دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

گام دانشمندان برای تامین کمبود خون سالم



تامین کمبود خون سالم,خون مصنوعی

گام دانشمندان برای تامین کمبود خون سالم

دانشمندان موفق به تولید خون مصنوعی از آب، نمک و پروتئین شدند که این دستاورد می‌تواند در آینده بدون عوارض جانبی در انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش  ایسنا ، این خون در کنار آب و نمک حاوی پروتئینی موسوم به همریترین بوده که از کرمهای دریایی استخراج شده است.

محققان دانشگاه بابس بولیای رومانی امیدوارند این دستاورد بتواند به پایان کمبود عرضه خون و پیشگیری از سرایت عفونت از طریق انتقال خون کمک کند.

به گفته آنها، این دستاورد ممکن است حتی بتواند به تولید خون فوری منجر شود که با افزودن آب به آن بتوان به خون مصنوعی دست پیدا کرد.

تاکنون تلاشها برای تولید خون مصنوعی با شکست مواجه بوده چرا که این مایع نمی‌تواند در برابر فشارهای شیمیایی و مکانیکی وارد آمده بر آنها مقاومت کند.

به گفته محققان، همریترین برخلاف هموگلوبین می‌تواند در برابر فشارهای فیزیکی و شیمیایی ثابت بماند.

تاکنون این خون مصنوعی در آزمایشگاه و بر روی موشها آزمایش شده که هیچ گونه عوارض جانبی نشان نداده است.

محققان امیدوارند بتوانند این خون مصنوعی را در کارآزمایی‌های بالینی در یک تا دو سال آینده بر روی انسان آزمایش کنند.

این کار بر اساس پژوهش دانشگاه های ادینبورگ و بریستول بوده که در سال 2011 هزاران میلیون سلول خون قرمز را از سلول‌های بنیادی مغز استخوان تولید کرده بود.

پروفسور مارک ترنز از دانشگاه ایدینبورگ امیدوار است بتواند منبعی از سلولهای گروه خونی O منفی بدست آورد. این گروه خونی اهداکننده جهانی می‌تواند به 98 درصد جمعیت جهان اهدا شود.

تامین خون سالم همچنین می‌تواند مزیتی برای کشورهای در حال توسعه باشد که در آنها هزاران تن جان خود را بر اثر شرایطی مانند خونریزی پس از زایمان از دست می‌دهند.

فرانسه کارآزمایی‌های بالینی اولیه را با خون بدست آمده از سلولهای بنیادی آغاز کرده و محققان سراسر جهان در حال ساخت هموگلوبین هستند که پروتئین حامل اکسیژن در بدن است.

همچنین ایده‌هایی برای استفاده از هموگلوبین گاوی به عنوان جایگزین خون وجود دارد.

/ایسنا


ویدیو مرتبط :
درمان کمبود آلبومین خون (کمبود پروتیین خون)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افقی تازه در تولید واكسن مالاریا؛دانشمندان، منشا ورود عامل مالاریا به سلول های خون را كشف كردند



 

دانشمندان، منشا ورود عامل مالاریا به سلول های خون را كشف كردند

دانشمندان موسسه سانگر كمبریج موفق به شناسایی مسیری شده اند كه تمام مرگبارترین گونه های انگل مالاریا برای ورود به سلول های خون از آن استفاده می كنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته دانشمندان، این نتایج می تواند نوید بزرگی برای تولید واكسن مبارزه با مالاریا با پتانسیل تاثیر زیاد باشد.

مالاریا، سالیانه حدود ۳۰۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا كرده و یك میلیون نفر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا كه بیشتر كودك هستند بر اثر این بیماری از بین رفته اند.

انگلهای مالاریای زیادی وجود دارند كه «پلاسمودیوم فالسی پاروم» (Plasmodium falciparum) كشنده ترین نوع بوده و محققان موسسه سانگر به پیچیدگی و موذی بودن آن اذعان داشته اند.

این انگل به خوبی می تواند از سیستم ایمنی بدن فرار كرده و آنرا فریب دهد. پنج دقیقه پس از گزیده شدن توسط یك پشه حامل مالاریا، این انگل خود را در كبد پنهان می كند. پلاسمودیوم فالسی پاروم سپس در سطح جدیدی از چرخه حیات خود از كبد خارج شده و سلول های قرمز خون را آلوده كرده و تولیدمثل می كند.

سیستم ایمنی بدن برای مقابله با مالاریا به سختی تلاش كرده و محققان نیز در آزمایشگاه به دنبال شیوه هایی برای مبارزه با آن هستند.

هنوز هیچ واكسنی برای بیماری مالاریا تایید نشده است. البته آزمایش های مقیاس بزرگ نمونه بسیار پیشرفته واكسن RTS,S نشان داده كه این واكسن، خطر ابتلا به مالاریا را نصف می كند.

این پژوهش كه در مجله نیچر منتشر شده به لحظه ای پرداخته كه انگل توانسته سلول قرمز خون را مبتلا كند. محققان در پژوهش خود به دنبال پروتئین هایی بر روی سطح انگل مالاریا و سلولهای قرمز خون بودند كه برای شناسایی هدف این انگل و جمله به آن لازم است. پیش از این نیز پروتئین های دیگری شناسایی شده اما هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بودند.

تیم تحقیقاتی موسسه سانگر دریافتند كه پروتئین باسیجین به عنوان یك گیرنده در سلولهای قرمز خونی و پروتئین PfRh۵ در انگل نقش بسیار مهمی ایفا می كنند.

در تمام گونه های پلاسمودیوم فالسی پاروم كه تاكنون مورد آزمایش قرار گرفته اند، ایجاد وقفه در اتصال این پروتئین ها می تواند سلول خونی را از حمله در امان نگه دارد.

به گفته دكتر جولیان راینر، یكی از محققان این پژوهش، محققان توانستند حملات انگل مالاریا را با استفاده از چندین شیوه متفاوت و با به كارگیری پادتن هایی كه این اتصال را هدف قرار می دهند، متوقف كنند.

برنامه این تیم ساخت یك واكسن است كه سیستم ایمنی بدن را برای حمله به پروتئین PfRh۵ در انگل تحریك می كند.... /  خبرگزارى ایسنا