دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک در کارشناسی ارشد



رشته مهندسی مکانیک, ارشد رشته مهندسی مکانیک, گرایش های رشته مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های مختلفی است

 

معرفی رشته مهندسی مکانیک درمقطع کارشناسی ارشد
مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد دارای هفت گرایش اصلی است:
1- مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی
2- مهندسی مکانیک – تبدیل انرژی
3- مهندسی مکانیک – ساخت تولید
4- مهندسی مکانیک – بیومکانیک
5- مهندسی مکانیک – سیستم محرکه خودرو
6- مهندسی مکانیک – سیستم‌های تعلیق ترمز و فرمان

7- مهندسی مکانیک – سازه بدنه خورد

 

همچنین فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک می‌توانند برای دوره کارشناسی ارشد خود ۳ گرایش فرعی مهندسی مکانیک را نیز انتخاب کنند:
- سیستمهای انرژی و محیط زیست
- انرژی هسته‌ای
- مهندسی دریا

 

توانایی‌های لازم برای داوطلبان رشته مهندسی مکانیک
مکانیک بهشت ریاضیات است. این جمله زیبا از “لئوناردو اولر” ریاضیدان بزرگ سوئیسی بنیان‌گذار ارتباط تنگاتنگ ریاضیات با مکانیک است و همچنین مکانیک بخشی از علم فیزیک است. به همین دلیل دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوی بوده و همچنین از هوش استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد. یک مهندس مکانیک بنا به مقتضیات رشته خود می‌بایست در محیط‌های تولیدی و در کارخانه‌ها اکثراً مشغول به کار گردد و در نتیجه باید توانایی کار در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا و خشن و دور از شهر را داشته باشد.

 

انواع گرایش های رشته مهندسی مکانیک
-رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
در گرایش طراحی کاربردی مهندسی مکانیک هدف تربیت متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه‌ها، اجزاء و مکانیزم‌های ماشین آلات مختلف را طراحی کنند. در این گرایش به بررسی انواع نیروها، حرکت‌ها و تأثیر آنها در اجزاء مختلف ماشین پرداخته شده و بهترین حالت قطعه مورد نظر برای تمامی آن نیروها و گشتاورها برای برداشتن بهترین کارایی در عمر مناسب طراحی می‌گردد.

 

- رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی
این رشته از مهندسی مکانیک در به کار بردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارایی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات آماده می‌سازد.

 

- رشته مهندس مکانیک گرایش ساخت و تولید
هدف ترتیب کارشناسانی است که با به کار بردن تکنولوژی مربوط به ابزارشناسی و ابزارسازی، ریخته‌گری، جوشکاری، فرم دادن فلزات و … کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع را طراحی کنند.

 

- مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک
بیومکانیک در واقع کاربرد علم مکانیک در بیولوژی (زیست‌شناسی) می‌باشد و در بیومکانیک هدف درک مکانیزم سیستمهای زنده است. در مورد یک اورگانیزم هم بیومکانیک کمک به درک عملکرد طبیعی آن، تخمین تغییرات در اورگانیزم و پیشنهاد روشهای مصنوعی در مورد آن می‌نماید. گرایش بیومکانیک توانایی طراحی و ساخت تجهیزات و مواد لوازم پزشکی، ایمپلنت‌ها، اورتزها و پروتزهای مناسب و سازگار با بدن موجود زنده‌ را به متخصصان می دهد.

 

- رشته مهندسی مکانیک گرایش سیستم محرکه خودرو – سیستم‌های تعلیق ترمز و فرمان – سازه بدنه خودرو
در این گرایش از مهندسی مکانیک، هدف تربیت متخصصانی در زمینه‌‌های مختلف اجزاء خودرو برای طراحی خودروهایی با مصرف سوخت و آلودگی بهینه و راحتی و آسایش بیشتر سرنشین و عمر مناسب در کاربردهای مختلف خودروها می‌باشد.

 

- سیستمهای انرژی و محیط زیست
هدف تربیت متخصصانی برای طراحی سیستمهای بهینه مصرف سوخت بر اساس معیارهای اقتصادی می‌باشد. متخصصان این رشته از مهندسی مکانیک با واحدهای مربوط به اقتصادی که می‌گذرانند بحث‌های مکانیکی مورد نیازی که فرا می‌گیرند به طراحی سیستمهای انرژی بر اساس بهینه مصرف انرژی و بهینه آلودگی محیط زیست می‌پردازند.

 

- مهندسی هسته‌ای
هدف تربیت متخصصانی برای طراحی و استفاده از انرژی هسته‌ای است و به ۳ گرایش پرتوپزشکی، طراحی راکتور و چرخ سوخت تقسیم می‌شود که در گرایش راکتور به تکنولوژی تولید سوخت هسته‌ای بر اساس طراحی راکتور مناسب و دینامیک راکتور صورت می‌گیرد. در گرایش چرخه سوخت به فرآیندهای سوخت هسته‌ای از استخراج از معدن تا لحظه‌ای که به سوخت تبدیل می‌شود پرداخته می‌شود و در گرایش پرتوپزشکی به استفاده از انرژی هسته‌ای در کاربردهای پزشکی از جمله MRI و CT scan و … پرداخته می‌شود.

 

- مهندسی دریا
هدف تربیت متخصصانی است که به طور تخصصی در ارتباط با کشتی و سازه‌های دریایی مثل اسکله‌ها و سکوهای نقتی متحرک مطالعه می‌کنند و طراحی بدنه، استحکام بدنه، سیستم‌های موتور گیربکس، پایداری کشتی در مقابل امواج جانبی کشتی و طراحی مربوط به ناوبری (مسیریابی کشتی) می‌پردازند.

 

ارشد رشته مهندسی مکانیک,رشته مهندسی مکانیک, گرایش های رشته مهندسی مکانیک

گرایش طراحی جامدات مهندسی مکانیک به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تأثیر آنها می‌پردازد

 

- گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک در مقطع لیسانس
رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش، طراحی جامدات، حرارت و سیالات و ساخت و تولید در مقطع لیسانس است که گرایش طراحی جامدات مهندسی مکانیک به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تأثیر آنها در اجزاء مختلف ماشین می‌پردازد و مهندس طراح جامدات با توجه به نیازهای جامع، دستگاهها و ماشین‌ها مختلف را طراحی می‌کند.

 

گرایش حرارت و سیالات رشته مهندسی مکانیک به تحلیل و طراحی سیستم از دیدگاه حرارتی سیالاتی می‌پردازد و مهندس طراح سیالات به طراحی سیستمهای برودتی و حرارتی و تأسیساتی در ساختمان‌ها و اماکن می‌پردازد. گرایش ساخت تولید به مسائل مربوط به ساخت بهینه و تولید با کیفیت بالا می‌پردازد و بیشتر به حل موضوعات و مشکلات فرآیندها و دستگاههای ساخت و تولید می‌پردازد.

 

-زمینه‌های اشتغال رشته مهندسی مکانیک
دانش مکانیک دانش زندگی است. در هر مجتمع و کارگاه صنعتی نیاز به فارغ‌التحصیل این رشته امری ضروری و مشهود است و با توجه به حرکتهای صنعتی این چند ساله اخیر کشور، مهندسین مکانیک بیش از پیش در گرداندن چرخ صنعت دخیل شده‌اند و راه همواره برای رشد و ترقی آنها باز است.

 

بازار کار رشته مهندسی مکانیک در خارج از کشور
چشم انداز شغلی رشته مهندسی مکانیک در خارج از کشور نیز بسیار امیدبخش و با استحکام است. برای مثال در ایالات متحده آمریکا رشد شغل‌ها و حرفه‌های مربوط به مهندسی مکانیک هر سال حدود ۱۶% (۳۵ هزار شغل) است و انتظار می‌رود این آهنگ رشد تا چند سال آینده هم حفظ شود. مهندسان مکانیک از روزگاران گذشته تا به امروز اغلب در بخش‌های صنعتی نقش عمده‌ای ایفا کرده و می‌کنند. همچنین صنعت پزشکی و داروسازی فرصت‌های شغلی جدید و هیجان‌انگیزی را برای مهندسان مکانیک به وجود آورده‌اند تا نیروها و دانش‌های زیستی را در هم بیامیزند.

 

زمینه های شغلی رشته مهندسی مکانیک
یک مهندس مکانیک در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی می‌تواند فعالیت کند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها، اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی.
- طراحی و ساخت تجهیزات و سیستمهای انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاه‌ها و کارخانجات شیمیایی.
- طراحی و ساخت تأسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل.
- ساخت ماشین‌آلات تلغیظ و بازیافت مواد مثل کمارخانجات قند، کاغذسازی، سیمان، نساجی، نمک و کنستانتره.
- طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی.
- ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پلهای متحرک.
- ساخت روبات‌ها، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید.
- در ضمن یک مهندس مکانیک می‌تواند به‌عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت بکند.

منبع : unp.ir


ویدیو مرتبط :
انجام پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 0217679022

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گرایش های رشته فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد



رشته فیزیک, گرایش های رشته فیزیک, کارشناسی ارشد رشته فیزیک

فیزیک‌ اتمی‌ به‌ بررسی‌ نقل‌ و انتقال‌ الکترون‌های‌ اطراف‌ هسته‌ می‌پردازد

 

گرایش های رشته فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد

رشته‌ فیزیک در دوره‌ کارشناسی‌ دارای‌ 5 گرایش‌ اتمی‌ ـ مولکولی‌، هسته‌ای‌، حالت‌ جامد، هواشناسی‌ و اختر فیزیک است‌ که‌ تعداد واحدهای‌ تخصصی‌ هریک‌ از این‌ گرایش‌ها در دوره‌ کارشناسی‌ بسیار محدود است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ گرایش‌های‌ فوق‌ در این‌ دوره‌ تفاوت‌ محسوسی‌ با یکدیگر ندارند.

هدف فیزیکدان تحقیق و بررسی قوانین فیزیک است و شاید بتوان گفت که به گونه­ ای سعی در شناخت ماهیّت پدیده ­ها و پیش ­بینی رویدادها در شرایط و موارد مشابه را دارد. کسانی که دوره­ ی کارشناسی را با موفقیّت پشت­ سر گذاشته ­اند (با گرایشهای اتمی مولکولی (لیزر) حالت جامد، هسته ­ای، ذرات  بنیادی و هواشناسی)، این رشته را خوب شناخته و با توجه به علاقمندی و توانایی که در خود احساس می ­کنند - اگر به ادامه تحصیل در این رشته می اندیشند-  می توانند ادامه ­ی راه را با یکی از گرایش ­های فیزیک پی بگیرند و در سیر دانشمندان این مرز و بوم در تحوّل دانش و آگاهی انسان­ها سهیم باشند.

 

این‌ رشته‌ در دوره‌ کارشناسی‌ دارای‌ 5 گرایش‌ اتمی‌ ـ مولکولی‌، هسته‌ای‌، حالت‌ جامد، هواشناسی‌ و اختر فیزیک است‌ که‌ تعداد واحدهای‌ تخصصی‌ هریک‌ از این‌ گرایش‌ها در دوره‌ کارشناسی‌ بسیار محدود است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ گرایش‌های‌ فوق‌ در این‌ دوره‌ تفاوت‌ محسوسی‌ با یکدیگر ندارند.(این رشته در دو مقطع دکترای پیوسته و کارشناسی در آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد.)

 

• گرایش‌ اتمی‌ ـ مولکولی:
فیزیک‌ اتمی‌ به‌ بررسی‌ نقل‌ و انتقال‌ الکترون‌های‌ اطراف‌ هسته‌ می‌پردازد و خواص‌ آنها را مورد بررسی‌ قرار می‌دهد؛ یعنی‌ ما در فیزیک‌ اتمی‌ کاری‌ به‌ این‌ نداریم‌ که‌ هسته‌ از چه‌ تشکیل‌ شده‌ است‌ بلکه‌ هسته‌ برای ‌ما‌ مرکزی‌ با بار مثبت‌ است‌ و بیشتر توجه‌ ما جلب‌ الکترون‌های‌ اطراف‌ هسته‌ می‌شود.


درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ مشترک‌ بین‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ فیزیک‌:
ریاضی‌ عمومی‌ ، معادلات‌ دیفرانسیل‌، فیزیک‌ پایه‌ ، شیمی‌ عمومی‌، مبانی‌ کامپیوتر و برنامه‌سازی‌ ، فیزیک‌ جدید ، مکانیک‌ تحلیلی‌ ، ترمودینامیک‌ و مکانیک‌ آماری‌، ریاضی‌ فیزیک‌ ، الکترومغناطیس‌ ، مکانیک‌ کوانتومی‌ ، اپتیک‌ .

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ اتمی ‌ـ مولکولی:
اپتیک‌ کاربردی‌، اسپکتروسکپی‌، روش‌های‌ تجربی‌ در فیزیک‌ اتمی‌، کاربردهای‌ لیزر، تکنیک‌ خلاء .


گرایش‌ فیزیک‌ هسته‌ای‌:
در فیزیک‌ هسته‌ای‌، خود هسته‌، مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد؛ یعنی‌ متخصصان‌ و دانشمندان‌ بررسی‌ می‌کنند که‌ هسته‌ از چه‌ تشکیل‌ شده‌ و چه‌ نیروهایی‌ بین‌ اجزای‌ هسته‌ حکمفرما است‌ و در نتیجه واکنش‌های‌ انجام‌ شده‌، چقدر انرژی‌ آزاد می‌گردد؟


دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ فیزیک هسته‌ای :
فیزیک‌ هسته‌ای‌ ، فیزیک‌ راکتور ، آشکار سازها و سیستم‌ها، اندازه‌گیری‌ هسته‌ای‌، شتاب‌دهنده‌های‌ ذرات‌، رادیوایزوتوپ‌ و کاربرد آن‌، شیمی‌ هسته‌ای‌، حفاظت‌ در برابر پرتوها.


گرایش‌ فیزیک‌ حالت‌ جامد:
گرایش‌ حالت‌ جامد مربوط‌ به‌ سیستم‌های‌ بس‌ ذره‌ای‌ مخصوصاً جامدات‌ است‌. ابتدایی‌ترین‌ کار در گرایش‌ فیزیک حالت جامد بررسی‌ بلورهای‌ جامدات‌ و خواص‌ اپتیکی‌، مکانیکی‌، الکتریکی‌ و صوتی‌ امواجی‌ است‌ که‌ در آن‌ منتشر می‌شود. این‌ بررسی‌ منجر به‌ پدیده‌های‌ مختلفی‌ مثل‌ ابر رسانایی‌، نیمه‌رسانایی‌ یا پخش‌ و انتقال‌ گرما می‌گردد.

 

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ حالت‌ جامد:
فیزیک‌ حالت‌ جامد، فیزیک‌ لایه‌های‌ نازک‌، فیزیک‌ قطعات‌ نیمه‌رسانا ، ابررسانایی‌ و کاربرد آن‌، بلورشناسی‌، الکترونیک‌ ، رشد بلور و تکنولوژی‌ نیمه‌رساناها است.


گرایش‌ هواشناسی‌:
گرایش‌ هواشناسی‌، اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و متنوعی‌ درباره‌ انواع‌ پدیده‌های‌ جوی‌ و برخورد علمی‌ با آنها ارائه‌ می‌دهد و همچنین‌ با مطالعه‌ دینامیک‌ وضعیت‌ هوا می‌توان‌ بررسی‌ کرد که‌ شرایط‌ هوا چگونه‌ تغییر کرده‌ و چه‌ پارامترهایی‌ برای‌ ایجاد این‌ تغییر لازم‌ است‌؟

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ هواشناسی :
هواشناسی‌ سینوپتیکی‌،هواشناسی‌ دینامیکی‌،هواشناسی‌ فیزیکی‌،آمار در هواشناسی‌.

 

گرایش‌ اختر فیزیک :
سه‌ بخش‌ اصلی‌ این‌ گرایش‌ فیزیک را را نجوم‌ رصدی‌، اخترشناسی‌ و کیهان‌شناسی‌ تشکیل‌ می‌دهد. در بخش‌ نجوم‌ که‌ جنبه‌ مشاهداتی‌ دارد، پدیده‌های‌ مختلف‌ نجومی‌ را رصد و ثبت‌ کرده‌ و سپس‌ از آنها عکس‌ گرفته‌ و طیف‌ آنها را می‌سنجند. در اخترشناسی‌ که‌ جنبه‌ نظری‌ دارد وضعیت‌ ستارگان‌ مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد؛ یعنی‌ بررسی‌ می‌شود که‌ هر ستاره‌ در چه‌ مرحله‌ای‌ قرار دارد و چه‌ اتفاقاتی‌ برایش‌ رخ‌ می‌دهد؟ کیهان‌شناسی‌ نیز به‌ صورت‌ کلاسیک‌ به‌ چگونگی‌ ایجاد جهان‌ و تشکیل‌ ساختارهای‌ کهکشانی‌ مانند خوشه‌ها و ابر خوشه‌ها می‌پردازد.

 

گرایش های رشته فیزیک,رشته فیزیک,کارشناسی ارشد رشته فیزیک

در فیزیک‌ هسته‌ای‌، خود هسته‌، مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد

 

• زمینه‌های اشتغال رشته فیزیک
این واقعیت انکار ناپذیر است که در ایران اگر فردی فقط به امید آینده شغلی مناسب وبدون علاقه به دنبال علوم پایه برود اشتباه کرده است چرا که رشته های علوم پایه در ایران ارزش مادی زیادی ندارند، البته این در مورد دانشجویانی صدق می‌کند که در واقع به امید این که فقط در دانشگاه پذیرفته شوند این رشته را انتخاب کرده‌اند و گرنه اگر کسی واقعاً به فیزیک علاقمند باشد بی شک رشته فیزیک آینده شغلی او را نیز تضمین خواهد نمود.

 

• بازار کار رشته فیزیک در خارج از کشور
بازار کار رشته های علوم پایه از جمله فیزیک در کشور های پیشرفته مانند امریکا و سوئیس و ژاپن و سایر کشورهای پیشرفته بسیار خوب است و در این کشور ها بهای بسیار خوبی به رشته های علوم پایه میدهند و بودجه زیادی برای این رشته صرف میکنند.مخصوصا کسانی که علاقه به کارهای تحقیقاتی دارند در این کشور ها امکانات زیادی برای اینکار وجود دارد و این ثابت شده که یکی از دلایل اصلی پیشرفت این کشور ها بها دادن به علوم پایه است.


•  در چه مکان‌هایی می توانند مشغول به کار شوند
در کل دانشجویان رشته فیزیک درهمه مقاطع علاوه بر نظام آموزشی در صنعت مخابرات و ارتباطات، نیروگاههای هسته‌ای، نیرو های نظامی ،مراکز تولید قطعات نیمه هادی و سلول‌های خورشیدی، صنایع تولید و نگهداری لیزر در صنعت، پزشکی و نظامی و سازمان انرژی اتمی فعالیت می کنند. فارغ‌التحصیلان رشته فیزیک در حد کارشناسی می‌توانند در سازمانهای مختلف کشور از قبیل صداوسیما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنین در صنایع مختلف مفید واقع شده و موفق ‌گردند.


گردآوری : بخش علمی صبح بخیر

 

منابع :

unp.ir

parsi-doc.ir