامیک‌ و مکانیک‌ آماری‌، ریاضی‌ فیزیک‌ ، الکترومغناطیس‌ ، مکانیک‌ کوانتومی‌ ، اپتیک‌ .

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ اتمی ‌ـ مولکولی:
اپتیک‌ کاربردی‌، اسپکتروسکپی‌، روش‌های‌ تجربی‌ در فیزیک‌ اتمی‌، کاربردهای‌ لیزر، تکنیک‌ خلاء .


گرایش‌ فیزیک‌ هسته‌ای‌:
در فیزیک‌ هسته‌ای‌، خود هسته‌، مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد؛ یعنی‌ متخصصان‌ و دانشمندان‌ بررسی‌ می‌کنند که‌ هسته‌ از چه‌ تشکیل‌ شده‌ و چه‌ نیروهایی‌ بین‌ اجزای‌ هسته‌ حکمفرما است‌ و در نتیجه واکنش‌های‌ انجام‌ شده‌، چقدر انرژی‌ آزاد می‌گردد؟


دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ فیزیک هسته‌ای :
فیزیک‌ هسته‌ای‌ ، فیزیک‌ راکتور ، آشکار سازها و سیستم‌ها، اندازه‌گیری‌ هسته‌ای‌، شتاب‌دهنده‌های‌ ذرات‌، رادیوایزوتوپ‌ و کاربرد آن‌، شیمی‌ هسته‌ای‌، حفاظت‌ در برابر پرتوها.


گرایش‌ فیزیک‌ حالت‌ جامد:
گرایش‌ حالت‌ جامد مربوط‌ به‌ سیستم‌های‌ بس‌ ذره‌ای‌ مخصوصاً جامدات‌ است‌. ابتدایی‌ترین‌ کار در گرایش‌ فیزیک حالت جامد بررسی‌ بلورهای‌ جامدات‌ و خواص‌ اپتیکی‌، مکانیکی‌، الکتریکی‌ و صوتی‌ امواجی‌ است‌ که‌ در آن‌ منتشر می‌شود. این‌ بررسی‌ منجر به‌ پدیده‌های‌ مختلفی‌ مثل‌ ابر رسانایی‌، نیمه‌رسانایی‌ یا پخش‌ و انتقال‌ گرما می‌گردد.

 

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ حالت‌ جامد:
فیزیک‌ حالت‌ جامد، فیزیک‌ لایه‌های‌ نازک‌، فیزیک‌ قطعات‌ نیمه‌رسانا ، ابررسانایی‌ و کاربرد آن‌، بلورشناسی‌، الکترونیک‌ ، رشد بلور و تکنولوژی‌ نیمه‌رساناها است.


گرایش‌ هواشناسی‌:
گرایش‌ هواشناسی‌، اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و متنوعی‌ درباره‌ انواع‌ پدیده‌های‌ جوی‌ و برخورد علمی‌ با آنها ارائه‌ می‌دهد و همچنین‌ با مطالعه‌ دینامیک‌ وضعیت‌ هوا می‌توان‌ بررسی‌ کرد که‌ شرایط‌ هوا چگونه‌ تغییر کرده‌ و چه‌ پارامترهایی‌ برای‌ ایجاد این‌ تغییر لازم‌ است‌؟

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ هواشناسی :
هواشناسی‌ سینوپتیکی‌،هواشناسی‌ دینامیکی‌،هواشناسی‌ فیزیکی‌،آمار در هواشناسی‌.

 

گرایش‌ اختر فیزیک :
سه‌ بخش‌ اصلی‌ این‌ گرایش‌ فیزیک را را نجوم‌ رصدی‌، اخترشناسی‌ و کیهان‌شناسی‌ تشکیل‌ می‌دهد. در بخش‌ نجوم‌ که‌ جنبه‌ مشاهداتی‌ دارد، پدیده‌های‌ مختلف‌ نجومی‌ را رصد و ثبت‌ کرده‌ و سپس‌ از آنها عکس‌ گرفته‌ و طیف‌ آنها را می‌سنجند. در اخترشناسی‌ که‌ جنبه‌ نظری‌ دارد وضعیت‌ ستارگان‌ مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد؛ یعنی‌ بررسی‌ می‌شود که‌ هر ستاره‌ در چه‌ مرحله‌ای‌ قرار دارد و چه‌ اتفاقاتی‌ برایش‌ رخ‌ می‌دهد؟ کیهان‌شناسی‌ نیز به‌ صورت‌ کلاسیک‌ به‌ چگونگی‌ ایجاد جهان‌ و تشکیل‌ ساختارهای‌ کهکشانی‌ مانند خوشه‌ها و ابر خوشه‌ها می‌پردازد.

 

گرایش های رشته فیزیک,رشته فیزیک,کارشناسی ارشد رشته فیزیک

در فیزیک‌ هسته‌ای‌، خود هسته‌، مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد

 

• زمینه‌های اشتغال رشته فیزیک
این واقعیت انکار ناپذیر است که در ایران اگر فردی فقط به امید آینده شغلی مناسب وبدون علاقه به دنبال علوم پایه برود اشتباه کرده است چرا که رشته های علوم پایه در ایران ارزش مادی زیادی ندارند، البته این در مورد دانشجویانی صدق می‌کند که در واقع به امید این که فقط در دانشگاه پذیرفته شوند این رشته را انتخاب کرده‌اند و گرنه اگر کسی واقعاً به فیزیک علاقمند باشد بی شک رشته فیزیک آینده شغلی او را نیز تضمین خواهد نمود.

 

• بازار کار رشته فیزیک در خارج از کشور
بازار کار رشته های علوم پایه از جمله فیزیک در کشور های پیشرفته مانند امریکا و سوئیس و ژاپن و سایر کشورهای پیشرفته بسیار خوب است و در این کشور ها بهای بسیار خوبی به رشته های علوم پایه میدهند و بودجه زیادی برای این رشته صرف میکنند.مخصوصا کسانی که علاقه به کارهای تحقیقاتی دارند در این کشور ها امکانات زیادی برای اینکار وجود دارد و این ثابت شده که یکی از دلایل اصلی پیشرفت این کشور ها بها دادن به علوم پایه است.


•  در چه مکان‌هایی می توانند مشغول به کار شوند
در کل دانشجویان رشته فیزیک درهمه مقاطع علاوه بر نظام آموزشی در صنعت مخابرات و ارتباطات، نیروگاههای هسته‌ای، نیرو های نظامی ،مراکز تولید قطعات نیمه هادی و سلول‌های خورشیدی، صنایع تولید و نگهداری لیزر در صنعت، پزشکی و نظامی و سازمان انرژی اتمی فعالیت می کنند. فارغ‌التحصیلان رشته فیزیک در حد کارشناسی می‌توانند در سازمانهای مختلف کشور از قبیل صداوسیما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنین در صنایع مختلف مفید واقع شده و موفق ‌گردند.


گردآوری : بخش علمی صبح بخیر

 

منابع :

unp.ir

parsi-doc.ir


ویدیو مرتبط :
تفاوت کارشناسی با کارشناسی ارشد رشته فیزیک- آقای تنهایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی رشته طراحی شهری در مقطع کارشناسی ارشد



رشته طراحی شهری,گرایش های رشته طراحی شهری,بازار کار رشته طراحی شهری

معرفی رشته طراحی شهری در مقطع کارشناسی ارشد
تعاریف ارائه شده در مورد طراحی شهری بسیار زیاد و بر اساس دیدگاه افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. از زمانی که مربوط به دوران جنینی طراحی شهری می‌شود، تا زمانی که با پشت سر گذاشتن زمان به بلوغی نسبی رسیده است، تعاریف متفاوتی ارائه شده است. که در نهایت طراحی شهری با تکامل یافتن در طول زمان و به دست آوردن تجارب فراوان به تعریفی نسبتاً جامع و مانع‌تری دست پیدا کرده است.

 

طراحی شهری فعالیتی است میان رشته‌ای و گروهی، که  در برگیرنده فرآیند مسئله‌گشایی و راه‌حل‌هایی است که هدفشان سامان بخشی کالبدی عرصه عمومی شهر به نحوی است، که موجب ارتقای کیفیت عملکردی زیست محیط و تجربه زیباشناختی و مکان‌های شهری است.


 گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد گرایش ندارد.


وضعیت ادامه تحصیل در خارج از کشور
برای اقدام به منظور ادامه تحصیل در خارج از کشور متأسفانه اغلب باید به‌صورت شخصی اقدام شود. چرا که نه دانشگاه‌ها و نه مؤسسات خاص چندان برای بورسیه‌ی افراد برای تحصیل در خارج از کشور اقدام نمی‌کنند. گرفتن پذیرش برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اکثراً از طریق شخص صورت گرفته که حال هر کشوری شرایط خاص خود را پیش روی افراد قرار داده و با توجه به معیارهای خود گزینش می‌کند. از طرفی همان‌طور که ذکر شد برای ادامه تحصیل در خارج از کشور باید از مقاطع ابتدایی دانشگاه شروع به تحصیل کرد چرا که اغلب دانشگاه‌های خارج از کشور مدارک تحصیلی دانشگاه‌های ایران را چندان معتبر نمی‌دانند.


وضعیت ادامه تحصیل در کشور
در کشور ما مقطع دکتری در رشته شهرسازی و طراحی شهری وجود دارد که اغلب نیز از گرایش‌های برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری گرفته می‌شود. مقطع شهرسازی در حال حاضر تنها در دانشگاه تهران و در برخی از سال‌ها مقطع طراحی شهری در دانشگاه شهید بهشتی تهران ارائه می‌شود.
شرایط پذیرفته شدن در این مقطع بسیار وابسته به زمینه و تجارب کاری و همچنین پیشینه‌ی تحقیقات پژوهشی فرد می‌باشد و صرفاً از طریق آزمون کتبی و یا عملی داوطلبین پذیرفته نخواهند شد.علاوه بر داشتن امتیاز لازم در امتحان کتبی که از طرف دانشگاه مربوط گرفته می‌شود افراد در زمینه‌های زیر نیز سنجیده می‌شد و با تصمیم اعضار شورای مربوط که در هر دانشگاه نیز از اساتید مربوط به همان دانشگاه دست افراد انتخاب می‌شوند:
- داشتن پیشینه‌ی مناسب و مطلوب در زمینه‌ی فعالیت اجرائی که متناسب با رشته‌ی تحصیلی خود بوده باشد.
- داشتن پیشنه‌ی مناسب در زمینه‌ی ارائه پژوهش‌های علمی و یا مقالات علمی که به‌طور مکتوب و رسمی در مجلات معتبر به چاپ رسیده باشد.

- معدل کتبی بالا در مقطع قبلی


برخی نکات وسایل که از دید اعضای هیئت داوری در مورد داوطلب پرسش شد و در صورت ارائه پاسخ مناسب و مطلوب داوران به‌عنوان امتیازاتی برای انتخاب محسوب می‌شود.
شرایط و نتایج به‌دست آمده از پرسش و پاسخ در قسمت مصاحبه به‌قدری مهم و اثرگذار است که افرادی حتی با داشتن امتیاز ممتاز در امتحان کتبی و هم‌چنین معدل بسیار بالا در مقطع قبلی نتوانسته‌اند انتخاب شدند و در مصاحبه رد می‌شوند.در نهایت پیش‌زمینه‌ای که افراد در زمینه‌ی کاری و علمی خود ارائه داده و به‌دست آورده‌اند بسیار در انتخاب آن‌ها مهم خواهد بود.


توانایی‌های لازم برای داوطلبان این رشته
رشته طراحی شهری به دلیل داشتن یک سری ویژگی‌های خاص در یادگیری و اجرا مستلزم توانایی‌هایی هرچند معمولی ولی لازم است که به صورت زیر توضیح داده می‌شود:
توانایی‌های جسمی: توانایی کامل برای حرکت، توانایی کامل برای نوشتن و ترسیم کردن با دست‌ها، توانایی کامل برای مشاهده و تشخیص اشیاء، بینیایی کامل و قدرت تشخیص رنگ‌ها به‌طور کامل، توانایی لازم برای تکلّم سلیس و روان و بدون مشکل و قدرت بیان مناسب در بازگویی مسایل.


توانایی‌های ذهنی و روحی: قدرت محاسبه ریاضی، قدرت تجزیه و تحلیل مسایل و توانایی برقراری ارتباط معنایی بین موارد و موضوعات متنوع و در نهایت داشتن قدرت تحلیل قوی از مسایل، توانایی قصور و تجسم فضایی و سه‌بعدی از فضاها و احجام و قدرت به تصویر کشیدن آن‌ها.


چه کسانی برای ادامه تحصیل در این رشته اقدام نکنند.
از آنجایی که این رشته، رشته‌ای مابین فن و هنر است و از هر دو بهر دارد و دارای ابعادی می‌باشد که متوجه خاص معین رشته است و مرتبط با هر دو موضوع هم تا حدودی می‌باشد بنابراین افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند در هر دو گرایش باید علاقه داشته و توانایی لازم را در خود احساس کنند به‌عنوان مثال افرادی ممکن است احساس کنند در مسایل فنی و محاسباتی توانایی دارند اما زمانی که مسایل به حیطه‌ی هنر و ادراک هنری وارد می‌شود علاقه‌ی چندانی برای پیشگیری نداشته و علاوه بر آن در این موضوع ضعف نیز دارند بنابراین توصیه می‌شود که افرادی که از پایه ریاضی برخوردار نیستند، افرادی که در خود توانایی لازم برای تجسم و ادراک سه‌بعدی احساس نکرده و هم‌چنین توانایی کافی برای به تصویر کشیدن مطالب و موضوعات ذهنی خود را ندارند و هم‌چنین به مباحث اجتماعی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و از این قبیل علاقه نداشته و بیشتر گرایش به مسایل فنی و محاسباتی دارند، این رشته را انتخاب نکنند.


زمینه‌های اشتغال
رشته‌ی طراحی شهری در جهان رشته‌ی جوان و نوظهور است. این قضیه در ایران به مراتب بیشتر و پررنگ‌تر بوده و می‌توان گفت رشته‌ی نوپایی تلقی می‌شود که بدون اغراق شاید تنها در چند سال اخیر در ایران که متجاوز از تعداد انگشتان دست نمی‌شود به‌صورت خیلی موردی و محدود پروژه‌هایی که بتوان اطلاق پروژه‌های طراحی شهری به آن داد انجام شده است و البته روز به روز توجه مسئولیت و تلاش آن‌ها برای به انجام رساندن و تحقق بخشیدن به این قبیل پروژه‌ها در شهرهای ایران بیشتر شده است.

 

از طرفی ایران کشوری است در حال توسعه که به مرور سعی در بازیابی و بازسازی بهتر فضاهای شهری خود در جهت ارتقا کیفیت زندگی شهری و جذب بهتر سرمایه‌ها از طرف دیگر دارد. بنابراین لزوم به کارگیری طرح‌های طراحی شهری در این زمینه نیز بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. در نهایت می‌توان اظهار کرد با توجه به شرایط و گرایش‌های اخیر مسئولین در این زمینه گرچه همچنان این رشته در مقام اجرا جایگاه واقعی خود را در کشور نیافته است اما، از نظر نیاز کشور به آن این رشته قابل توجه بوده و جزء رشته‌های مورد نیاز کشور می‌باشد. پروژه‌هایی که اخیراً اجرا شده و یا در دست تهیه است حاکی از آن است که در آینده می‌توان این امید را داشت که به دور طراحی شهری جایگاه خود را در عرصه‌ی عمل کرده و از آینده‌ی روشن برخوردار شود.


بازار کار در خارج از کشور
رشته‌ی طراحی شهری در زمینه‌ی اجرا و عمل در کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای توسعه‌یافته و غربی از جایگاه بسیار مناسب‌تری برخوردار بوده که زمینه‌ی شغلی مناسب فراهم می‌کند اما از آنجا که دانشگاه‌های خارج از کشور چندان تحصیل‌کردگان در ایران به رسمیت نمی‌شناسند بنابراین با داشتن مدارک تحصیلی کشور بدون تأیید و یا داشتن مدارک تأیید لازم از طرف آن‌ها چندان نمی‌توان به داشتن موقعیت شغلی و یا رده‌ی مناسبی در خارج از کشور امید داشت.


تخصص فارغ‌التحصیلان این رشته
فارغ‌التحصیلان این رشته علاوه بر داشتن مهارت‌هایی که تخصص رشته پایه‌ی خود آنها است، می‌توانند در موارد زیر به‌طور خاص فعالیت کنند:
- ارائه طرح‌های بهسازی، نوسازی و بازسازی در مقیاس‌های کوچک (در حد یک بلوک شهری یا خیابان) تا مقیاس‌های بزرگ (در حد منطقه‌ی شهری)
- طرح‌های آماده‌سازی زمین
- پروژه‌های مرتبط به تهیه اسناد هدایت و چهارچوب طرحی شهری متناسب با مقیاس
- ارائه طرح‌های موردی در هر پروژه که مرتبط با طراحی فضای شهری می‌شود به‌عنوان مثال طرح مبلمان شهری یک خیابان یا میدان
- پروژه‌ها و طرح‌هایی که در جهت بهسازی و زیباسازی هم‌چنین بالا بردن کیفیت فضایی و عملکردی فضاهای شهری مانند میادین و خیابان‌ها، پارک‌ها و….. می‌شود.
- ارائه طرح ضابط و معیار برای ساخت برنامه و نماهای بدنه‌های شهری
- طراحی شهری شهرهای جدید
- طراحی شهری مجموعه‌های مسکونی


درچه مکان‌هایی مشغول به کار می‌شوند
برای مشغول قرار شدن در این رشته مانند هر رشته دیگر می‌توان به خورده‌کاری اجرائی و پژوهش و مدیریتی اشاره کرد. در بحث مدیریتی افراد می‌توانند در سازمان‌های شهرداری‌ها، وزارت مسکن و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای سازمان‌های زیباسازی استان و شهر سازمان‌ها و مؤسسات وابسته و یا زیرمجموعه‌ی آن‌ها مشغول به کار شده علاوه بر اینکه برخی اوقات برای انجام برخی پروژه‌ها نیز در مقام کارشناس می‌توانند عهده‌دار کارهای اجرائی نیز باشند ولی جایگاه واقعی انجام کارهای اجرائی اغلب در مهندسی مشاور شهرسازی و معماری انجام می‌شود.
در بخش پژوهشی نیز گستره‌ی وسیعی وجود دارد که اگر تدریس را جزء آن نیز حساب کنیم می‌توان به‌عنوان مثال انجام کارهای تحقیقاتی در مؤسسات تحقیقاتی و یا نوتن و تهیه مقالات و پژوهش‌های علمی را بیان کرد.
منبع : unp.ir